Gå til innhold

Servere hva til gjest på streng low fodmap-diett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, applestories skrev:

Er det ikke litt rart dersom man har rett på 2000 kroner måneden for å spise glutenfritt, men dersom man har kreft har ikke staten råd til medisin? Jeg synes dette høres ut som veldig merkelige prioriteringer.

Hva koster det å spise glutenfritt?
Noen som vet?

Hvorfor er det rart? Vi har jo et (tilnærmet) gratis helsesystem for befolkningen, hvor vi får støtte og hjelp til mange ulike ting. Jeg kjenner ikke til i detalj hvordan det er med kreftmedisin, men kreftsyke i Norge får jo medisin. Om forholdene kunne vært enda bedre, er jo en annen ting. 

For en person med cøliaki er det helt nødvendig å spise glutenfritt for ikke å leve med kroniske smerter og plager. For en person med normal eller stram økonomi hjelper de 2000 kronene veldig på budsjettet. Glutenfri mat er en god del dyrere enn vanlig mat, sjekk glutenfri-hylla neste gang du er på butikken. 

For øvrig så har en cøliaker høyere sjanse for tarmkreft, som øker ytterligere ved inntak av gluten. Så ved å sponse glutenfri mat til de som trenger det, reduserer staten samtidig risikoen for at de samme personene på et senere tidspunkt trenger kreftbehandling. Vil tro at statens utgifter til kreftbehandling langt overskrider matstønaden til cøliakere.

Anonymkode: c4368...c95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, applestories skrev:

Er det ikke litt rart dersom man har rett på 2000 kroner måneden for å spise glutenfritt, men dersom man har kreft har ikke staten råd til medisin? Jeg synes dette høres ut som veldig merkelige prioriteringer.

Hva koster det å spise glutenfritt?
Noen som vet?

Glutenfritt her i Norge er veldig dyrt. Selv spiser jeg mest naturlig glutenfritt, og handler det lille andre jeg trenger i Sverige. 

 

 

Screenshot_20170326-142634.png

Screenshot_20170326-143333.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det rart? Vi har jo et (tilnærmet) gratis helsesystem for befolkningen, hvor vi får støtte og hjelp til mange ulike ting. Jeg kjenner ikke til i detalj hvordan det er med kreftmedisin, men kreftsyke i Norge får jo medisin. Om forholdene kunne vært enda bedre, er jo en annen ting. 

For en person med cøliaki er det helt nødvendig å spise glutenfritt for ikke å leve med kroniske smerter og plager. For en person med normal eller stram økonomi hjelper de 2000 kronene veldig på budsjettet. Glutenfri mat er en god del dyrere enn vanlig mat, sjekk glutenfri-hylla neste gang du er på butikken. 

For øvrig så har en cøliaker høyere sjanse for tarmkreft, som øker ytterligere ved inntak av gluten. Så ved å sponse glutenfri mat til de som trenger det, reduserer staten samtidig risikoen for at de samme personene på et senere tidspunkt trenger kreftbehandling. Vil tro at statens utgifter til kreftbehandling langt overskrider matstønaden til cøliakere.

Anonymkode: c4368...c95

2000 ER mye mer enn de fleste trenger for å ha råd til å leve glutenfritt da. Jeg har et matbudsjett på 1600 kroner i måneden. Det hadde ikke plutselig gått opp til 3600 om jeg måtte kjøpe fem brød og to pakker spaghetti glutenfritt i måneden. 

Jeg er helt for stønad altså, og jeg er enig i at det er bedre å gi stønad for å forebygge kreft enn å betale for å behandle det, men jeg vet at de fleste med cøliaki bruker deler av disse 2000 kronene på mer enn prisforskjellen på glutenfri mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Linaria skrev:

2000 ER mye mer enn de fleste trenger for å ha råd til å leve glutenfritt da. Jeg har et matbudsjett på 1600 kroner i måneden. Det hadde ikke plutselig gått opp til 3600 om jeg måtte kjøpe fem brød og to pakker spaghetti glutenfritt i måneden. 

Jeg er helt for stønad altså, og jeg er enig i at det er bedre å gi stønad for å forebygge kreft enn å betale for å behandle det, men jeg vet at de fleste med cøliaki bruker deler av disse 2000 kronene på mer enn prisforskjellen på glutenfri mat. 

Er ikke bare brød og spagetti man må ha glutenfritt. 

Det er all mat. 

Sauser må være glutenfrie, supper, brød, pasta, krydder, havregryn må kjøpes glutenfri, mel, kaker, kjeks, kjøtt boller, fiskepinner, pålegg osv osv. 

