Gå til innhold

jeg vil kalle det bygdesyndromet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra en liten bygd, som nærmest ikke er på kartet en gang. Langt fra byer. Helt grei plass, om du liker natur, ha det stille og ha en lik hverdag. Men, jeg ble litt mobbet av mine jevnaldrede da jeg gikk på skole. Ikke fordi jeg er rar, jeg var bare stille og jeg har i tillegg alltid likt bedre byen.

på bygda så er janteloven mye sterkere enn i byene, virker det som. Har folk suksess, skal de knekkes og snakkes bakom ryggen på.

når jeg er hjemme hos familien der, hører jeg også alltid noen som tror de vet så mye om verdnen, fordi de leser i aviser og ser på nyheter. Alt utenfor bygda er stort og skummelt. 

Selv reiser jeg mye, og er ikke like skeptisk til folk som jeg var. Så jeg bare lurer, er det noe som kalles bygdesyndromet? 

Anonymkode: 51dd1...9e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra en liten bygd, som nærmest ikke er på kartet en gang. Langt fra byer. Helt grei plass, om du liker natur, ha det stille og ha en lik hverdag. Men, jeg ble litt mobbet av mine jevnaldrede da jeg gikk på skole. Ikke fordi jeg er rar, jeg var bare stille og jeg har i tillegg alltid likt bedre byen.

på bygda så er janteloven mye sterkere enn i byene, virker det som. Har folk suksess, skal de knekkes og snakkes bakom ryggen på.

når jeg er hjemme hos familien der, hører jeg også alltid noen som tror de vet så mye om verdnen, fordi de leser i aviser og ser på nyheter. Alt utenfor bygda er stort og skummelt. 

Selv reiser jeg mye, og er ikke like skeptisk til folk som jeg var. Så jeg bare lurer, er det noe som kalles bygdesyndromet? 

Anonymkode: 51dd1...9e5

Ja, dem kan være sånn. En småby med 30 000 innbyggere for dem er farlig og til og med stort. :skratte: 
Dem skjønner ikke at folk vil jobbe eller studere, og jobb/arbeid for dem er tunge ting (steinplukking, hugging av ved og generelt mye bæring) og sånt. Mennene gjør mye fysisk arbeid for kvinnene (litt som de gjorde i middelalder'n), også er de mye sure og sånt. Jeg tror det er en sånn holdning de har lagt til seg ovenfor alt og alle utenfor småbyene og bygdene.

De kan være sånn at de ønsker å knekke folk, sånn skikkelig altså. Det er ondskap rett og slett. Også ljuger de så fælt. :hakeslepp: 
 

Anonymkode: 41c7c...662

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jantelov er sterkere på bygda, og så er det jo noe som kalles "bygdetrollet".

Anonymkode: 2f535...974

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

når jeg er hjemme hos familien der, hører jeg også alltid noen som tror de vet så mye om verdnen, fordi de leser i aviser og ser på nyheter. Alt utenfor bygda er stort og skummelt. 

Anonymkode: 51dd1...9e5

Måtte bare svare en gang til. Det der er sant. :skratte: De er så lite opplyste så dem sitter bare å siterer nyheter for å virke intelligente eller noe sånn (de vil jo ikke være helt utenfor), men nå skal ikke jeg senke meg ned på noen av deres "mobbenivå" da (jeg tror ikke dem skjønner at de kan virke mobbende). Og for dem så er bye rett og slett farlig. :ler: 

Ei jeg kjenner Skulle komme å besøke meg (ei i fra bygda). Hun må bli hentet midt på lyse dagen fordi hun er redd trikken og sånn. :hoho: Jeg skjønner at ting som er nytt er utrygt, men hun er ganske tøff i trynet når hun er på hjemmebane.

Anonymkode: 41c7c...662

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste selv opp i en liten bygd og ble mobbet. Jeg var annerledes i deres øyne fordi jeg hadde en ganske spesiell stil i tenårene, var stille, holdt meg for meg selv og var interessert i helt andre ting enn de på skolen min var interessert i. Majoriteten hadde også et nokså snevert syn på verden og hvordan ting hang sammen. Jeg tror det i stor grad fremdeles er sånn. Min opplevelse av å vokse opp i bygd er også den at det forekommer mer rasisme i form av vitser, kommentarer og fordommer.

Dette betyr nok ikke at mennesker som bor i bygd er slemmere, mindre intelligente, men jeg tror i en bygd blir mye negativitet samlet opp som i en liten stekepanne der de fleste tror de vet alt om hverandre. I byen er nok ikke folk mindre intelligente, det er bare større avstand mellom menneskene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker i hvert fall om det såkalte bygdedyret (hentet fra Tor Jonsson), og det omfatter vel mye av det du beskriver.

Anonymkode: f321d...f1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, Jantelov er sterkere på bygda, og så er det jo noe som kalles "bygdetrollet".

Anonymkode: 2f535...974

Det er bare fornavnet. Dem er slemme. De holder kortene sine så tett ved brystet og de blikkene dem gir folk. De glaner på folk. De snur nesten hodet 360 grader i vinkel når fremmede går forbi dem. Og dem skjønner fortsatt ikke at det er uhøflig. Nå sank jeg ned på det nivå allikevel. Jeg klarte ikke å la være. SRY.

