Gå til innhold

Rå karbonadedeig til hunden min på 7 mnd (kun noen få strimler) er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://forskning.no/mat-husdyr/2009/09/3-av-10-spiser-ra-kjottdeig

Ja, jeg ser at det er en gammel artikkel. Men prinsippet gjelder enda. Du gambler hvis du spiser rå kjøttdeig! 

Anonymkode: bbda7...bd4

Det oppgis at hele 30% smaker på rå kjøttdeig når de steker, og samtidig legger hun til senere i artikkelen at ingen av de nyere E-coli utbruddene i Norge skyldes rå kjøttdeig eller karbonadedeig. Så at det er så stor sjanse for å bli syk, det er det tydeligvis ikke. Det finnes nok mye mer dritt i pølser og ferdigmat enn i rent kvernet kjøtt. Må også legge til at i utlandet hadde jeg aldri turt å spise rått kjøtt.

Endret av Tutte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at man ikke spiser rå kjøttdeig er jo ikke fordi det er rått, men fordi det er kvernet opp. Bakteriene på kjøtt ligger på overflaten, og kjøttdeig har "masse" overflate der bakteriene kan gro. Altså er det mer bakterier på kjøttdeig.

Potensielt kan både mennesker og hunder bli dårlige i magen av det, men jeg ville nok ikke vært veldig bekymret for å gi det til hunden.

 

Biff tartar lages ikke av karbonadedeig eller kjøttdeig, men av biff som kvernes rett før servering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoftKitty skrev:

Grunnen til at man ikke spiser rå kjøttdeig er jo ikke fordi det er rått, men fordi det er kvernet opp. Bakteriene på kjøtt ligger på overflaten, og kjøttdeig har "masse" overflate der bakteriene kan gro. Altså er det mer bakterier på kjøttdeig.

Potensielt kan både mennesker og hunder bli dårlige i magen av det, men jeg ville nok ikke vært veldig bekymret for å gi det til hunden.

 

Biff tartar lages ikke av karbonadedeig eller kjøttdeig, men av biff som kvernes rett før servering.

Akkurat!

Anonymkode: bbda7...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tutte skrev:

Det oppgis at hele 30% smaker på rå kjøttdeig når de steker, og samtidig legger hun til senere i artikkelen at ingen av de nyere E-coli utbruddene i Norge skyldes rå kjøttdeig eller karbonadedeig. Så at det er så stor sjanse for å bli syk, det er det tydeligvis ikke. Det finnes nok mye mer dritt i pølser og ferdigmat enn i rent kvernet kjøtt. Må også legge til at i utlandet hadde jeg aldri turt å spise rått kjøtt.

Les det SoftKitty har skrevet, dette er grunnen. MEN jeg hadde også vært mye mer skeptisk til å spise rått kjøtt i utlandet. Samtidig så ser jeg ikke vitsen i å spise rått kvernet kjøtt i Norge, selv om sjansen for å bli syk er liten er den jo fortsatt der. 

Anonymkode: bbda7...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les det SoftKitty har skrevet, dette er grunnen. MEN jeg hadde også vært mye mer skeptisk til å spise rått kjøtt i utlandet. Samtidig så ser jeg ikke vitsen i å spise rått kvernet kjøtt i Norge, selv om sjansen for å bli syk er liten er den jo fortsatt der. 

Anonymkode: bbda7...bd4

Maten som selges i norske butikker blir jevnlig testet før det legges ut for salg. En risiko tar man jo, men det gjelder mye man spiser. Husker du forresten E-coli utbruddet i 2006 der kjøttdeigen til Gilde ble mistenkt og trukket tilbake? Det viste seg at det ikke var kjøttdeigen som inneholdt E-coli, men derimot morrpølsa. Så noen sikker garanti har man ikke på noe.

Hvorvidt det er noen vits å spise rå kjøttdeig når man har en liten sjanse for å bli syk er jo en annen sak, men det vi diskuterte er hvor farlig det er. Og det at 30% smaker på rå kjøttdeig og ingen av de har blitt syke betyr vel at det ikke er så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Hunden min spiser både rå biff, kjøttdeig, kylling, koteletter osv.

tidligere spiste han vom og hundemat, og norwegian polar. Sunn og frisk hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.3.2017 den 22.11, Tutte skrev:

Jo rå karbonadedeig kan man trygt spise. Dette er tradisjonelt laget av rent storfekjøtt. Rå kjøttdeig av svin derimot, det er ikke bra å spise. Karbonadedeig av storfe brukes også til f.eks tartar og er helt rent kjøtt.

Det er vel ikke anbefalt å spise tartar av butikkjøpt (ikke ferskvare) karbonadedeig. 

Anonymkode: ea4ad...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...