Har man noen i familien som spiser mat med gluten, så må man ha eget smør, og andre smøre pålegg som man bruker knive eller skje i. Sånn at man ikke får i seg smuler. 

De fleste har lært seg å handle smart for å spare penger. Men sånn er det med folk som kan spise gluten også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
13 minutter siden, MissPierce skrev:

Er ikke bare brød og spagetti man må ha glutenfritt. 

Det er all mat. 

Sauser må være glutenfrie, supper, brød, pasta, krydder, havregryn må kjøpes glutenfri, mel, kaker, kjeks, kjøtt boller, fiskepinner, pålegg osv osv. 

Har man noen i familien som spiser mat med gluten, så må man ha eget smør, og andre smøre pålegg som man bruker knive eller skje i. Sånn at man ikke får i seg smuler. 

De fleste har lært seg å handle smart for å spare penger. Men sånn er det med folk som kan spise gluten også. 

Jeg vet, og jeg har nevnt disse matvarene tidligere i tråden, men dette er ikke ting man spiser veldig ofte i løpet av en måned. Jeg tviler sterkt på at forskjellen på glutenfritt og med gluten utgjør 2000 kroner hver måned for alle. 

Og det er ikke "all mat". Det meste man spiser inneholder ikke gluten uansett. 

Som sagt, jeg vil ikke krangle om hvor vidt glutenfritt er dyrt eller hvor viktig det er for folk med cøliaki å spise 100% glutenfritt, men 2000 er ganske mye penger, og jeg tror ikke forskjellen overgår dette om man faktisk satte seg ned og regnet på det. 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 time siden, applestories skrev:

Og det er fint - jeg skjønner ikke helt hvorfor man har rett på stønad for å handle glutenfritt, men dette er nok en av mange rettigheter de fleste av oss ikke vet at vi har. Jeg unngår både melk og i størst mulig grad gluten fordi jeg ikke har tid til å tilbringe halve dagen på toalettet. Det ville ikke falt meg inn at jeg har rett på penger selv om jeg hadde fått en diagnose. Men jeg synes absolutt at det er positivt at de som har rett på stønader får informasjon om dette, og at legene er oppdatert. NAV-kontorene er det ikke, de får ikke opplæring i slikt (og med regler som forandrer seg hele tiden skjønner jeg egentlig hvorfor).

Denne stønaden har eksistert veldig lenge, og ikke forandret seg masse gjennom årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg vet, og jeg har nevnt disse matvarene tidligere i tråden, men dette er ikke ting man spiser veldig ofte i løpet av en måned. Jeg tviler sterkt på at forskjellen på glutenfritt og med gluten utgjør 2000 kroner hver måned for alle. 

Og det er ikke "all mat". Det meste man spiser inneholder ikke gluten uansett. 

Som sagt, jeg vil ikke krangle om hvor vidt glutenfritt er dyrt eller hvor viktig det er for folk med cøliaki å spise 100% glutenfritt, men 2000 er ganske mye penger, og jeg tror ikke forskjellen overgår dette om man faktisk satte seg ned og regnet på det. 

Uff... Synes jammen det meste inneholder gluten jeg. I hvertfall av ferdig produkter 😕

Men at man bruker 2000,- ekstra er ikke sikkert. De vil nok være veldig forskjellig fra person til person som det meste annet. 

Jeg spiser lite glutenfrie produkter, og mest naturlig glutenfritt. Det fungerer best for min kropp. 

Mange baker også mye selv av brød osv. Det gjør jeg også. Å der sparer man mye penger. Men støtten er utifra at man skal slippe det. 

Har faktisk ikke regnet det ut noen gang, men skal jammen gjøre det en mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av merkene du nevner er smør, det er margarin. *) Meierismør inneholder bare 0,6 g laktose pr. 100 gram, så enkelte som har laktoseintoleranse vil kunne spise ekte smør men ikke vanlig margarin, som er tilsatt melk. Den eneste måten TS kan være sikker på om venninnen kan spise smør er å spørre henne. 

*) Beklager at jeg pirker, men spesielt når det gjelder mat til mennesker med intoleranser synes jeg det er viktig å bruke de rette navnene på matvarer. Det er jo skikkelig dumt om en som er laktoseintolerant får spørsmål om hun kan spise vanlig smør, svarer ja, og så får hun servert mat med vanlig margarin fordi vertskapet ikke vet forskjellen og kaller alt for smør.

Anonymkode: 30b74...62a

Rapskokos fra Berit Nordstrand er ikke tilsatt melk, så den har ikke laktose i seg i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, applestories skrev:

Kom over disse på Coop Extra i dag, begge er glutenfri.

