Gå til innhold

Skrivefeil i "Tørst" av Jo Nesbø


Vera

Anbefalte innlegg

Jeg visste heller ikke at de to nevnte ordene var godkjente.

Og jeg synes at flere av kommentarene mot Ts var stygge.

Forfatteren har også fått litt ekstra reklame her, takket være at @Vera79 startet denne tråden :blomst:

Du gjorde meg nysgjerrig på denne romanen Vera79, og jeg tenker å lese den, så tusen takk for det Vera :blomst:

 

Anonymkode: 87631...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Tigress skrev:

Lenge leve oppdaterte språkvaskarar. 

Der hivde jeg meg rett og slett over. Godt taimet svar! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste heller ikke at de to nevnte ordene var godkjente.

Og jeg synes at flere av kommentarene mot Ts var stygge.

Forfatteren har også fått litt ekstra reklame her, takket være at @Vera79 startet denne tråden :blomst:

Du gjorde meg nysgjerrig på denne romanen Vera79, og jeg tenker å lese den, så tusen takk for det Vera :blomst:

 

Anonymkode: 87631...4dc

Ja! Det må du absolutt gjøre AB, den er faktisk en av Nesbøs bedre. Kan nok ikke måles med feks snømannen, men han leverer som alltid :) Det var ikke sånn at jeg hivde boken fra meg for å si det slik!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vera79 skrev:

Ja! Det må du absolutt gjøre AB, den er faktisk en av Nesbøs bedre. Kan nok ikke måles med feks snømannen, men han leverer som alltid :) Det var ikke sånn at jeg hivde boken fra meg for å si det slik!

 

Tusen takk :klemmer:

Anonymkode: 87631...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug
34 minutter siden, Vera79 skrev:

Ehm..ja. Du kan virkelig argumentere, det skal du ha :vetikke:

Jaja :) Uansett, hvis du prøver deg som forfatter og gir JN konkurranse skal jeg heie på deg. Jeg synes bøkene hans er nesten like kjedelige som Anne Holts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, antbug skrev:

Jaja :) Uansett, hvis du prøver deg som forfatter og gir JN konkurranse skal jeg heie på deg. Jeg synes bøkene hans er nesten like kjedelige som Anne Holts.

Det hadde vært noe! Men du må ikke sammenligne Nesbø med Holt :( Nesbø er i en helt annen liga! Det blir som å sammenligne knekkebrød med brød..Jeg leste et par av Holts bøker, bare for å ha lest dem, og de er dønn kjedelige, forutsigbare og tilrettelagt hva leseren vil ha. Er absolutt ingen fan der. Men Nesbø! Jeg liker skriveteknikken hans, og hvordan han genialt fletter inn stigmaer i samfunnet uten å gjøre noe vesen utav det. Har ikke vært veldig imponert over de 2 siste bøkene hans, men tørst kan absolutt anbefales. 

Hvilke bøker liker du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste heller ikke at de to nevnte ordene var godkjente.

Anonymkode: 87631...4dc

En del av problemet her er vel at mange synes å tro at stavemåter og ord må være "godkjente" for at de skal kunne brukes i skjønnlitteratur, hvilket i beste fall avslører en enormt snever språkforståelse. 

Anonymkode: c768c...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vera79 skrev:

Ehm..ja. Du kan virkelig argumentere, det skal du ha :vetikke:

 

4 timer siden, Vera79 skrev:

Merkelig at svaret ditt kom ETTER at AB hadde lagt ut link til ordboken :rolleyes: 

Når AB må svare i en tråd bare for å svare.. 

Hvorfor..bare hvorfor.

 

4 timer siden, Vera79 skrev:

Ja, jeg så den rett og slett bare ikke komme, men du har nok helt rett :)  Jeg er ellers veldig fan av Nesbøs språklige finesser, og hvordan språket hans bare flyter avgårde.

Hva med heller å legge seg langflat etter at du dreit deg ut, istedenfor å kommentere andre idiotisk bare for å redde ditt eget skinn så mye du kan:klaske:?

Anonymkode: e110b...403

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Hva med heller å legge seg langflat etter at du dreit deg ut, istedenfor å kommentere andre idiotisk bare for å redde ditt eget skinn så mye du kan:klaske:?

Anonymkode: e110b...403

Du vet at vi ikke er i krig kjære..? Hvorfor i all verden snakker du om å redde eget skinn og legge seg langflat pga et innlegg om skrivefeil? Som jeg poengterte i noen av innleggene, ja, jeg ser at jeg tok feil, men jeg så den ikke komme..har aldri opplevd denne type skriveteknikk fra Nesbø før, og heller aldri lest hivde og taimet fra seriøse aktører før. Du må lese svarene før du åpner popcornposen din og kaster deg over tastaturet..

Er du veldig redd for å ta feil selv? 

Men, fra nå av skal jeg konsekvent bruke hivde og taimet der det passer seg, slik at ab kan kaste seg over "skrivefeilen" 😜 Bare så synd at du må gjemme deg bak ab-knappen for å svare meg, slik at jeg aldri vet om det er du som kaster deg over "skrivefeilen" neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera79 skrev:

Du vet at vi ikke er i krig kjære..? Hvorfor i all verden snakker du om å redde eget skinn og legge seg langflat pga et innlegg om skrivefeil? Som jeg poengterte i noen av innleggene, ja, jeg ser at jeg tok feil, men jeg så den ikke komme..har aldri opplevd denne type skriveteknikk fra Nesbø før, og heller aldri lest hivde og taimet fra seriøse aktører før. Du må lese svarene før du åpner popcornposen din og kaster deg over tastaturet..

Er du veldig redd for å ta feil selv? 

