Gå til innhold

Om Gud virkelig finnes og Gud er god


Gjest Aragorn II Elessar

Anbefalte innlegg

3 timer siden, debatant skrev:

Hun skøv pedofile forran seg for å lage et poeng.

Det gjorde faktisk Paulus også, han brukte ikke begrepet pedofil, men menneskers ondskap generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.3.2017 den 21.47, Maleficenta skrev:

Men Gud har jo angivelig skapt pedofile og drapsmenn. Og den frie viljen var det jo han som liksom gav. Så han har jo hovedansvaret for alt det gale folk gjør

Pedofili er noe en velger å begå på linje med drap. Og Gud er tydlig imot begge deler. da er det ikke særlig glupt å klandre Gud for hva Han er imot.

Nå er Gud engang ikke en psykopat som ønsker å manipulere folk til å gjøre sin vilje.

 

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På Thu Mar 23 2017 den 18.55, Balian de Ibelin skrev:

Jeg synes det er en form for ansvarsfraskrivelse og gi noe som ikke finnes skylden for ting som skjer. 

Det er i seg selv en ansvarsfraskrivelse ja, men å diskutere om Gud finnes eller ei er hverken noe du, jeg eller noen kan påvise, så det lar vi ligge. Det er en personlig greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Pedofili er noe en velger å begå på linje med drap. Og Gud er tydlig imot begge deler. da er det ikke særlig glupt å klandre Gud for hva Han er imot.

Nå er Gud engang ikke en psykopat som ønsker å manipulere folk til å gjøre sin vilje.

 

For igjen å sitere Rom 9:
 

Yet, before the twins were born or had done anything good or bad—in order that God’s purpose in election might stand: 12 not by works but by him who calls—she was told, “The older will serve the younger.”[d] 13 Just as it is written: “Jacob I loved, but Esau I hated.”[e]

14 What then shall we say? Is God unjust? Not at all! 15 For he says to Moses,

I will have mercy on whom I have mercy,
    and I will have compassion on whom I have compassion.[f]

16 It does not, therefore, depend on human desire or effort, but on God’s mercy. 17 For Scripture says to Pharaoh: “I raised you up for this very purpose, that I might display my power in you and that my name might be proclaimed in all the earth.”[g] 18 Therefore God has mercy on whom he wants to have mercy, and he hardens whom he wants to harden.

19 One of you will say to me: “Then why does God still blame us? For who is able to resist his will? 20 But who are you, a human being, to talk back to God? “Shall what is formed say to the one who formed it, ‘Why did you make me like this?’”[h] 21 Does not the potter have the right to make out of the same lump of clay some pottery for special purposes and some for common use?

22 What if God, although choosing to show his wrath and make his power known, bore with great patience the objects of his wrath—prepared for destruction? 23 What if he did this to make the riches of his glory known to the objects of his mercy, whom he prepared in advance for glory—

Det er mye man kan diskutere betydningen av i bibelen, men at det er Gud som styrer skuta synes jeg er ganske tydelig. Det står ganske svart på hvitt at det er Gud selv som bestemte hva Farao skulle gjøre, og at han hadde en hensikt med det. Og det er veldig mye mer betryggende enn den vanlige kristne ideen om at Gud skapte alt bra men at menneskene presterte å ødelegge hele greia, og nå må Gud prøve så godt han kan å redde noen få rester av sin egen skapning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, linsejesus skrev:

For igjen å sitere Rom 9:
 

Yet, before the twins were born or had done anything good or bad—in order that God’s purpose in election might stand: 12 not by works but by him who calls—she was told, “The older will serve the younger.”[d] 13 Just as it is written: “Jacob I loved, but Esau I hated.”[e]

14 What then shall we say? Is God unjust? Not at all! 15 For he says to Moses,

I will have mercy on whom I have mercy,
    and I will have compassion on whom I have compassion.[f]

16 It does not, therefore, depend on human desire or effort, but on God’s mercy. 17 For Scripture says to Pharaoh: “I raised you up for this very purpose, that I might display my power in you and that my name might be proclaimed in all the earth.”[g] 18 Therefore God has mercy on whom he wants to have mercy, and he hardens whom he wants to harden.

