Gå til innhold

Hvorfor er foreldre så slappe på å få i barn grønnsaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Tenker på de teite Findus reklamene som er nå, hvor de har kombinert fiskekaker og grønnsaker..kamuflert grønnsakene for å få i ungene grønnsaker og har nå en reklamekampanje hvor de spør "hva er de  rareste belønningen du har lokket med?" For å få barna til å spise grønnsaker.

Vel her er det ingen belønninger for å spise grønnsaker. Vi spiser svært lite kjøtt, moderate  mengder egg og meieri og har store mengder av både rå og tilbredte grønnsaker til alle måltider; salat under kjøttpålegget toppet med tomat/agurk/paprika, råkost til fiskemiddag etc..Og ungene på 2 og 4 år spiser det uten å nøle fordi sånn har det alltid vært, det er naturlig. Vi voksne spiser også mye grønt. Våre barn er ikke altetere, de er kresne..så det at de spiser grønnsaker kommer av vane. Da får jeg tanker om at foreldre rundt om må være ganske slappe på å fremme grønnsaker? 

Anonymkode: 79bb5...3a6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er om å gjøre å servere grønnsaker på fatet sammen med det andre, uten å nevne et ord... så blir det en naturlig del av måltidet!
Men enkelte unger er vare på smaker og konsistener, unger er faktisk forskjellige. Noen er åpne og smaker på alt, andre bare æsj og vil ikke gi det en sjanse en gang. 
Jeg mener å ha lest at man må smake på ting 14 ganger før man vet om man liker/ikke liker det.

Trikset mitt med å få i ungene grønnsaker er å leke dinosaurer :)
Planteeterne elsker grønnsaker, særlig brokkoli som er minitrær :) Og brokkoli er SUNT :)

Og kjøtt - jo, vi må jo ha noen kjøtteterdinosaurer og :) Og fiskeetere... jammmmmmmmmmm

Man finner sine triks! 

 

Anonymkode: b148f...702

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Er det virkelig så mange som er slappe med å få i barna grønnsaker da? Jeg synes det virker som folk er veldig kostholdsbevisste nå for tiden. Foreldre var ikke like flinke da jeg vokste opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner har ikke problem med å få i barn grønnsaker. Eneste problemet her jeg bor, er at restauranter/kafeer ikke tilbyr barneporsjoner av den maten vi voksne spiser. Og til og med "voksenmaten" inneholder ikke mye grønnsaker. Ellers så tror jeg at folk flest har blitt mye flinkere å ha mye grønnsaker i middager hjemme.

Anonymkode: f888d...1cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Tenker på de teite Findus reklamene som er nå, hvor de har kombinert fiskekaker og grønnsaker..kamuflert grønnsakene for å få i ungene grønnsaker og har nå en reklamekampanje hvor de spør "hva er de  rareste belønningen du har lokket med?" For å få barna til å spise grønnsaker.

Vel her er det ingen belønninger for å spise grønnsaker. Vi spiser svært lite kjøtt, moderate  mengder egg og meieri og har store mengder av både rå og tilbredte grønnsaker til alle måltider; salat under kjøttpålegget toppet med tomat/agurk/paprika, råkost til fiskemiddag etc..Og ungene på 2 og 4 år spiser det uten å nøle fordi sånn har det alltid vært, det er naturlig. Vi voksne spiser også mye grønt. Våre barn er ikke altetere, de er kresne..så det at de spiser grønnsaker kommer av vane. Da får jeg tanker om at foreldre rundt om må være ganske slappe på å fremme grønnsaker? 

Anonymkode: 79bb5...3a6

Det er bare så utrolig kjedelig. 

 

Eneste morsomme er Bama sprø og knaske grønnsaker: paprika, tomater, agurk og annet, Innpakningen / design og at det skal være lett betyr alt. 

Anonymkode: ae983...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er altfor mye tull i media og reklame om mat og barn. Matpakken skal være "gøy". Grønnsaker som er fiskekaker. Det forskes til og med på hvordan foreldre best skal oppmuntre barna til å spise grønnsaker. 

Da jeg var barn, fikk vi servert fisk, poteter og gulrøtter/erter, og det var aldri en diskusjon om det skulle spises. Det var bare å gjøre det. Riktig nok brukte jeg store mengder ketchup på både gulrøttene og salte torsken, men jeg fikk aldri gå fra bordet før det var spist. I dag er noe av det beste jeg vet fisk og grønnsaker, så jeg tok ikke skade av å bli sittende med ketchup-gulrøttene mine....

