Gå til innhold

Katten har et sår i nakken. Dyrlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten vår på 9 år har sloss for første gang (skikkelig tøffing, det her). Et par dager etterpå fikk han en kul i nakken. Denne har det nå gått hull på. Katten har ikke vondt, vil kløes som vanlig. Er dette noe å dra på akkuttvakt for? Eller skal vi rense det og se det an til i morgen?

Anonymkode: e521a...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til veterinær, vær så snill. Bittsår har en lei tendens til å bli infiserte, så katten må kanskje ha antibiotika og få på seg en krage så han ikke kan klø på såret. 

Anonymkode: 0c231...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har gått hull på er det ikke noe problem, da har det vært en liten infeksjon som kroppen har ordnet opp i selv (som den ofte gjør). Sånt har skjedd etpar ganger her også, har aldri gått til dyrelge for det. Jeg går jo heller ikke til lege for småsår selv.

Anonymkode: 15733...ac6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg ble litt nervøs, så jeg tok en tur uansett. Det var jeg glad for, for han hadde en ganske stor byll, og feber. Lommeboka mi er ikke glad :overrasket:

Nå skal han holdes inne i 10 dager. Herregud, de stakkars ørene våre... Mjaaaaauuuu

Anonymkode: e521a...dd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg ble litt nervøs, så jeg tok en tur uansett. Det var jeg glad for, for han hadde en ganske stor byll, og feber. Lommeboka mi er ikke glad :overrasket:

Nå skal han holdes inne i 10 dager. Herregud, de stakkars ørene våre... Mjaaaaauuuu

Anonymkode: e521a...dd3

Så bra at du dro til dyrlege 💜 God bedring til pus 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du gjorde det da, når det fortsatt var en byll. Men hjemme i 10 dager? Det fikk ikke jeg beskjed om når jeg hadde katt med bittsår, byll og feber. Han var ute dagen etter og hadde ingen problemer i det hele tatt etter det.

Anonymkode: 15733...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var bra du gjorde det da, når det fortsatt var en byll. Men hjemme i 10 dager? Det fikk ikke jeg beskjed om når jeg hadde katt med bittsår, byll og feber. Han var ute dagen etter og hadde ingen problemer i det hele tatt etter det.

Anonymkode: 15733...ac6

Han skal ha medisiner til faste tidspunkt, og han kan ikke klokka ;). Det vil være dumt hvis han blir borte et døgn. Ellers hadde det ikke vært noe problem å slippe han ut. Forøvrig er han litt groggy enda, og dyrlegen sa at det kom til å vare til 16-tiden i dag, så han vil være et lett offer for gatas skrekk foreløpig.

Anonymkode: e521a...dd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han skal ha medisiner til faste tidspunkt, og han kan ikke klokka ;). Det vil være dumt hvis han blir borte et døgn. Ellers hadde det ikke vært noe problem å slippe han ut. Forøvrig er han litt groggy enda, og dyrlegen sa at det kom til å vare til 16-tiden i dag, så han vil være et lett offer for gatas skrekk foreløpig.

Anonymkode: e521a...dd3

Ga ikke medisiner etter bittsår, til hverken hund eller katt. Meningsløst å gi antibiotika når såret er rent. Noen dyrleger er med på dette, andre ikke, men etter min erfaring har det gått veldig bra.

Anonymkode: 15733...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var bra du gjorde det da, når det fortsatt var en byll. Men hjemme i 10 dager? Det fikk ikke jeg beskjed om når jeg hadde katt med bittsår, byll og feber. Han var ute dagen etter og hadde ingen problemer i det hele tatt etter det.

Anonymkode: 15733...ac6

Hold kjeft. Ts skal selvfølgelig følge veterinærens råd for hennes katt, ikke en random person her. 

Anonymkode: 5ba59...87f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold kjeft. Ts skal selvfølgelig følge veterinærens råd for hennes katt, ikke en random person her. 

Anonymkode: 5ba59...87f

Det er ikke et råd, og nå er du ufin.

Anonymkode: 15733...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ga ikke medisiner etter bittsår, til hverken hund eller katt. Meningsløst å gi antibiotika når såret er rent. Noen dyrleger er med på dette, andre ikke, men etter min erfaring har det gått veldig bra.

Anonymkode: 15733...ac6

Men nå er ikke såret til ts sin katt rent heller, siden det er en byll og katten har feber. Antibiotika er alt annet enn meningsløst i dette tilfellet da ubehandlede infeksjoner kan utvikle seg til blodforgiftning i løpet av få timer.

Anonymkode: 8716e...b49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene min katt har tapt en slosskamp og blitt bitt, har jeg klipt pelsen rundt såret og spylt med saltvann og holdt det åpent. Dette har gått kjempefint og katten har unngått å få byller som har kapslet seg inn.

Anonymkode: 1937f...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gangene min katt har tapt en slosskamp og blitt bitt, har jeg klipt pelsen rundt såret og spylt med saltvann og holdt det åpent. Dette har gått kjempefint og katten har unngått å få byller som har kapslet seg inn.

Anonymkode: 1937f...244

Det er kjempefint for katten din, men vi visste ikke at han var bitt engang, før han fikk byll. Han har aldri sloss før, han hadde ingen synlige skader, og han virket ikke til å ha det vondt. Da blir det litt vanskelig å klippe pels og rense sår...