Anonymkode: 41c7c...662

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på et sted med 6000 innbyggere og ble mobbet fordi jeg var flink på skolen og hadde andre fritidsinteresser enn håndball og korps. Bygdedyret lever definitivt og jeg har lovet meg selv å ikke flytte et mindre sted enn Oslo.

Anonymkode: 2fec5...a5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her og her er yndlings-bladene dems. Det og KK. De på bygda tror på alt som står der også.

Anonymkode: 41c7c...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i ei lita bygd med en liten skole og merket ingenting til det. Sjelden låste dører og de som betalte for melk til lunsj holdt bare opp hånda for å bli telt så den som skulle hente kunne se hvor mange som skulle ha. Det var et kultursjokk å begynne på ungdomskolen der vi ble blandet med elever fra et større område. Bor i Oslo nå og kommer ikke til å flytte med det første så det er ikke det at jeg hater byer.

Anonymkode: 896a8...437

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg tror bygda passer godt for de som er helt gjennomsnittlige, som «alle andre». De snakker gjerne varmt om bygda som et sted man virkelig kan være seg selv, men egentlig gjelder det bare hvis man «er seg selv» på riktig måte. Takhøyden er ikke spesielt stor. Det passer for noen, men ikke for alle. 

Akkurat det siste kan man også si om større og mindre byer. Hvor man trives, avhenger av hvem man er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det er veldig fint å dra hjem til bygda på ferie, møte gamle venner, ta seg en tur i skog og fjell. Men gu' hjelpe så fint det er å reise derifra igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis bygda er kjem an på deg sjøl ; lar du deg styre av bygdedyret så knekker du. Men det er lov , her som i byen, å ha hodet hgt heva og vera stolt av kven du er. Mange som snakkar ned bygda og trur folk er enklare der enn i byen, men det finns begge typer folk overalt. 

Anonymkode: 00916...997

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det noe fordommer.

Anonymkode: 8909f...388

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det mye negativt mot bygda. Klart, det er noen forskjeller mellom å bo på bygda og i byen - og ingen av delene er vel perfekt. Man velger det som passer best for seg. "Bygdedyret" og "alle kjenner alle" kan være slitsomt, men å bo på et lite sted kan også ha sine fordeler, fordi det er små forhold - og min erfaring er at det er mange som stiller opp hvis du trenger det. 

Påstander om at bygdefolk er mindre opplyste, det er lav takhøyde, at de har et snevert syn på verden, mer mobbing, fordommer og rasisme kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Har bodd både i bygd og by, og det finnes bra og dårlige folk overalt. 

Anonymkode: 755f3...954

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Det er bare fornavnet. Dem er slemme. De holder kortene sine så tett ved brystet og de blikkene dem gir folk. De glaner på folk. De snur nesten hodet 360 grader i vinkel når fremmede går forbi dem. Og dem skjønner fortsatt ikke at det er uhøflig. Nå sank jeg ned på det nivå allikevel. Jeg klarte ikke å la være. SRY.

Anonymkode: 41c7c...662

Bli kvitt fordommene og uvitenheten din du. Hvis det er slik du føler det, er du rimelig paranoid. Jeg bor på landet og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen av noe av det som blir nevnt her. Kunne aldri i livet tenkt meg å bo i en by. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forskjell på bygder. Jeg ble mobbet der jeg vokste opp, men når jeg flyttet bare noen mil lenger inn i fjorden var det et helt annet miljø. Har bodd flere steder på landet og i byer, og foretrekker landet fordi jeg syns byen er for bråkete, og jeg overlever ikke uten naturen rundt meg. Men velger bevisst å ikke ha for mye med lokalmiljøet å gjøre, da alt er veldig gjennomsiktig og folk fort får interesse for en og begynner å snakke. Holder meg mest for meg selv og har noen få venner, og går ut/på konserter i nærmeste by der ingen kjenner meg. Liker best å kombinere det, å bo på landet men ha tilgang til byen.

Anonymkode: 77e10...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg syns man finner mange "eldre, vise menn" på bygda også. De som kanskje er litt folkesky og holder seg mye for seg selv, men som har mye kunnskaper og åpen holdning.

Noe jeg har merket er at noen typer mennesker kan stå og stirre på folk. Det forstår jeg ikke helt. De sier ikke hei eller vinker tilbake om man vinker til dem. Da bare tar de til seg blikket og forsvinner

Anonymkode: 3fc26...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg syns man finner mange "eldre, vise menn" på bygda også. De som kanskje er litt folkesky og holder seg mye for seg selv, men som har mye kunnskaper og åpen holdning.

Jepp, har møtt dem alle steder jeg har bodd.

Anonymkode: 77e10...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den endeløse glaninga er vel noe av det verste. Har til og med opplevd å bli åpenlyst pekt på og snakket om ved enkelte anledninger. Man må innstille seg på at det er alt eller ingenting når det kommer til privatliv. Det en vet, vet alle, men man kan aldri gli under radaren ved å holde kortene tett til brystet, det har vel heller motsatt effekt.

Anonymkode: 28956...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...