Gå til innhold

Må uføretrygdede holde seg hjemme bak lukkede dører?


Million

Anbefalte innlegg

Ja, bør de egentlig rett og slett få en slags husarrest, og kun få lov å bevege seg ut, annet enn i HELT nødvendige ærend som å kjøpe matvarer? Eller, de trenger vel ikke gå ut for det heller i dag, når firmaer som Kolonial.no kan levere varene hjem på døra til folk.

Bør uføretrygdede og langtids-sykemeldte rett og slett få husarrest?

Les denne artikkelen, om denne skulderopererte mannen som ble meldt til NAV fordi en kollega hadde sett et bilde av han på Facebook der han var på et kjent skisted. Det var tydeligvis ikke lov å bli med familien sin på helgetur når man er sykemeldt, iflg kollegaen. Da skal man ligge hjemme eller holde seg innenfor huset fire vegger!

http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Bekymringsmelding-til-Nav-332381b.html

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjølvsagt skal ein kunne få gå dit ein vil, såframt sjukdomen tillet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at mange mener man skal holde seg inne bak lukkede dører og gardiner når man er sykemeldt/ufør. Klarer man å gå i butikken eller en tur på kafe er man evig frisk nok til å gå på jobb. Og man må for all del ikke se bra ut eller smile og le, for da er det i hvertfall bare lureri at man er syk. Hadde det vært opp til noen sladrekjerringer hadde alle sykemeldte og uføre måttet holdt seg hjemme, uflidd og med et konstant trist drag over ansiktet.

Jeg er for å rapportere til Nav når man vet at noen snylter, f.eks. ved at de skryter av lureriet sitt. Men da skal man være rimelig sikker på at det er grunn til å rapportere. Å rapportere folk man knapt kjenner fordi man ser dem luke litt i hagen, sitte på kafe eller være på tur med familien sin, er alt annet enn greit. Det er stor forskjell på å jobbe og gjøre sånne småting. Mannen i artikkelen kunne når som helst ha avsluttet aktiviteten sin og gått inn og hvilt seg, omså lagt seg i senga. Det samme gjelder små turer til butikk/kafe eller luking i hagen; man kan selv regulere hvor lenge man orker å holde på før man kan trekke seg tilbake og hvile seg. Man porsjonerer ut energien sin selv etter dagsform. Det kan man faktisk ikke gjøre på jobb. Å jobbe 7-8 timer er noe helt annet enn å bruke maks et par timer til lett aktivitet, etterfulgt av hvile i flere timer.

Jeg har selv blitt spurt rett ut om hvor dårlig mannen min egentlig er, "for han fremstår som ganske lat". Da var det nummeret før jeg sa noen mindre hyggelige ord. Man skulle nesten tro enkelte folk ønsker seg kroniske sykdommer som ødelegger livskvaliteten og gjør livet uforutsigbart.

Endret av Ardwinna
Manglet noe.
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Man er vel pliktig ovenfor seg selv å ta vare på helse så godt man kan selv om man skulle være syk, sykemeldt eller ufør. Da gjør man det man kan, sånn som alle oss andre. Det er vel ingen vits i å legge seg ned for å dø. Da går man heller ut og gjør noe, sammen med familie og venner, for bedre psykisk og fysisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette er noe av det dummeste jeg har hørt på evigheter. Er dritt lei av fordommer og uvitenhet rundt de som uføre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger nok litt i at ikke sykdommer vises, der dukker prbl.opp. Da "tror" de at vedkommende likesågodt kan jobbe som alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om noen melder meg til NAV. Har de lyst til det så må de gjerne det. Om noen tilter i vinkel fordi jeg har uføretrygd så er ikke det mitt problem, og det betyr iallefall ikke at jeg skal holde meg inne :P

Anonymkode: 2415c...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man søker om uføretrygd blir man oppmuntret til å føre opp en liste over aktiviteter man liker å holde på med. Den står på skjemaet. Hvis du liker å gå, skriver du det. Hvis du liker å strikke eller fiske, skriver du det. Slik kan de hjelpe deg å finne lokaltilbud og grupper i regi av kommunen dersom du ønsker det. Livet som kronisk syk er allerede ensomt nok som det er, og ensomhet er skadelig for helse og trivsel. Svært få kronisk syke jeg kjenner sitter alene inne hele dagen hver dag. Jeg er med på en strikkekafe hver mandag, og dit kommer folk i alle aldre på krykker, rullator og i rullestol. Alle er velkomne, men omtrent alle er helt eller delvis uføre. Vi spiser, drikker kaffe, prater, driver med håndarbeid og spiller spill og for mange av oss er det ukas høydepunkt. Mange av oss har bare hverandre og har kommet til kafeen i årevis. Å være uføretrygdet skal ikke være noen dødsdom eller livstidsstraff.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Klarer sykemeldte å komme seg ut på ski, så kommer de seg vel på jobb også?

