Gå til innhold

Pusten "stopper" om natten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har opplevd følgende, og om dere har fått en diagnose på det :

Det hender jeg våkner om natten av at halsen føles helt "sammensnørt" eller "blokkert" slik at jeg ikke får puste. Må da sette meg opp og hive etter pusten. Etter dette puster jeg normalt, men opplevelsen er skremmende. Jeg har lest om søvnapné, men at dette gjerne forekommer i kombinasjon med overvekt og høyt blodtrykk. Jeg er tynn (164 og 45 kilo), og har lavt blodtrykk. Problemet har vært tilstede i ca 1 1/2 år nå. Har ikke vært hos lege angående det, da jeg tross alt "overlever", og tenker ikke så mye på det før neste gang det skjer (kanskje noe sånt som hver 2. måned). Opplever heller ikke at jeg har angst, og dermed er det også utelukket. Men altså, siden det ikke sammenfaller med søvnapné, lurer jeg på om andre har noe lignende ?

Anonymkode: 1f31a...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ikke ut som søvnapne i hvertfall. Faren min har det. Han stopper bare å puste i et par minutter uten å våkne av det. Han hadde ikke visst at han hadde det engang om ikke mamma hadde blitt bekymret. Men snakk med legen din om det du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg slutter å puste om natten hvis jeg oppholder meg på steder hvor jeg er utsatt for elementer jeg er allergisk mot. Dette skjer dog flere ganger per natt i de tilfellene, og jeg var avhengig av å ha en person som passet på meg om natten.

Gå til legen? 

Er det noe spesielt som har skjedd de gangene du opplever dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke til legen fordi du overlever? Hadde du gått til legen om du ikke hadde overlevd?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det når jeg er veldig stresset og har sovet lite over tid. Jeg har heller ikke tatt det opp med lege. Bare gått ut i fra at det er søvnapné. (Jeg er tynn jeg og, men ikke så undervektig som deg)

Anonymkode: 1247a...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, cha skrev:

Du går ikke til legen fordi du overlever? Hadde du gått til legen om du ikke hadde overlevd?

Er vel mer det at når det skjer såpass sjeldent, så tenker jeg som så at det kanskje ikke kommer til å skje igjen - jeg velger å se det an. Er ikke 100% sikker, men tror kanskje det startet etter at jeg var i svømmebassenget for 2 - 3 år siden, dukket under og pusten "låste seg". Jeg ble veldig redd, og etter det har jeg noen ganger fått over meg en voldsom frykt for å bli nødt til å ha hodet under vann. Kan være underbevisstheten min tar dette frem noen ganger om natten, og at jeg gjenopplever det.

Anonymkode: 1f31a...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Jeg har det samme. Fikk beskjed av legen at jeg kunne operere dersom det ble veldig plagsomt. Lever ok med det foreløpig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere årsaker til det. Ville anbefalt å gå til legen med det, for å være på den sikre siden.

Jeg opplever det hver natt, så og si. I mitt tilfelle er det grunnet panikk-angst. Slike søvnproblemer kan oppså også ved stress. Hvis det er det samme som forårsaker ditt søvn-fenomen, så er det ikke farlig (bare irriterende). Det er mange merkelige fenomener som kan oppstå, særlig ved innsovning, uten at det er farlig. For min del hjelper det å stresse ned på dagtid, og hvis jeg har hatt en bra "angst-fri" dag, så merker jeg ingenting til det. I starten synes jeg det var veldig skummelt og ble skremt, men nå som jeg vet hva det er bryr jeg meg ikke så mye, og henter meg fort inn igjen. 

Anonymkode: e9326...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...