Gå til innhold

Far har tappet min konto.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen foreldre... 

Anonymkode: 6064f...d9e

Huff, synes så synd på folk med slike foreldre. Nesten rart du har blitt så ordentlig og fornuftig som du virker, TS :)

Ønsker deg lykke til :)

Anonymkode: 1ca4c...916

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at også denne faren har nok hatt det tungt, er vel en grunn for at han brukte pengene og at han ikke turte å si det, og det har vel stort sett gått til familiens fornøyelse. Er sjokkert over at folk nærmest mener VOLD er løsningen her. Dere burde skamme dere. Nå er det ikke pent å ta fra andres kontoer, selv om barn under 15 knapt har råderett over egne penger(regelen burde fjernes) så burde man uansett klart si ifra når man er nødt å bruke penger pga vanskelige tider, men er lett å si for andre når vedkommende kanskje var svært langt nede.

Anonymkode: 466fc...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg deg inn i nettbanken (eller opprett nettbank i den banken hvor denne kontoen er), så får du full oversikt over kontoen din. Der kan du se kontobevegelser, og fjerne dine foreldres navn slik at de ikke lenger disponerer kontoen din. 

Anonymkode: 46c25...868

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Logg deg inn i nettbanken (eller opprett nettbank i den banken hvor denne kontoen er), så får du full oversikt over kontoen din. Der kan du se kontobevegelser, og fjerne dine foreldres navn slik at de ikke lenger disponerer kontoen din. 

Anonymkode: 46c25...868

Det har ingenting å si lengre da kontoen er tom.

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at også denne faren har nok hatt det tungt, er vel en grunn for at han brukte pengene og at han ikke turte å si det, og det har vel stort sett gått til familiens fornøyelse. Er sjokkert over at folk nærmest mener VOLD er løsningen her. Dere burde skamme dere. Nå er det ikke pent å ta fra andres kontoer, selv om barn under 15 knapt har råderett over egne penger(regelen burde fjernes) så burde man uansett klart si ifra når man er nødt å bruke penger pga vanskelige tider, men er lett å si for andre når vedkommende kanskje var svært langt nede.

Anonymkode: 466fc...83e

Minner om at TS har fortalt oss hva pengene ble brukt til: Elektronikk, bil og ferie. Bil kan kanskje ha vært helt nødvendig, avhengig av familiens situasjon, men ikke elektronikk og i alle fall ikke ferie. 

Anonymkode: e7ebc...647

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Minner om at TS har fortalt oss hva pengene ble brukt til: Elektronikk, bil og ferie. Bil kan kanskje ha vært helt nødvendig, avhengig av familiens situasjon, men ikke elektronikk og i alle fall ikke ferie. 

Anonymkode: e7ebc...647

... og der hadde TS akkurat bekreftet at bilen heller ikke var nødvendig. 

Anonymkode: e7ebc...647

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld og kontakt banken! Min savoer opplevde det samme - faren hans tømte sparekontoen hans (30.000kr) før han stakk fra dem. Han anmeldte faren og gikk til banken med kopi, da fikk han alle pengene tilbake av banken og banken har lønnstrekk for å få pengene tilbake. 

Anonymkode: f2a15...453

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden men hva med å konfrontere far med mulig anmeldelse om ikke han innen rimelig tid (si tre mnd) setter pengene tilbake der de var? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg blir stadig sjokkert over å høre for noen forferdelige mennesker som finnes der ute. Stakkars deg TS! 

Jeg ville anmeldt ham. Absolutt. 

Går du på vgs? Er det kanskje noen på skolen du kan snakke med som kan gi deg videre hjelp? 

Anonymkode: d9532...b00

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med så liten inntekt er det mulig at du vil få fri rettshjelp :) 

Anonymkode: 6064f...d9e

Fri rettshjelp er noe man bare får til spesielle saker. Det er ikke bare inntekten som vurderes men type sak og muligheten til å vinne frem og å få forbedret sin livssituasjon ved å få fri rettshjelp. Les rettshjelpsloven, den ligger i bunn for behandling av fri rettshjelpssaker. 

 

1 time siden, Mounira76 skrev:

Husk å be om å få snakke med reklamasjonsavdelingen når du ringer banken. 