Leste du saken overhodet?

Anonymkode: 58572...2c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug
6 minutter siden, O.G. skrev:

Klarer sykemeldte å komme seg ut på ski, så kommer de seg vel på jobb også?

Enig, i alle fall hvis de er sykemeldt for en vond skulder. Hadde det vært psyken hadde jeg forstått det bedre, men ski er ikke akkurat det mest skånsomme for armer og skuldre.

Synes det blir feil å blande sammen uføre og sykemeldte her. Uføre er jo sjekket ut av arbeidslivet så da må man jo bare tro det er gode grunner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, antbug skrev:

Enig, i alle fall hvis de er sykemeldt for en vond skulder. Hadde det vært psyken hadde jeg forstått det bedre, men ski er ikke akkurat det mest skånsomme for armer og skuldre.

Synes det blir feil å blande sammen uføre og sykemeldte her. Uføre er jo sjekket ut av arbeidslivet så da må man jo bare tro det er gode grunner til det.

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, O.G. skrev:

Klarer sykemeldte å komme seg ut på ski, så kommer de seg vel på jobb også?

Ja, de kommer seg sikkert på jobb den ene gangen i måneden og kan jobbe et par timer de tre dagene. Sier seg selv at når de ligger syke 3 uker, så burde de møte på jobb og jobbe 6 timer når de føler seg litt bedre de 3 dagene. Selv om de begynner bli overvektige fordi de aldri har overskudd til mosjon, eller sjeldent har sosial kontakt fordi de ikke orker. Det beste er at de prioriterer jobb den bittelille perioden de har overskudd, i stedet for å trene og gjøre noe positivt

Anonymkode: a97f9...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et ufør og har syklet 50 km i dag. Men så er det heller ingenting i veien med kroppen min, men jeg har en usynlig sykdom; psykisk.

Meld meg den som tørr!!!

Anonymkode: 79b5d...1f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de kommer seg sikkert på jobb den ene gangen i måneden og kan jobbe et par timer de tre dagene. Sier seg selv at når de ligger syke 3 uker, så burde de møte på jobb og jobbe 6 timer når de føler seg litt bedre de 3 dagene. Selv om de begynner bli overvektige fordi de aldri har overskudd til mosjon, eller sjeldent har sosial kontakt fordi de ikke orker. Det beste er at de prioriterer jobb den bittelille perioden de har overskudd, i stedet for å trene og gjøre noe positivt

Anonymkode: a97f9...425

Sikkert mange som gjør det. Har selv gjort det.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de kommer seg sikkert på jobb den ene gangen i måneden og kan jobbe et par timer de tre dagene. Sier seg selv at når de ligger syke 3 uker, så burde de møte på jobb og jobbe 6 timer når de føler seg litt bedre de 3 dagene. Selv om de begynner bli overvektige fordi de aldri har overskudd til mosjon, eller sjeldent har sosial kontakt fordi de ikke orker. Det beste er at de prioriterer jobb den bittelille perioden de har overskudd, i stedet for å trene og gjøre noe positivt

Anonymkode: a97f9...425

Er du sarkastisk? Eller mener du dette? 

Anonymkode: 21281...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Sikkert mange som gjør det. Har selv gjort det.

Du tenker at det ikke er forskjell på har gjort og gjør hele tiden? Uff stakkars deg som måtte prioritere jobb en liten periode. Hadde du bare vært syk og følt deg for jævlig hver dag i stedet :/

Anonymkode: a97f9...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker at det ikke er forskjell på har gjort og gjør hele tiden? Uff stakkars deg som måtte prioritere jobb en liten periode. Hadde du bare vært syk og følt deg for jævlig hver dag i stedet :/

Anonymkode: a97f9...425

Men hvis du er så syk og føler deg så jævlig hele tiden, hvorfor anbefaler da ikke legen din at du blir uføretrygded?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...