Gå til innhold

Søke om ung ufør tillegget aap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjøres dette? Er det et eget skjema jeg skal fylle ut eller bruker jeg det vanlige aap skjemaet?

Anonymkode: 21e49...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her snakket jeg med saksbehandleren min under ett møte, om muligheten for unguføre, og hu tok det videre. 6 mnd senere fikk jeg brev at det var innvilget. 

Ikke sett snurten av noe papir selv. Så du må nok snakke med de på nav, for jeg har ikke sett noe eget skjema knyttet til unguføre. 

Anonymkode: e359a...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksbehandler ordnet det for meg uten at jeg viste om det. En dag hadde jeg bare vedtaket i posten :)

Anonymkode: e79d0...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakket jeg med saksbehandleren min under ett møte, om muligheten for unguføre, og hu tok det videre. 6 mnd senere fikk jeg brev at det var innvilget. 

Ikke sett snurten av noe papir selv. Så du må nok snakke med de på nav, for jeg har ikke sett noe eget skjema knyttet til unguføre. 

Anonymkode: e359a...f01

Mener du aap + uførtillegg. Eller ung ufør. 
Det er forskjellig, slik som jeg har forstått det.

Anonymkode: 44afa...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottar aap, sliter psykisk og har vært  behandling i tre år. Det er usikkert om jeg noen gang blir frisk, men ingen tørr å si noe enda. Sliter økonomisk og risikerer å miste leiligheten om noen måneder på grunn av aap grunnstøtte som er så lav. 

hvordan er det med dere?
Er dere kronisk syke og aldri blir frisk, eller er det snakk om usikker fremtid? Man kan ikke si "om 3 år er du frisk", men at det er langvarig og usikkert... Uføre vil jo si ingen håp om å bli frisk, så det er ikke det jeg snakker om. 

Anonymkode: 44afa...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fyller ut aap søknaden får du spørsmål om arbeidsevnen din ble redusert med 50% eller mer, varig, før du fylte 26 år. Den må du krysse ja på. Og legge ved spesialisterklæring på at det du sier er riktig. 

Anonymkode: 47a51...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noen som vet hva dette tillegget er per måned?

Anonymkode: 44afa...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du aap + uførtillegg. Eller ung ufør. 
Det er forskjellig, slik som jeg har forstått det.

Anonymkode: 44afa...df0

Aap + unguføre ja. 

Unguføre alene er ingenting. Det er ett tillegg man kan få på enten Aap eller uføre. 

Jeg har vært på Aap i 7 år nå, og er kronisk psykisksyk men ikke tatt steget å søke om uføretrygd ennå.

 

Anonymkode: e359a...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

noen som vet hva dette tillegget er per måned?

Anonymkode: 44afa...df0

Snakk om 2000kr ekstra utbetalt i mnd for min del.

Anonymkode: e359a...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om 2000kr ekstra utbetalt i mnd for min del.

Anonymkode: e359a...f01

Det hjelper meg svært lite gitt. 
Da jeg har 2300 i bostøtte, og med de 2000 kronene så mister jeg bostøtte og har da 300 kr mindre.. 

Er ikke enkelt å være kronisk syk og avhengig av NAV. :( 

Anonymkode: 44afa...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper meg svært lite gitt. 
Da jeg har 2300 i bostøtte, og med de 2000 kronene så mister jeg bostøtte og har da 300 kr mindre.. 

Er ikke enkelt å være kronisk syk og avhengig av NAV. :( 

Anonymkode: 44afa...df0

Nei er ikke fett å være syk å ikke ha andre muligheter 😐 

Selv er jeg kronisk psykisksyk å vil trolig være avhengig av den lille summen jeg har nå, resten av livet.. surt å være fattig men bedre enn ingenting 😏

Anonymkode: e359a...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli veeeeldig mange kronisk psykisk syke her i landet, gitt! Lurer på hva slags diagnoser dere har. Schizofreni? De fleste psykiske sykdommer går det an å bli bedre av hvis man er innstilt på det og jobber hardt for det med en psykolog. Må si dere stiller dere selv i et ganske dårlig lys når dere er psykisk syke og sier at dere aldri blir friske altså. Og at på til er så opptatt av penger penger penger og NAV. Merkelige greier....

Anonymkode: 8a0a7...ccc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å bli veeeeldig mange kronisk psykisk syke her i landet, gitt! Lurer på hva slags diagnoser dere har. Schizofreni? De fleste psykiske sykdommer går det an å bli bedre av hvis man er innstilt på det og jobber hardt for det med en psykolog. Må si dere stiller dere selv i et ganske dårlig lys når dere er psykisk syke og sier at dere aldri blir friske altså. Og at på til er så opptatt av penger penger penger og NAV. Merkelige greier....