Nå ler jeg godt, her. En bank har saksbehandlere. De fleste ansatte gjør det meste, reklamasjonsavdelingen finnes ikke i banker. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Logg deg inn i nettbanken (eller opprett nettbank i den banken hvor denne kontoen er), så får du full oversikt over kontoen din. Der kan du se kontobevegelser, og fjerne dine foreldres navn slik at de ikke lenger disponerer kontoen din. 

Anonymkode: 46c25...868

Hun får ikke tilgang elektronisk til en konto uten at banken har lagt opp elektronisk adgang til kontoen. Dette må hun snakke med banken om, først. 

(Jeg tenker å se litt nærmere på ab kodene i denne tråden og hvem som svarer hvem.)

Anonymkode: 4b659...d02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har betalt sydentur til seg selv og min mor, ny bil til seg selv som aldeles ikke trengtes og PlayStation + tv og annen småelektronikk. Jeg synes helt ærlig ikke at det er greit! 

Han har vært langt nede fordi han har stjelt! Han trengte aldeles ikke stjele disse pengene. Det finnes ingen god unnskyldning for dette. 

Ts

Anonymkode: 6438a...617

Det kan være mange grunner til at folk stjeler. Depresjon, psykiske lidelser. Penger og kortvarige gleder/nytelser er ofte benyttet som egen-medisin i slike tilfeller. Uansett er det vel bedre å prøve å forstå først, før man raser og flyr i flint. 

Anonymkode: 466fc...83e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mange grunner til at folk stjeler. Depresjon, psykiske lidelser. Penger og kortvarige gleder/nytelser er ofte benyttet som egen-medisin i slike tilfeller. Uansett er det vel bedre å prøve å forstå først, før man raser og flyr i flint. 

Anonymkode: 466fc...83e

Sorry men det synes jeg er helt idiotisk. Da ville jeg oppsøkt hjelp istedenfor å stjele min datters penger. Jeg synes ikke dette kan unnskyldes spesielt ikke når han snakker til meg sånn som han gjør nå. Jeg har ikke rast fra meg. Jeg prøver å ha en produktiv samtale med mine foreldre om 100 000 som er brukt av min far. På ting som ikke er nyttig. Så det kan hende du synes det er greit men det gjør ikke jeg. Dette er penger jeg har jobbet VELDIG hardt for. 

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg blir stadig sjokkert over å høre for noen forferdelige mennesker som finnes der ute. Stakkars deg TS! 

Jeg ville anmeldt ham. Absolutt. 

Går du på vgs? Er det kanskje noen på skolen du kan snakke med som kan gi deg videre hjelp? 

Anonymkode: d9532...b00

Ja, jeg er ferdig på vgs dette året her. Jeg kan jo høre med helsesøster men jeg er usikker på om jeg tør det. Jeg er så redd for at dette skal slå tilbake på meg på en eller annen måte, men jeg vil jo ha pengene mine tilbake.

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden men hva med å konfrontere far med mulig anmeldelse om ikke han innen rimelig tid (si tre mnd) setter pengene tilbake der de var? 

Det er et godt forslag, men han sier at gjort er gjort. Han har brukt pengene. Han kaller meg drittunge og sier at jeg burde holde kjeft. Synes egentlig det er veldig ubehagelig :/ 

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her har skjedd ofte med flere andre familier, og du kan sikkert ikke gjøre noe med det ettersom de hadde tilgang til kontoen. Selv om den sto under ditt navn, så vil de kunne bruke den helt til du fylte 18. 

Det ts må gjøre nå er å anse pengene som tapt, og vurdere om forholdet til foreldrene er verdt å holde på mtp. sviket med kontoen.

Anonymkode: a2cdb...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mange grunner til at folk stjeler. Depresjon, psykiske lidelser. Penger og kortvarige gleder/nytelser er ofte benyttet som egen-medisin i slike tilfeller. Uansett er det vel bedre å prøve å forstå først, før man raser og flyr i flint. 

