Gå til innhold

Kan samboere få hver sin bostøtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leier ut, og nå skal et par flytte inn hos meg. De har spurt om å få hver sin kontrakt slik at de begge kan søke om bostøtte. Altså at de leier et soverom hver på kontrakten. Det høres litt tvilsom ut, har de lov til dette? Jeg vil ikke hjelpe dem til å evt svindle til seg penger.....

Anonymkode: 1f226...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kalles å hjelpe noen til svindel, dersom du gjør slik de ber om. 

Er det en boenhet du leier ut, og de skal bo sammen så skal de ha en kontrakt. Hvordan de velger å ordne seg innad i boligen, er deres sak. 

Jeg ville personlig ikke leid ut til noen der de innleder med ulovligheter alt før kontrakten er skrevet. Her lukter det nemlig mer trøbbel på sikt. (Du kan jo oppdatere tråden om 6 eller 12 måneder, dersom disse får leie hos deg?)

Ellers koster et medlemskap i Huseiernes landsf. 490 kr./år. Da får du ubegrenset juridisk telefonhjelp i tilknytning til boligrelaterte spørsmål. Anbefales. 

Anonymkode: 43e1e...609

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at dette var litt rart, men jeg er faktisk også usikker på om det er lov. Om det er lov, burde det vel gå an å ha bare EN kontrakt vel?

Anonymkode: 58385...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forsøker å få deg med på svindel, så dette skal du ikke gå med på å gjøre. Det er en felles kontrakt eller ikke noe.

Skal jeg være helt ærlig, ville jeg vært veldig betenkt med å leie ut til disse overhodet... spørsmålet er hva slags leietagere de kan være. Ganske shady å innlede et potensielt leieforhold med å be utleier om hjelp til å svindle....! Har du bedt om referanser til steder de har bodd før? Kanskje de ramponerer og ødelegger alt rundt seg osv.

" For å ha rett til bostøtte må du ha en langt lavere inntekt enn en normallønn."

http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/sjekk-om-du-har-rett-til-bosttte/8483100.html

Er dette folk du stoler på vil betale husleien i tide og slik de skal?

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ikke gå med på. Hvis de får kontrakt på halvparten av husleien hver f.eks, og den ene flytter, så får du bare halvparten av det du trenger i leie, for ingen vil dele seng med en fremmed. Eller en av dem kan si opp med tre mnd varsel og flytte ut, for så å flytte inn igjen med samboeren rett etterpå, uten at du kan si noe på det. Hadde funnet meg noen andre leietakere.

Anonymkode: f2953...59d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du gir de hver sin kontrakt på at de leier hvert sitt soverom så vil de ikke få bostøtte i det hele tatt. De vil bli ansett som beboere i et bofellesskap. Det er litt utydelig her om de skal leie en egen boenhet (leilighet med egen inngang, bad og kjøkken) eller om de skal leie ett rom i ditt hjem? 

I ditt hjem vil de ikke få godkjent bostøtte søknad. I en leilighet vil begges inntekt bli vurdert sammen da det vil bli registrert at de bor på samme adresse. De vil antagelig ikke få bostøtte, eller svært lite såfall. 

Du kan med god samvittighet avblåse avtalen og la noen andre flytte inn. Det paret ville jeg hvertfall ikke leid ut til. Økonomisk svindel er en uting, og her har du en fin mulighet til å tipse nav, bostøtteetat og skattekontor om hva de forsøker seg på, slik at de blir tatt for svindelforsøk og bedrageri.

Anonymkode: 0732f...9d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk og på en ting. Alle egne boenheter i et hus har et eget bostedsnummer, eller hva det heter. 

Nummeret brukes og registreres i Folkeregisteret og hos Skatteetaten. Blir det oppdaget at du gir to leiekontrakter til en og samme bonummerenhet, så blir dette hått nærmere etter i sømmene, for å si det slik. Da vil ikke jeg være i en utleiers sko, dersom jeg hadde latt meg lure til å gi to leiekontrakter. 

Anonymkode: 43e1e...609

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leier ut, og nå skal et par flytte inn hos meg. De har spurt om å få hver sin kontrakt slik at de begge kan søke om bostøtte. Altså at de leier et soverom hver på kontrakten. Det høres litt tvilsom ut, har de lov til dette? Jeg vil ikke hjelpe dem til å evt svindle til seg penger.....

Anonymkode: 1f226...fb1

Spiller ingen rolle, da hele husstanden skal beregnes sammen. For øvrig ville jeg sagt nei til ordningen, for det kan fort skape ekstraarbeid for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rosalie skrev:

Spiller ingen rolle, da hele husstanden skal beregnes sammen. For øvrig ville jeg sagt nei til ordningen, for det kan fort skape ekstraarbeid for deg. 

Kollektiv regnes ikke som én husstand, så dersom staten ikke hadde visst at disse to leieboerne hadde en nær relasjon, ville dette gått for tre husstander. 

For øvrig kan bostøtte i noen tilfeller deles ut til kollektivbeboere, hvis sterke økonomiske eller sosiale grunner taler for at de ikke har mulighet til å bo alene. 