19 One of you will say to me: “Then why does God still blame us? For who is able to resist his will? 20 But who are you, a human being, to talk back to God? “Shall what is formed say to the one who formed it, ‘Why did you make me like this?’”[h] 21 Does not the potter have the right to make out of the same lump of clay some pottery for special purposes and some for common use?

22 What if God, although choosing to show his wrath and make his power known, bore with great patience the objects of his wrath—prepared for destruction? 23 What if he did this to make the riches of his glory known to the objects of his mercy, whom he prepared in advance for glory—

Det er mye man kan diskutere betydningen av i bibelen, men at det er Gud som styrer skuta synes jeg er ganske tydelig. Det står ganske svart på hvitt at det er Gud selv som bestemte hva Farao skulle gjøre, og at han hadde en hensikt med det. Og det er veldig mye mer betryggende enn den vanlige kristne ideen om at Gud skapte alt bra men at menneskene presterte å ødelegge hele greia, og nå må Gud prøve så godt han kan å redde noen få rester av sin egen skapning.

Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegreiner i hendene. 10 Og de ropte med høy røst:
          Seieren kommer fra vår Gud,
          han som sitter på tronen, og fra Lammet.

11 Alle englene sto rundt tronen og de eldste og de fire skapningene. De kastet seg ned for tronen med ansiktet mot jorden, tilba Gud 12 og sa:
          Amen.
          All lov og pris og visdom,
          takk og ære, makt og velde
          tilhører vår Gud i all evighet.
          Amen.

13 En av de eldste tok da ordet og spurte meg: «Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» 14 «Herre», svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg:
          «Dette er de som kommer ut av den store trengsel,
          de har vasket sine kapper
          og gjort dem hvite i Lammets blod.
          
   
 15 Derfor står de for Guds trone
          og tjener ham dag og natt i hans tempel,
          og han som sitter på tronen,
          skal reise sin bolig over dem.
          
   
 16  De skal ikke lenger sulte eller tørste,
           solen skal ikke falle på dem, og ingen brennende hete.
          
   
 17 For Lammet som står midt på tronen, skal være gjeter for dem
           og vise dem vei til kilder med livets vann,
           og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne.» (Åp. 7) ... Men noe urent skal aldri komme inn i byen, ingen som gjør motbydelige ting eller farer med løgn, bare de som er skrevet inn i livets bok hos Lammet. ... 
21Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer.  2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom.  3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:
          «Se, Guds bolig er hos menneskene.
           Han skal bo hos dem,
           og de skal være hans folk,
          og Gud selv skal være hos dem.
           Han skal være deres Gud.
          
   
  4  Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,
          og døden skal ikke være mer,
          heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
          For det som en gang var, er borte.»

 5 Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.»  6 Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave.  7 Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn.  8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.» (Åp. 21)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, linsejesus skrev:

For igjen å sitere Rom 9:
 

Yet, before the twins were born or had done anything good or bad—in order that God’s purpose in election might stand: 12 not by works but by him who calls—she was told, “The older will serve the younger.”[d] 13 Just as it is written: “Jacob I loved, but Esau I hated.”[e]

14 What then shall we say? Is God unjust? Not at all! 15 For he says to Moses,

I will have mercy on whom I have mercy,
    and I will have compassion on whom I have compassion.[f]

16 It does not, therefore, depend on human desire or effort, but on God’s mercy. 17 For Scripture says to Pharaoh: “I raised you up for this very purpose, that I might display my power in you and that my name might be proclaimed in all the earth.”[g] 18 Therefore God has mercy on whom he wants to have mercy, and he hardens whom he wants to harden.

19 One of you will say to me: “Then why does God still blame us? For who is able to resist his will? 20 But who are you, a human being, to talk back to God? “Shall what is formed say to the one who formed it, ‘Why did you make me like this?’”[h] 21 Does not the potter have the right to make out of the same lump of clay some pottery for special purposes and some for common use?

