Gå til innhold

Tjukkasar, kan dei ikkje berre ta seg saman?


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre. Uansett hva grunner og galskap dere skylder på, er det et meget enkelt svar: Spis mindre enn det du forbrenner. Da går du ned i vekt. Noe annet er en 100% fysisk umulighet.

Dessverre skal det dikkes og dakkes med alle, slik at man kan finne en eller annen jallagrunn til at man er tykk. Men uansett hva tull man havner ned på, er løsningen ALLTID den samme: Spis mindre enn det du forbrenner. Da går du ned i vekt. Det kan ikke sies enklere og mer korrekt enn dette.

Anonymkode: b192b...d35

Dette er jo åpenbart. Hvis man spiser mindre enn man forbrenner så går man ned i vekt. Men at teorien er utrolig enkel betyr ikke at dette i praksis er enkelt. Det finnes sammensatte faktorer til at i dagens samfunn til forskjell fra samfunnet for 100 år siden eller 1000 år siden så er det for en del mennesker vanskelig å spise mindre enn man forbrenner. Disse årsakene er både biologiske, psykologiske og sosiologiske. 

Spisevanene hos et menneske blir etablert tidlig i barndommen, og som andre ting som blir etablert tidlig i barndommen er det vanskelig å endre disse. Og selv om det ikke fører til et problem før man er voksen så er de underliggende spisevanene likevel rotet i barndom og integrert i hele ditt vesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Perle skrev:

Wow! Må være utrolig deilig å være så velykket! voldtekt. :nordvesta:tipper du er kjempepen også.!

Bare sånn til opplysning, visse ting kan være vanskelig å ta "seg sammen" fra. Slik som autoimmune sykdommer, kreft, bilulykker, blind vold, krybbedød, ran, snøskred og voldtekt.  (Bare sånn at du ikke blir for skuffet over deg selv om ramler litt ned fra toppan av tronen)

Tenk å bringe voldtekt inn i en diskusjon om tykke folk:klaske:

Anonymkode: b192b...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Dette er jo åpenbart. Hvis man spiser mindre enn man forbrenner så går man ned i vekt. Men at teorien er utrolig enkel betyr ikke at dette i praksis er enkelt. Det finnes sammensatte faktorer til at i dagens samfunn til forskjell fra samfunnet for 100 år siden eller 1000 år siden så er det for en del mennesker vanskelig å spise mindre enn man forbrenner. Disse årsakene er både biologiske, psykologiske og sosiologiske. 

Spisevanene hos et menneske blir etablert tidlig i barndommen, og som andre ting som blir etablert tidlig i barndommen er det vanskelig å endre disse. Og selv om det ikke fører til et problem før man er voksen så er de underliggende spisevanene likevel rotet i barndom og integrert i hele ditt vesen. 

Det er ikke mer sammensatt enn at man bruker hodet og tar seg sammen. Men i dagens samfunn skal man finne opp alt mulig slags idioti som en kan skylde på. Man er så opplyst i dag at man kan meget lett gå ned i vekt ved å spise riktig antall kalorier og å spise sunt.

Så lenge det finnes toskete ting å skylde på, vil selvfølgelig svake mennesker gjøre dette. Og flere med de.

Les suksesshistoriene. Det er ene og alene folk som har tatt seg sammen.

Man må slutte å komplisere ting mer enn nødvendig og kalle en spade for en spade.

Anonymkode: b192b...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dessverre. Uansett hva grunner og galskap dere skylder på, er det et meget enkelt svar: Spis mindre enn det du forbrenner. Da går du ned i vekt. Noe annet er en 100% fysisk umulighet.

Dessverre skal det dikkes og dakkes med alle, slik at man kan finne en eller annen jallagrunn til at man er tykk. Men uansett hva tull man havner ned på, er løsningen ALLTID den samme: Spis mindre enn det du forbrenner. Da går du ned i vekt. Det kan ikke sies enklere og mer korrekt enn dette.

Anonymkode: b192b...d35

Det må være enkelt i din verden.

Anonymkode: 49eae...972

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mer sammensatt enn at man bruker hodet og tar seg sammen. Men i dagens samfunn skal man finne opp alt mulig slags idioti som en kan skylde på. Man er så opplyst i dag at man kan meget lett gå ned i vekt ved å spise riktig antall kalorier og å spise sunt.

Så lenge det finnes toskete ting å skylde på, vil selvfølgelig svake mennesker gjøre dette. Og flere med de.

Les suksesshistoriene. Det er ene og alene folk som har tatt seg sammen.

Man må slutte å komplisere ting mer enn nødvendig og kalle en spade for en spade.

