Gå til innhold

Vi som ikke blir lett gravide


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg og mannen min har prøvd å bli gravide i 1 år nå. Har ikke lyktes med det enda. Dagene er veldig tunge for meg. Sliter veldig med å få hverdagene til å gå. Jeg har en full jobb og studiet ved siden av, så har nok å holde fingra i. Likevel kommer disse tankene om hvorfor det ikke klaffer, hva som er galt, har gynekologen sett feil/ikke sjekket ordentlig osv osv. 

Og hver mnd når TR kommer, blir jeg like skuffet hver gang! Har et bittelite håp, som knuses i filler hver eneste mnd. 

Hvis noen andre som er i samme båt eller har vært, har lyst til å dele sine tanker, bekymringer, tips osv med meg, setter jeg stor pris på det. Trenger noen å fordøye dette med. Har det utrolig tungt hver eneste dag! 

Anonymkode: 205fa...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde samme problem. Fikk barn gjennom prøverør.  Hvis ikke det feiler deg noe så kan det hende at feilen ligger hos han. Har han sjekket sædkvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg og mannen min har prøvd å bli gravide i 1 år nå. Har ikke lyktes med det enda. Dagene er veldig tunge for meg. Sliter veldig med å få hverdagene til å gå. Jeg har en full jobb og studiet ved siden av, så har nok å holde fingra i. Likevel kommer disse tankene om hvorfor det ikke klaffer, hva som er galt, har gynekologen sett feil/ikke sjekket ordentlig osv osv. 

Og hver mnd når TR kommer, blir jeg like skuffet hver gang! Har et bittelite håp, som knuses i filler hver eneste mnd. 

Hvis noen andre som er i samme båt eller har vært, har lyst til å dele sine tanker, bekymringer, tips osv med meg, setter jeg stor pris på det. Trenger noen å fordøye dette med. Har det utrolig tungt hver eneste dag! 

Anonymkode: 205fa...ded

Samme båt bortsett fra.. jeg blir lett gravid... men ender bare i spontanabort. Vet ikke hva som er verst...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Samme her, jeg vet hvordan du har det. Tenker på det på jobb og spesielt i dagene etter eggløsning. Da er jeg helt i egne tanker og sliter med å være særlig effektivt. Ikke klarer jeg å trene heller, da jeg er så grusomt redd for å eventuelt miste.. Har ingen ord eller råd som hjelper, men vit at du ikke er alene :-)

Anonymkode: 7b5fd...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bettsa skrev:

Vi hadde samme problem. Fikk barn gjennom prøverør.  Hvis ikke det feiler deg noe så kan det hende at feilen ligger hos han. Har han sjekket sædkvaliteten?

Han har sjekket sædkvaliteten, alt bra! Vet ikke hvorfor dette tar så lang tid.. 

Anonymkode: 205fa...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Samme båt bortsett fra.. jeg blir lett gravid... men ender bare i spontanabort. Vet ikke hva som er verst...

Jeg vil vel si at spontanabort er verst... Må være helt forferdelig.. hvor lenge har dere prøvd?

Anonymkode: 205fa...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Samme her, jeg vet hvordan du har det. Tenker på det på jobb og spesielt i dagene etter eggløsning. Da er jeg helt i egne tanker og sliter med å være særlig effektivt. Ikke klarer jeg å trene heller, da jeg er så grusomt redd for å eventuelt miste.. Har ingen ord eller råd som hjelper, men vit at du ikke er alene :-)

Anonymkode: 7b5fd...47b

Kjenner meg godt igjen. Tankene er der heletiden! Etter EL så tenker jeg bare på om TR kommer. Og den kommer ganske nøyaktig, så da slipper jeg å teste.. Men skuffa blir jeg....hver gang! Og nå som det har pågått lenge, er jeg enda mer skuffet..😔 

Har du gjort noen undersøkelser? Han levert sædprøve? Hvor lenge har dere prøvd? 

Anonymkode: 205fa...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, jeg kan trøste deg med at det er ikke sikkert det er noe galt. Flere jeg vet om har brukt opp mot et år og enda lenger. Noen har brukt 1,5 år! Prøv litt til og prøv å tenke positive tanker. Heldigvis finnes IVF, og de fleste lykkes med det :-) 

Anonymkode: a9a09...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt å gå igjennom flere år med prøving, uten at det klaffer. 
Derfor er jeg så uendelig glad for at vi har mulighet gjennom IVF. 