Anonymkode: 8a0a7...ccc

Dette har du så rett i! Psykisk sykdom har eksplodert spesielt de seneste årene og blant befolkningen (spesielt i Norge) begynner det å bli sosialt akseptert å leve av fellesskapet. Det er definitivt veldig mange som absolutt hadde klart å stå i jobb, men her er det mye vondt i viljen og hvor man bruker all energien på å fortelle alle hvor syk man er isteden for å jobbe mot å bli frisk. Man krever og krever uten å gi noe som helst tilbake.

problemet i dag er at vi har tid til å være syke. Hadde det plutselig blitt krig, hungersnød eller stopp i offentlig økonomisk støtte kan jeg garantere at det ikke ville vært mange med psykiske sykdommer igjen (spesielt depresjon, spiseforstyrrelser, angst, utmatthet). Til og med schizofreni kan man bli frisk/friskere av men da er man nødt til å virkelig ønske å bli frisk og jobbe beinhardt for det.

Kommer sikkert til å bli huflettet blant ME-"pasienter": Det er også vitenskapelig bevist at kronisk utmattelse/ME ikke er en sykdom, menn som oftest en tilstand som stort sett dreier seg om noe psykisk, underernæring/feilernæring eller en annen sykdom som ikke er oppdaget. Mange psyke er redd for å bli frisk og gi slipp på psykdommen og mangler den viljen og innsatsen man må legge ned for å klare det. Dette gjør at man legger seg ned og gjør alt for å forsvare sin egen psykdom mens man bare blir sykere og psykere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså jeg har nå vært syk i 7 år. Og går på aap. Ble syk når jeg var 24 år. Kan jeg søke om ung uføretilegg? 

Anonymkode: eafb6...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å bli veeeeldig mange kronisk psykisk syke her i landet, gitt! Lurer på hva slags diagnoser dere har. Schizofreni? De fleste psykiske sykdommer går det an å bli bedre av hvis man er innstilt på det og jobber hardt for det med en psykolog. Må si dere stiller dere selv i et ganske dårlig lys når dere er psykisk syke og sier at dere aldri blir friske altså. Og at på til er så opptatt av penger penger penger og NAV. Merkelige greier....

Anonymkode: 8a0a7...ccc

Du jeg vil gjerne være frisk og kunne jobbe! 

Med 3500 kr igjen etter husleie så kommer du for fader ikke langt her i livet. Jeg har sko med hull i, men må prioritere medisiner. Jeg har ikke vært på ferie på 4 år. Ikke bare økonomien sin skyld, men også helsen. Jeg kan ikke dra på konserter, jeg kan ikke dra på festivaler om sommeren som jevngamle gjør. Jeg kan ikke gå ut å spise uten at det får konsekvenser for resten av uken. De få pengene jeg får i julegaver og bursdagsgaver må spares opp til tannlege. Det er et kapittel i seg selv! Da munntørrhet på grunn av medisiner er nesten umulig å få dekket hos helfo og NAV. Så jeg må skrape sammen de pengene jeg ikke har for å dra til tannlegen. Fordi jeg må ta medisiner for å fungere i hverdagen. Dynen min er gammel og ekkel etter flere runder i vaskemasinen. Jeg har ikke råd til tørketrommel, for det koster penger jeg ikke har, og ikke for å nevne strøm!.
Jeg sitter å gråter hver bidige fredag, fordi naboene som er like gamle som meg er ute å fester. De ler og koser i naboleiligheten. Mens her sitter jeg med hullete undertøy og spiser nudler! Jeg gruer meg til å bruke vaskemaskinen, fordi jeg har ikke økonomi til å erstatte den om den går i stykker. Jeg må bruke buksene et par dager ekstra, for det å vaske dem gjør at de blir slitt og må erstattes fortere. 

Tror du det er stas?! Tror du dette er noe jeg vil?! Et valg jeg har tatt selv?!
Jeg ville ha kappet av meg en arm for å ha vært frisk. 20 000 kr til å bruke på hva faen jeg vil hver måned! Det er en drøm! De som går på NAV med vilje uten grunn. De er fader meg syke i hodet og bør flytte inn på lukket avdeling. For det er ikke luksus å gå på NAV skal jeg si deg. 

De som sier at penger ikke betyr noe, de vet ikke hvordan det er å leve på fattiggrensen. Så ja, naturligvis er vi opptatte av penger, fordi vi sliter med å få hverdagen til å gå rundt. og vi alle drømmer om et bedre liv. Et verdig liv, slik som det er nå så er det ikke et verdig liv vi lever. Ikke nok med at vi skal slite med sykdommer og psykdommer, men vi skal bekymre oss for økonomi også. 
 

Anonymkode: 44afa...df0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...