Gå til innhold

Om Gud virkelig finnes og Gud er god


Gjest Aragorn II Elessar

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, debatant skrev:

Det er tydelig at Gud lot Adam og Eva synde uten å ville det.

Hvis han ikke ville det, kunne han latt være å gi dem muligheten til det. Hvis han ikke ville at Farao skulle forfølge jødene, ville han ikke forherdet hjertet hans. Hvis han ikke ville at Judas skulle forråde Jesus, ville han hindret ham i det. Hvem kan vel få Gud til å gjøre noe han ikke ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg tror ikke noen oversettelser er helt fri fra oversetternes meninger. Har forresten aldri kjøpt påstanden om at KJV er den eneste riktige oversettelsen. Hvordan "aion" IKKE skal oversettes finner man ut ved å se hva bibelen ellers sier om Guds allmakt, at han skal dømme rettferdig osv. Gud kan ikke dømme både rettferdig og urettferdig.

Heldigvis er ikke Gud en psykopat, til tross for Hans allmakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvis han ikke ville det, kunne han latt være å gi dem muligheten til det. Hvis han ikke ville at Farao skulle forfølge jødene, ville han ikke forherdet hjertet hans. Hvis han ikke ville at Judas skulle forråde Jesus, ville han hindret ham i det. Hvem kan vel få Gud til å gjøre noe han ikke ønsker?

Han har makt til å gjøre alt Han vil. Og ønsker å gjøre deg til arving om du tar opp ditt kors og følger Han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Jeg sier ikke at lovbrudd ikke fortjener straff. Jeg sier at det fortjener rettferdig straff. Jeg klarer ikke å se for meg hvordan man skal klare å gjøre seg fortjent til evig tortur. Mange kristne er jo til og med mot dødstraff, men likevel mener de at det er rettferdig at en femtenåring som ble gasset ihjel i Auschwitz, nå har vært i helvete i femti år, og skal være der i 67834987023467895623498507348743342087543625435324057890898698769873245234519876452304 år til. Og så 324269853452345346796029102987213470945 år til etter det, og etter det, og etter det, og skal i all evighet aldri oppleve noe som helst annet enn grusom smerte og lidelse. I millioner på millioner av år, uten stans. Det har hun fortjent.

Det er snakk om synd mot ein evig allmektig og hellig Gud... Har forstått det slik at vår skyld er like stor som Han er... Det var jo derfor Han sendte Jesus fordi me tåler ikkje å møta Gud... Jesus gjekk gjennom det Han gjekk gjennom fordi at dei som ikkje forkaster Jesus ikkje skal gå gjennom det samme... Han gjorde alt for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Heldigvis er ikke Gud en psykopat, til tross for Hans allmakt :)

Ja, det er det jeg mener. Altså, han KAN selvsagt velge å torturere folk i evighet, men da kan han ikke samtidig være rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, hjortesvin skrev:

Det er snakk om synd mot ein evig allmektig og hellig Gud... Har forstått det slik at vår skyld er like stor som Han er... Det var jo derfor Han sendte Jesus fordi me tåler ikkje å møta Gud... Jesus gjekk gjennom det Han gjekk gjennom fordi at dei som ikkje forkaster Jesus ikkje skal gå gjennom det samme... Han gjorde alt for oss!

Jeg ser ikke hvordan man kan fortjene en evighet i helvete uansett hvem man har syndet mot. Jeg ser heller ikke hvordan Gud både kan elske noen og ønske å sende dem til helvete. Og hvis Gud ikke ønsker å sende noen til helvete, ser jeg ikke hvem eller hva som skal kunne tvinge ham til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Ja, det er det jeg mener. Altså, han KAN selvsagt velge å torturere folk i evighet, men da kan han ikke samtidig være rettferdig.

Eller Han kan ta deg seriøst og la deg stå til ansvar for hva du mener og gjør. For så å gi deg en mulighet for amnesti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg ser ikke hvordan man kan fortjene en evighet i helvete uansett hvem man har syndet mot. Jeg ser heller ikke hvordan Gud både kan elske noen og ønske å sende dem til helvete. Og hvis Gud ikke ønsker å sende noen til helvete, ser jeg ikke hvem eller hva som skal kunne tvinge ham til å gjøre det.

Gud skapte satan og dei falne englane... Dei kan ikkje bli frelst... (Til advarsel for oss!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 18.55, AnonymBruker skrev:

Hadde vært interessant å lage en liste over religiøse personers psykopatiske trekk! :) 

Anonymkode: 961ab...e0f

Listen over ikke religiøse psykopater ville nok blitt enda lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, OPIgirl skrev:

Listen over ikke religiøse psykopater ville nok blitt enda lenger. 

Tviler jeg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, debatant skrev:

Eller Han kan ta deg seriøst og la deg stå til ansvar for hva du mener og gjør. For så å gi deg en mulighet for amnesti.