(uklart bilde - litt mye folk, litt dårlig lys, litt hender fulle av andre varer)

 

IMAG1512.jpg

Jeg bruker den til høyre til nøds og den smaker dritt og er kjempetykk. Pleier å spise nachos når jeg spiser taco, altså at jeg bare har sånne chips ved siden av salaten i stedet. Jeg har cøliaki, så vet ikke om noen på FODMAP-diett kan spise nachoschips. 

Anonymkode: 57791...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliakistøtten er utdatert. Det er så mye utvalg i mat at man kan leve uten matvarer med gluten i. Man trenger ikke lage erstatningvarianter for sauser med gluten, pasta, kjeks og boller. Man kan spise kjøtt, grønnsaker, bønner, linser, nøtter, lage egne kremer og sauser fra andre ingredienser. Det finnes et hav av mat som ikke inneholder gluten. Jeg og samboer spiser ikke produkter med gluten eller melk, men vårt matbudsjett er fortsatt under 3000 i måneden.

Om man er helt avhengig av brød så får man lære seg å bake en variant som ikke er alt for dyr.

Det er når man er lat og kjøper erstatningsprodukter i hytt og pine at det blir dyrt. Om man som 1 person klarer å bruke 4500kr i måneden på mat, da er det prioriteringene det er noe galt med, ikke glutenfrie produkter. Om noen med cøliaki velger å ned prioritere matkjøp, så burde det gå ut av egen lomme og ikke støtten. Tipper mange setter den støtten på 2000 rett inn på sparekonto

Anonymkode: 99041...555

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, MissPierce skrev:

Uff... Synes jammen det meste inneholder gluten jeg. I hvertfall av ferdig produkter 😕

 

Nei, det er ikke sant. Jeg har cøliaki og det er null problem å spise glutenfritt. Det er jo nesten sånn at de fleste produkter ikke inneholder gluten. Jeg spiser glutenfritt brød og knekkebrød, men ellers er det ikke noe problem i forhold til middag siden jeg uansett spiser rent kjøtt eller lager fra bunnen av om jeg skal ha f.eks kjøttkaker. Jeg har alltid laget kjøttkaker fra bunnen og de har alltid vært glutenfrie. 

Jeg vet ikke hvilke ferdige produkter du sikter til, men hvis du mener Fjordlands og sånt så inneholder nok noen gluten siden det er pasta osv. 

58 minutter siden, MissPierce skrev:

Er ikke bare brød og spagetti man må ha glutenfritt. 

Det er all mat. 

Sauser må være glutenfrie, supper, brød, pasta, krydder, havregryn må kjøpes glutenfri, mel, kaker, kjeks, kjøtt boller, fiskepinner, pålegg osv osv. 

Har man noen i familien som spiser mat med gluten, så må man ha eget smør, og andre smøre pålegg som man bruker knive eller skje i. Sånn at man ikke får i seg smuler. 

De fleste har lært seg å handle smart for å spare penger. Men sånn er det med folk som kan spise gluten også. 

Sauser har min familie alltid laget glutenfri ved å bruke maizena, så det er ikke et problem. Jeg spiser uansett sjeldent saus, og mange sauser er naturlig fri fra gluten. Jeg spiser aldri suppe som ikke er klar, så det er ikke problem, det er sjeldent krydder inneholder gluten og jeg spiser uansett aldri krydderblandinger, glutenfritt havregryn er null problem å kjøpe dersom man spiser havregryn (jeg spiste ikke havregryn engang før jeg fikk påvist cøliaki og spiser det nå ca 1 gang i uka i grøt for å få nok protein), man trenger ikke glutenfritt mel hvis man bruker melblandinger. Jeg bruker selv toro grov melblanding til å bake brød og bruker semper fin mix når jeg en sjelden gang baker kanelsnurrer, kaker spiser jeg ikke og om jeg gjør det er det mange som er naturlig glutenfri, kjeks spiser jeg også sjeldent, kjøttboller har jeg alltid laget selv fra bunnen, fiskepinner er ekkelt og ikke så sunt så det har jeg aldri spist og er ikke problem og jeg spiser aldri pålegg som inneholder gluten siden jeg spiser rene varer. 

Jeg har aldri blitt dårlig av å dele smør med andre i familien selv om jeg generelt er ømfintlig for gluten og blir raskt dårlig. Men nå er ikke noen i familien min sånn at de drar kniven over kanten på smørboksen o.l, så det blir ikke smuler. 

Du ser at det handler om hva man gjør det til selv, og dersom man er vandt med å spise ren og sunn mat så er det faktisk en svært liten omstilling. 

