Gå til innhold

Blir nødt til å melde min venninne inn til NAV kontroll.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri meldt i fra om venner eller familie. Velger heller å beholde en god tone med folk istedenfor å skape dritt. Hadde meldt i fra om det var snakk om politisaker som ran, tyveri,. Voldtekt etc. Men jeg tenker at noen kanskje har behov for de ekstra pengene de får hos nav selv om det ikke er lovlig. Man vet ingenting uten i fra om økonomien til folk. Jeg vil ikke være med på å delta i at noen skal få dårligere økonomi fordi det går igjen utover barna. Ja så klart det skaper sjalusi fra en del andre men om du er venninne med denne personen ta og det ikke er snakk om at million beløp. La være å si noe. Behold vennskap isteden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, etnavn skrev:

Stig ned fra den høye hesten din, du frøken "jeg hadde aldri gjort noe kriminelt". Nei vel du moralens vokter, er det noe bedre å gå bak ryggen til folk? Hvis du virkelig mener du har noe med andre folks økonomi, så får du vel jaggu stå for det. Da får du melde henne, men ikke anonymt. Og si det til henne, i forkant og etterpå.

Du frøken, her er det ikke snakk om å bry seg om andres økonomi, det er samfunnets økonomi dette går utover. Jeg hadde definitivt meldt bestevenninnen min hvis hun hadde holdt på sånn, og ikke skjønt at hun gjorde seg til en kriminell. 

Anonymkode: 103a1...7b5

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, farfalla skrev:

Irriterer deg noe grenseløst? Det er da vel for svarte ikke noe du har noe med eller ditt problem. Skulle alle gått og blandet seg opp i hverandre hele tiden hadde det blitt både 3 og 4 verdenskrig på under ei uke...

Skaff deg en annen hobby mens du kan!

Det at noen snylter går utover andre. Dersom staten må betale for 10 per, det gir høyere skatter for oss andre. Dersom 5 av 10 mottar trygd på uærlig vis, det betyr at vi kan å lavere skatter, siden vi må betale for 5 snyltere. Disse 5 snylterne drar opp for oss andre. Det utgjør også en forskjell for de 5 som faktisk har behov for disse pengene. For om du deler 1000 kr på 10 vs 1000 kr på 5... stor forskjell. Disse snylterne stjeler fra skattebetalerne og de som faktisk trenger trygd. 
Se for deg disse regnestykkene med flere millioner. Så jo, det går utover oss andre og deg.

 

Jeg støtter TS. 
Anmeld. Svindlere må stå for det de har gjort når de blir tatt. 

Anonymkode: a15a7...08f

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde flere gjort det, hadde vi kanskje hatt mye mindre svindel i dette landet og folk som virkelig trenger økonomisk støtte hadde fått mer.

Anonymkode: b770c...996

Folk med sladrementalitet er råtne mennesker tvers igjennom. 

Man sladrer ikke på vennene sine. Jeg sladrer ikke på noen, punktum.

Anonymkode: 2deb5...1ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg hadde aldri meldt i fra om venner eller familie. Velger heller å beholde en god tone med folk istedenfor å skape dritt. Hadde meldt i fra om det var snakk om politisaker som ran, tyveri,. Voldtekt etc. Men jeg tenker at noen kanskje har behov for de ekstra pengene de får hos nav selv om det ikke er lovlig. Man vet ingenting uten i fra om økonomien til folk. Jeg vil ikke være med på å delta i at noen skal få dårligere økonomi fordi det går igjen utover barna. Ja så klart det skaper sjalusi fra en del andre men om du er venninne med denne personen ta og det ikke er snakk om at million beløp. La være å si noe. Behold vennskap isteden. 

Er det ikke tyveri å tilegne seg penger man ikke har rett på? Det er jo svindel! 

Anonymkode: e515e...82c

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville dere sagt noe til henne? Jeg er så lei av at hun snylter på NAV og at hun lyver om at hun er alenemor, når hun ikke er det. Dette er en veldig god venninne av meg, så hun kommer aldri til å tro at det er jeg som har meldt henne inn, men er det noe sjanse for at hun kan finne det ut? 

Anonymkode: cba8a...b84

Hva skal man med fiender når man har venner som deg?

