Gå til innhold

jeg vil kalle det bygdesyndromet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den endeløse glaninga er vel noe av det verste. Har til og med opplevd å bli åpenlyst pekt på og snakket om ved enkelte anledninger. Man må innstille seg på at det er alt eller ingenting når det kommer til privatliv. Det en vet, vet alle, men man kan aldri gli under radaren ved å holde kortene tett til brystet, det har vel heller motsatt effekt.

Anonymkode: 28956...13d

Virkelig? Det har jeg gjort med stort hell. Dess mindre de vet, dess mindre har de å snakke om.

Anonymkode: 77e10...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel det såkallede bygdedyret du har støtt på. De finnes over alt i avsidsliggede plasser. Plagsomme og irriterende, men bare å igonere. 

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Perle skrev:

Det er vel det såkallede bygdedyret du har støtt på. De finnes over alt i avsidsliggede plasser. Plagsomme og irriterende, men bare å igonere. 

Ja, han bor på et sted som ingen kunne tru at nokon kunne bu (bokstavelig talt).

Anonymkode: 41c7c...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbyen deres er å sitte i traktorene sine å høre på p3 og sånn... Det regner dem med som ordentlige hobbier. Jeg som trodde hobbier ofte omhandlet alt mulig annet som tegning, trening, musikk og sånn, men for all del... jeg skal ikke dømme noen. Det er sikkert trivelig å se på gresset gro.

Anonymkode: 41c7c...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp i ei lita bygd med en liten skole og merket ingenting til det. Sjelden låste dører og de som betalte for melk til lunsj holdt bare opp hånda for å bli telt så den som skulle hente kunne se hvor mange som skulle ha. Det var et kultursjokk å begynne på ungdomskolen der vi ble blandet med elever fra et større område. Bor i Oslo nå og kommer ikke til å flytte med det første så det er ikke det at jeg hater byer.

Anonymkode: 896a8...437

Er det eksklusivt for bygda? Det gjorde da vi også i Oslo da jeg gikk på skolen. 

Anonymkode: 63aa2...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gøy at vi har så forskjellige oppfatninger. Føler kun nysgerrighet og varme når jeg er hjemom. Den verste mobberen har reist sin veg, og har i ettertid fått servert mye fakta om hvem hun var mot meg av våre felles venner. Har alltid vært hjemom flere ganger i året, og behandler folk som jeg alltid har gjort. Jeg er også åpen og ser ikke ned på folk, og det er nok redningen når men kommer til både bygd og land. Har ingenting imot å slå av en prat med traktorgutta som 'kun' hører på p3, vi har da ting å snakke om selv om livene vi lever har blitt forskjellig!? Dette handler like mye om egne holdninger som andres.

Anonymkode: 79d2f...b01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å klage på at folk fra bygda har fordommer, for nå var det veldig mye fordommer mot bygda her. Nesten mobbing av bygdefolk. Det er ikke bra det heller.

Kjenner igjen noe av det da, haha, min barndomsbygd hadde mye av det der, men ting går fremover der også, folk tar utdanning, ser på tv og  nett fra hele verden, får innvandrere, reiser, finner seg ektefeller fra andre steder, bor år i utlandet osv på bygda også, og vips skjer det saker og bygdedyret utvannes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, caskerette skrev:

Dumt å klage på at folk fra bygda har fordommer, for nå var det veldig mye fordommer mot bygda her. Nesten mobbing av bygdefolk. Det er ikke bra det heller.

Kjenner igjen noe av det da, haha, min barndomsbygd hadde mye av det der, men ting går fremover der også, folk tar utdanning, ser på tv og  nett fra hele verden, får innvandrere, reiser, finner seg ektefeller fra andre steder, bor år i utlandet osv på bygda også, og vips skjer det saker og bygdedyret utvannes.

Og godt er det. 

Jeg tror ikke det er sunt å bo sånn som noen bygdefolk gjør. 
Det er kanskje litt mobbing, men dere vet selv hvordan de kan være - det skal ikke mye til før dem reagerer på noe eller noen. "Jøss, kjem det fremmed-folk"?
Jeg mener fortsatt at de på bygdene kan skjule mye. Som jeg skrev: de holder kortene veldig tett ved brystet. Noen av dem har vel en del å skjule.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, caskerette skrev:

Dumt å klage på at folk fra bygda har fordommer, for nå var det veldig mye fordommer mot bygda her. Nesten mobbing av bygdefolk. Det er ikke bra det heller.

Jeg håper du legger merke til at de fleste som har snakket negativt om bygda i denne tråden selv kommer fra bygda?

Anonymkode: 2fec5...a5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du legger merke til at de fleste som har snakket negativt om bygda i denne tråden selv kommer fra bygda?

Anonymkode: 2fec5...a5a

Ja, mange som baksnakker bygda er i fra bygdene så de vet vel hva de snakker om.

Anonymkode: 41c7c...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 15.12, Unusual skrev:

Jeg vokste selv opp i en liten bygd og ble mobbet. Jeg var annerledes i deres øyne fordi jeg hadde en ganske spesiell stil i tenårene, var stille, holdt meg for meg selv og var interessert i helt andre ting enn de på skolen min var interessert i. Majoriteten hadde også et nokså snevert syn på verden og hvordan ting hang sammen. Jeg tror det i stor grad fremdeles er sånn. Min opplevelse av å vokse opp i bygd er også den at det forekommer mer rasisme i form av vitser, kommentarer og fordommer.

Dette betyr nok ikke at mennesker som bor i bygd er slemmere, mindre intelligente, men jeg tror i en bygd blir mye negativitet samlet opp som i en liten stekepanne der de fleste tror de vet alt om hverandre. I byen er nok ikke folk mindre intelligente, det er bare større avstand mellom menneskene.

Nå beskrev du min oppvekst! Tror ikke mennesker på små steder nødvendigvis er mindre intelligente, men at flere er skeptiske til de som skiller seg ut, og har behov for å rotte seg sammen mot en felles "fiende". Trist!

Anonymkode: 656eb...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23. mars 2017 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Ja, Jantelov er sterkere på bygda, og så er det jo noe som kalles "bygdetrollet".

Anonymkode: 2f535...974

"Bygdedyret" lever i beste velgående i byen også - fordi det lever inni folk! Det er bare mere synlig på bygda! Det du dog ikke har i byen - er bygdas varme og omsorg, for den er faktisk like flink til å bry seg om, som å bry seg med. Hvertfall i Nord! 

Anonymkode: bf02f...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er veldig tilfeldig. I noen bygder blir det nok sånn, men i min bygd er det heller slik at samholdet er stort og at man løfter i lag. Får til veldig mye, selv om vi er få.

Da en i bygden gjorde det (veldig) bra innen en idrett, stilte nesten hele bygden opp for å heie han fram. Flere reiste faktisk landet  (og litt i utland) rundt for å heie. 

Kanskje har dette sammenheng med at her har vært en del tilflytting, gjennom generasjoner? 

Anonymkode: 50a39...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...