Selv har jeg aldri laget en egen rett for mine barn, alle har spist det samme. Selvsagt godtar jeg om noen ting absolutt ikke likes, men det skal prøves og forsøket på å like det skal være ærlig. Ikke bare, "Æsj, dette vil jeg ikke ha". Nå er de store, og etterspør salat, tomat, agurk og paprika til brødmaten, og fisk har vi 3 - 4 ganger i uken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NÅ ........ måtte jeg virkelig lese 2 ganger

Hvorfor er foreldre så slappe til å få barn i grønsakene ....  :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Tenker på de teite Findus reklamene som er nå, hvor de har kombinert fiskekaker og grønnsaker..kamuflert grønnsakene for å få i ungene grønnsaker og har nå en reklamekampanje hvor de spør "hva er de  rareste belønningen du har lokket med?" For å få barna til å spise grønnsaker.

Vel her er det ingen belønninger for å spise grønnsaker. Vi spiser svært lite kjøtt, moderate  mengder egg og meieri og har store mengder av både rå og tilbredte grønnsaker til alle måltider; salat under kjøttpålegget toppet med tomat/agurk/paprika, råkost til fiskemiddag etc..Og ungene på 2 og 4 år spiser det uten å nøle fordi sånn har det alltid vært, det er naturlig. Vi voksne spiser også mye grønt. Våre barn er ikke altetere, de er kresne..så det at de spiser grønnsaker kommer av vane. Da får jeg tanker om at foreldre rundt om må være ganske slappe på å fremme grønnsaker? 

Anonymkode: 79bb5...3a6

Baserer du kritikken mot alle andre foreldre basert på en reklamefilm?

Vel, bak deg selv en gulrotkake for å mene at du er flinkere enn flertallet, men det stemmer dårlig med min erfaring.

Endret av Rotemor
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiste også jentungen masse grønnsaker som 2 åring og som 4 åring. Men med alderen har det blitt færre og færre grønnsaker hun spiser. Som med nesten all annen mat. Min erfaring er at når de er små avhenger det veldig av hva de er vant med og vokst opp med, men jo eldre de blir jo vanskligere er det, opp til ett punkt hvor det kanskje snur forhåpentligvis

Anonymkode: 06618...422

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg syns det er altfor mye tull i media og reklame om mat og barn. Matpakken skal være "gøy". Grønnsaker som er fiskekaker. Det forskes til og med på hvordan foreldre best skal oppmuntre barna til å spise grønnsaker. 

Da jeg var barn, fikk vi servert fisk, poteter og gulrøtter/erter, og det var aldri en diskusjon om det skulle spises. Det var bare å gjøre det. Riktig nok brukte jeg store mengder ketchup på både gulrøttene og salte torsken, men jeg fikk aldri gå fra bordet før det var spist. I dag er noe av det beste jeg vet fisk og grønnsaker, så jeg tok ikke skade av å bli sittende med ketchup-gulrøttene mine....

Selv har jeg aldri laget en egen rett for mine barn, alle har spist det samme. Selvsagt godtar jeg om noen ting absolutt ikke likes, men det skal prøves og forsøket på å like det skal være ærlig. Ikke bare, "Æsj, dette vil jeg ikke ha". Nå er de store, og etterspør salat, tomat, agurk og paprika til brødmaten, og fisk har vi 3 - 4 ganger i uken. 

At mat som er vanlig for barn å være kresen på presenteres som "gøy" synes jeg faktisk er en god ide!

Det er faktisk ikke alle som er altetende, og det er faktisk barn som brekker seg og får spisevegring av å spise mat de ikke liker. Jeg hadde foreldre som deg, hvor jeg ble tvingt i maten. Jeg sliter enda med enkelte matvarer, men jeg har blitt bedre å spise mer variert mat. Spiser stort sett alt av grønnsaker, men er var på kjøtt og fisk. Jeg er nok også veldig sensitiv, og sensitiv på konsistens, smak og lukt. Jeg håper for Guds skyld at mine barn ikke arver min sensitivitet angående mat, men om de gjør det skal jeg ikke sitte å tvinge mine barn til å spise mat de ikke liker for 50+ mens de sitter der å brekker seg..