Anonymkode: 7b670...6da

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville dere sagt noe til henne? Jeg er så lei av at hun snylter på NAV og at hun lyver om at hun er alenemor, når hun ikke er det. Dette er en veldig god venninne av meg, så hun kommer aldri til å tro at det er jeg som har meldt henne inn, men er det noe sjanse for at hun kan finne det ut? 

Anonymkode: cba8a...b84

Ja, jeg ville vært ærlig ovenfor henne. Si fra til henne om at du har meldt til NAV om dette, og forklar hvorfor. Rett skal være rett. Folk som tar penger de ikke har rett på, gjør meg kvalm. Hvis hun er voksen og reflektert så kommer forholdet deres til å skrangle litt, men etterhvert så forstår hun hvorfor og dere er fremdeles venner. For hun har innsett at det hun gjorde var feil og du ville bare hjelpe til. Om hun er barnslig og reagerer på en annen måte så kommer vennskapet deres til å "ikke-eksistere" etter du har sagt i fra. 

Jo raskere du sier ifra til NAV, jo bedre. Det kan og minske skaden hun har gjort. Med tanke på tilbakebetaling/annen straff. Det finnes andre, gode løsninger som NAV kan tilby om man sliter med mangel på penger. 

Vær åpen og ærlig mot venninnen din. Få tydelig frem hvorfor du gjør dette,og at du ikke ønsker å ødelegge for henne, men hjelpe til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du frøken, her er det ikke snakk om å bry seg om andres økonomi, det er samfunnets økonomi dette går utover. Jeg hadde definitivt meldt bestevenninnen min hvis hun hadde holdt på sånn, og ikke skjønt at hun gjorde seg til en kriminell. 

Anonymkode: 103a1...7b5

Nei, dette er ikke et spørsmål om å melde eller ikke melde. Dette er et spørsmål om dobbeltmoral. Hun sier jo at hun skal melde, det hun lurer på er om hun skal være anonym. Det er her dobbeltmoralen kommer inn: Skal man være samfunnets moralske vokter, må man ha moral selv. Og det vil si å ikke gå bak ryggen til folk, men derimot stå for det man gjør.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk med sladrementalitet er råtne mennesker tvers igjennom. 

Man sladrer ikke på vennene sine. Jeg sladrer ikke på noen, punktum.

Anonymkode: 2deb5...1ad

Og jeg synes svindlere og kriminelle er råtne mennesker tvers igjennom. Melder man ikke fra, så er man delaktig i det. 

Anonymkode: 103a1...7b5

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er 100% på at hun snylter. Uansett er det vel NAV som avgjør om hun gjør det eller ei? Jeg vil ikke si så mye mer i fare for å bli gjenkjent. Og ja, jeg er feig. Jeg kommer til å melde henne til NAV kontroll og trekke meg litt unna. Det er snakk om ganske mange penger. En her nevnte tyveri, er det ikke nettopp dét det er? 

Anonymkode: cba8a...b84

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo fortere en svindel blir oppdaget, jo mindre penger blir det å betale tilbake. Så slik jeg ser deg gjør du henne en tjeneste, blir mindre gjeld å betale tilbake. 

Anonymkode: 33058...cd3

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Minlillesky skrev:

Ja, jeg ville vært ærlig ovenfor henne. Si fra til henne om at du har meldt til NAV om dette, og forklar hvorfor. Rett skal være rett. Folk som tar penger de ikke har rett på, gjør meg kvalm. Hvis hun er voksen og reflektert så kommer forholdet deres til å skrangle litt, men etterhvert så forstår hun hvorfor og dere er fremdeles venner. For hun har innsett at det hun gjorde var feil og du ville bare hjelpe til. Om hun er barnslig og reagerer på en annen måte så kommer vennskapet deres til å "ikke-eksistere" etter du har sagt i fra. 

Jo raskere du sier ifra til NAV, jo bedre. Det kan og minske skaden hun har gjort. Med tanke på tilbakebetaling/annen straff. Det finnes andre, gode løsninger som NAV kan tilby om man sliter med mangel på penger. 