Har du sjekket egglederne dine? Ofte sitter gjerne feilen der, om ikke de finner noe annet. Har du tatt blodprøver for å sjekke andre verdier, slik som amh?
Noen ganger er alt i skjønneste orden, men en blir alikevel ikke gravid. Jeg tilhører den gruppen. 
Har hatt ett IVF forsøk, hvor jeg ble gravid. men dessverre mistet. Jeg har ikke mistet motet, da jeg faktisk ble gravid! Har aldri testet positivt, og vi sluttet med prevensjon tidlig 2013. 

Det jeg vil frem til er at du ikke må miste håpet. 
IVF er en tung vei å gå, men de aller aller fleste lykkes til slutt. 

Dere kan også be legen henvise dere til gynekolog, og be om flere sjekker. 
Det er fullt mulig å gå på annen medisinering for å se om det kanskje hjelper dere. Har en svigerinne som ble gravid til slutt da hun startet med Femar :)

Anonymkode: 6a99c...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære ts, jeg kan trøste deg med at det er ikke sikkert det er noe galt. Flere jeg vet om har brukt opp mot et år og enda lenger. Noen har brukt 1,5 år! Prøv litt til og prøv å tenke positive tanker. Heldigvis finnes IVF, og de fleste lykkes med det :-) 

Anonymkode: a9a09...a98

TS her.  

Ja, det er sant det du sier. Mange som bruker enda lengre tid enn vi har gjort. Men jeg er så utrolig lei. Mnd etter mnd klaffer det ikke.. Bruker masse energi og tanker på dette.. Skal ikke være lett å forstå seg på denne kroppen. 😔

Anonymkode: 205fa...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er tungt å gå igjennom flere år med prøving, uten at det klaffer. 
Derfor er jeg så uendelig glad for at vi har mulighet gjennom IVF. 

Har du sjekket egglederne dine? Ofte sitter gjerne feilen der, om ikke de finner noe annet. Har du tatt blodprøver for å sjekke andre verdier, slik som amh?
Noen ganger er alt i skjønneste orden, men en blir alikevel ikke gravid. Jeg tilhører den gruppen. 
Har hatt ett IVF forsøk, hvor jeg ble gravid. men dessverre mistet. Jeg har ikke mistet motet, da jeg faktisk ble gravid! Har aldri testet positivt, og vi sluttet med prevensjon tidlig 2013. 

Det jeg vil frem til er at du ikke må miste håpet. 
IVF er en tung vei å gå, men de aller aller fleste lykkes til slutt. 

Dere kan også be legen henvise dere til gynekolog, og be om flere sjekker. 
Det er fullt mulig å gå på annen medisinering for å se om det kanskje hjelper dere. Har en svigerinne som ble gravid til slutt da hun startet med Femar :)

Anonymkode: 6a99c...09f

Ja, jeg vet lite om IVF, men vi skal selvfølgelig være glade for at den muligheten finnes. 

Åh! Når ble du gravid? Trist å høre at du mistet, men utrolig godt gjort av deg å ikke miste motet likevel. Sterk person du da! 

Jeg hadde en gynekologisk undersøkelse ifjor høst, alt var bra. Hørte ingenting om verken egglederne eller cyster. Men jeg skal be om flere undersøkelser og at utredning må skje snarest. 

Hva slags utredning fikk dere? Greit å vite litt i forkant av legetimen:) 

Har også hørt om mange som har blitt gravide ved hjelp av medisinering. 

Anonymkode: 205fa...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller tenk du er redd for og bli gravid de var jeg ble gravid to ganger endre i sa engang . 

Anonymkode: 3b9f5...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet lite om IVF, men vi skal selvfølgelig være glade for at den muligheten finnes. 

Åh! Når ble du gravid? Trist å høre at du mistet, men utrolig godt gjort av deg å ikke miste motet likevel. Sterk person du da! 

Jeg hadde en gynekologisk undersøkelse ifjor høst, alt var bra. Hørte ingenting om verken egglederne eller cyster. Men jeg skal be om flere undersøkelser og at utredning må skje snarest. 

Hva slags utredning fikk dere? Greit å vite litt i forkant av legetimen:) 

Har også hørt om mange som har blitt gravide ved hjelp av medisinering. 