Anonymkode: 466fc...83e

Ingen depresjoner eller psykiske lidelser forsvarer å stjele 170.000 (!!!) kroner av egne barn - penger som barna selv har spart gjennom deltidsjobber og bursdagsgaver! Hva skal hun prøve å forstå? At faren er en fjott? Personlig hadde jeg aldri snakket med dem igjen om noe slikt hadde skjedd. Eneste som KANSKJE hadde hjulpet litt, var om personen var psykotisk og uten evne til å tenke selv. Men det er ikke slik jeg oppfatter dette. 

Ts: jeg tenker første bud er å kontakte banken. De har helt sikkert råd om hva du bør gjøre - om det er søksmål, anmeldelse eller whatever :) ring dem i morgen tidlig, og sørg i samme slengen for å kutte ALL kontakt mellom dine konto og foreldrene dine. 

Kontakt gjerne helsesøster, og prat med henne om hjemmesituasjonen din. Det kan ikke slå tilbake på deg på noen måte :) i tillegg kan en erklæring fra helsesøster som sier at du må flytte ut grunnet psykososiale forhold hjemme - gi deg rett på borteboerstipend. Så kommer du deg ut der i fra. Foreldrene dine kan ikke være riktig navla om dette er sant! 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dine foreldre i stand til å betale tilbake pengene? Eier de hus/leil osv? Mtp at far tømte kontoene til deg og din søs lukter jeg luksusfellen kandidater ....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk at også denne faren har nok hatt det tungt, er vel en grunn for at han brukte pengene og at han ikke turte å si det, og det har vel stort sett gått til familiens fornøyelse. Er sjokkert over at folk nærmest mener VOLD er løsningen her. Dere burde skamme dere. Nå er det ikke pent å ta fra andres kontoer, selv om barn under 15 knapt har råderett over egne penger(regelen burde fjernes) så burde man uansett klart si ifra når man er nødt å bruke penger pga vanskelige tider, men er lett å si for andre når vedkommende kanskje var svært langt nede.

Anonymkode: 466fc...83e

Dette tar kaken. "Si fra når man er nødt til å bruke penger" - når disse pengene tilhører andre?! Du snakker som om barnearbeid er tillatt; hardt tjente penger fra barna går til foreldrene. Ville det vært OK om faren stjal naboens bil og solgte den? Eller opererte som lommetyv? Det er ikke noe mindre umoralsk å stjele fra egne barn, tvert i mot er det verre fordi de nærmest er rettsløse og fordi man tross alt er rollemodeller for dem og fordi man jo normalt vil ønske dem en best mulig start på livet. 

Når det var tomt for penger, hva gjorde far da? Jo, det han kunne gjort allerede før barnas 170.000 var brukt opp. 

Ts, jeg ville vurdert å alliere meg med søsknene mine i dialogen m banken, fylkesmann osv. Og sannsynligvis holdt kontakten m mine foreldre på et minimum.

Anonymkode: 866c3...5f7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri rettshjelp er noe man bare får til spesielle saker. Det er ikke bare inntekten som vurderes men type sak og muligheten til å vinne frem og å få forbedret sin livssituasjon ved å få fri rettshjelp. Les rettshjelpsloven, den ligger i bunn for behandling av fri rettshjelpssaker. 

 

Nå ler jeg godt, her. En bank har saksbehandlere. De fleste ansatte gjør det meste, reklamasjonsavdelingen finnes ikke i banker. 

Hun får ikke tilgang elektronisk til en konto uten at banken har lagt opp elektronisk adgang til kontoen. Dette må hun snakke med banken om, først. 

(Jeg tenker å se litt nærmere på ab kodene i denne tråden og hvem som svarer hvem.)

Anonymkode: 4b659...d02

Joda, man snakker om reklamasjoner også i banker. Hilsen eks-DNB og eks-Nordeaansatt

Anonymkode: 866c3...5f7

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et godt forslag, men han sier at gjort er gjort. Han har brukt pengene. Han kaller meg drittunge og sier at jeg burde holde kjeft. Synes egentlig det er veldig ubehagelig :/ 

Anonymkode: 6438a...617

Da syns jeg ikke du skylder han noe annet enn en anmeldelse. Be din mor gå med deg. Hvis du ønsker en mildere vei først kan forliksrådet kanskje hjelpe, men jeg personlig syns han fortjener en torpedo så jeg er på det andre ytterpunktet personlig.. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...