Gå til innhold

Etterbetaling av ung-uføretilegget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har etter flere år på AAP fått innvilget ung-uføretilegg, dette ble innvilget i tidlig i januar. 

Ringte nav for en uke siden å spurte om etterbetalingen var på begynt, men hun kunne ikke si mye. 

Hun sa at det er en saksbehandler som har saken MEN at fristen for utregningen var satt langt fram i tid 😧 Hun jeg snakket med ville ikke si hvor lenge, kun at jeg måtte smøre meg med tålmodighet 🙁 

Hvilke erfaringen har dere som har fått ung-uføre? Når fikk dere etterbetalt? 

 

Anonymkode: 010e6...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk det etterbetalt umiddelbart etter vedtaket. Vedtaket tok kanskje et par mnd? Ikke noe lengre enn det i alle fall.

Anonymkode: 4e01c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det etterbetalt umiddelbart etter vedtaket. Vedtaket tok kanskje et par mnd? Ikke noe lengre enn det i alle fall.

Anonymkode: 4e01c...a7d

 

😧 

Fatter ikke hvorfor fristen for min utregning og utbetaling er satt så langt fram i tid 🙁 når flere jeg har lest om har fått utbetalt hele eller deler av pengene like etter vedtaket. 

Anonymkode: 010e6...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det etterbetalt umiddelbart etter vedtaket. Vedtaket tok kanskje et par mnd? Ikke noe lengre enn det i alle fall.

Anonymkode: 4e01c...a7d

Var det snakk om mange år med etterbetaling? 

 

Ts

Anonymkode: 010e6...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lenger tid om det er snakk om mange år, og enda lenger tid viss du har hatt ytelser fra tiden før Aap kom, grunnen til dette er at det blir mer komplisert å regne ut hva du skal ha tilbake..

Anonymkode: 3a55c...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vel ca 6 mnd fra jeg fikk brev om innvilget ung ufør-status på AAP til pengene var på konto. Da var det snakk om nesten 10 år.

Anonymkode: f207f...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok vel ca 6 mnd fra jeg fikk brev om innvilget ung ufør-status på AAP til pengene var på konto. Da var det snakk om nesten 10 år.

Anonymkode: f207f...18c

Åh 😳 

Er 7år tilbake til meg tror jeg. 

Blir ikke før til sommeren da sikkert 😒

Fikk du brev før pengene kom, eller bare dukket de opp på konto? 

Kan jeg spørre hvilke summer det er snakk om? Aner liksom ikke hva jeg kan forvente 😐 

ts

Anonymkode: 010e6...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh 😳 

Er 7år tilbake til meg tror jeg. 

Blir ikke før til sommeren da sikkert 😒

Fikk du brev før pengene kom, eller bare dukket de opp på konto? 

Kan jeg spørre hvilke summer det er snakk om? Aner liksom ikke hva jeg kan forvente 😐 

ts

Anonymkode: 010e6...555

Jeg ringte og spurte, jeg fikk et brev om noe noen uker før (da jeg startet å få utbetalingene med tillegget, det tok 4-5 mnd), men ellers så dukket pengene bare opp på konto ja.

Det er vanskelig å si hva noen får, men man kan prøve å regne ut, det skal være ca 100 kroner per dag, minus skatt. Hvis du har hatt minstesats. Jeg ble trukket 44% skatt, som ikke er riktig, men vanlig at de tar som forskuddstrekk. Så husk å bevare den oversikten over det du får utbetalt, du kan legge det ved selvangivelsen, så ordnes det opp i senere.

Anonymkode: f207f...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte og spurte, jeg fikk et brev om noe noen uker før (da jeg startet å få utbetalingene med tillegget, det tok 4-5 mnd), men ellers så dukket pengene bare opp på konto ja.

Det er vanskelig å si hva noen får, men man kan prøve å regne ut, det skal være ca 100 kroner per dag, minus skatt. Hvis du har hatt minstesats. Jeg ble trukket 44% skatt, som ikke er riktig, men vanlig at de tar som forskuddstrekk. Så husk å bevare den oversikten over det du får utbetalt, du kan legge det ved selvangivelsen, så ordnes det opp i senere.

Anonymkode: f207f...18c

Når du ble trukket 44 % i skatt, fikk du veldig mye igjen på skatten da? Jeg ble også trukket 44 %, og lurer fælt på hvordan selvangivelsen ser ut nå i april for å si det sånn! Og jeg virker sikkert blåst nå, men hvilke endringer vil bli gjort hvis jeg ringer skattetaten og ber dem om at det skal bli lignet på de gjeldende årene?

Anonymkode: e0229...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte og spurte, jeg fikk et brev om noe noen uker før (da jeg startet å få utbetalingene med tillegget, det tok 4-5 mnd), men ellers så dukket pengene bare opp på konto ja.

Det er vanskelig å si hva noen får, men man kan prøve å regne ut, det skal være ca 100 kroner per dag, minus skatt. Hvis du har hatt minstesats. Jeg ble trukket 44% skatt, som ikke er riktig, men vanlig at de tar som forskuddstrekk. Så husk å bevare den oversikten over det du får utbetalt, du kan legge det ved selvangivelsen, så ordnes det opp i senere.

