Gå til innhold

Servere hva til gjest på streng low fodmap-diett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi får besøk av et vennepar hvor den ene er under utredning for IBS. Hun har fått streng beskjed om å følge low fodmap-dietten til punkt og prikke. Så hun skal kutte ut alt på fyfy-listen der. Ingen gluten, ingen laktose, absolutt ingen form for løk, masse grukt og grønnsaker som er fy, osv. 

Så da er spørsmålet hva pokker vi skal servere.... 

Synes spesielt løken er vanskelig, alt godt har jo løk i seg. 

Vi tenkte på taco, og da bare la være å ha løk i krydderet (vi mikser alltid tacokrydder selv). Hun kan ikke spise lefser eller skjell, men finnes det glutenfrie tacolefser kanskje? 

Er det kjipt å servere tacosalat til henne, mens vi andre spiser lefser/skjell til? 

Vil ikke at hun skal føle at hun blir dårlig behandlet, men samtidig vil vi jo at resten av selskapet skal få noe godt å spise også..

Anonymkode: e67ba...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke alle spise tacosalat? Finn ut hvilke grønnsaker som er ok, og bruk disse. Det er mye som kan være godt i en tacosalat! Eller i en kyllingsalat for den saks skyld. :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadd absolutt ikke syntes tacosalat var noe "dårligere" - det er jo akkurat det samme som dere spiser, bare uten skjell :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, canacas skrev:

Pass på hva du krydrer kjøttet med, masse fodmap i krydder! 

Jeg lager krydderblandingen selv, så jeg har full kontroll på hva som er i. Ren chili, paprikapulver osv. Så akkurat den er grei, er verre med tacolefser..

Anonymkode: e67ba...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lager krydderblandingen selv, så jeg har full kontroll på hva som er i. Ren chili, paprikapulver osv. Så akkurat den er grei, er verre med tacolefser..

Anonymkode: e67ba...b92

Ok, les godt på flaskene. Jeg har kastet mye krydder fordi de er tilsatt diverse ting som har høy fodmap. Jeg er stor fan av Julianne Lyngstad. Hun har lagt ut mange oppskrifter på lav fodmap, også taco. Kanskje dette hjelper? Jeg sverger også til fodmap, men har kommet såpass langt at jeg vet hva jeg kan/ikke kan spise og i hvilke mengder, så gluten går fint for meg (i moderate mengder), men spiser likevel taco uten skjell og lefser. 

 

http://lyngstadernaering.no/2014/09/05/lavfodmaptaco/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Strixvaria skrev:

Kan ikke alle spise tacosalat? Finn ut hvilke grønnsaker som er ok, og bruk disse. Det er mye som kan være godt i en tacosalat! Eller i en kyllingsalat for den saks skyld. :) 

 

Meh, jeg synes det er kjipt med taco uten lefse, og salat er ikke lørdagskos for meg. Samme med mannen. Derfor jeg synes det er litt leit å servere til en gjest også. 

Ser nå det selges glutenfrie lefser, håper det ikke er løk i dem. Alt som har bare krydder på listen uten å spesifisere hva slag er fy siden det kan involvere løk/hvitløk.

Anonymkode: e67ba...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en søster på noe slags diett, hun spiser tacosalat dersom det serveres taco. Har aldri tenkt på det som dumt. Men så serverer hun selv lefser/skjell når hun lager taco.

Anonymkode: a9d48...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, canacas skrev:

Ok, les godt på flaskene. Jeg har kastet mye krydder fordi de er tilsatt diverse ting som har høy fodmap. Jeg er stor fan av Julianne Lyngstad. Hun har lagt ut mange oppskrifter på lav fodmap, også taco. Kanskje dette hjelper? Jeg sverger også til fodmap, men har kommet såpass langt at jeg vet hva jeg kan/ikke kan spise og i hvilke mengder, så gluten går fint for meg (i moderate mengder), men spiser likevel taco uten skjell og lefser. 

 

http://lyngstadernaering.no/2014/09/05/lavfodmaptaco/

Jeg kjøper aldri krydder tilsatt ting (ikke toro-chili feks), så det er ikke noe problem.

Takk for link :) ser det bare nevnes hvitost, er den laktosefri siden det ikke står spesifisert laktosefri ost? 

Anonymkode: e67ba...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper aldri krydder tilsatt ting (ikke toro-chili feks), så det er ikke noe problem.

Takk for link :) ser det bare nevnes hvitost, er den laktosefri siden det ikke står spesifisert laktosefri ost? 

Anonymkode: e67ba...b92

Min søster er laktoseintolerant, hun sier at smør og mange oster er naturlig laktosefrie (er man melkeallergiker blir det noe annet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper aldri krydder tilsatt ting (ikke toro-chili feks), så det er ikke noe problem.

Takk for link :) ser det bare nevnes hvitost, er den laktosefri siden det ikke står spesifisert laktosefri ost? 