Anonymkode: 26d3e...704

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her spiste også jentungen masse grønnsaker som 2 åring og som 4 åring. Men med alderen har det blitt færre og færre grønnsaker hun spiser. Som med nesten all annen mat. Min erfaring er at når de er små avhenger det veldig av hva de er vant med og vokst opp med, men jo eldre de blir jo vanskligere er det, opp til ett punkt hvor det kanskje snur forhåpentligvis

Anonymkode: 06618...422

Samme problem her. Poden var alteter som liten,  som ung voksen spiser han knapt en tomat i uka. . 

Anonymkode: 85c24...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også tvangsforet som barn,  min mor stappet blodpølse ned i halsen på meg til jeg brakk meg. Tror ikke det er det ts mener da, å tvangsfore men å tilrettelegge for sunne matvaner.  

Anonymkode: 85c24...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At mat som er vanlig for barn å være kresen på presenteres som "gøy" synes jeg faktisk er en god ide!

Det er faktisk ikke alle som er altetende, og det er faktisk barn som brekker seg og får spisevegring av å spise mat de ikke liker. Jeg hadde foreldre som deg, hvor jeg ble tvingt i maten. Jeg sliter enda med enkelte matvarer, men jeg har blitt bedre å spise mer variert mat. Spiser stort sett alt av grønnsaker, men er var på kjøtt og fisk. Jeg er nok også veldig sensitiv, og sensitiv på konsistens, smak og lukt. Jeg håper for Guds skyld at mine barn ikke arver min sensitivitet angående mat, men om de gjør det skal jeg ikke sitte å tvinge mine barn til å spise mat de ikke liker for 50+ mens de sitter der å brekker seg..

Anonymkode: 26d3e...704

Jeg skrev ikke at jeg tvang barna mine til å spise mat, men at jeg krevde at de smakte. Som jeg også skriver : jeg godtar at de ikke liker alt, og da "slipper" de å spise. Nå er mine barn store, og jeg er glad for å se at "prøvesmakingen" ikke er til hinder for valget av både fisk og grønt.

Mine foreldre derimot drev nok litt mer "tvang", men jeg tror det kom av at jeg vokste opp i en annen økonomisk tid enn nå. I dag går ikke mye av lønnen med til mat, den gang var det gjerne kun en i jobb, og maten man kjøpte spiste man opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble også tvangsforet som barn,  min mor stappet blodpølse ned i halsen på meg til jeg brakk meg. Tror ikke det er det ts mener da, å tvangsfore men å tilrettelegge for sunne matvaner.  

Anonymkode: 85c24...533

Når du nevner det, blodpølse var vel en av de få tingene jeg aldri trengte å spise. Da laget heldigvis min mor noe annet til oss barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 17 åring. Det eneste han har spist av grønnsaker i hele sitt liv, er poteter, brokkoli og bønner. Og i begrensede mengder. Og i nyere tid har han faktisk spist grønne asparges et par-tre ganger. Sjokkerende. Hadde aldri skjedd for et år siden. Alt annet spiser han ikke. Selv ikke vannmelon for eksempel, som nærmest smaker godteri. Han vil IKKE smake en gang. Ikke frukt som druer eller mango heller, ikke villig til å smake engang.

Han blir svart av sinne i øya om jeg prøver meg på f.eks "Jamen kan du ikke i det minste bare SMAKE på denne gulroten da!?" (eller blomkål eller salat eller hva som helst) og han avslår blankt, slik han har gjort i alle år. Ikke pokker om han spiser noen andre grønnsaker frivillig. Prøvde vi å mase blir han skikkelig forbannet, og det er ikke likt han. Han har ikke mye temperament egentlig, men når det gjelder det å få han til å spise ting han IKKE VIL... da blir han sint om noen forsøker å presse han. Sånn har han vært siden han var liten, fast bestemt på at enkelte ting skal han ikke ha. Hvis vi f.eks. la noen grønnsaker på tallerkenen hans, var middagen omtrent ødelagt, fordi da hadde jo grønnsakene KOMMET BORTI kjøttet e.l. og da kunne han knapt spise det heller lenger....! 

Jeg er glad han alltid har spist fisk uten å mukke, selv da alle i barnehagen løp rundt og sa "Ææææsj, fisk!" så spiste han det, og han spiser det fremdeles.