Vær åpen og ærlig mot venninnen din. Få tydelig frem hvorfor du gjør dette,og at du ikke ønsker å ødelegge for henne, men hjelpe til. 

reagerer litt på denne - 

jeg er for at TS skal si ifra til NAV, men jeg forstår ikke hvordan det å si ifra og melde venninnen sin for trygdesvindel vil hjelpe venninnen? Hun risikerer jo fengsel og å måtte tilbakebetale store summer. Gjør TS dette så gjør hun det jo ikke for å hjelpe venninnen, men fordi det irriterer henne at venninnen får støtte hun ikke har rett på. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes svindlere og kriminelle er råtne mennesker tvers igjennom. Melder man ikke fra, så er man delaktig i det. 

Anonymkode: 103a1...7b5

Det er ulike typer kriminalitet.

Dette er et lovbrudd som ikke fører til personskade. 

Anonymkode: 2deb5...1ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg hadde aldri meldt i fra om venner eller familie. Velger heller å beholde en god tone med folk istedenfor å skape dritt. Hadde meldt i fra om det var snakk om politisaker som ran, tyveri,. Voldtekt etc. Men jeg tenker at noen kanskje har behov for de ekstra pengene de får hos nav selv om det ikke er lovlig. Man vet ingenting uten i fra om økonomien til folk. Jeg vil ikke være med på å delta i at noen skal få dårligere økonomi fordi det går igjen utover barna. Ja så klart det skaper sjalusi fra en del andre men om du er venninne med denne personen ta og det ikke er snakk om at million beløp. La være å si noe. Behold vennskap isteden. 

Eh, de aller fleste har behov for ekstra penger, men vi snylter ikke på NAV for det. Jeg skulle gjerne hatt en finere leilighet, men da sparer jeg i stedet for å snylte på andre. 

Anonymkode: 103a1...7b5

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke tyveri å tilegne seg penger man ikke har rett på? Det er jo svindel! 

Anonymkode: e515e...82c

Jo da.. men ting er ikke svart hvitt her i verden. Noen har kanskje et behov for de pengene. Det vet man ikke. Er det ikke bedre at ts heller tar dette opp med venninnen sin? 

Noen melder også uføre til NAV fordi dem ser uføre jobbe ut i hagen, eller fordi de er ute og farter og vedkommende er i da i deres øyne friske nok til å jobbe også. Rett og slett fordi de har en sykdom som ikke ses. 

Det er noe som heter ikke bland deg inn i noe før du har alle faktaene på bordet. Det kan ligge mer bak enn det du ser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rosetelys
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun i det hele tatt barn? Eller er problemet at hun er sammen med barnefar? Hvordan vet du alle detaljer rundt det evt forholdet demmes? Kanskje de krangler mye, og far nekter å delta økonomisk på den måten han er pålagt, og bør? Jeg har selv stått i en situasjon hvor jeg ikke hadde rett på noe hjelp fra nav, fordi jeg teknisk sett var med partneren min fremdeles, men han nektet å bidra økonomisk. Jeg løste dette med mer jobb, men kanskje hun ikke har den muligheten?

Jeg sier ikke at det hun gjør er rett, men de økonomiske konsekvensene det får for henne å betale tilbake urettmessige penger.. Jeg hadde heller snakket med henne, var jeg deg, å gitt henne sjansen til å forklare, eller evt avslutte trygdesvindelen på egenhånd, fremfor å sette henne i en slik situasjon, uten å være 110 % sikker på at jeg hadde absolutt alle fakta på bordet, i så fall.. 

Anonymkode: 58011...d45

Man kan ikke snylte selv om partner ikke bidrar som han bør.

Var i samme situasjon selv, og måtte forsørge eksen i fem mnder før han fikk ræva si ut herfra. Det var ikke i mine tanker engang å søke nav om noe som helst før han flytta ut. Jeg vil tro at nav er veldig "på" aleneforsørgere, da jeg fikk et brev nå om at de ville ha tilbakebetalt overgangsstønad for januar, fordi jeg fikk sluttoppgjør fra jobb den mnden. Merkelig at de ikke oppdager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ulike typer kriminalitet.

Dette er et lovbrudd som ikke fører til personskade. 

Anonymkode: 2deb5...1ad

Og jeg mener at all kriminalitet er ille. 

Anonymkode: 103a1...7b5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulike typer kriminalitet.

Dette er et lovbrudd som ikke fører til personskade. 

Anonymkode: 2deb5...1ad

Så alt som ikke fører til personskade er lov? Nigerasvindel og skatteunndragelse på flere milioner er okidoki fordi ingen blir skadet? Kjøss meg i rævva..

Anonymkode: e515e...82c

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...