Anonymkode: b192b...d35

Du er utrolig opptatt av å kalle overvektige mennesker dummere enn gjennomsnittet. Har du noe som helst belegg for å anta at det har vært en enorm vekst i dumheten i løpet av de siste 50 årene? For hvis det handler om at mennesker er dummere, ikke bruker hodet, og mangler vilje, og overvektsproblematikken har økt enormt de siste 50-100 årene, så må jo det også bety at det samme gjelder frekvensen av dumme og viljeløse mennesker. 

Du er opptatt av å trykke mennesker ned, har ingen basis i vitenskap, forskning eller fag, og svarer heller ikke på andres argumenter utover å kalle dem unnskyldninger. Hvorfor nekter du å høre på mennesker som jobber med dette, og har forsket på dette? (Og da sikter jeg åpenbart ikke til meg selv, men nettopp forskere og fagfolk.) 

Er du kanskje en av dem som mener at psykiske lidelser også er noe man bare kan ta seg sammen fra? At avhengighet og rusbruk også kun handler om å ta seg sammen? For det er tross alt svært enkelt å slutte å ruse seg, man lar være å kjøpe stoff, og man lar være å injisere eller svelge/sniffe det. Men når man har litt innsikt så vet man at det er tross alt ikke så lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, slabbedask skrev:

Mulig du har vært heldig med genene.

Selvfølgelig har jeg det, sier ikke noe annet. Jeg har også vært utrolig heldig med oppvekst, oppdragelse og foreldre. Jeg har vært heldig som har helsen. Og jeg er utrolig heldig som i det hele tatt er født i Norge. 

Men - Selvfølgelig ELSKER jeg sjokolade, chips og pizza. Jeg skulle heller kjørt serie-maraton enn å jobbe (tidligere studere) fra 18 til midnatt. Jeg skulle gjerne hevet telefonen i veggen når alarmen går av klokka 6.30. Eller krøpet under et ullteppe med et glass rødvin i stedet for å dra på meg joggeskoene og løpe avgårde i +3 grader og regn. 

Men jeg GJØR det ikke. Jeg velger å leve på en måte som optimaliserer livet mitt også på lang sikt, i stedet for å ha det mest mulig behagelig fra et øyeblikk til det neste. 

Anonymkode: 7e9e6...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mer sammensatt enn at man bruker hodet og tar seg sammen. Men i dagens samfunn skal man finne opp alt mulig slags idioti som en kan skylde på. Man er så opplyst i dag at man kan meget lett gå ned i vekt ved å spise riktig antall kalorier og å spise sunt.

Så lenge det finnes toskete ting å skylde på, vil selvfølgelig svake mennesker gjøre dette. Og flere med de.

Les suksesshistoriene. Det er ene og alene folk som har tatt seg sammen.

Man må slutte å komplisere ting mer enn nødvendig og kalle en spade for en spade.

Anonymkode: b192b...d35

Hvor mange ganger har du tenkt å skrive nøyaktig det samme? Det har ingen hensikt å snakke med deg når du ikke argumenterer imot det som blir sagt en gang. Du bare setter deg selv på repeat uansett hva folk sier.

Anonymkode: 97b6a...124

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har jeg det, sier ikke noe annet. Jeg har også vært utrolig heldig med oppvekst, oppdragelse og foreldre. Jeg har vært heldig som har helsen. Og jeg er utrolig heldig som i det hele tatt er født i Norge. 

Men - Selvfølgelig ELSKER jeg sjokolade, chips og pizza. Jeg skulle heller kjørt serie-maraton enn å jobbe (tidligere studere) fra 18 til midnatt. Jeg skulle gjerne hevet telefonen i veggen når alarmen går av klokka 6.30. Eller krøpet under et ullteppe med et glass rødvin i stedet for å dra på meg joggeskoene og løpe avgårde i +3 grader og regn. 

Men jeg GJØR det ikke. Jeg velger å leve på en måte som optimaliserer livet mitt også på lang sikt, i stedet for å ha det mest mulig behagelig fra et øyeblikk til det neste. 

Anonymkode: 7e9e6...38f

Men når var det du lærte disse tingene? Var det da du ble 18 år, da du flyttet for deg selv? Det å ikke sitte i sofaen og spise den sjokoladen du elsket hele dagen? Det å ikke selvmedisinere følelser med mat, hvor lærte du disse tingene og når? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å ta seg sammen når det gjelder spiseforstyrrelser. Sykelig overvekt er sykdom. Er det bare for anorektikere å ta seg sammen? Ved lett overvekt handler det om å ta seg sammen. Ved spiseforstyrrelser er det mer som må til. 

Anonymkode: 5a71f...f05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at dere tror at alle overvektige er ulykkelige og har et behov for å "ta seg sammen" som dere så fint kaller det?

Er ikke alle overvektige som har et underliggende traume, dårlig selvtillit og at det eneste som står i hodet på de er at de skal bli tynne. Noen er rett og slett fornøyd med den de er, tenk det. De har ikke behov for å gå ned i vekt, da de er friske og raske mennesker som har god helse. Man får ikke automatisk god helse bare fordi man er tynn.