Anonymkode: e67ba...b92

Nei, ost har ikke så mye laktose så det har faktisk jeg spist hele veien. Husker ikke helt hvilken ost hun selv bruker, men har dere ost (revet) i en skål kan jo gjesten selv velge om hun vil spise den, bare pass på å fortell hvilken ost det er (hun vet sikkert hvilken hun skal styre unna osv). Synnøve har funket fint for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør har laktose, med mindre du bruker den blå pakka (Soft Flora? Jeg husker ikke helt, enda vi ikke har noe annet i kjøleskapet). Rapskokos fra Berit Nordstrand er god til steking. 

Når det gjelder ost, så er de fleste harde oster relativt laktosefri. De fleste laktoseintolerante tåler det. Det finnes ellers helt melkefri oster på helsekost. 

Jeg ville ganske enkelt spurt venninnen din om hjelp her, for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 8a3fe...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.3.2017 den 7.59, AnonymBruker skrev:

Vi tenkte på taco, og da bare la være å ha løk i krydderet (vi mikser alltid tacokrydder selv). Hun kan ikke spise lefser eller skjell, men finnes det glutenfrie tacolefser kanskje? 

Kom over disse på Coop Extra i dag, begge er glutenfri.

(uklart bilde - litt mye folk, litt dårlig lys, litt hender fulle av andre varer)

 

IMAG1512.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 8.56, AnonymBruker skrev:

Smør har laktose, med mindre du bruker den blå pakka (Soft Flora? Jeg husker ikke helt, enda vi ikke har noe annet i kjøleskapet). Rapskokos fra Berit Nordstrand er god til steking. 

Når det gjelder ost, så er de fleste harde oster relativt laktosefri. De fleste laktoseintolerante tåler det. Det finnes ellers helt melkefri oster på helsekost. 

Jeg ville ganske enkelt spurt venninnen din om hjelp her, for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 8a3fe...6e4

Ingen av merkene du nevner er smør, det er margarin. *) Meierismør inneholder bare 0,6 g laktose pr. 100 gram, så enkelte som har laktoseintoleranse vil kunne spise ekte smør men ikke vanlig margarin, som er tilsatt melk. Den eneste måten TS kan være sikker på om venninnen kan spise smør er å spørre henne. 

*) Beklager at jeg pirker, men spesielt når det gjelder mat til mennesker med intoleranser synes jeg det er viktig å bruke de rette navnene på matvarer. Det er jo skikkelig dumt om en som er laktoseintolerant får spørsmål om hun kan spise vanlig smør, svarer ja, og så får hun servert mat med vanlig margarin fordi vertskapet ikke vet forskjellen og kaller alt for smør.

Anonymkode: 30b74...62a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hun må spise så strengt må hun ta ansvar for seg selv og ta med sin egen mat, det er jo en selvfølge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Ja, det finnes glutenfrie lefser. Synes ikke dere skal gjøre så veldig stor greie av det. Familiemedlemmene mine som har cøliaki, forventer aldri å bli forskjellsbehandlet. Glutenfri mat er veldig dyr, så de tar med egen da det er de som før stønad til dette. Bare informer henne om hva du skal servere så hun kan være forberedt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Linaria skrev:

Ja, det finnes glutenfrie lefser. Synes ikke dere skal gjøre så veldig stor greie av det. Familiemedlemmene mine som har cøliaki, forventer aldri å bli forskjellsbehandlet. Glutenfri mat er veldig dyr, så de tar med egen da det er de som før stønad til dette. Bare informer henne om hva du skal servere så hun kan være forberedt. 

Folk flest søker da ikke om stønad til matinnkjøp selv om man har glutenallergi. Det er mulig, men dette er ikke noe de fleste gjør, eller vet er mulig. Jeg synes det er rart at så mange tar for gitt at alle med allergier eller intoleranser selvsagt får stønader for dette når dette er et sjelden unntak heller enn regelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
2 timer siden, applestories skrev:

Folk flest søker da ikke om stønad til matinnkjøp selv om man har glutenallergi. Det er mulig, men dette er ikke noe de fleste gjør, eller vet er mulig. Jeg synes det er rart at så mange tar for gitt at alle med allergier eller intoleranser selvsagt får stønader for dette når dette er et sjelden unntak heller enn regelen.

Hvorfor ikke? Hvis man får påvist cøliaki eller glutenintoleranse fra legen, blir man informert om dette og får rundt 2000 kroner i måneden i stønad. Om folk heller velger å selvdiagnostisere og ikke gidder å bli sjekka og få stønad, så må de nesten ta det på egen kappe. 

Alle jeg kjenner med cøliaki får stønad, og de tar alle med egen mat i selskaper der de ikke tåler all maten. Jeg kjenner også folk som innimellom unngår gluten på grunn av "hypen", men det blir jo noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...