Gå til innhold

Nødpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært arbedsøker en stund nå, og nå er kontoen tom. Har aldri vært sløsete av meg, og hadde heldigvis en  buffer som jeg har klart meg på, til nå. Pga at jeg har studert de seneste årene og dermed ikke hatt jobb har jeg ikke krav på dagpenger. Men denne måneden kommer jeg ikke til å klare å betale husleien uten hjelp. Er det noen her som har fått nødpenger? Jeg klarer såvidt å betale strømregningen selv denne måneden, så om jeg kommer med husleiekontrakt og kontoutskrift, er det bevis nok? Hvordan fungerer prosessen egentlig? Jeg skammer meg skikkelig, og jeg liker ikke å måtte be om hjelp, men jeg kan ikke la vær med å betale husleien liksom...  den skal betales 1., rekker jeg å få penger om jeg ringer på mandag? (for da er strømregningen trukket og kontoutskriften kommer til å være til å grine av). 

Anonymkode: f9c85...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært arbedsøker en stund nå, og nå er kontoen tom. Har aldri vært sløsete av meg, og hadde heldigvis en  buffer som jeg har klart meg på, til nå. Pga at jeg har studert de seneste årene og dermed ikke hatt jobb har jeg ikke krav på dagpenger. Men denne måneden kommer jeg ikke til å klare å betale husleien uten hjelp. Er det noen her som har fått nødpenger? Jeg klarer såvidt å betale strømregningen selv denne måneden, så om jeg kommer med husleiekontrakt og kontoutskrift, er det bevis nok? Hvordan fungerer prosessen egentlig? Jeg skammer meg skikkelig, og jeg liker ikke å måtte be om hjelp, men jeg kan ikke la vær med å betale husleien liksom...  den skal betales 1., rekker jeg å få penger om jeg ringer på mandag? (for da er strømregningen trukket og kontoutskriften kommer til å være til å grine av). 

Anonymkode: f9c85...91f

Du er ikke student for tiden?

I så fall kan du få penger til livsopphold og boutgifter på sosialkontoret på NAV. Nødpenger kan de lage vedtak på og utbetale svært raskt (i løpet av en til to dager). Ikke vent til mandag. Dra heller dit før helgen, og det holder ikke å ringe. Du må møte opp og levere søknad med diverse vedlegg og snakke med en saksbehandler. Ring  allerede nå, for å avtale møte med saksbehandler og for å få vite hvilke vedlegg du må ha med til søknaden.

Anonymkode: 0a0e0...d5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke student for tiden?

I så fall kan du få penger til livsopphold og boutgifter på sosialkontoret på NAV. Nødpenger kan de lage vedtak på og utbetale svært raskt (i løpet av en til to dager). Ikke vent til mandag. Dra heller dit før helgen, og det holder ikke å ringe. Du må møte opp og levere søknad med diverse vedlegg og snakke med en saksbehandler. Ring  allerede nå, for å avtale møte med saksbehandler og for å få vite hvilke vedlegg du må ha med til søknaden.

Anonymkode: 0a0e0...d5d

Nei er ikke student lenger, er ferdigutdannet. Ringer dem nå, foreløpig har jeg sittet i kø i 7 minutter... stønn.

Anonymkode: f9c85...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med dem nå, og jeg får ikke hjelp til husleien med nødpenger iallefall... men jeg har jo ikke penger til noe annet heller. Føler ikke det var mye hjelp å få. 

Anonymkode: f9c85...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med dem nå, og jeg får ikke hjelp til husleien med nødpenger iallefall... men jeg har jo ikke penger til noe annet heller. Føler ikke det var mye hjelp å få. 

Anonymkode: f9c85...91f

Kan du ringe og få noen ukers betalingsutsettelse på husleien?

Anonymkode: 0a0e0...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ringe og få noen ukers betalingsutsettelse på husleien?

Anonymkode: 0a0e0...d5d

Jeg får helt sikkert utsettelse om jeg spør, veldig grei huseier. Men jeg har ikke lyst til å gjøre det, fordi jeg tror ikke den økonomiske situasjonen min kommer til å endre seg på et par uker, og jeg vil ikke utnytte folk. Greia er litt at det er ikke bare husleien som kommer til å bli problemet neste måned. Jeg kommer ikke til å ha penger til mat, bensin, noe som helst, så å utsette husleien forskyver bare endel av problemet og stiller meg samtidig i et dårlig lys. Innser at jeg blir nødt til å spørre familien nå. 

Anonymkode: f9c85...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med dem nå, og jeg får ikke hjelp til husleien med nødpenger iallefall... men jeg har jo ikke penger til noe annet heller. Føler ikke det var mye hjelp å få. 

Anonymkode: f9c85...91f

Hvis du har spurt om nødpenger så er det korrekt at det ikke gis til husleie. Nødpenger er sånn 50 kr dagen eller noe, hvis ikke mindre. Og gis kun for noen få døgn, for rett og slett å overleve. 

Det du må søke for å få hjelp til husleie er supplerende stønad. Dessverre driter Nav i opplysningsplikten sin, for dette burde de fortalt deg om i telefonen. Supplerende stønad skal normalt behandles innen tre uker, så du må uansett be om utsettelse på husleie. 

