Gå til innhold

Fotografering - hobby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et ca 5 år gammelt Nikon d5100, men synes bildene blir så kornete når jeg zoomer litt inn. Uansett hvilket lys jeg tar bilde i. Er kameraet rett og slett for gammelt? Det er ikke brukt så himla mye.. 

Anonymkode: 7fc8a...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med "zoomer litt inn"? Hva mener du med "kornete"? Det kan hende du har kameraet på konsekvent for høy ISO, men det er vanskelig å si noe om dette uten å få tatt en titt på bildene. Det kan også hende at i kamera-behandlingen av bildene er for aggressiv. Tar du bilder i raw og konverterer selv, eller er det ferdig jpg fra kamera?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du nok om kameraet til å vite hvilke innstillinger du bruker?

Har du sett på bildene på PC eller kun på skjermen på kameraet?

Korn får du ved høy ISO. Sett ned ISOen og prøv igjen. Pass på å endre på de andre innstillingene pga at hvis du setter ned ISOen så krever kameraet mer lys (evt. lengre lukkertid eller større blenderåpning) for å gi "samme resultatet".

Hvis du med korn mener komprimering i bildet (jpeg-artifacts), så sjekk at du ikke har satt opp at kvaliteten på bildet skal være kjempelav.

Noen kan gjerne forveksle korn med dårlig oppløsning. Pass på at du bruker den største oppløsningen som er på kameraet. Da vil du kunne zoome inn lengre uten at punktene i bildet viser seg som synlige punkter.

 

Anonymkode: c721a...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Et kamera har som regel levetid målt i kameralukkersyklus. Det er rett og slett det samme om antall ganger du har trykket på knappen for å ta et bilde (eller antall ganger lukkeren har, vel lukket seg). På modellen du nevner vil jeg tippe at man bør regne med en levetid på minst 50 000 sykluser, kanskje 100 000. Ergo blir kameraet altså ikke gammelt på dato, men på bruksmengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...