Hvis du må stå til ansvar for det du har gjort, betyr det evig tortur?

I bibelen er Guds nåde uendelig mye mer enn et amnesti. Det er mange som snakker som om det bare er å slippe en straff, men det er mye mer. Nåde er ikke bare tilgivelse, det er måten Gud forholder seg til menneskene på. Nåde er hele Guds godhet, og den er, i følge bibelen, større enn mennesker kan fatte. Det er trist at så mange kristne reduserer nåden til en betalt bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
18 timer siden, Maleficenta skrev:

Jo men han har jo skapt folk til å ha slike tilbøyeligheter

Se for deg et par foreldre som har to barn. Begge er oppdratt på likt vis, oppdratt til å være gode, snille og gavmilde. Men den ene av barna har et heng til å lyve og deler aldri med andre når begge har blitt voksne. Vil du legge allt ansvar på det over i foreldrene, eller vil du tenke at barna har tatt et valg?

Jeg klarer ikke se at det er fornuftig eller logisk å legge skylden på en Gud for alle de horrible valgene vi selv tar som mennesker. Vi er født med egenvilje og vi starter ALLE på 0. Så kommer valgene veltende på i livet og det er altså helt og holdent opp til oss å velge hva vi ønsker å gjøre. Noen finner seg familie, bruker tiden på dem og venner, er gavmilde og snille og lever et godt liv, mens andre tenker at penger og makt er viktigere enn et menneskeliv og går over lik for å få det som de selv vil. Og noen driter i om de ødelegger et lite barns liv, bare de får tilfredstillt sine egne lyster. ALLT er et valg. Det begynner i det små for alle. Å stjele et kakestykke fra boksen til mor og til pedofili i voksen alder. Lar man det gå for langt, ender man opp i de værste situasjonene. Vi mennesker er slik av natur. Vi må hele tiden pushe grenser. Når vi har prøvd noe, trenger vi å teste noe mer. Vi slår oss aldri til ro. Derfor utvikler vi oss enten i det gode eller onde. Det er ingen andre enn våre egne feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2017 den 18.01, linsejesus skrev:

Jeg tror ikke noen oversettelser er helt fri fra oversetternes meninger. Har forresten aldri kjøpt påstanden om at KJV er den eneste riktige oversettelsen. Hvordan "aion" IKKE skal oversettes finner man ut ved å se hva bibelen ellers sier om Guds allmakt, at han skal dømme rettferdig osv. Gud kan ikke dømme både rettferdig og urettferdig.

Det virker som om du har helt klare meninger om hva som burde stå i bibelen i alle fall. KJV rimer ganska bra med Luthers versjon og andre eksperters. Trist at du setter ditt føleri høyerere enn hva en kan lese og se.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, debatant skrev:

Det virker som om du har helt klare meninger om hva som burde stå i bibelen i alle fall. KJV rimer ganska bra med Luthers versjon og andre eksperters. Trist at du setter ditt føleri høyerere enn hva en kan lese og se.

Hva er dette for noe respektløst babbel? "Meninger om hva som burde stå i bibelen," hva i huleste snakker du om?

Jeg har ingen grunn til å anta at hverken Luther eller de som satte sammen KJV-oversettelsen hadde noen spesiell nådegave til å få alt 100% korrekt oversatt. Jeg tviler på at bibelen kan oversettes 100% riktig, for språkene er så forskjellige. I tillegg bør man vite en del om kulturen tekstene ble skrevet i for å forstå bildene som brukes, osv.

Faktum er i alle fall at det er ordet aion som brukes i bibelen, og noen steder oversettes det til tid, andre steder til evighet. I noen oversettelser er Jesu mor en jomfru, i andre en ung kvinne. I en oversettelse sier Jesus Gehenna (som han jo selvsagt på arameisk), i en annen oversettelse sier han "helvete" - alle oversettelser er meningsoversettelser, inkludert KJV selvsagt. Altså har oversetterne prøvd å oversette ikke bare ordene, men meningen. Derfor er konkordante oversettelser nyttige, for der ser vi hva som faktisk ble skrevet. Grammatikken blir ofte rar, og bildene gir kanskje ikke umiddelbar mening hvis vi ikke vet så mye om kulturen det ble skrevet i, men vi spares i alle fall for moderne mennesker personlige fortolkninger.

www.biblegateway.com er en greit sted å sammenligne oversettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, linsejesus skrev:

Hva er dette for noe respektløst babbel? "Meninger om hva som burde stå i bibelen," hva i huleste snakker du om?