22 What if God, although choosing to show his wrath and make his power known, bore with great patience the objects of his wrath—prepared for destruction? 23 What if he did this to make the riches of his glory known to the objects of his mercy, whom he prepared in advance for glory—

Det er mye man kan diskutere betydningen av i bibelen, men at det er Gud som styrer skuta synes jeg er ganske tydelig. Det står ganske svart på hvitt at det er Gud selv som bestemte hva Farao skulle gjøre, og at han hadde en hensikt med det. Og det er veldig mye mer betryggende enn den vanlige kristne ideen om at Gud skapte alt bra men at menneskene presterte å ødelegge hele greia, og nå må Gud prøve så godt han kan å redde noen få rester av sin egen skapning.

Altså ANNEN død. Det vil sei ein har vore gjennom den første død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, hjortesvin skrev:

Altså ANNEN død. Det vil sei ein har vore gjennom den første død...

Se her hvordan du velger og vraker slik at det blir som du vil at det skal bli.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Se her hvordan du velger og vraker slik at det blir som du vil at det skal bli.

 

Skal holda meg til den andre tråden for dei som trur på bibelen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 18.20, prt90 skrev:

Ærlig talt, når du ser på hvordan verden blir drevet er det ganske åpenbart at dersom det finnes noen gud så er h*n psykopat.

Dere glemmer at satan finnes og vil ødlegge for alle. Gud har gitt oss fri vilje. Han vil at vi skal velge han og ikke være roboter. Når man ikke har Jesus som herre i sitt liv har man en annen og da vet dere hvem. Når man har Jesus som herre tror jeg det blir en åpning for Gud til å øse ut kjærlighet, gaver og godhet og satan blir avslørt. Men dette ser man ikke før man tar Jesus inn i livet sitt. 

Søk og dere vil finne. Søk etter og spørr Gud om Jesus hans sønn er sannheten veien og livet. :)

Gud ser dere alle sammen! Og han elsker dere! Og dere er uendelig verdifull for vår Far Gud Skaperen. Satan er tyven som stjeler og putter andre tanker i hodene deres som at dere ikke er verdt noe, får ikke til noe, kan ikke elske en som meg osv.  Jesus elsker deg akkurat som du er! Gud har skap deg i hans bilde. Tenk hvor fantastisk du er!  Han ønsker så sterk å få ta del i livene til alle.  

Jeg anbefaler sterkt å sette bikket på Jesus! :) han reddet meg fra en meningsløs og tom hverdag og mange andre plager! Takk Jesus! 

Anonymkode: 15144...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, hjortesvin skrev:

Altså ANNEN død. Det vil sei ein har vore gjennom den første død...

Ja, og død er det motsatte av liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, og død er det motsatte av liv.

Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» (Matt. 25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hjortesvin skrev:

Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» (Matt. 25)

Ja, nettopp. Det motsatte av evig liv er evig død. Evig død er en evig straff.

Nevner for ordens skyld at en del også tolker bibelen slik at ALLE blir frelst til slutt - "døden skal ikke være mer," ordet evig brukes ikke i bibelen, bare "aion", Gud skal bli alt i alle, Gud får viljen sin til slutt, osv osv. Det som i alle fall er sikkert er at det ikke står i bibelen at syndere får evig liv i helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, nettopp. Det motsatte av evig liv er evig død. Evig død er en evig straff.

Nevner for ordens skyld at en del også tolker bibelen slik at ALLE blir frelst til slutt - "døden skal ikke være mer," ordet evig brukes ikke i bibelen, bare "aion", Gud skal bli alt i alle, Gud får viljen sin til slutt, osv osv. Det som i alle fall er sikkert er at det ikke står i bibelen at syndere får evig liv i helvete.



