Gå til innhold

Skrivefeil som irriterer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden har det blitt slutt på korrigering av skrivefeil?

Har sett flere som skriver "dems", som ikke er et ord. Og hva med å ikke kunne forskjellen på da og når?

Skole, venner og familie bør jo også bidra her. Sier man "dems" på et jobbintervju så hadde ikke jeg ansatt personen. 

Anonymkode: c5969...a4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et eget forum her som blant mye annet tar opp det du skriver om, AB, nemlig "Språkforumet".

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke klarer å skille mellom kj-, skj-, ch-, sj-, lydene. Minst like irriterende skriftlig som muntlig.

Sjendis
Shop suey
Kjørt (som i skjørt ja, fatter ikke hvordan folk får det til)
Skjøleskap
 

Og også beskymre, som visstnok har sin storhetstid for tiden.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Det er et eget forum her som blant mye annet tar opp det du skriver om, AB, nemlig "Språkforumet".

Tenkte meg det, men har ikke sett det:) 

Anonymkode: c5969...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antbug
4 minutter siden, Amy Pond skrev:

Folk som ikke klarer å skille mellom kj-, skj-, ch-, sj-, lydene. Minst like irriterende skriftlig som muntlig.

Enig, men kjeden synes jeg er litt søtt. "Han stakk penis inn i kjeden min".  Au, au, au..... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det helt normalt å si ifra. Eneste jeg ikke sier ifra om er kj-lyden, men det er mest fordi den tar litt tid å fikse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

dyslexia-4-638.jpg?cb=1351070254

Jeg har sett flere som påberoper seg dysleksi som årsak til skriftlige feil på nett. Problemet er bare at måten de skriver på og skrivefeilene de gjør ikke har noe som helst med feilene dyslektikere gjør i sitt skriftlige arbeid. Fremfor å påpeket dette overfor dem det gjelder, så er det lettere å trekke seg ut av diskusjonen og la være å bry seg. Noen vet og kan alt best selv og er ikke mottakelig for korrigering. De forstår ikke at litt korrigering faktisk kan få dem til å utvikle seg. 

 

Anonymkode: 24317...f66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

dyslexia-4-638.jpg?cb=1351070254

Språklige feil som å tro at "dems" er et ord eller å bomme på da/når har ingen verdens ting med dysleksi å gjøre, hvis det var det du forsøkte å insinuere. Selvfølgelig finnes dysleksi. Kreft, pollenallergi, ryggsekker og Høyesterett finnes også, men det har omtrent like lite med trådens tema å gjøre som dysleksi.

Anonymkode: 01fad...294

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henne istedet for hun irriterer meg. 

Og selvsagt disse som ikke klarer å si slange og kjøleskap. chlange får meg faktisk til å kjenne pulsen i brystet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk skriver dagElig, tidElig, vanElig osv. Hvorfor har dette blitt så vanlig? Er utrolig irriterende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, smygende_lodde skrev:

Når folk skriver dagElig, tidElig, vanElig osv. Hvorfor har dette blitt så vanlig? Er utrolig irriterende.

Valen. fryktelHleg TideLeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, antbug skrev:

Enig, men kjeden synes jeg er litt søtt. "Han stakk penis inn i kjeden min".  Au, au, au..... :) 

Hahaha, enig! Det vitner vel om at noen virkelig ikke har peiling på forskjellene, og uttaler alt med sj-lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, antbug skrev:

Enig, men kjeden synes jeg er litt søtt. "Han stakk penis inn i kjeden min".  Au, au, au..... :) 

Det var jo ei som lurte på om hun kunne ha på seg "gullskjede" i barnedåp her om dagen også. :fnise:

Anonymkode: 2a195...62d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Amy Pond skrev:

Folk som ikke klarer å skille mellom kj-, skj-, ch-, sj-, lydene. Minst like irriterende skriftlig som muntlig.

Sjendis
Shop suey
Kjørt (som i skjørt ja, fatter ikke hvordan folk får det til)
Skjøleskap
 

Og også beskymre, som visstnok har sin storhetstid for tiden.

 

Hvordan uttaler du lyden "ch", og hvilke norske ord finner du den i? Det eneste ordet jeg kommer på i farten, er "nachspiel", men det er tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest aceydazey

Ah, kjenner at jeg elsker denne tråden. 

Har en kollega som ikke kan forskjellen på da og når, samt elendig setningsoppbygging. Har misforstått en del mailer som jeg også har måttet lese flere ganger for å skjønne hva hun mener. Innimellom virker det som hun har slått opp i synonymordbok, for å prøve å fremstille seg selv mer profesjonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Hvordan uttaler du lyden "ch", og hvilke norske ord finner du den i? Det eneste ordet jeg kommer på i farten, er "nachspiel", men det er tysk.

Eneste grunnen til at jeg tok den med er at jeg har sett flere skrive "shop suey", og ikke "chop suey" som det heter. Jeg uttaler da ch-lyden som en mer tj-lyd enn en sj-lyd. Kanskje det ikke var helt relevant i ta med i denne tråden, men får virkelig gnagsår i øynene når jeg ser shop/sjop/sjåpp suey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen norsklærere som føler kallet mer? Faren min korrigerte alltid oss (og butikkansatte) da vi var små, så lillebror sa til slutt hytten fordi han ble forvirret over bruken av a-endelser:fnise: 

Anonymkode: c5969...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Amy Pond skrev:

Eneste grunnen til at jeg tok den med er at jeg har sett flere skrive "shop suey", og ikke "chop suey" som det heter. Jeg uttaler da ch-lyden som en mer tj-lyd enn en sj-lyd. Kanskje det ikke var helt relevant i ta med i denne tråden, men får virkelig gnagsår i øynene når jeg ser shop/sjop/sjåpp suey.

Din skrivemåte er korrekt, men ikke uttalen. Den er "tsjop", samme lyd som i engelsk "church".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...