Jeg har ingen grunn til å anta at hverken Luther eller de som satte sammen KJV-oversettelsen hadde noen spesiell nådegave til å få alt 100% korrekt oversatt. Jeg tviler på at bibelen kan oversettes 100% riktig, for språkene er så forskjellige. I tillegg bør man vite en del om kulturen tekstene ble skrevet i for å forstå bildene som brukes, osv.

Faktum er i alle fall at det er ordet aion som brukes i bibelen, og noen steder oversettes det til tid, andre steder til evighet. I noen oversettelser er Jesu mor en jomfru, i andre en ung kvinne. I en oversettelse sier Jesus Gehenna (som han jo selvsagt på arameisk), i en annen oversettelse sier han "helvete" - alle oversettelser er meningsoversettelser, inkludert KJV selvsagt. Altså har oversetterne prøvd å oversette ikke bare ordene, men meningen. Derfor er konkordante oversettelser nyttige, for der ser vi hva som faktisk ble skrevet. Grammatikken blir ofte rar, og bildene gir kanskje ikke umiddelbar mening hvis vi ikke vet så mye om kulturen det ble skrevet i, men vi spares i alle fall for moderne mennesker personlige fortolkninger.

www.biblegateway.com er en greit sted å sammenligne oversettelser.

Det er nå interessant at det kunn er de frafallne i det norske bibelselskapet som "ser" at jomfru, best er oversatt som "ung kvinne". Men de har jo rett i at de fleste kvinnlige jomfruer er unge. Det blir som å oversette løven av Juda som katten av Juda. Tror bare bibelselskapet mener slike nye oversettinger er intelligente. Tror ikke Luther og co hadde noen agenda når de brukte ordet jomfru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner jo på helt feil sted. Jeg antar at det er den kristne Gud du omtaler (rett meg om jeg tar feil)?

Tingen er jo at menneskene er gitt en fri vilje, en mulighet til å velge bort Gud. I det du velger bort Gud, godtar Gud ditt valg. Konsekvensen? Du må leve evigheten uten Gud. Det handler ikke om at du straffes for å ikke tro på Gud, men at du har valgt Gud bort. Hva dette innebærer er ikke egentlig godt å si, og heller ikke noe det er en bred teologisk enighet om.

Det har seg sånn at alle mennesker synder. Vi har alle, på et eller annet tidspunkt i livet, syndet. Jeg vet med meg selv at jeg har løyet, baksnakket, såret mennesker. Jeg kan ikke nå opp til den standarden Gud, som er hellig og fullkommen, har satt. I min egen kraft kan jeg rett og slett ikke nå opp til Guds standard. Det er der Jesus kommer inn. Så er valget opp til meg, og opp til deg. Tar jeg imot, eller ikke? Konsekvensen av valget må man selv ta, det nytter ikke å gi Gud skylden.

Anonymkode: dd606...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.3.2017 den 17.05, minikrølla skrev:

Er ikke troende selv, men har nylig hatt en oppgave om Jobs bok fra gamle testamentet. Jobs bok handler om en rik mann som plutselig mister alt siden Gud skal teste troen hans, Gud ville se om Job fortsatt trodde på han selv om Gud straffet ham uten grunn. 

Moralen i Jobs bok er på en måte at Gud kan straffe "oss"/menneskene selv om man ikke har syndet. 

Ikke helt det du spurte om, men følte det var noe relevant😅😂

En mildere form av historien der Gud ber Abraham drepe sin egen sønn på et fjell der altså.

..og dette er en god Gud? Det er heller psykopatiske trekk. Om dette vesenet finnes, er det gjennomgående fullt av jævelskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 16.49, Hemmingroad skrev:

Slapp helt av, dette trenger du definitivt ikke tenke på...

Kanskje litt når noen presterer å sprenge folk i fillebiter, fordi de ikke har den 'rette' troen. Og når kristne predikanter kan hevde at 11 September skyldtes at homofile fikk verve seg i millitæret. Da har man dumskap på et farlig nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 17.05, minikrølla skrev:

Er ikke troende selv, men har nylig hatt en oppgave om Jobs bok fra gamle testamentet. Jobs bok handler om en rik mann som plutselig mister alt siden Gud skal teste troen hans, Gud ville se om Job fortsatt trodde på han selv om Gud straffet ham uten grunn. 

Moralen i Jobs bok er på en måte at Gud kan straffe "oss"/menneskene selv om man ikke har syndet. 

Ikke helt det du spurte om, men følte det var noe relevant😅😂

Det var ikke Gud som testet Job. Det var Djevelen som testet Job for å se om han ville trofast mot Gud selv om han ble prøvd. Job kapittel 1, vers 6-12. Kan også lese vers 22 hvor Job ikke klandret Gud for prøvelsene. :) 

Anonymkode: 23bc2...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud finnes ikke. Finnes Gud finnes Darth vader også og han finnes ikke. Gud er en fantasifigur. 

Anonymkode: a8121...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...