Anonymkode: 205fa...ded

Jeg hadde IVF forsøk i januar, og testet positivt 1 februar. Mistet da jeg var 8 uker på vei, så nå nylig. 
Kan ikke miste motet, må bare fortsette å prøve igjen - ønsket om å bli mor er stort, så det er ikke noe alternativ å gi opp. 
Jeg har uansett fått bevist at jeg kan bli gravid, så det er jo en liten trøst oppi alt det vonde. 

Vi tok utredning privat, hos Klinikk Hausken. Denne er forberedende mot ett evt. IVF forsøk. 
På utredningen ønsker gynekologen å vite bl.a.: hvor lenge vi hadde forsøkt å bli gravide, alder selvfølgelig, om noen av oss hadde barn fra tidligere, og også om sykdommer etc. i nærmeste familie. Fikk også spm. om lengden på syklusen min, og om denne var regelmessig.
Mannen fikk beskjed om levere sædprøve, samt at vi fikk med bloprøve rekvisisjoner. I tillegg ble det tatt innvendig ultralyd av meg.

Dersom jeg var deg ville jeg startet med en samtale hos fastlegen, og tatt det derifra. 
Be om henvisning videre til gynekolog. Hos gynekolog kan dere diskutere om hva som er riktige veien for dere å gå videre. 
Dette vil avhenge av alder, hvordan dine sykluser er, og også sædkvalitet på mannen.

Hos meg var det ikke aktuelt å starte med medisinering først, pga. både vår høye alder (33) samt at jeg også har normale sykluser, og får el hver måned. I tillegg var mannen sin sædprøve fin. Dermed satte vi rett i gang med IVF, og det er jeg veldig glad for.

Ønsker deg masse lykke til, og håper du går inn i 2018 som gravid :)

Anonymkode: 6a99c...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vert prøvere i 2,5 år så skjønner svært godt hvordan du har det. Det er altoppslukende og trist.. Vi er i køen for IVF og ventetiden er uutholdelig, men på den andre siden så er vi gang med noe. Ikke noe galt med oss heller, så ting er veldig frustrerende. Anbefaler å gå til fastlege og bli henvist videre. De er mange muligheter der ute og IVF til slutt. Da vet du vertfall at du er i gang og kan få hjelp i stedet for å gå å gruble og bli skuffet hver måned. Lykke til. Vi blir gravide til slutt skal du se :) 

Anonymkode: bfb19...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carmabell

Vi er i samme båt. Vi er inne i PP20 nå, som vil si at vi har prøvd i 1 år og 8 mnd. I januar 2016 ble jeg gravid, men mistet i uke 7. Jeg klarer nesten ikke tenke på annet og det påvirker livskvaliteten min. Ut i fra hva jeg har sett her på KG virker det som om de fleste enten klaffer på PP1-3 eller på PP12-15. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er også i samme båt. vi har prøvd i over 2 år uten å lykkes. Vi har hatt full utredning og ingenting er galt med noen av oss. ble gravid første mnd vi prøvde for over to år siden, men da mistet jeg så fort at jeg ikke rakk og glede meg over det engang. Det begynner å tære på psyken og jeg fungerer ikke optimalt lenger. Får tanta punktlig hver eneste mnd, hver eneste JÆVLA mnd. er så dritt lei, unnskyld språket.. Men du er ikke alene:klem:

Anonymkode: 261d7...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er i PP 15! Og er mildt sagt veldiiig lei!! 

Føler aller rundt meg blir gravide etter 2-3 mnd.. :( synes det virker sånn her på kg også... Vi har sjekket ut alt som går an å sjekke på begge. Eneste jeg ikke har prøvd er lapraskopi, der de kan se om jeg har endometriose. Har ingen symptomer på det.. Men er vel det eneste som kan være galt hvis det er noe.. Mn gynekologen tror ikke jeg har det, og mener vi er uforklarlige barnløse. Hvorfor blir ikke vi gravide når det ikke er NOE galt? Jeg skjønner ikke det jeg... 

Jeg har hørt at det er lettere å bli gravid rett etter p pulle slutt... Flere av mine venner mente det. Jeg har ikke brukt noe prevensjon utenom kondom på 6 år.. Så vurderer faktisk å gå på p piller i 3 mnd for å så slutte for å se om det har noe virkning 😆 Jeg er villig til å prøve ALT! 

