Gå til innhold

Skrivefeil i "Tørst" av Jo Nesbø


Vera

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis hivde nå er lov, så er det vel bare et tidsspørsmål før "skrivde"  (:kvalm:  )  også er lov. Er så lei av å høre om folk som har skrivd ditt og datt.. Til og med min veileder på masteroppgaven sa konsekvent skrivd..

 

Hva skjer med de strerke verba våre?

Anonymkode: cf587...f7f

*sterke* (sorry for skriveleif i farta)

Anonymkode: cf587...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje Jo Nesbø bare troller dere, og boka egentlig heter "Trøst"?

Anonymkode: 40bb2...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hivde nå er lov, så er det vel bare et tidsspørsmål før "skrivde"  (:kvalm:  )  også er lov. Er så lei av å høre om folk som har skrivd ditt og datt.. Til og med min veileder på masteroppgaven sa konsekvent skrivd..

 

Hva skjer med de strerke verba våre?

Anonymkode: cf587...f7f

Sterke verb blir over tid svake, en slags forenkling av språket, og dette er en naturlig prosess som har pågått siden 1400-tallet. Verb som er mindre i bruk ryker gjerne først, men høyfrekvente verb forblir sterke/uregelmessige. 

Anonymkode: 53e08...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sterke verb blir over tid svake, en slags forenkling av språket, og dette er en naturlig prosess som har pågått siden 1400-tallet. Verb som er mindre i bruk ryker gjerne først, men høyfrekvente verb forblir sterke/uregelmessige. 

Anonymkode: 53e08...cac

Interessant. Håper da at verbet skrive er så mye i bruk at det aldri blir et svakt verb. Vil jo tro at verbet hive også er mye brukt.

Anonymkode: cf587...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*sterke* (sorry for skriveleif i farta)

Anonymkode: cf587...f7f

Hvis du absolutt må skrive "morsomheter" som "skriveleif", bruk i hvert fall anførselstegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Hvis du absolutt må skrive "morsomheter" som "skriveleif", bruk i hvert fall anførselstegn. 

Nå må vi ikke miste all humor her.

Anonymkode: cf587...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må vi ikke miste all humor her.

Anonymkode: cf587...f7f

Neida, humor er viktig. Men disse uttrykkene, "skriveleif" og "trykkleif" er forlengst utdaterte og mosegrodde og ikke morsomme lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Neida, humor er viktig. Men disse uttrykkene, "skriveleif" og "trykkleif" er forlengst utdaterte og mosegrodde og ikke morsomme lenger.

Jeg prøvde ikke å være morsom men heller illustrere hvor lett det sniker seg inn feil, slik det jo gjorde i mitt opprinnelige innlegg.

Man må skille mellom feil som oppstår i farta, enten på grunn av at man skriver raskt eller at en eller annen auto correct slår inn,  og skrivefeil som oppstår fordi man ikke vet bedre. Skrive feil kan selv de mest språkmektige gjøre i det første tilfellet.

Anonymkode: cf587...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde ikke å være morsom men heller illustrere hvor lett det sniker seg inn feil, slik det jo gjorde i mitt opprinnelige innlegg.

Man må skille mellom feil som oppstår i farta, enten på grunn av at man skriver raskt eller at en eller annen auto correct slår inn,  og skrivefeil som oppstår fordi man ikke vet bedre. Skrive feil kan selv de mest språkmektige gjøre i det første tilfellet.

Anonymkode: cf587...f7f

Ok, da misforstod jeg deg. Jeg er ellers enig i det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...