Gå til innhold

Generelle erfaringer om ulike bilmerker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter du med noen erfaringer du ønsker å dele? Ønsker gjerne tips til noen bilmerker som helhet, uavhengig av modeller. Er på utkikk etter en ny bil innen et par års tid, og sonderer markedet. Nå er jeg litt i evalueringsfasen. Har du noen råd å komme med utover de merkene jeg har listet opp, er det bare å kjøre på.

Merkene jeg foreløpig har tenkt på (både brukt og eventuelt nybil):

  • Mitsubishi
  • Peugeot
  • Ford
  • Saab
  • Mercedes
  • Skoda
  • Kia
  • Nissan
  • Volvo

 

Anonymkode: c27d5...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold deg langt unna Skoda, dårlige biler og elendig kundeservice etter kjøp, men veldig greie før kjøp 😡

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mitsubishi

Klapper sammen ved 150000km/10 års alder. Gjelder spesielt girkasser, derfor er nylig service (ca 12000kr) eller utskifting av girkasse  (30-40000kr) ofte nevnt i annonsene. Ruster godt.

  • Peugeot

Hold deg unna biler eldre enn 3-4 år.

  • Ford

Nyere biler er av solid kvalitet, gjelder spesielt Mondeo og de store Galaxy familiebilene. Godt utvalg av bruktbiler.

  • Saab

Kupp! Dødt merke og bilene begynner å bli gamle. Litt elektronikkskavanker, men deleforsyningen er bra. Prut knallhardt ved kjøp, vil generelt si at du bør legge deg 25-30% under FINN pris. Og bli der.

  • Mercedes

Gode veteraner, dårlige nye biler ift pris. Dyr vedlikehold. 

  • Skoda

Beste merke i Volkswagenkonsernet. Ok kvalitet, mye plass for folk og lite plass for bagasje (sjekk ut digre Superb og du ser hva jeg mener).

  • Kia

Bruktbilkuppet for tiden. Veldig høy kvalitet på nyere biler, billig, 7 års garanti. Enkel, men fornuftig. Kia Niro hybrid er muligens det beste nybilkjøpet for pragmatiske kunder vi har i Norge.

  • Nissan

Skrot. Aldri hørt om en kunde som har kjøpt to på rad - det sier vel sitt.

  • Volvo

På høyde med BMW og Mercedes nå. Dyrt og drøye vedlikeholdsutgifter, men med tanke komfort og sikkerhet fortsatt det aller beste valget i markedet. Har du litt ekstra penger: Kjøp Volvo.

Anonymkode: c7595...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter du med noen erfaringer du ønsker å dele? Ønsker gjerne tips til noen bilmerker som helhet, uavhengig av modeller. Er på utkikk etter en ny bil innen et par års tid, og sonderer markedet. Nå er jeg litt i evalueringsfasen. Har du noen råd å komme med utover de merkene jeg har listet opp, er det bare å kjøre på.

Merkene jeg foreløpig har tenkt på (både brukt og eventuelt nybil):

  • Mitsubishi
  • Peugeot
  • Ford
  • Saab
  • Mercedes
  • Skoda
  • Kia
  • Nissan
  • Volvo

 

Anonymkode: c27d5...109

Jeg vil plukke ut ett merke, Skoda som du kan se på og vurdere sterkt. Kvaliteten på de er meget bra etter at VW kom inn, bruker og de fleste deler som VW bruker i sine biler. Kvalitet på ettermarkedet varierer alltid, uansett merke!

Volvo: Styr unna XC90, om den skulle friste. Leste for ikke lenge siden om et tilfelle hvor et eksemplar var "EU-godkjent", men til syvende og sist var det reparasjoner for over 100.000,- for å kunne bruke den i forsvarlig stand. Har hørt de har et litt lurvete rykte, tung bil og for lite dimensjonert det som er slitedeler på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med Honda som ikke står på lista di. Har hatt to. Den ene fra den var ny til den ble skrapet. Fulgte opp med service hele veien. Fikk en motorstopp da bilen var 12 år gammel. Veldig stor vanndam og sprekk i fordelerlokket var ikke helt tingen. 

Har negativ erfaring med Hundai. Begge bilene fikk problemer med starteren.

