Gå til innhold

Om Gud virkelig finnes og Gud er god


Gjest Aragorn II Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar

Så er det merkelig at man skal straffes om man ikke tror på han. En god Gud ville da ikke straffet noen fordi man ikke tror at Gud eksisterer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Så er det merkelig at man skal straffes om man ikke tror på han. En god Gud ville da ikke straffet noen fordi man ikke tror at Gud eksisterer.

 

 

Hellig (synd = straff) , kjærlig (sendte Jesus) , rettferdig (egenrettferdighet eller Jesu rettferdighet)

Endret av hjortesvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke troende selv, men har nylig hatt en oppgave om Jobs bok fra gamle testamentet. Jobs bok handler om en rik mann som plutselig mister alt siden Gud skal teste troen hans, Gud ville se om Job fortsatt trodde på han selv om Gud straffet ham uten grunn. 

Moralen i Jobs bok er på en måte at Gud kan straffe "oss"/menneskene selv om man ikke har syndet. 

Ikke helt det du spurte om, men følte det var noe relevant😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
1 time siden, Hemmingroad skrev:

Slapp helt av, dette trenger du definitivt ikke tenke på...

Det gjør jeg heller ikke. Var bare en tanke jeg fikk

Man får mange tanker i løpe av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Så er det merkelig at man skal straffes om man ikke tror på han. En god Gud ville da ikke straffet noen fordi man ikke tror at Gud eksisterer.

 

 

Ærlig talt, når du ser på hvordan verden blir drevet er det ganske åpenbart at dersom det finnes noen gud så er h*n psykopat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Så er det merkelig at man skal straffes om man ikke tror på han. En god Gud ville da ikke straffet noen fordi man ikke tror at Gud eksisterer.

 

 

Det står vel ingen plass at man skal straffes om man ikke tror på ham? Men det står at dersom man lever et syndig liv og ikke vender seg bort fra det, så vil det få konsekvenser. Er vel en stor forskjell på det?

Anonymkode: 668c1...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
9 minutter siden, prt90 skrev:

Ærlig talt, når du ser på hvordan verden blir drevet er det ganske åpenbart at dersom det finnes noen gud så er h*n psykopat.

Så at mennesker velger å styre verden sin i egoisme, vold, drap, incest, pedofili av egen fri vilje, så skylder vi på Gud??

Du er en fin en.....men vi mennesker lever jo i dette hver dag. Skyld på alle andre og allt for det som er galt i verden. Grei skuring å skylde på Gud da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
7 minutter siden, hjortesvin skrev:

Det står at den som ikkje trur blir dømt.

Nei det står vel at den som gjør synd skal dømmes for sine gjerninger. Gode og onde. Det står også at himmelen har syv rom, som en betegnelse på at den skal romme mange typer folk.

Husk også at mye kristen lære opp igjennom har vært preget av skremsel og tvang, av folk som tolker bibelen hardt og bokstavlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Har hørt at den som ikke tror på Gud og Jesus, altså tar imot Jesus som sin frelser eller noe sånt, blir straffet på dommedagen. De får ikke evig liv. Det som skal være straffen visstnok. De dør, blir borte for godt. Brenne evig i helvete er bare for å skremme. Brenne i helvete er vel det at det skal komme en ildsjø/hav der de ikke troende havner i og blir borte/dør. Verden skal bli ødelagt, brenne opp eller hva søren og så kommer det en ny jord til de troende og de frelste. Jeg har ikke greie på dette, har bare hørt det. Synes religioner ødelegger og skaper kriger jeg. Har aldri hørt at Gud straffer ellers for at de ikke tror på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
13 minutter siden, prt90 skrev:

Ærlig talt, når du ser på hvordan verden blir drevet er det ganske åpenbart at dersom det finnes noen gud så er h*n psykopat.

Nei det er jo satan det som herjer på jorda og har ødelagt. Derfor skal folk tro på Gud og Jesus så de får evig liv på den nye jorda. Når denne gamle skal ødelegges helt. Etter det jeg har hørt. Det jeg tror eller rettere sagt vet er at jorda dør ut en gang uansett om det finnes Gud eller ikke. Sola dør, blir en kjempe først og jorda blir slukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Gud er oss. 

Det du gjør mot en av mine minste gjør du også mot meg

Oppfører du deg skikkelig går det deg godt i landet. I motsatt fall vil karma bite deg i halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aragorn II Elessar
28 minutter siden, prt90 skrev:

Ærlig talt, når du ser på hvordan verden blir drevet er det ganske åpenbart at dersom det finnes noen gud så er h*n psykopat.

Jeg vil si det er åpenbart at det ikke finnes noen Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, prt90 skrev:

Ærlig talt, når du ser på hvordan verden blir drevet er det ganske åpenbart at dersom det finnes noen gud så er h*n psykopat.