Anonymkode: f207f...18c

Ok, får bare vente å se hvor mye som dukker opp 😬 matematikk er ikke min sterke side. Har hatt minste satsen hele veien.

Men 44% er vel i overkant mye skatt? Har 32% nå på Aap med ung-uføretilegget.  Hvorfor trekker de så mye mer? 😳 

ts

Anonymkode: 010e6...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh 😳 

Er 7år tilbake til meg tror jeg. 

Blir ikke før til sommeren da sikkert 😒

Fikk du brev før pengene kom, eller bare dukket de opp på konto? 

Kan jeg spørre hvilke summer det er snakk om? Aner liksom ikke hva jeg kan forvente 😐 

ts

Anonymkode: 010e6...555

Jeg har akkurat fått dette. Etterbetaling fra AAP ble innført til utgangen av desember 2016. 250.000 brutto! 

De trekker 44% skatt for å være sikker på at du ikke får baksmell. Med mindre du har mye formue så vil du nesten garantert få igjen ihvertfall mellomlegget mellom 36% skatt og 44%. Antakelig mer også, men det er viktig at du ber skatteetaten etterligne hva du ville betalt i skatt om du hadde fått det i korrekt år, ikke som etterbetaling. 

Ellers pleier fristen for å skrive vedtak å være 6-8 mnd. Og når folk over her snakker om umiddelbart etter vedtaket, så tror jeg de mener vedtaket om utregningen av etterbetalingen, altså ikke vedtaket om uførestønad. 

Anonymkode: 7c043...fcb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det snakk om mange år med etterbetaling? 

 

Ts

Anonymkode: 010e6...555

Ja, det var etterbetaling for fire år.

Anonymkode: 4e01c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du ? Kan man få etterbetalt fra man ble syk og gikk over på aap om man får ung uføre ? 

Anonymkode: baddd...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du ? Kan man få etterbetalt fra man ble syk og gikk over på aap om man får ung uføre ? 

Anonymkode: baddd...bda

Nei. Ung ufør er en beregningsmåte både på AAP og uføretrygd. Hvis man får innvilget ung ufør-tillegget på et eller annet tidspunkt (stort sett ved overgang til uføretrygd, men virker som de har blitt flinkere til å gi dette på aap også nå i senere tid), så vil man kunne ha krav på å få etterbetalt tillegget for de tidligere periodene der man egentlig skulle hatt det. 

Feks. har jeg gått på stønader i flere år, og nå først sier de at jeg oppfyller kriteriene for ung ufør-beregning. Dvs at de indirekte  innrømmer å ha feilvurdert det tidligere, og jeg har hatt krav på det hele tiden. Dermed får jeg det etterbetalt. 

Anonymkode: 7c043...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det du får etterbetalt da er 0,4 g i året. I år tilsvarer vel det ca 42000kr, men for å finne rette summen man får etterbetalt så må man sjekke hva 0,4 har vært for hvert år. Og så regne fra mai til mai siden det er da grunnbeløpet blir justert.

så når dette er regnet ut så blir det trukket 44% skatt.

Anonymkode: 3a55c...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.3.2017 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har etter flere år på AAP fått innvilget ung-uføretilegg, dette ble innvilget i tidlig i januar. 

Ringte nav for en uke siden å spurte om etterbetalingen var på begynt, men hun kunne ikke si mye. 

Hun sa at det er en saksbehandler som har saken MEN at fristen for utregningen var satt langt fram i tid 😧 Hun jeg snakket med ville ikke si hvor lenge, kun at jeg måtte smøre meg med tålmodighet 🙁 

Hvilke erfaringen har dere som har fått ung-uføre? Når fikk dere etterbetalt? 

 

Anonymkode: 010e6...555

Kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å søke om ung ufør-tillegget? 

 

Anonymkode: fa477...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å søke om ung ufør-tillegget? 

 

Anonymkode: fa477...01c

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909

Det er saksbehandleren din i NAV som søker for deg dersom vedkommende mener at du oppfyller kravene.

Anonymkode: e0229...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å søke om ung ufør-tillegget? 

 

Anonymkode: fa477...01c

Det er ikke noe man søker om. Først får man enten innvilget AAP eller uføretrygd, og deretter ser de hvilken beregningsmåte du skal ha. Det er ikke et eget skjema. Og klager man på vedtaket så kan man risikere å miste stønaden man opprinnelig fikk, siden man i hovedsak klager på hele vedtaket, ikke bare beregningsmetoden. 

Ta det opp med saksbehandleren din og finn ut om det er vurdert tidligere eller ikke. Ofte blir det ikke engang vurdert på AAP, selv om det skal det. 

Husk at alvorlighetskravet er det vanskeligste å fylle. Man kan ikke "bare" være ute av stand til å jobbe, man må også ha til dels store plager i dagliglivet. 

Anonymkode: 7c043...fcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...