Men, fra nå av skal jeg konsekvent bruke hivde og taimet der det passer seg, slik at ab kan kaste seg over "skrivefeilen" 😜 Bare så synd at du må gjemme deg bak ab-knappen for å svare meg, slik at jeg aldri vet om det er du som kaster deg over "skrivefeilen" neste gang.

Du fremstår som patetisk. Du startet en tråd, tok grundig feil og fortsetter med å kommentere idiotisk til de som arresterer deg. I tillegg prøver du deg på latterliggjøring i dine svar.

Jeg vet at vi ikke er i krig, jeg har ingen popcornpose, jeg gjemmer meg ikke bak AB-funksjonen. Du tok feil, la tråden dø uten at du må latterliggjøre andre for å komme helskinnet ut av fadesen din.

Anonymkode: e110b...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du fremstår som patetisk. Du startet en tråd, tok grundig feil og fortsetter med å kommentere idiotisk til de som arresterer deg. I tillegg prøver du deg på latterliggjøring i dine svar.

Jeg vet at vi ikke er i krig, jeg har ingen popcornpose, jeg gjemmer meg ikke bak AB-funksjonen. Du tok feil, la tråden dø uten at du må latterliggjøre andre for å komme helskinnet ut av fadesen din.

Anonymkode: e110b...403

Nåja, nå er det vel strengt tatt du som holder liv i tråden, og fremstår som patetisk som mener at man bør legge seg langflat etter det du kaller en "fadese". I min verden er vel egentlig dette en liten bagatell..det handler om en skrivefeil..på en måte..mens i din verden virker det som dette rett og slett er galgegrunn. Det er synd at det skal være slik, da det sikkert bidrar til en del trolling og undødig bruk av AB funksjon. Hvis du leser svarene, så er de ikke særlig konstruktive, og jeg er dessverre ikke født med evnen til å vende det andre kinnet til. Den enste som egentlig svarte konstruktivt var AB som kom med fasitsvaret - har jeg på noen måte benektet/flåset bort dette svaret..? Som jeg skriver, DEN så jeg ikke komme rett og slett.

Når folk svarer meg skikkelig, så svarer jeg skikkelig tilbake, og tråden florerer vel ikke akkurat over av konstruktive svar..? 

Man kan jo begynne å lure på hva som ligger bak hangen din til å latterliggjøre og arrestere..pga en tråd om skrivefeil..

Kos deg med popcornet du, det er deg vel undt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera79 skrev:

Nåja, nå er det vel strengt tatt du som holder liv i tråden, og fremstår som patetisk som mener at man bør legge seg langflat etter det du kaller en "fadese". I min verden er vel egentlig dette en liten bagatell..det handler om en skrivefeil..på en måte..mens i din verden virker det som dette rett og slett er galgegrunn. Det er synd at det skal være slik, da det sikkert bidrar til en del trolling og undødig bruk av AB funksjon. Hvis du leser svarene, så er de ikke særlig konstruktive, og jeg er dessverre ikke født med evnen til å vende det andre kinnet til. Den enste som egentlig svarte konstruktivt var AB som kom med fasitsvaret - har jeg på noen måte benektet/flåset bort dette svaret..? Som jeg skriver, DEN så jeg ikke komme rett og slett.

Når folk svarer meg skikkelig, så svarer jeg skikkelig tilbake, og tråden florerer vel ikke akkurat over av konstruktive svar..? 

Man kan jo begynne å lure på hva som ligger bak hangen din til å latterliggjøre og arrestere..pga en tråd om skrivefeil..

Kos deg med popcornet du, det er deg vel undt. 

Hva med å sjekke egne skrivefeil før du kritiserer andre?

Anonymkode: e110b...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sjekke egne skrivefeil før du kritiserer andre?

Anonymkode: e110b...403

Jeg lever ikke av å korrekturlese 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vera79 skrev:

har aldri opplevd denne type skriveteknikk fra Nesbø før, og heller aldri lest hivde og taimet fra seriøse aktører før.

Neste gang du ser ord eller former som er nye for deg, tenker du i stedet: Se det, der lærte jeg noe nytt!
Er du fremdeles skeptisk – javel, derfor skapte Vårherre ordboka. For i motsetning til ham er vi mennesker ikke ufeilbarlige og trenger litt assistanse iblant. Faktisk du også, viser det seg. Først når den runden er tatt, er det tid for et uffe-innlegg her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var det Vårherre som skapte ordboka? Steike! Der lærte jeg noe nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å akseptere at hivde er et ord. Det er en skrivefeil.

Anonymkode: 2ebb8...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vox_populi skrev:

Neste gang du ser ord eller former som er nye for deg, tenker du i stedet: Se det, der lærte jeg noe nytt!
Er du fremdeles skeptisk – javel, derfor skapte Vårherre ordboka. For i motsetning til ham er vi mennesker ikke ufeilbarlige og trenger litt assistanse iblant. Faktisk du også, viser det seg. Først når den runden er tatt, er det tid for et uffe-innlegg her på forumet.

Og akkurat DER gikk det opp for meg hvorfor jeg ikke søkte i ordboka selv - da ville jeg jo aldri ha fått det briljante svaret fra deg! Så Vårherre skapte rett og slett ordboka? Da er det pinadø ikke rart han ikke har tid til å redde verden - han må jo fylle inn ubrukelige ord dagen lang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvis hivde nå er lov, så er det vel bare et tidsspørsmål før "skrivde"  (:kvalm:  )  også er lov. Er så lei av å høre om folk som har skrivd ditt og datt.. Til og med min veileder på masteroppgaven sa konsekvent skrivd..

 

Hva skjer med de strerke verba våre?

Anonymkode: cf587...f7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...