Gå til innhold

NOEN SOM HAR LYST TIL Å HJELPE?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta norskeksamen som privatist nå til vår, og lurte på om noen hadde lyst til å hjelpe meg på vei!

Jeg gikk ut med 3'er fra VGS, men trenger minst 5 for å komme inn på juss til neste år. 

Den siste uken har jeg skrevet ned mange tekster som omhandler kvinnefrigjøringen på 1970-tallet. Hvordan kvinnekampen kommer til uttrykk i litteraturen. Dermed lurte jeg på om noen hadde lyst til å lese teksten jeg har skrevet, og gjerne gi kritikk! Det er alltid rom for forbredelser. Gjerne noen som har godt skriveferdigheter. Hadde satt utrolig mye pris på det!

 Jeg sender dokumentet til deg! Takk for alle svar :)

*(Det er første gang jeg er på dette forumet, så si ifra hvis innlegget ikke passer inn her)

Anonymkode: e93a1...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er litt hjelp til norsken din: Ikke bruk CAPS LOCK når du skriver overskrifter. Det er også vanlig kotyme å skrive i overskriften hva innlegget ditt handler om, ikke bare at du trenger hjelp til noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Knirke skrev:

Her er litt hjelp til norsken din: Ikke bruk CAPS LOCK når du skriver overskrifter. Det er også vanlig kotyme å skrive i overskriften hva innlegget ditt handler om, ikke bare at du trenger hjelp til noe. 

Kostyme*

Anonymkode: 8734d...835

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostyme*

Anonymkode: 8734d...835

Nope... Det staves faktisk "kutyme", men da er det enda flere enn deg som ikke vet hva det betyr.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke direkte hva du spør om, men da jeg hadde norsk så øvde jeg mye på analyse av tekst, virkemidler og slikt. Synes det er den enkleste sjangeren å få god karakter i fordi det er veldig mekanisk.  Det kommer også omtrent alltid en analyseoppgave. Sjekk tidligere eksamensoppgaver så ser du hvor ofte de kommer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
18 timer siden, Knirke skrev:

Her er litt hjelp til norsken din: Ikke bruk CAPS LOCK når du skriver overskrifter. Det er også vanlig kotyme å skrive i overskriften hva innlegget ditt handler om, ikke bare at du trenger hjelp til noe. 

 

Hei, jeg beklager. Skal passe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
16 timer siden, Hermine Grang skrev:

Dette er ikke direkte hva du spør om, men da jeg hadde norsk så øvde jeg mye på analyse av tekst, virkemidler og slikt. Synes det er den enkleste sjangeren å få god karakter i fordi det er veldig mekanisk.  Det kommer også omtrent alltid en analyseoppgave. Sjekk tidligere eksamensoppgaver så ser du hvor ofte de kommer. 

 

 

Takk skal du ha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hermine Grang skrev:

Dette er ikke direkte hva du spør om, men da jeg hadde norsk så øvde jeg mye på analyse av tekst, virkemidler og slikt. Synes det er den enkleste sjangeren å få god karakter i fordi det er veldig mekanisk.  Det kommer også omtrent alltid en analyseoppgave. Sjekk tidligere eksamensoppgaver så ser du hvor ofte de kommer. 

 

Enig i dette. Man får ikke automatisk god karakter selv om man er flink til å skrive, for på eksamen så handler det om å treffe på oppgaven så godt som mulig. 

Anonymkode: 804d7...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Hermine Grang skrev:

Dette er ikke direkte hva du spør om, men da jeg hadde norsk så øvde jeg mye på analyse av tekst, virkemidler og slikt. Synes det er den enkleste sjangeren å få god karakter i fordi det er veldig mekanisk.  Det kommer også omtrent alltid en analyseoppgave. Sjekk tidligere eksamensoppgaver så ser du hvor ofte de kommer. 

 

Enig i denne. Det ligger mange ressurser ute for hvordan man kan tolke en oppgave og et vedlegg på en systematisk måte, se for eksempel: http://www.skrivesenteret.no/ressurser/hvordan-lykkes-med-skriftlig-eksamen-i-norsk/ 

I tillegg til et godt oppgavesvar må man også ha god syntaks og et bredt ordforråd for å få karakterene 5 og 6. Sjekk eksempelbesvarelser og nærles språket. Se på hvordan gode besvarelser henter frem eksempler og kommenterer disse og hvordan det brukes tekstbinding for å vise årsak og sammenheng. 

Anonymkode: 6ffa5...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i denne. Det ligger mange ressurser ute for hvordan man kan tolke en oppgave og et vedlegg på en systematisk måte, se for eksempel: http://www.skrivesenteret.no/ressurser/hvordan-lykkes-med-skriftlig-eksamen-i-norsk/ 

Anonymkode: 6ffa5...8fb

Ja, det er sant og det glemte jeg å si. Det finnes mange maler og står sikkert også i norskboken til TS  hvordan man skal tolke dikt, noveller, retoriske tekster, osv.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 20.36, jusisthegoal skrev:

Jeg kan godt lese, bare å sende:)

Hæ? Hvorfor svarer du deg selv?

Anonymkode: 81a0b...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.3.2017 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Kostyme*

Anonymkode: 8734d...835

Haha! Håper ikke du skal hjelpe TS med norsk hvertfall. 

Anonymkode: c11ed...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...