Gå til innhold

Lesing er kjedelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg å syns det er drit å lese. lese gjør man på skolen. MEN, lydbok er helt supert! storytell er kjempe fin! Hører så mye rart! Hadde aldri i verden giddet å lese de, men så lenge det er lydbok er jeg ikke så kritisk :) Viktig med god forteller stemme da

Anonymkode: 3a3d1...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg å syns det er drit å lese. lese gjør man på skolen. MEN, lydbok er helt supert! storytell er kjempe fin! Hører så mye rart! Hadde aldri i verden giddet å lese de, men så lenge det er lydbok er jeg ikke så kritisk :) Viktig med god forteller stemme da

Anonymkode: 3a3d1...276

Mye bedre å se film.

Anonymkode: d30ff...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye bedre å se film.

Anonymkode: d30ff...684

hører på lydbok når jeg tar oppvasken, sitter på bussen ol. ikke alltid jeg kan ta å se på film, selv om det seff e ganske greit det å :)

Anonymkode: 3a3d1...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg leser gjerne, men det skal også sies at visse typer litteratur er dørgende kjedelig og/eller ikke fenger - og hvis jeg ikke må lese de, så gir jeg blanke i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke liker å lese går virkelig glipp av noe. Jeg forstår at ikke alle har tålmodigheten, konsentrasjonen og fantasien til å leve seg ordentlig inn i en bok. Men følelsen av å bli helt bergtatt av en god bok, det er noe jeg vil unne alle. Når jeg sitter med en god bok, så kan jeg gråte av hjertesorg. Jeg kan le meg ihjel av en hendelse i boka (som spilles av inni hodet mitt som en film). Jeg kan bli rasende fordi karakterene ikke gjør som jeg vil. Jeg er heldigvis et følelsesmenneske som lever meg fullstendig inn i bøkenes verden. De tar meg alltid med på en berg og dalbane av følelser. Og det elsker jeg :ac:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
4 timer siden, Jerry Lee skrev:

Å lese bøker er en livsberikelse!   :opplyser:

:ac:

Det har du helt rett i :)

:ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Silfen skrev:

Jeg leser til og med disse tusensidersbøkene på engelsk, ikke norsk, jeg kan jo bare hoppe fra en bro først som sist, tenker jeg.

Si ifra, så kan vi gjøre det synkront. :lillesky2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Perle skrev:

Si ifra, så kan vi gjøre det synkront. :lillesky2:

Kan mekke nasjonalt lesehoppetreff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe ideè!  Gode opplevelse bør deles.  :yvonne:

Send meg PM om dato og oppmøtetid. Kommer til å være litt opptatt fremover (har trotts allt mye lektyre som skal brennes, og det er ikkke gjort på en dag) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å lese bøker forbinder jeg med kjedelige ting og unyttig tidsfordriv.
Jeg troer mange bare leser tjukke bøker barer for at de tror det er kult liksom. Men det er det jo ikke, bare idiotisk.

Anonymkode: d30ff...684

Du mener det du gjør, og det respekterer jeg. Så ingen kritikk fra meg. Jeg bare lurer på uvorfor du ikke liker å lese. Hadde du lese/skrivevansker som barn? Jeg ser at du har et par skrivefeil, men det kan være bare tastefeil. Ble du lest for av foreldrene dine? Jeg tenker at det er veldig viktig å få lesegleden som barn, for å fortsette å lese som voksen. Hvordan var det på skolen? Hadde dere et godt bibliotek med mange nye bøker? Var bibliotekaren flink til å komme med individuelle boktips?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Hulderen skrev:

Du mener det du gjør, og det respekterer jeg. Så ingen kritikk fra meg. Jeg bare lurer på uvorfor du ikke liker å lese. Hadde du lese/skrivevansker som barn? Jeg ser at du har et par skrivefeil, men det kan være bare tastefeil. Ble du lest for av foreldrene dine? Jeg tenker at det er veldig viktig å få lesegleden som barn, for å fortsette å lese som voksen. Hvordan var det på skolen? Hadde dere et godt bibliotek med mange nye bøker? Var bibliotekaren flink til å komme med individuelle boktips?

Er ganske sikker på at alle ordene er stavet riktig.

Anonymkode: d30ff...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ganske sikker på at alle ordene er stavet riktig.