Anonymkode: 5cdae...8ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander nok to stønader her, nødhjelp er kun til mat.. og for noen få dager. Nødhjelp skal behandles innen 48 timer, og her kreves utskriften av saldo på alle kontoene du har. Har du litt penger skal det mye til for å få noe.

for å søke dekning av husleige, strøm og livsopphold må du søke sosialhjelp. Her vil de ofte ha 3 mnd kontoutskrift fra alle kontoer, siste ligning, husleiekontrakt og evt strømregning. Det som er viktig å vite her er at denne søknaden kan ta flere uker å få behandlet.

Anonymkode: c9a26...5f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får helt sikkert utsettelse om jeg spør, veldig grei huseier. Men jeg har ikke lyst til å gjøre det, fordi jeg tror ikke den økonomiske situasjonen min kommer til å endre seg på et par uker, og jeg vil ikke utnytte folk. Greia er litt at det er ikke bare husleien som kommer til å bli problemet neste måned. Jeg kommer ikke til å ha penger til mat, bensin, noe som helst, så å utsette husleien forskyver bare endel av problemet og stiller meg samtidig i et dårlig lys. Innser at jeg blir nødt til å spørre familien nå. 

Anonymkode: f9c85...91f

IKKE spør familien! Da vil Nav kreve at du gjør det fremover. Hvis du har noen du kan låne av privat så er det grunn til avslag. Så søk supplerende + nødhjelp (send inn to seperate søknader, selv om Nav sier du ikke trenger det), og be om utsettelse av husleien. 

Anonymkode: 5cdae...8ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du søker sosialhjelp men samtidig låner penger av familien som kommer inn på kontoen din, så blir dette sett på som inntekt og trekt i fra på evt utbetaling.

Anonymkode: c9a26...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne folk som ikke klarer seg selv. Så patetisk.

Anonymkode: 18532...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ringe og få noen ukers betalingsutsettelse på husleien?

Anonymkode: 0a0e0...d5d

Jeg får helt sikkert utsettelse om jeg spør, veldig grei huseier. Men jeg har ikke lyst til å gjøre det, fordi jeg tror ikke den økonomiske situasjonen min kommer til å endre seg på et par uker, og jeg vil ikke utnytte folk. Greia er litt at det er ikke bare husleien som kommer til å bli problemet neste måned. Jeg kommer ikke til å ha penger til mat, bensin, noe som helst, så å utsette husleien forskyver bare endel av problemet og stiller meg samtidig i et dårlig lys. Innser at jeg blir nødt til å spørre familien nå. 

Anonymkode: f9c85...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også be om betalingsutsettelse på strømregningen og/ eller be om å få delt opp strømregningen.

Anonymkode: 0a0e0...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne folk som ikke klarer seg selv. Så patetisk.

Anonymkode: 18532...31d

Vi får virkelig håpe du blir rammet av uheldige omstendigheter og litt ulykke i fremtiden selv. Så kan du sitte der og føle på det å være patetisk selv.....Sikkert moro. Så kan du logge deg på KG igjen. Hvis du tør.

Å miste jobben eller bli rammet av sykdom/ulykke som setter en ut av arbeidslivet, det er noe som kan ramme alle i disse dager!

Endret av Million
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede får det så søk om bostøtte. 

Anonymkode: 557f4...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne folk som ikke klarer seg selv. Så patetisk.

Anonymkode: 18532...31d

Ja ikke sant. Takk for innspillet ditt. 

- ts

Anonymkode: f9c85...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja ikke sant. Takk for innspillet ditt. 

- ts

Anonymkode: f9c85...91f

Ikke bry deg om slike idiotiske utsagn - de er bare skapt for å provosere. 

Anonymkode: 7ba81...38f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne folk som ikke klarer seg selv. Så patetisk.

Anonymkode: 18532...31d

Skjerp deg

Anonymkode: a7df2...c5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar i tråden, setter pris på alle dere som har kommet med konstruktive råd og tips! 

Jeg synes dette er en innmari lei situasjon å være i, jeg har aldri opplevd å ha pengeproblemer før nå, og sånn bortsett fra at det er veldig upraktisk å være blakk så er det den følelsen av å være hjelpesløs som er verst, jeg er vant til å klare meg selv og er ikke glad i å spørre om hjelp. Jeg har grått siden realiteten virkelig gikk opp for meg på mandag, og jeg er helt sår i øynene nå.  Jeg har fullført en utdannelse, søkt haugevis av jobber, men enda ikke fått napp. Det går på selvtilliten løs, og jeg føler litt at den bachelorgraden har vært til ingen nytte.

Men etter jeg skrev her løsnet det plutselig litt, og det kan se ut som jeg kan få noen vikartimer. Mitt yrke krever politiattest, så får håpe behandlingstiden er kort for tiden. Det løser ikke problemet med denne måneden, men det gir meg litt håp og kanskje det beste er å låne penger av familie til husleien nå, også håpe at neste måned blir bedre. Det er iallefall lettere å spørre om å låne om jeg har litt inntekt i sikte iallefall. Jeg håper det iallefall.

Anonymkode: f9c85...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bostøtte søker du i husbanken, ikke sosialkontoret :-)

Anonymkode: c9a26...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...