Men, TS, sky unna, og finn deg skikkelige leieboere som ikke vil ha deg med på svindel, og som er sikre betalere. 

Anonymkode: 781ed...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kollektiv regnes ikke som én husstand, så dersom staten ikke hadde visst at disse to leieboerne hadde en nær relasjon, ville dette gått for tre husstander. 

For øvrig kan bostøtte i noen tilfeller deles ut til kollektivbeboere, hvis sterke økonomiske eller sosiale grunner taler for at de ikke har mulighet til å bo alene. 

Men, TS, sky unna, og finn deg skikkelige leieboere som ikke vil ha deg med på svindel, og som er sikre betalere. 

Anonymkode: 781ed...717

I Husbankens regler så gjør det det, med noen unntak. 

" Boligen

  • må være en selvstendig bolig med egen inngang. 

  • må ha eget bad og toalett. 

  • må ha en kjøkkenløsning og mulighet for søvn og hvile. 

Du kan likevel søke hvis du

  • bor i et bokollektiv der boligen er tildelt av kommunen.
  • bor i et privat bokollektiv av helse- eller sosialfaglige grunner.

Kommunen må godkjenne at boligen er egnet for at flere bor sammen og at din boenhet er egnet for deg/dere. Les mer om private bokollektiv."

https://www.husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rosalie skrev:

I Husbankens regler så gjør det det, med noen unntak. 

" Boligen

  • må være en selvstendig bolig med egen inngang. 

  • må ha eget bad og toalett. 

  • må ha en kjøkkenløsning og mulighet for søvn og hvile. 

Du kan likevel søke hvis du

  • bor i et bokollektiv der boligen er tildelt av kommunen.
  • bor i et privat bokollektiv av helse- eller sosialfaglige grunner.

Kommunen må godkjenne at boligen er egnet for at flere bor sammen og at din boenhet er egnet for deg/dere. Les mer om private bokollektiv."

https://www.husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/

Hva tror du de mener med bokollektiv tildelt av kommunen? Jo, pu boliger eller andre tilsvarende boliger. 

Privat bokollektiv av helse- eller sosialfaglige grunner? Jo, tilsvarende over men privat og ikke kommunalt bofelleskap. 

Men alt i første ledd stopper muligheten for bostøtte i ts sitt utleieobjekt, fordi det er to soverom og ett bad/kjøkken. 

Anonymkode: 43e1e...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Dette må du ikke gå med på. Hvis de får kontrakt på halvparten av husleien hver f.eks, og den ene flytter, så får du bare halvparten av det du trenger i leie, for ingen vil dele seng med en fremmed. Eller en av dem kan si opp med tre mnd varsel og flytte ut, for så å flytte inn igjen med samboeren rett etterpå, uten at du kan si noe på det. Hadde funnet meg noen andre leietakere.

Anonymkode: f2953...59d

Dette

Anonymkode: c4667...4da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Dette må du ikke gå med på. Hvis de får kontrakt på halvparten av husleien hver f.eks, og den ene flytter, så får du bare halvparten av det du trenger i leie, for ingen vil dele seng med en fremmed. Eller en av dem kan si opp med tre mnd varsel og flytte ut, for så å flytte inn igjen med samboeren rett etterpå, uten at du kan si noe på det. Hadde funnet meg noen andre leietakere.

Anonymkode: f2953...59d

Dette! Det er så vidt jeg har skjønt slik at hvis man leier ut til en person, så kan vedkommende la kjæreste flytte inn uten at du som huseier kan si noe på det eller doble husleien. Så hvis begge har hver sin kontrakt og "leier hver for seg", så kan jo bare den ene si opp, flytte ut, og flytte inn igjen hos kjæresten - og vipps så leier de til halv pris! Eller det blir slutt mellom den, den ene flytter og du får bare halv leie, siden det er bare det den gjenboende har kontrakt på! 

Så jeg hadde vært beinhard på det. Skal de bo sammen får de ha en kontrakt. Tror egentlig ikke at jeg ville leid ut til dem overhodet, kall meg gjerne skeptisk, men det høres ut som folk det kan bli brysomt å ha i hus.... Kan ikke nok om regler for bostøtte, men det høres jo ikke akkurat lovlig ut... 

Anonymkode: abccb...99d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎23‎.‎03‎.‎2017 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Leier ut, og nå skal et par flytte inn hos meg. De har spurt om å få hver sin kontrakt slik at de begge kan søke om bostøtte. Altså at de leier et soverom hver på kontrakten. Det høres litt tvilsom ut, har de lov til dette? Jeg vil ikke hjelpe dem til å evt svindle til seg penger.....

Anonymkode: 1f226...fb1

Det er ikke lov nei, du kan få problemer for at de svindler til seg penger (medvirkning til kriminell handling).

Det står tydelig på Husbanken sin side at de som leier bolig eller kollektiv ikke kan være samboer og få hver sin bostøtte, samboere skal beregnes under et som en felles husholdning.

Anonymkode: a2652...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...