Folk er sånn "det må være så vanskelig å spise glutenfritt", men det er det jo ikke. Den eneste omstillingen jeg har i kosten er at jeg baker glutenfritt brød en gang i uka. 

Anonymkode: 57791...1b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sant. Jeg har cøliaki og det er null problem å spise glutenfritt. Det er jo nesten sånn at de fleste produkter ikke inneholder gluten. Jeg spiser glutenfritt brød og knekkebrød, men ellers er det ikke noe problem i forhold til middag siden jeg uansett spiser rent kjøtt eller lager fra bunnen av om jeg skal ha f.eks kjøttkaker. Jeg har alltid laget kjøttkaker fra bunnen og de har alltid vært glutenfrie. 

Jeg vet ikke hvilke ferdige produkter du sikter til, men hvis du mener Fjordlands og sånt så inneholder nok noen gluten siden det er pasta osv. 

Sauser har min familie alltid laget glutenfri ved å bruke maizena, så det er ikke et problem. Jeg spiser uansett sjeldent saus, og mange sauser er naturlig fri fra gluten. Jeg spiser aldri suppe som ikke er klar, så det er ikke problem, det er sjeldent krydder inneholder gluten og jeg spiser uansett aldri krydderblandinger, glutenfritt havregryn er null problem å kjøpe dersom man spiser havregryn (jeg spiste ikke havregryn engang før jeg fikk påvist cøliaki og spiser det nå ca 1 gang i uka i grøt for å få nok protein), man trenger ikke glutenfritt mel hvis man bruker melblandinger. Jeg bruker selv toro grov melblanding til å bake brød og bruker semper fin mix når jeg en sjelden gang baker kanelsnurrer, kaker spiser jeg ikke og om jeg gjør det er det mange som er naturlig glutenfri, kjeks spiser jeg også sjeldent, kjøttboller har jeg alltid laget selv fra bunnen, fiskepinner er ekkelt og ikke så sunt så det har jeg aldri spist og er ikke problem og jeg spiser aldri pålegg som inneholder gluten siden jeg spiser rene varer. 

Jeg har aldri blitt dårlig av å dele smør med andre i familien selv om jeg generelt er ømfintlig for gluten og blir raskt dårlig. Men nå er ikke noen i familien min sånn at de drar kniven over kanten på smørboksen o.l, så det blir ikke smuler. 

Du ser at det handler om hva man gjør det til selv, og dersom man er vandt med å spise ren og sunn mat så er det faktisk en svært liten omstilling. 

Folk er sånn "det må være så vanskelig å spise glutenfritt", men det er det jo ikke. Den eneste omstillingen jeg har i kosten er at jeg baker glutenfritt brød en gang i uka. 

Anonymkode: 57791...1b8

Jeg har cøliaki og laktoseintoleranse så jeg vet meget godt hvordan det er du ☺️

For meg er det som sagt heller ikke noe problem, da jeg også spiser naturlig glutenfritt. Noe jeg tydelig skriver flere ganger. Jeg liker ikke all dritten som er i glutenfrie erstatninger. For de er virkelig ikke sunne. 

Du fokuserer veldig på deg selv her, og hva du liker og spiser. Vel alle er ikke som deg. 

Spesielt barn vil gjerne ha det andre spiser. De vil ikke føle seg annerledes. Så for de er glutenfrie erstatninger gull verdt. 

De glutenfrie alternativeene har blitt mye bedre de siste årene, og mange produsenter har kuttet ut gluten i sine varer. Som f.eks toro i sine pose sauser. 

Du vet vel forresten at Toro sin mel mix er laget for å være glutenfri, samme med Semper fin mix. Å disse er dyrere nettopp fordi at de er laget glutenfri. 

I en familie med da spesielt barn vil det for mange være problemer med kryss smitte i smør, og smør bare pålegg. Så de må ha eget. Det er en kjent problem stilling for veldig mange. 

Jeg personlig synes Ikke det er så vanskelig, men jeg respekterer at mange faktisk synes at det er det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tonus skrev:

Rapskokos fra Berit Nordstrand er ikke tilsatt melk, så den har ikke laktose i seg i det hele tatt :)

Ja? Poenget mitt er forskjellen på smør og margarin, og viktigheten av riktig begrepsbruk, spesielt når man snakker om matintoleranser. Jeg er litt usikker på hva poenget ditt er, med tanke på at du siterer innlegget mitt? At rapskokos er laktosefri er allerede konstatert, men det er fremdeles margarin og ikke smør. 

Anonymkode: 30b74...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...