Anonymkode: 01a30...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Suzuki eller Renault. Og da mener jeg aldri! Har ei venninne som sverger til Renault, men fytti for noen rævva biler. Suzuki sluker bensin. 

Har erfaring med Peugeot, og synes de er helt kurante. Billige i drift og galvaniserte. Skoda har jeg også vært veldig fornøyd med (SUV).

Opel er drittbiler som ruster fort. 

Tror jeg ville valgt Volvo. 

Anonymkode: 6a37e...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp Suzuki eller Renault. Og da mener jeg aldri! Har ei venninne som sverger til Renault, men fytti for noen rævva biler. Suzuki sluker bensin. 

Har erfaring med Peugeot, og synes de er helt kurante. Billige i drift og galvaniserte. Skoda har jeg også vært veldig fornøyd med (SUV).

Opel er drittbiler som ruster fort. 

Tror jeg ville valgt Volvo. 

Anonymkode: 6a37e...928

Å velge Peugeot foran Renault? Vel vel, du har ikke mye kunnskaper om hva som er holdbart og ikke. Renault har like god motstand mot rust, og de har hevet kvaliteten veldig siden 2009. Før det var det mye rust i elektronikken på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden vil jeg følge med i! Vurderer også å kjøpe meg ny bil. Ingen som nevner BMW og Audi her, eller VW? Noen som har noen innspill om disse merkene? Jeg tenker litt på å kjøpe en cab, bare fordi jeg har ønsket meg en siden jeg var liten.. Men åpne for alt! Håper denne tråden var åpen for flere spm og at jeg ikke kupper din tråd nå, ts :fnise:

Anonymkode: 93b13...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tdm900 skrev:

Å velge Peugeot foran Renault? Vel vel, du har ikke mye kunnskaper om hva som er holdbart og ikke. Renault har like god motstand mot rust, og de har hevet kvaliteten veldig siden 2009. Før det var det mye rust i elektronikken på de.

Igjen et personangrep. Hvorfor? Peugeot var en gang franskmennenes Mercedes. Det er riktig at Renault har blitt bedre, men hverken statistikk eller min personlige erfaring skiller de to merkene særlig fra hverandre. 

Anonymkode: c7595...c4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Honda har knallgode biler. Accord er ikke konkurransedyktig, men de mindre bilene og liksom-SUVene er gode. Dyre deler på de da.

Anonymkode: c7595...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot: Ekspert på å lage dårlige biler. De er kjipe å kjøre, har kjip kvalitetsfølelse, og går oftere i stykker enn gjennomsnittet. De har ikke noen "X-factor" eller noe spesielt ved dem som gjør at de egentlig er vits i å kjøpe. Den eneste grunnen til å ha en Peugeot er hvis du får den av noen, og da helst bare frem til du får kvittet den med deg igjen.

Ford: Gode kjøreegenskaper, ålreit kvalitet. Selv en standard mondeo er overraskende snerten og morsom å kjøre, og passer veldig godt om man har en litt aktiv kjørestil. Selvsagt ikke bakhjulstrekker og like moro som en BMW, men absolutt i nærheten til å være gnagere.

Saab: Flotte biler, men de begynner jo å dra på åra. Dermed er de langt fra like sikre og raffinerte som nyere biler. Har hatt tidligere, men ville ikke kjøpt selv, da det rett og slett er slik at nyere bil nok er bedre.

Mercedes: De nyere bilene begynner endelig å bli bra igjen. Veldig bra, faktisk. Komfort og kvalitetsfølelse er på topp, men du skal ikke mange år bakover før det dukker opp svært mange mandagseksemplarer. Forholdsvis dyre, men f.eks E-klassen har DIGERT bagasjerom.

Skoda: VW for slemminger. Litt mer for pengene enn Volkswagen, og Superb har f.eks vanvittig god plass. Litt anonyme og kjedelige, men ikke direkte feil heller. I likhet med VW er det lurt å styre unna første generasjon DSG-kasser, som er jævlig ukomfortable og røkkete, og befengt med en del barnesykdommer.

Kia: God kvalitet og laaaang garanti. Interessant om du ikke har noe imot å kjøre rundt i en litt pregløs bil, men heller bare vil ha noe som er ålreit og "som virker".

