Gå til innhold

Håndhygiene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor nøye er dere på å lære barna deres håndhygiene?

Det virker som det er litt slapt rundt om, for ofte når ungene har venner på besøk, så hører vi at de er på do, men så vasker de ikke hendene, eller bare veldig kjapt, og vi må mase på å få de til å vaske hendene skikkelig. 

 

Anonymkode: 0463c...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan reagerer dine barns venner på at du/dere følger med på hvor lang tid de bruker på å vaske hendene etter toalettbesøk?

Anonymkode: 3b26c...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følger ikke med de, men toalettet er ganske nært stuen, og da hører vi de trekker ned i do og går rett ut av do, eller bare har på vasken i 2 sekunder. Klart vi reagerer på det. 

Vi kjefter ikke da, men minner de på at de må vaske hendene litt lenger.

Vi har ikke så veldig lyst til å få omgangssyke her.

Anonymkode: 0463c...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte egentlig bare på om det er ganske slapt rundt om, 

for dette gjelder barn i alderen 5-9 år... 

Jeg trodde de var ganske nøye på dette på skole og barnehage... men de må da læres opp til at reglene gjelder også hjemme og på besøk hos andre. Det er jo en grunn til at vi vasker hendene etter toalettbesøk.

Anonymkode: 0463c...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de har lært det og hørt det hjemme 100 ganger (og 100 ganger til hos besteforeldre, onkler og tanter), men gir blaffen når de tror de kan snike seg unna fordi det er kjedelig og de ikke har forstått alvoret. Fått det forklart, ja, men forstått det skikkelig? Nei.

Anonymkode: 581c1...004

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper de har lært det og hørt det hjemme 100 ganger (og 100 ganger til hos besteforeldre, onkler og tanter), men gir blaffen når de tror de kan snike seg unna fordi det er kjedelig og de ikke har forstått alvoret. Fått det forklart, ja, men forstått det skikkelig? Nei.

Anonymkode: 581c1...004

Signerer denne. 

Selv om de har lært det er det nok en del barn som hopper over det når de ikke er hjemme. 

Anonymkode: acb54...fb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne. 

Selv om de har lært det er det nok en del barn som hopper over det når de ikke er hjemme. 

Anonymkode: acb54...fb0

Her er det motsatt. Min 6-åring er kjempeflink ute, hos andre, og i barnehagen, men prøver å lure seg unna hjemme. Jeg sender henne inn igjen både 1 og 3 ganger, så det nytter ikke, og hun prøver seg ikke like ofte lenger. 

Anonymkode: b89ec...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maser ustanselig på min straks 6 åring. Han er i overkant rask med håndvasken. Vet ikke hvor mange ganger jeg har vist og fortalt.. Så har du mitt barn på besøk er det helt innafor å be han vaske bedre.. en dag sitter det vel 

Anonymkode: 384b2...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5-åring er veldig nøye med håndvask, uansett om han tror noen ser ham eller ikke. Vi har forklart ham om bakterier og sykdommer og sånt. Ikke mer enn normalt, men det har virkelig festet seg, såpass at han blir litt ukomfortabel om han må tisse ute på skogstur f.eks. og ikke har vaskemuligheter.

Mine foreldre gjorde helt likt med meg, og jeg brydde meg ikke. Lurte meg unna om jeg kunne, og var vel 8-9 år før jeg sluttet å bare la vannet renne passe lenge for at det skulle høres ut som jeg vasket hendene. Aner ikke hvorfor, det tok jo like lang tid. :P

Anonymkode: ecae9...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart-seksåring prøver også å lure seg unna. Tror hun er flinkere i barnehagen, men kan ikke vite sikkert. Forklarer og sender henne tilbake, men hun har det rett og slett for travelt og gidder ikke. Blir bare glad om andre voksne minner henne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 5-åring er veldig nøye med håndvask, uansett om han tror noen ser ham eller ikke. Vi har forklart ham om bakterier og sykdommer og sånt. Ikke mer enn normalt, men det har virkelig festet seg, såpass at han blir litt ukomfortabel om han må tisse ute på skogstur f.eks. og ikke har vaskemuligheter.

Mine foreldre gjorde helt likt med meg, og jeg brydde meg ikke. Lurte meg unna om jeg kunne, og var vel 8-9 år før jeg sluttet å bare la vannet renne passe lenge for at det skulle høres ut som jeg vasket hendene. Aner ikke hvorfor, det tok jo like lang tid. :P

Anonymkode: ecae9...62c

Huff, dette holdt jeg faktisk på med helt til jeg var rundt 20 hvis jeg bare hadde tisset :sjenert: (Vasket alltid hender uansett hvis jeg hadde bæsjet). Men først da jeg ble voksen forsto jeg altså hvor ekkelt det er å ikke vaske hendene også etter å ha tisset... Nå er jeg i 30-årene, og synes det ville være fryktelig ekkelt å gå ut av toalettet uten å ha vasket hendene, uavhengig av om jeg har tisset eller bæsjet. 

Når det gjelder spørsmålet til TS, så har jeg barn på 2 og 4 år. Både jeg og mannen er veldig påpasselige med håndhygiene, både at de vasker hender etter å ha vært på do, før de spiser, og vi ber de også alltid om å vaske hendene etter å ha vært ute (i bhg, i butikken, i hagen osv). Vi har alltid vært nøye på dette, og vasket hendene deres flere ganger pr dag helt siden de var veldig små. Likevel prøver alltid fireåringen å snike seg unna hvis han kan (selv om han vet han bare vil bli sendt rett inn på badet igjen av oss), og det forundrer meg derfor ikke om han oppfører seg likt som det barnet dere hadde på besøk når han er på besøk hos sine venner.

Men som de andre her sier, blir jeg bare glad til hvis dere også gir beskjed til ham om at han må vaske hendene, jo flere voksne som sier det jo mer synker det kanskje inn hos ham at det er viktig. Men jeg håper selvsagt at foreldrene til mitt barns venner IKKE tenker som deg, at det er vi foreldre som er slappe med dette. For det et vi virkelig ikke!!

Anonymkode: 16dd1...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna her i omgangskretsen er flinke med håndvask. Men jeg jobber i helsevesenet og kan fortelle deg at det er hos de voksne det slurves, hos de som lager mat DU skal spise når du kommer på besøk f.eks. Følger en del mennesker på toalettet, og 90% vasker ikke hendene etterpå, selv på oppfordring. Gjerne de samme menneskene som bruker to tørk for å dra vekk masse avføring og griser godt, som  bare tørker hånda på papiret og kaster i do. Mange eldre holder seg også rundt ringen og ned i toalettet når de skal sette seg eller reise seg, usj. Så når jeg skrur på vannet og sier her er såpen, så bare ser de på meg, fikser håret og tar et tak i armen min for å gå ut. Tror nok ikke det er bare fordi de er på sykehus, det er en vane de har med hjemmefra. Tenk på det neste gang bestemor, tante eller far har laget mat til deg, tror ikke det er smitte fra ungen du bør bekymre deg mest for ;)

Anonymkode: 45bcc...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...