Det er virkelig trist å ikke bli gravid mnd etter mnd og hver mnd har jeg så stort håp at jeg begynner testingen på 8 dpo, og tester til 11 dpo, og da gir jeg opp når den da er negativ.. Og havner i kjelleren atter en gang.. Frykten min er at kroppen min ikke kan bli gravid.. Jeg bekymrer meg og er lei av at dagene mine går veldig mye utpå å tenke på alt dette... :( 

Anonymkode: a2839...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror veldig på naturen når det kommer til sånne ting og at noen folks gener bare ikke matcher noe bra og blir som to like poler som støtes fra hverandre. Dette rådet kan nok tolkes som lite sensitivt, og støtende men er ikke ment sånn. Men de av dere i tråden som har prøvd lenge: hvorfor prøver dere ikke med en annen manns sperm for å se om det blir forskjellig utfall? Med donorsperm altså?

Jeg skjønner den etiske delen og at man vil at barnet er begges genetisk også, men om det fungerte må jo det være mye bedre enn å bli barnløs eller gå gjennom tøff og mye dyrere prøverørsbehandling..

 

Anonymkode: df739...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil vel si at spontanabort er verst... Må være helt forferdelig.. hvor lenge har dere prøvd?

Anonymkode: 205fa...ded

Ikke såå lenge igrunn første gang det skjedde var det ikke planlagt. Andre gang var det jo. Da hadde vi prøvd i 2 mnd eller no. Men det har jo bare skjedd to ganger. Det er visst vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde IVF forsøk i januar, og testet positivt 1 februar. Mistet da jeg var 8 uker på vei, så nå nylig. 
Kan ikke miste motet, må bare fortsette å prøve igjen - ønsket om å bli mor er stort, så det er ikke noe alternativ å gi opp. 
Jeg har uansett fått bevist at jeg kan bli gravid, så det er jo en liten trøst oppi alt det vonde. 

Vi tok utredning privat, hos Klinikk Hausken. Denne er forberedende mot ett evt. IVF forsøk. 
På utredningen ønsker gynekologen å vite bl.a.: hvor lenge vi hadde forsøkt å bli gravide, alder selvfølgelig, om noen av oss hadde barn fra tidligere, og også om sykdommer etc. i nærmeste familie. Fikk også spm. om lengden på syklusen min, og om denne var regelmessig.
Mannen fikk beskjed om levere sædprøve, samt at vi fikk med bloprøve rekvisisjoner. I tillegg ble det tatt innvendig ultralyd av meg.

Dersom jeg var deg ville jeg startet med en samtale hos fastlegen, og tatt det derifra. 
Be om henvisning videre til gynekolog. Hos gynekolog kan dere diskutere om hva som er riktige veien for dere å gå videre. 
Dette vil avhenge av alder, hvordan dine sykluser er, og også sædkvalitet på mannen.

Hos meg var det ikke aktuelt å starte med medisinering først, pga. både vår høye alder (33) samt at jeg også har normale sykluser, og får el hver måned. I tillegg var mannen sin sædprøve fin. Dermed satte vi rett i gang med IVF, og det er jeg veldig glad for.

Ønsker deg masse lykke til, og håper du går inn i 2018 som gravid :)

Anonymkode: 6a99c...09f

TS her.

Trist å høre at du nylig har mistet.. Men utrolig godt å høre at du ikke mister motet! Jeg får håp og energi av å høre slikt!

Ja, jeg var på en gynekologisk undersøkelse i høst i fjor. Han sa at alt var bra og at jeg hadde mange egg "på vent". Når jeg fikk bekreftet at alt er bra, så fikk jeg et håp om at dert skulle klaffe snart.. Det har gått 6 mnder siden da. HVer dag er en kamp mot negative tanker og tristhet. Blir så oppgitt når det mnd etter mnd ikke klaffer! TR kommer nøyaktig på tida, kanskje et par dager til og fra, på det verste!! 

Men det som er rart er at TR ikke har kommet denne mnden!?! Den er 16 dager forsein, syklusdag 47. Aldri opplevd makan! Testa negativt for en uke sida. Da TR ikke kom til tida, fikk jeg jo et LITE håp om at denne gangen har det klaffa.... men NEIDA! Fatter ikke at den ikke har kommet enda.. Så nå har jeg enda en ting å bekymre meg over :( 

SKal be legen om å sende en henvisning til en gynekolog. Han jeg gikk til i fjor var privat. VIl gjerne få andre til å sjekke åssen det er der nede også. Mannen har nylig levert sædprøve, alt bra med han.

Kanskje vi også må begynne med IVF... Vi får se hva legen sier.

Tusen takk for at du ville dele din erfaring med meg :) Setter pris på det!

Anonymkode: 205fa...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...