Gå til innhold

Fullstendig delt økonomi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg og samboer ikke blir enig om penger. Han har 2 barn, jeg har 1. 

Jeg får ikke vite eksakt hvor mye han tjener, men tror det ligger på ca 35000 utbetalt+leieinntekt av et hus på 8000.

Jeg tjener 23000.

Han eier 2 hus. 

Han betaler utgiftene med huset, jeg betaler mesteparten av maten og husholdning.

Han sparer veldig mye, har flere hundretusen på sparekonto. Han har aldri brukt penger på meg, annet enn julegave/bursdagsgave. 

Problemet hos oss er at hans økonomi er "hemmelig", dvs at jeg får ikke se hva han tjener, ei hva som går ut. Jeg får bare et flyktig beløp dersom jeg spør. Han har løyet om penger før, sagt at han har brukt de men det viste seg at han hadde spart de istedet. Jeg er åpen om min økonomi.

Han jobber også en del svart, og de pengene går kun til han selv. Da har jeg vært hjemme og gjort husarbeid og sett etter barna..

Han sparer vanvittig mye, jeg får ikke spart så mye siden jeg har lavere inntekt.  Han har budsjett på alt, dvs egen huskonto, egen utleiehuskonto, sparing til barna sine, regningskonto, you name it. 

Vi har ingen felles sparekonto, og han blir sint dersom jeg foreslår at vi kan være åpne med hverandre om økonomi. Jeg kan ikke leve med en som holder alt som har med penger hemmelig..

Han skal ha kontroll på absolutt alt. Alt er på stell i dette huset, vedlikehold, renhold, økonomi. Barna hans får gaver til 2-3000kr, jeg har ikke råd til å gi mitt barn så dyre gaver. Her går det i brukt fra finn.no. 

Hva kan jeg gjøre?

 

Anonymkode: f906a...84d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får spørre deg selv om det er ok for deg. Kan du leve såpass atskilt, eller vil du ha en felles økonomi?

Slik du beskriver det virker det heller ikke som anser seg som stefar til ditt barn eller deg som stemor til sine. Om du vil ha et mer sammenflettet familieliv, er nok ikke han fyren.

Anonymkode: 92e99...636

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg aldri gått med på! Kan du virkelig være glad i en sånn mann? Det beste du kan gjøre er å finne deg en annen mann, en gniten mann som lyger og jobber svart er ikke mye å samle på...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke vite eksakt hvor mye han tjener

Og denne mannen er du samboer med? Hallo. Sikt litt høyere neste gang.

Anonymkode: 50d51...92e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontroll på egen økonomi da? Hvis ikke, skjønner jeg at han vil ha økonomien skilt. Med 23000 kr utbetalt og ingen boutgifter bør jo du også ha det ganske romslig?

Anonymkode: 9417f...af8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver jo det selv i HI at du ikke kan leve med en sånn mann. Løp da vel! 

Anonymkode: fe48e...ffa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her 

Jeg spør meg selv om dette hver dag. Det går greit så lenge temaet ikke blir tatt opp. Med en gang jeg nevner det blir det ufred. Han sier han ikke kan ha delt økonomi med ei som krangler om dette.

Det han ikke skjønner er at om vi hadde delt på alt og vært en familie, at han hadde turt å satse på meg og et liv sammen med meg-da ville vi ikke kranglet om dette.

Ja jeg har kontroll på egen økonomi.

Anonymkode: f906a...84d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det han ikke skjønner er at om vi hadde delt på alt og vært en familie, at han hadde turt å satse på meg og et liv sammen med meg-da ville vi ikke kranglet om dette.

Er dere ikke en familie nå da ? Dere lever jo sammen som samboere, og så vidt jeg forstår er det barn innunder taket og ? Hva mer skal til for å definere det som en familie ? Men - det høres ikke ut som en familie som fungere spesielt godt. Så både for din egen del, og ditt barns del, ville jeg vurdert om dette er rette familien for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og denne mannen er du samboer med? Hallo. Sikt litt høyere neste gang.

Anonymkode: 50d51...92e

Søk i skattelisten eller rot frem lønnslippen hans. 

