Gå til innhold

Rå karbonadedeig til hunden min på 7 mnd (kun noen få strimler) er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gitt noen få strimler av rå karbonadedeig til hunden min på 7 mnd som som jeg blandet med litt vått og tørt (hundemat) da han er litt matlei. Tenker at det ikke kan være så farlig da vom også er rått.. Tar jeg feil, er dette egentlig ikke bra, eller går det greit i bittesmå mengder en gang i blant? 

Har ikke fått lest meg opp eller gjort opp noen erfaring på alt som hunder kan spise og ikke.

Vet at det er mange inne på KG som overdramatiserer og setter ting i værre lys enn hva utgangspunktet er. Så jeg er forberedt.

Må legge til at dette er første gang at hunden min har fått smake på rå kjøttdeig. 

 

Anonymkode: dfa0b...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir ikke hunden min rått kjøtt rett og slett fordi han blir dårlig i magen av det... Det er nok ikke farlig å prøve, men du kan risikere at den blir dårlig :) 

Edit: Hunder spiser jo naturlig sett rått kjøtt, så det er ikke farlig, men det er hardere for magen

Endret av altflyter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.. Er jo noen ting som er totalt uaktuelt og farlig som sjokolade - guacamole ++ så greit og forhøre seg litt.

 

TS

Anonymkode: dfa0b...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått kjøtt går bra, men som sagt, det kan være det blir for hardt for magen. Du kan også risikere at hunden blir kresen og kun vil ha karbonadedeig ;) andre ting som er farlig er druer og rosiner som kan gi nyresvikt + frø og stein i frukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått kjøtt kan du gjerne gi så lenge hunden ikke blir dårlig i magen av det :) 

Anonymkode: 5b69e...3f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den Lille Heksa

Det kjøttet og fisken som kattene og hunden min får er alltid rått. Søk på nettet på råforing/raw feeding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere begge kurer dere med ormkur jevnlig kan jeg ikke se at det kan ha noen betydning.

Anonymkode: 87af5...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge dere begge kurer dere med ormkur jevnlig kan jeg ikke se at det kan ha noen betydning.

Anonymkode: 87af5...d66

Så du tror at rå karbonadedeig som er ment som menneskeføde, kan inneholde orm eller ormeegg? Jøss....

Anonymkode: 8ae82...b3c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får jevnlig rå karbonadedeig og biff av storfe. Han elsker det! Han får også endel kyllingkjøttdeig og fileer, men det steker jeg alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge dere begge kurer dere med ormkur jevnlig kan jeg ikke se at det kan ha noen betydning.

Anonymkode: 87af5...d66

Rått kjøtt er ikke et annet ord for "mat som inneholder orm" 🙄 Hvor får du den logikken fra egentlig? 

Anonymkode: 5b69e...3f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Hunden vår tåler det dessverre ikke så godt, men hun elsker alt som er rått. Det er også mye bedre å gi det rått enn å steke det først, for da får du med smør/olje/fett. Ville gitt små mengder først for å se hvordan magen reagerer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Hadde det vært en vill hund, så hadde den spist kun rått kjøtt, så ingen fare.

Endret av Catalina Culès
Hadde glemt en bokstav.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg forer katten min med hjemmelaget kattemat av rått kjøtt og kokt fisk, iblandet asparges og obersten fiskeolje;)  Han har bare godt av det, fin blank pels:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2017 den 23.17, Tutte skrev:

Rå karbonadedeig kan du til og med spise selv, så ingen fare.

Rå karbonadedeig er vel ikke trygt å spise for mennesker... 

Anonymkode: bbda7...bd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er null problem. Om du skal gi rått svin så bør det ha vært frossent i minst 10 dager. Men okse er ikke noe problem å gi uten at det er fryst først. 

Anonymkode: 58e3b...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rå karbonadedeig er vel ikke trygt å spise for mennesker... 

Anonymkode: bbda7...bd4

Jo rå karbonadedeig kan man trygt spise. Dette er tradisjonelt laget av rent storfekjøtt. Rå kjøttdeig av svin derimot, det er ikke bra å spise. Karbonadedeig av storfe brukes også til f.eks tartar og er helt rent kjøtt.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tutte skrev:

Jo rå karbonadedeig kan man trygt spise. Dette er tradisjonelt laget av rent storfekjøtt. Rå kjøttdeig av svin derimot, det er ikke bra å spise. Karbonadedeig av storfe brukes også til f.eks tartar og er helt rent kjøtt.

http://forskning.no/mat-husdyr/2009/09/3-av-10-spiser-ra-kjottdeig

Ja, jeg ser at det er en gammel artikkel. Men prinsippet gjelder enda. Du gambler hvis du spiser rå kjøttdeig! 

Anonymkode: bbda7...bd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt topp, TS! Men hvis hunden har levd på tørrfôr tidligere, så kan det hende at magen reagerer i starten. Det er bare fordi det er uvant for magen, ikke fordi det er dårlig for hunden. Det er rått kjøtt de bør spise, og tørrfôr som ikke er optimalt for dem. Min katt får rått kjøtt, rå innmat og eggeplommer (katter bør ikke få eggehvite fordi det hemmer opptaket av et viktig vitamin for dem). Tørrfôr står alltid tilgjengelig, men det spiser hun bare når det er tomt for våtfôr og har vært det en stund (for eksempel hvis jeg er borte hele dagen og kvelden). Katter er rene kjøttspisere og bør ikke få annet enn animalsk føde. Hunder er altetere og tåler litt grønnsaker, men har godt av å spise mye kjøtt.

Anonymkode: a658e...8a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...