Anonymkode: d30ff...684

Jeg så også de feilene. 

Anonymkode: 64fd8...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så også de feilene. 

Anonymkode: 64fd8...961

Hvor er feilene ?

Om jeg staver feil så kommer det en rød strek under ordet. Det gjorde det ikke dermed stavet jeg ingen ord feil. Mulig jeg gjorde grammatikk feil, men jeg gjorde ingen stavefeil.

Anonymkode: d30ff...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ganske sikker på at alle ordene er stavet riktig.

Anonymkode: d30ff...684

 

På 22. mars 2017 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Å lese bøker forbinder jeg med kjedelige ting og unyttig tidsfordriv.
Jeg troer mange bare leser tjukke bøker barer for at de tror det er kult liksom. Men det er det jo ikke, bare idiotisk.

Anonymkode: d30ff...684

Du hadde to skrivefeil.

1. "Jeg troer" - det heter "jeg tror"

2. "tjukke bøker barer" - det heter "tjukke bøker bare"

Siden du ikke ser de feilene når du blir gjort oppmerksom på dem, så viser det at du har problemer med rettskrivningen. 

Spørsmålet da blir om du skriver feil fordi du leser lite, eller om du ikke liker å lese pga manglende skriveferdigheter. Jeg er ikke ute å ta deg, jeg er bare interessert i hva sm forårsaker at folk ikke liker å lese bøker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Hulderen skrev:

 

Du hadde to skrivefeil.

1. "Jeg troer" - det heter "jeg tror"

2. "tjukke bøker barer" - det heter "tjukke bøker bare"

Siden du ikke ser de feilene når du blir gjort oppmerksom på dem, så viser det at du har problemer med rettskrivningen. 

Spørsmålet da blir om du skriver feil fordi du leser lite, eller om du ikke liker å lese pga manglende skriveferdigheter. Jeg er ikke ute å ta deg, jeg er bare interessert i hva sm forårsaker at folk ikke liker å lese bøker.

Det at du kommenterer skrivefeil. Beviser bare at du ikke har noe argumenter å komme med.

Anonymkode: d30ff...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det at du kommenterer skrivefeil. Beviser bare at du ikke har noe argumenter å komme med.

Anonymkode: d30ff...684

Synes det var et ganske bra argument jeg da.....

Anonymkode: c36f8...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 15.54, hjertesukka skrev:

Å lese er som å spille filmer i hodet. Ingenting er bedre enn å krype inn i ei god bok! Men det må sjølsagt fenge og føles interessant. Har lært mye av å lese, blant annet at det finnes en del problemstillinger som er almenngyldige og gjelder alle mennesker til alle tider. Da føler man seg ikke så alene og vet at andre strever med det samme. Jeg vil påstå at ei god bok er som en god venn som utvider horisonten din.

Er du student, kan du ha utbytte av å lese f.eks Bondestudentar av Arne Garborg. Studenter på den tida sleit med omtrent det samme som studenter i dag. Konstant mangel på penger, følelse av utilstrekkelighet osv.

Vi hadde Bondestudentar på pensum i høst og jeg kom til side 37 :fnise: Jeg ELSKER å lese, men den boken altså... 

For å svare på hovedinnlegget: Det at du ikke har funnet den rette boken enda, betyr ikke at det er noe galt med de som leser. Tvert i mot. Jeg har ikke ord for hvor mye bøker betyr for meg, og jeg ville aldri vært foruten dem.

(PS. Jeg ganske sikker på at ingen på ungdomsskolen syntes jeg var særlig kul der jeg satt med nesa i en bok hele tiden, men det brydde jeg meg aldri særlig om.)

Anonymkode: e4b38...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde Bondestudentar på pensum i høst og jeg kom til side 37 :fnise: Jeg ELSKER å lese, men den boken altså... 

Anonymkode: e4b38...db3

Hehe, nå var det kanskje ikke det beste eksemplet, men bare for å understreke mitt poeng. Selv har jeg nynorsk som hovedmål og liker å lese nynorsk. Men den boka er jo skrevet på litt "arkaisk" nynorsk, omtrent slik som min bestemor snakket, så jeg kjenner meg igjen i språket. Går ut i fra at det var språket du mente og ikke selve innholdet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...