Du har gått i kvinnefella som de over her påpeker. Ved et eventuelt brudd sitter du igjen med pynteputene, duftlysene og juledekrasjonene, menshan får huset og bilen. 

Flytt!

Endret av Perle
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere bodd sammen? Hadde ikke gått for felles jeg heller i begynnelsen, men synes du kan innsistere på å ha økonomisk sikkerhet iform av å kjøpe deg inn i boligen dere bor i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Vi har bodd sammen 1 år.

Så ikke varselslampene i starten, og når jeg så dem trodde jeg dette ville endre seg med tiden..

Anonymkode: f906a...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MorTil2 skrev:

Er dere ikke en familie nå da ? Dere lever jo sammen som samboere, og så vidt jeg forstår er det barn innunder taket og ? Hva mer skal til for å definere det som en familie ? Men - det høres ikke ut som en familie som fungere spesielt godt. Så både for din egen del, og ditt barns del, ville jeg vurdert om dette er rette familien for deg.

Ts her

Ja vi er en familie. Mente ikke at han måtte definere oss som det først. 

Mente at jeg ønsket han hadde sett at dersom vi delte på alt ville ikke dette være noe å krangle om.

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi han ultimatum. Felles økonomi eller ingenting! Du høres ikke lykkelig ut og det er vel ingen grunn til å utsette noe du vet vil komme?

En av de verste forskjellene er jo at barna i samme familie behandles ulikt. Det blir aldri gode relasjoner av det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hvorfor du ikke har råd til å kjøpe en så dyr gave til ditt barn. Ikke det at det er nødvendig i det hele tatt, men poenger er at du sier du ikke har råd til hverken det eller får spart så mye,.

Hva bruker du pengene på? 23000 utbetalt og ingen regninger bortsett fra mat til familien, du burde ha mye penge igjen hver eneste mnd.

Anonymkode: dafe8...b43

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig med felles økonomi så lenge utgiftene blir betalt? Trenger ikke være felles økonomi selvom hun hadde kjøpt seg inn over tid.

Anonymkode: e1c1d...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her

Har selvsagt faste utgifter, men ikke i forbindelse med huset hans. Her snakker jeg om bil, forsikringer, studielån osv.

Anonymkode: f906a...84d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det viktig med felles økonomi så lenge utgiftene blir betalt? Trenger ikke være felles økonomi selvom hun hadde kjøpt seg inn over tid.

Anonymkode: e1c1d...a53

T her

Er ikke absolutt det med felles økonomi som er så viktig for meg, men mer at det skal være åpen økonomi. Jeg vil ikke ha hemmeligheter i et forhold.

Anonymkode: f906a...84d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

T her

Er ikke absolutt det med felles økonomi som er så viktig for meg, men mer at det skal være åpen økonomi. Jeg vil ikke ha hemmeligheter i et forhold.

Anonymkode: f906a...84d

meg du siterte. Da er jeg enig med deg.

Anonymkode: e1c1d...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har kontroll på egen økonomi.

Anonymkode: f906a...84d

Da syns jeg dere bør klare å komme til en enighet, i det minste felles dagligvarekonto, og at du får kjøpe deg inn i hans bolig (høres jo ikke ut som han kommer til å ha noe problem med å kjøpe deg ut igjen ved et brudd). Vil han absolutt ikke det, hvorfor ikke invistere i en utleiebolig selv (eller sammen), så har du ihvertfall fått sikret deg noe?

Men - hvis du faktisk har kontroll over økonomien og disse 23 000 kronene, syns jeg det er misvisende å argumentere med at du bør få del av hans økonomi fordi du selv er så fattig at du knapt har råd til å spare eller kjøpe ordentlig bursdagsgave til ungen din. Her er det noe som skurrer. Kanskje det han reagerer på, og er redd at du rett og slett er sløsete hvis du hele tiden klager på at du har dårlig råd selv om du bor gratis. Også det at du virker irritert over at han har stålkontroll på økonomien (forskjellige kontoer til alt osv.) peker vel litt i den retningen, med mindre jeg misforsto. Kan du få han over i andre baner ved å vise mer engasjenement for egen økonomi og egne invisteringer, istedet for å bare "mase" om å få ta del i hans? 

Anonymkode: 9417f...af8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...