Anonymkode: 9d842...228

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Perle skrev:

Wow! Må være utrolig deilig å være så velykket! voldtekt. :nordvesta:tipper du er kjempepen også.!

Bare sånn til opplysning, visse ting kan være vanskelig å ta "seg sammen" fra. Slik som autoimmune sykdommer, kreft, bilulykker, blind vold, krybbedød, ran, snøskred og voldtekt.  (Bare sånn at du ikke blir for skuffet over deg selv om ramler litt ned fra toppan av tronen)

Nå skrev jeg et innlegg til støtte for at det ikke bare er å "ta seg sammen".  Konklusjonen min er jo at dersom det hadde vært snakk om et valg ville jo ingen valgt sykelig overvekt, eller dårligere karakterer, og at det derfor ofte er mer som ligger bak. 

Ser heller ikke hva "kjempepen" har med dette å gjøre. Alt jeg beskriver er relatert til ståpåvilje og hardt arbeid. 

 

Anonymkode: 7e9e6...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være enkelt i din verden.

Anonymkode: 49eae...972

Så enkelt er det for deg også. Det kommer bare an på hvor mye du gidder bry deg.

Anonymkode: b192b...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger har du tenkt å skrive nøyaktig det samme? Det har ingen hensikt å snakke med deg når du ikke argumenterer imot det som blir sagt en gang. Du bare setter deg selv på repeat uansett hva folk sier.

Anonymkode: 97b6a...124

Fordi det jeg sier er sant.

Anonymkode: b192b...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare å ta seg sammen når det gjelder spiseforstyrrelser. Sykelig overvekt er sykdom. Er det bare for anorektikere å ta seg sammen? Ved lett overvekt handler det om å ta seg sammen. Ved spiseforstyrrelser er det mer som må til. 

Anonymkode: 5a71f...f05

Skal si du møter deg selv i døra her. Bulimikere er ofte lettere overvektig, meg selv inkludert. Jeg har dog vært svært overvektig en gang i tiden.

Anonymkode: e3651...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det jeg sier er sant.

Anonymkode: b192b...d35

Det sier ekstremistene i IS også...

Anonymkode: 97b6a...124

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal si du møter deg selv i døra her. Bulimikere er ofte lettere overvektig, meg selv inkludert. Jeg har dog vært svært overvektig en gang i tiden.

Anonymkode: e3651...e7d

Det vet jeg. Det endrer da ikke poenget mitt. Sykelig overvekt kan være en spiseforstyrrelse på lik linje med både anoreksi og bulimi. Da er det ikke bare å ta seg sammen, ei heller for den med bulimi. 

Anonymkode: 5a71f...f05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Axl Rose

For mange er det bare å ta seg sammen, jeg vet mange overvektige er lat også. For andre er det hardere. Kan komme av sykdommer, gener osv.. Likevel går det an å gjøre noe med det, med hjelp. Til alle som virkelig er late og bare klager vil jeg si. Ta dere sammen. Det er ikke enkelt noe, men det er kun DU som kan gjøre noe med det. Hjelper ikke å klage på vekta og gi faen i å gjøre noe med det. Kommer ingen vei av å bare klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånne tråder så kommer som regel de vante unnskyldningene til overvekten. Men hva med de som ikke er tjukke av traumer fra barndommen, medisinbruk, skader og klassikeren "lavt stoffskifte"? Hva har de klart som de tjukke ikke klarer? Selvfølgelig er det ikke "enkelt", men det handler faktisk i bunn og grunn om å ta seg sammen og spise mindre.  

 

Anonymkode: 53d5e...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg. Det endrer da ikke poenget mitt. Sykelig overvekt kan være en spiseforstyrrelse på lik linje med både anoreksi og bulimi. Da er det ikke bare å ta seg sammen, ei heller for den med bulimi. 

Anonymkode: 5a71f...f05

Hvis du vet det, hvorfor skrev du det da? Ellers er jeg enig med deg.

Anonymkode: e3651...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I sånne tråder så kommer som regel de vante unnskyldningene til overvekten. Men hva med de som ikke er tjukke av traumer fra barndommen, medisinbruk, skader og klassikeren "lavt stoffskifte"? Hva har de klart som de tjukke ikke klarer? Selvfølgelig er det ikke "enkelt", men det handler faktisk i bunn og grunn om å ta seg sammen og spise mindre.  

 

Anonymkode: 53d5e...cb0

Hva om en person må spise 900 kcal for å gå ned i vekt? Det er så enkel tankegang hos mange av dere som tenker og skriver slikt som du nå gjør. Dere ser på det ganske svart/hvitt. Dere ser ikke nyanser, dere ser ikke virkeligheten. Og ikke minst, dere elsker å trykke andre ned. Hvorfor? Ring til en psykolog å spør.

Anonymkode: e3651...e7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...