2Derfor må vi desto mer gi akt på det vi har hørt, så vi ikke driver bort fra det.  2 For når det ordet som var talt gjennom engler, var gyldig, så hvert lovbrudd og all ulydighet fikk sin fortjente straff,  3 hvordan skal da vi slippe unna hvis vi ikke bryr oss om en frelse som er så mye større? (Heb. 2) Trur du at satan og englane blir frelst ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hjortesvin skrev:
2Derfor må vi desto mer gi akt på det vi har hørt, så vi ikke driver bort fra det.  2 For når det ordet som var talt gjennom engler, var gyldig, så hvert lovbrudd og all ulydighet fikk sin fortjente straff,  3 hvordan skal da vi slippe unna hvis vi ikke bryr oss om en frelse som er så mye større? (Heb. 2) Trur du at satan og englane blir frelst ?

Kommer ikke på noen bibelvers som omhandler satans evt. frelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, linsejesus skrev:

Kommer ikke på noen bibelvers som omhandler satans evt. frelse.

Satan synda. Menneskene synda. Satan skal i ildsjøen. Dei fortapte skal i ildsjøen. Står også at Gud har lagt evigheten ned i menneskene. Er desverre få som vil bøya seg for sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bibelen er en eneste stor vits, barn tror på eventyr ikke voksene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

For igjen å sitere Rom 9:
 

Yet, before the twins were born or had done anything good or bad—in order that God’s purpose in election might stand: 12 not by works but by him who calls—she was told, “The older will serve the younger.”[d] 13 Just as it is written: “Jacob I loved, but Esau I hated.”[e]

14 What then shall we say? Is God unjust? Not at all! 15 For he says to Moses,

I will have mercy on whom I have mercy,
    and I will have compassion on whom I have compassion.[f]

16 It does not, therefore, depend on human desire or effort, but on God’s mercy. 17 For Scripture says to Pharaoh: “I raised you up for this very purpose, that I might display my power in you and that my name might be proclaimed in all the earth.”[g] 18 Therefore God has mercy on whom he wants to have mercy, and he hardens whom he wants to harden.

19 One of you will say to me: “Then why does God still blame us? For who is able to resist his will? 20 But who are you, a human being, to talk back to God? “Shall what is formed say to the one who formed it, ‘Why did you make me like this?’”[h] 21 Does not the potter have the right to make out of the same lump of clay some pottery for special purposes and some for common use?

22 What if God, although choosing to show his wrath and make his power known, bore with great patience the objects of his wrath—prepared for destruction? 23 What if he did this to make the riches of his glory known to the objects of his mercy, whom he prepared in advance for glory—

Det er mye man kan diskutere betydningen av i bibelen, men at det er Gud som styrer skuta synes jeg er ganske tydelig. Det står ganske svart på hvitt at det er Gud selv som bestemte hva Farao skulle gjøre, og at han hadde en hensikt med det. Og det er veldig mye mer betryggende enn den vanlige kristne ideen om at Gud skapte alt bra men at menneskene presterte å ødelegge hele greia, og nå må Gud prøve så godt han kan å redde noen få rester av sin egen skapning.

1 Tim 2. 4 han som vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse.

Luk 13.24 Strid for å komme inn igjennem den trange dør! for mange, sier jeg eder, skal søke å komme inn, og ikke være i stand til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, hjortesvin skrev:

Satan synda. Menneskene synda. Satan skal i ildsjøen. Dei fortapte skal i ildsjøen. Står også at Gud har lagt evigheten ned i menneskene. Er desverre få som vil bøya seg for sannheten.

Ja, og det står at dem som blir frelst får evig liv. Hvis noen ikke blir frelst får de ikke evig liv. Det som havner i en ildsjø blir brent opp. Selv døden skal bli brent opp i ildsjøen, står det. Dødsriket skal kastes i ildsjøen og døden skal ikke være mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, og det står at dem som blir frelst får evig liv. Hvis noen ikke blir frelst får de ikke evig liv. Det som havner i en ildsjø blir brent opp. Selv døden skal bli brent opp i ildsjøen, står det. Dødsriket skal kastes i ildsjøen og døden skal ikke være mer.

Vel det står at Gud har lagt evigheten ned i våre hjerter. Og det tales også om evig dom og evig liv. Som lekmann synes det ikke som om livet har noen ende.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...