Hadde vært interessant å lage en liste over religiøse personers psykopatiske trekk! :) 

Anonymkode: 961ab...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
24 minutter siden, HarryDotter skrev:

Så at mennesker velger å styre verden sin i egoisme, vold, drap, incest, pedofili av egen fri vilje, så skylder vi på Gud??

Du er en fin en.....men vi mennesker lever jo i dette hver dag. Skyld på alle andre og allt for det som er galt i verden. Grei skuring å skylde på Gud da ;)

Jeg synes det er en form for ansvarsfraskrivelse og gi noe som ikke finnes skylden for ting som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, HarryDotter skrev:

Nei det står vel at den som gjør synd skal dømmes for sine gjerninger. Gode og onde. Det står også at himmelen har syv rom, som en betegnelse på at den skal romme mange typer folk.

Husk også at mye kristen lære opp igjennom har vært preget av skremsel og tvang, av folk som tolker bibelen hardt og bokstavlig.

"Men den som ikke tror skal bli fordømt." (Les Markus 16 😊) ... Men han ble såret for våre lovbrudd,
          knust for våre synder.
          Straffen lå på ham, vi fikk fred,
          ved hans sår ble vi helbredet.
          
   
  6 Vi gikk oss alle vill som sauer,
          hver tok sin egen vei.
          Men skylden som vi alle hadde,
          lot Herren ramme ham.
          
(Jes. 53) ... Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet. 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. (Matt. 5) ... Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, 17 så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning. (Tim. 3) ... Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med,10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. 11 Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd. (1.Kor. 6) ... Skriften forutså at Gud ville rettferdiggjøre hedningene ved tro, og den forkynte på forhånd dette gode budskapet til Abraham: I deg skal alle folkeslag velsignes.  9 Derfor blir de som tror, velsignet sammen med den troende Abraham.10 Men de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse. For det står skrevet:Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt som står i lovboken, og gjør det den sier. 11 Og det er klart at ingen blir rettferdig for Gud ved loven, for det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro. 12 Loven spør ikke etter tro, men sier: Den som lever etter budene, skal ha liv ved dem. 13 Men Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. 14 Slik skulle Abrahams velsignelse komme til folkeslagene i Kristus Jesus, så vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om. (Gal. 3) ... For jeg vet at i meg, det vil si i mitt kjøtt og blod, bor det ikke noe godt. Viljen har jeg, men å fullføre det gode makter jeg ikke. 19 Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. 20 Men gjør jeg det jeg ikke vil, er det ikke jeg som gjør det, men synden som bor i meg. 21 Jeg finner altså at denne loven gjelder: Jeg vil gjøre det gode, men kan ikke annet enn å gjøre det onde. 22 Mitt indre menneske sier med glede ja til Guds lov, 23 men jeg merker en annen lov i lemmene. Den kjemper mot loven i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov, som er i lemmene. 24 Jeg ulykkelige menneske! Hvem skal fri meg fra denne dødens kropp? 25 Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Slik er altså jeg: Jeg tjener Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjøtt og blod. (Rom. 7) ... 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Så er det merkelig at man skal straffes om man ikke tror på han. En god Gud ville da ikke straffet noen fordi man ikke tror at Gud eksisterer.

Gud er ikke god på den måten vi skjønner ordet. Tvert imot, bibelen påpeker at Gud er sjalu, hevngjerrig og har et problem med sinnemestring.

Men i kristendommen er Gud per definisjon "god" uansett hva han gjør. Om handlingene hans er gode eller onde etter vår forståelse er irrelevant. Han er god fordi han er Gud, i følge kristendommen.

Når et menneske dreper et annet menneske er det ondskap. Når Gud dreper nesten hele menneskeheten med unntak av en familie er det per definisjon godhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Gud er oss. 

Det du gjør mot en av mine minste gjør du også mot meg

Oppfører du deg skikkelig går det deg godt i landet. I motsatt fall vil karma bite deg i halen.

Den eneste måten karma kan være sant på er om vi lever flere liv, for det finnes sannelig nok av folk som har sluppet unna med jævelskap, og gode folk som bare får dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HarryDotter skrev:

Så at mennesker velger å styre verden sin i egoisme, vold, drap, incest, pedofili av egen fri vilje, så skylder vi på Gud??

Du er en fin en.....men vi mennesker lever jo i dette hver dag. Skyld på alle andre og allt for det som er galt i verden. Grei skuring å skylde på Gud da ;)

Ja. Med med stor makt hviler stort ansvar, og Gud har vist seg totalt uegnet til jobben. Den eneste forklaringen på at han driver universet på denne måten er at han er en psykopat som liker å se på lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...