Jeg har hatt kontakt med veterinær igjen i går, og jeg følger selvfølgelig hans anbefalinger mht medisiner og sårrens. Ikke søren om jeg sender han ut i den store verden med byll i nakken (hull eller ikke) og uavsluttet antibiotikakur! Katten virker sprek nå, heldigvis. Feberen er borte, og smertestillende virker. Men herrefred for et mas! Det er derfor jeg sitter på kg klokken halv syv søndag morgen... Mjaaauuuu :pasha:

Anonymkode: e521a...dd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjempefint for katten din, men vi visste ikke at han var bitt engang, før han fikk byll. Han har aldri sloss før, han hadde ingen synlige skader, og han virket ikke til å ha det vondt. Da blir det litt vanskelig å klippe pels og rense sår...

Jeg har hatt kontakt med veterinær igjen i går, og jeg følger selvfølgelig hans anbefalinger mht medisiner og sårrens. Ikke søren om jeg sender han ut i den store verden med byll i nakken (hull eller ikke) og uavsluttet antibiotikakur! Katten virker sprek nå, heldigvis. Feberen er borte, og smertestillende virker. Men herrefred for et mas! Det er derfor jeg sitter på kg klokken halv syv søndag morgen... Mjaaauuuu :pasha:

Anonymkode: e521a...dd3

Godt du ikke hører på alle "gode" råd fra damene på kg, tommel opp for deg og pusen.

Kattebitt og medfølgende kattebittabscess skal man ikke fnyse av, det er faktisk potensielt dødelig i ytterste konsekvens. (Sepsis). Så hadde du ventet til mandag kunne det gått ille, særlig når han hadde rukket å få feber allerede.

Veldig lurt å holde han inne til han er ferdig på kuren, og uansett er han er lett bytte for "nabolagets skrekk" når han ikke er i god form. Masse god bedring til pusen, og lykke til til deg:klem:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lumê skrev:

Godt du ikke hører på alle "gode" råd fra damene på kg, tommel opp for deg og pusen.

Kattebitt og medfølgende kattebittabscess skal man ikke fnyse av, det er faktisk potensielt dødelig i ytterste konsekvens. (Sepsis). Så hadde du ventet til mandag kunne det gått ille, særlig når han hadde rukket å få feber allerede.

Veldig lurt å holde han inne til han er ferdig på kuren, og uansett er han er lett bytte for "nabolagets skrekk" når han ikke er i god form. Masse god bedring til pusen, og lykke til til deg:klem:

Det var nesten ordrett det veterinæren min sa! Er du veterinæren min @Lumê:fnise:

Tusen takk til alle som har ønsket god bedring til pusen!

Katten ser helt fin ut i dag, men vi måtte som sagt til dyrlegen igjen i går. Såret var åpent og det luktet ikke lenger råttent (fy fader så vondt det lukter!). Men feberen slapp ikke taket, så vi måtte ha mer medisin. Jeg er veldig opptatt av å bruke penicillin og antibiotika som foreskrevet, så den psykiske terroren jeg holder ut nå er mitt lille bidrag til kampen mot antibiotikaresistens...

 

Anonymkode: e521a...dd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var nesten ordrett det veterinæren min sa! Er du veterinæren min @Lumê:fnise:

Tusen takk til alle som har ønsket god bedring til pusen!

Katten ser helt fin ut i dag, men vi måtte som sagt til dyrlegen igjen i går. Såret var åpent og det luktet ikke lenger råttent (fy fader så vondt det lukter!). Men feberen slapp ikke taket, så vi måtte ha mer medisin. Jeg er veldig opptatt av å bruke penicillin og antibiotika som foreskrevet, så den psykiske terroren jeg holder ut nå er mitt lille bidrag til kampen mot antibiotikaresistens...

Anonymkode: e521a...dd3

Dette høres jo mye verre ut enn det som står i åpningsinnlegget. Fikk inntrykk av at det hadde vært en byll som var gått hull på og at det var alt. Denne katten har jo hatt infeksjon etter at såret var renset og alt, så her er jeg enig med dyrlegen. Trekker tilbake de tidligere innleggene mine, og håper han blir helt bra snart! :) 

Anonymkode: 15733...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo mye verre ut enn det som står i åpningsinnlegget. Fikk inntrykk av at det hadde vært en byll som var gått hull på og at det var alt. Denne katten har jo hatt infeksjon etter at såret var renset og alt, så her er jeg enig med dyrlegen. Trekker tilbake de tidligere innleggene mine, og håper han blir helt bra snart! :) 

Anonymkode: 15733...ac6

Tusen takk :)

Det er tydeligvis vanskelig å lese en katt, for jeg lurte jo på om jeg overdrev når jeg skrev hi. Da blir det helt idiotisk å tro at mennesker som ikke ser katten engang, skal kunne gi meg råd. Tilstanden hans ble faktisk verre innen vi kom til dyrlegen, så slike infeksjoner kan utvikle seg fort. Vi var jo skikkelig uheldige når medisinen ikke virket optimalt også. Jeg tror lærdommen må bli at jeg ikke spør om råd ang medisinske ting på nett, det burde jo vært barnelærdom :rodme:

Men tusen takk til alle dere som tenkte på katten min! Det er mange dyreelskere her inne :hjerte:

ts

Anonymkode: e521a...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...