Jeg har holdt på i 17 år og prøvd å få i gutten mer grønnsaker, men nå kjenner jeg at jobben min snart er gjort. Jeg orker ikke mase lenger. Nå er han snart voksen, så da får han spise det han gidder. Eneste er at jeg av og til får inn en liten hevn... det er når han klager litt over at han ikke er blitt høyere. Han kunne ønske han var en-noen-og-åtti. Istedet er han en-noen-og-sytti. "Det er fordi du har spist altfor lite grønnsaker i ditt liv" sier jeg da :) 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var begge mine 2 barn, sånn som små og. De spiste store mengder grønnsaker, og likte nesten alt av grønnsaker. Vi spiste og veldig variert. Nå så er de 10 år og 16 år. 16 åringen, spiser veldig lite grønnsaker, er vel salat, agurk, paprika og agurk som går, ikke noe annet. 10 åringen og spiser lite grønnsaker, men litt mer enn 16 åringen.

Håper det bare bedrer seg om noen år. Selv så er vel selleri den eneste grønnsaken jeg ikke spiser. Og jeg elsker grønnsaker, og spiser mye hver dag.

Anonymkode: e47ce...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med at vi spiser kokte poteter sammen med kokte gulrøtter, fisk sammen med kokt brokkoli og blomkål, stekt kjøtt med stekte grønnsaker.. nå blir det liksom ikke det samme uten grønnsakene.

Anonymkode: 0d912...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er forskjellige. Jeg har en på 2 år som jeg må "lure" i grønnsaker, feks i en saus,grateng eller stappe med poteter. Han fikk grønnsaker som første smaksprøver og har blitt tilbud grønnsaker hele veien, men vi ser han sjelden spiser grønnsaker som blir servert for seg ved siden av feks kjøtt eller fisk. Synes det da er bedre med litt lureri enn at han ikke får i seg noe. Skjærer jeg opp feks paprika eller gulrøtter i staver, knasker han på det, men han spytter det så ut igjen. Råkost er derfor vanskelig foreløpig. 

Anonymkode: 9f37d...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Million skrev:

Jeg har en 17 åring. Det eneste han har spist av grønnsaker i hele sitt liv, er poteter, brokkoli og bønner. Og i begrensede mengder. Og i nyere tid har han faktisk spist grønne asparges et par-tre ganger. Sjokkerende. Hadde aldri skjedd for et år siden. Alt annet spiser han ikke. Selv ikke vannmelon for eksempel, som nærmest smaker godteri. Han vil IKKE smake en gang. Ikke frukt som druer eller mango heller, ikke villig til å smake engang.

Han blir svart av sinne i øya om jeg prøver meg på f.eks "Jamen kan du ikke i det minste bare SMAKE på denne gulroten da!?" (eller blomkål eller salat eller hva som helst) og han avslår blankt, slik han har gjort i alle år. Ikke pokker om han spiser noen andre grønnsaker frivillig. Prøvde vi å mase blir han skikkelig forbannet, og det er ikke likt han. Han har ikke mye temperament egentlig, men når det gjelder det å få han til å spise ting han IKKE VIL... da blir han sint om noen forsøker å presse han. Sånn har han vært siden han var liten, fast bestemt på at enkelte ting skal han ikke ha. Hvis vi f.eks. la noen grønnsaker på tallerkenen hans, var middagen omtrent ødelagt, fordi da hadde jo grønnsakene KOMMET BORTI kjøttet e.l. og da kunne han knapt spise det heller lenger....! 

Jeg er glad han alltid har spist fisk uten å mukke, selv da alle i barnehagen løp rundt og sa "Ææææsj, fisk!" så spiste han det, og han spiser det fremdeles.

Jeg har holdt på i 17 år og prøvd å få i gutten mer grønnsaker, men nå kjenner jeg at jobben min snart er gjort. Jeg orker ikke mase lenger. Nå er han snart voksen, så da får han spise det han gidder. Eneste er at jeg av og til får inn en liten hevn... det er når han klager litt over at han ikke er blitt høyere. Han kunne ønske han var en-noen-og-åtti. Istedet er han en-noen-og-sytti. "Det er fordi du har spist altfor lite grønnsaker i ditt liv" sier jeg da :) 

Har du prøvd søtpotet? :) Du kan gjøre det samme som du gjør med poteter i ovnen bare med søtpotet, smaker som pommes frites. Bare for guds skyld ikke gi han kokte søtpoteter :fnise:

Anonymkode: 591e8...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...