Gå til innhold

Keisersnitt - fortelle tidspunkt til familie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er førstegangsfødende. Har nesten akkurat fått vite at jeg må ta keisersnitt pga leie til baby. Har også fått tidspunkt for snittet. Nå lurer jeg veldig på om jeg skal fortelle dette til kommende besteforeldre eller ikke. Evt om jeg bare skal fortelle at det blir keisersnitt, men ikke tidspunktet. Det er jo noe med det å ringe og fortelle nyheten når barnet har kommet ut som forsvinner litt hvis de vet tidspunktet på forhånd. Og så blir de kanskje og sitte å bekymre seg litt for mye hvis de vet at "nå ligger hu der og tar keisersnitt, håper virkelig alt går bra" (har en sånn familie som er flinke til å bekymre seg), så jeg vet ikke jeg..

Hva ville du/dere gjort? Evt, hvis du har vært i situasjonen - hva gjorde du/dere? Evt, hvis det var din datter og ditt (første)kommende barnebarn det var snakk om, hva ville du foretrukket? 

Skal selvfølgelig involvere mannen i avgjørelsen også, men foreløpig er jeg kun ute etter andres tanker og erfaringer. 

Anonymkode: 080c3...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig ville jeg sagt at det ble keisersnitt, men ikke tidspunkt. Det har med bekymring å gjøre, som du også sier. Men også pga "mas" som kan forekomme fra slekta. Viss jeg en gang blir gravid har jeg ikke tenkt å si fra når jeg reiser på fødestua, med mindre det er nødvendig. Så får de seg heller en hyggelig overraskelse når jeg ringer og sier "GRATULERER! Du har blitt ...!!"

Har du en familie som bekymrer seg kan du oppleve at det tikker inn meldinger titt og ofte der de spør hvordan det går. Det kan bli travelt/irriterende for deg! Du kan jo selvsagt legge vekk mobilen, men da blir de vel mer bekymret når det ikke kommer svar, vil jeg tro.

Og du skal gi blaffen i hva besteforeldrene foretrekker at du gjør!! Dette er ditt og mannen din sitt barn, og det er DERE som bestemmer :) 

Endret av lali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortalt at det ble snitt og har hvilken dag men ikke klokkeslett 

Anonymkode: 0c148...95a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lali.

Det blir for mye mas om når de kan komme og hilse på. Helst så fort som mulig, mens du er på sykehuset. 

Du kommer til å få nok med deg selv og babyen. Får alle vite det, er det ikke noe du kan kontrollere. Jeg regner med at de heller ikke kan holde tett om det og annonsere dette til resten av verden. Men du kjenner vel familien din best selv:) 

 

Anonymkode: 0dd92...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nettopp fått beskjed om at det kanskje blir keisersnitt på grunn av leie. Jeg har sagt det til mamma, men jeg kommer ikke til å si hvilken dag det blir eller klokkeslett. Jeg kommer til å være mest rolig selv hvis vi kan ha den dagen for oss selv.

Tenker dere bør gjøre det som er best for dere. Selv om det ikke er en naturlig fødsel så skal du fortsatt gjennom en stor prosess. Det er en operasjon og barnet ditt skal komme til verden. Her skal du sette deg selv først.

Anonymkode: 6531f...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enten latt være å fortelle at det blir keisersnitt eller fortalt at det blir keisersnitt og så fortalt dato men ikke klokkeslett (kan jo bli utsatt om det kommer noe som haster mer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fortalte at det ble keisersnitt og datoen og at vi kom til å ringe når det hele var over og alt hadde gått bra. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Jeg fortalte at det ble keisersnitt og datoen og at vi kom til å ringe når det hele var over og alt hadde gått bra. :)  

Det samme gjorde jeg.

Anonymkode: 18e4b...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det ikke på forhånd. Ville se an formen og slikt og ikke risikere mas om besøk før jeg var i form. 

Anonymkode: 88836...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte både dag og tidspunkt, de er jo oppegående nok til å skjønne at ting kan bli utsatt osv. Det er ikke noe mindre stas å fortelle at barnet er født selv om de vet når det skal skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt at det ble keisersnitt og hvilken dag. Har uansett tenkt å si ifra når vi må på sykehuset, keisersnitt eller ikke. Har du fått veldig seint kan du jo også risikere at babyen kommer før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men andremann fortalte vi det kun til mine foreldre, som skulle være barnevakt. Med tredjemann ønsket jeg å gjøre det likedan, men mannen min presterte å si datoen til svigermor... og da visste alle det i ca ti sekunder. Noen maste veldig mye for å få vite klokkeslett også, men det klarte vi å holde for oss selv. 

Anonymkode: 66caa...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt keisersnitt, men fortalte ingen at vi dro til sykehuset. Det samme hadde jeg nok gjort ved et ks også. Kunne fortalt at det blir ks, men ikke dato.

Anonymkode: 0f06c...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, fortalte ikke dato eller tidspunkt. Gjorde ikke det ved første vaginale fødsel heller - fortalte ikke noe før barnet var født. Gjorde likens med KS. Mest fordi jeg kjenner familien min og vet at de trolig hadde stått hoppende utenfor fødestua/operasjonssalen og ventet på å få komme inn. Derfor var vi litt sleip og sendte mld (ved begge fødsler) like etter visittida var slutt - så måtte de vente med å komme til dagen etterpå ved begge fødslene :) Kun min tvillingsøster fikk vite om KS da hun måtte passe eldstemann. 

Anonymkode: 4667a...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Ville enten sagt ingenting, altså ikke sagt noe om keisersnitt. Hvis jeg hadde hatt behov for å si noe om keisersnitt ville jeg da sagt datoen. For fikk familien min vite at jeg skulle gjennom ett planlagt keisersnitt ville de vist at jeg viste datoen, og ved da å nekte de å vite datoen ville de gått rundt å bekymret seg for når det var osv. Er det i dag tro? Håper det går bra osv. Så har man sagt a får man også si b. Både etter keisersnitt og vanlig fødsel kan ting skje, så får foreldre informere i etterkant hvordan det gikk og når man er klare for besøk. Hos oss tok det fem døgn med nr to før heletatt sykehuset mente det var forsvarlig med at besteforeldre skulle hilse på. Så fortell datoen og resten kommer etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...