Volvo: Bunnsolid byggekvalitet og helt i tet på sikkerhet. Nyere modeller er ikke fullt like praktiske med firkantet bagasjerom som de gamle, men det er fortsatt mange smarte løsninger. Veldig skandinavisk og trivelig design, og definitivt personlighet. De beste setene du får tak i, helt suverene på langkjøring. Premium-følelse helt på linje med BMW og Mercedes, men det koster jo litt her også.

 

Har ingen særlige erfaringer med Mitsubishi eller Nissan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer med VW Beetle? (årgang 1999 og oppover). Dette er drømmebilen!

Mannen og jeg har Opel Astra fra 1999, vi er glad i den, og den er rustfri :) 

Anonymkode: dc538...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du snakker om ny bil innen et par år, ville jeg ha fulgt med på det som kommer i år og neste år av elbiler (dersom du ikke har behov for en ICE-bil). Flere merker lanserer modeller med lengre rekkevidde, og disse vil gjøre elbil til et reelt alternativ for flere enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VW Beetle er en Golf med et mye mer upraktisk skall på. Utgaven bygget mellom 1997-2010 er godt under middels hva gjelder kvalitet, mens den nye generasjonen som startet produksjon i 2011 og fortsatt lages er helt ålreit. 1997-2010-utgaven ville jeg holdt meg langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Citpensacola skrev:

VW Beetle er en Golf med et mye mer upraktisk skall på. Utgaven bygget mellom 1997-2010 er godt under middels hva gjelder kvalitet, mens den nye generasjonen som startet produksjon i 2011 og fortsatt lages er helt ålreit. 1997-2010-utgaven ville jeg holdt meg langt unna.

 

Takk for svar :) 

Anonymkode: dc538...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 1.21, Naturgutten 95 skrev:

Hold deg langt unna Skoda, dårlige biler og elendig kundeservice etter kjøp, men veldig greie før kjøp 😡

Hvor i all verden bor du hen ??   Har stikk motsatt erfaring. Har Skoda nr. 3 nå, og blir godt mulig det neste gang og.                             Du må ha vært veldig uheldig med forhandler, noe som og er viktig med bilkjøp uavhengig av merke.

Jeg kan iallefall anbefale Skoda på det varmeste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.3.2017 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Denne tråden vil jeg følge med i! Vurderer også å kjøpe meg ny bil. Ingen som nevner BMW og Audi her, eller VW? Noen som har noen innspill om disse merkene? Jeg tenker litt på å kjøpe en cab, bare fordi jeg har ønsket meg en siden jeg var liten.. Men åpne for alt! Håper denne tråden var åpen for flere spm og at jeg ikke kupper din tråd nå, ts :fnise:

Anonymkode: 93b13...e6e

Mange sier VW er bare ræva, men selv mener jeg det er en driftsikker bil(har en selv). Audi er mye det samme, forskjellen er når de selges nye er de adskilt fra VW, men likevel under samme tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen erfaringer med VW Beetle? (årgang 1999 og oppover). Dette er drømmebilen!

Mannen og jeg har Opel Astra fra 1999, vi er glad i den, og den er rustfri :) 

Anonymkode: dc538...34a

Hehe, dette illustrerer jo egentlig hvordan bilverdenen fungerer: Astraen ble i fjor kåret til Norges mest forhatte bil. Dårlig kvalitet, bobbob løsninger rundt omkring, ikke noe tess. Men selvsagt er det også fornøyde kunder, og det skal du være glad for! :)

New Beetle er ingen pragmatisk bil i det hele tatt, ikke all verdens kvalitet heller. Men som motebiler flest faller den noe voldsomt i verdi. Prut, prut, prut - ingen vil ha de likevel.

Anonymkode: c7595...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 1.10, AnonymBruker skrev:

Merkene jeg foreløpig har tenkt på (både brukt og eventuelt nybil):

  • Mitsubishi
  • Peugeot
  • Ford
  • Saab
  • Mercedes
  • Skoda
  • Kia
  • Nissan
  • Volvo

 

Anonymkode: c27d5...109

Peugeot: God kjørekomfort, forholdsvis billig i innkjøp, helgalvanisert. Stort verditap de første årene om du kjøper ny, noen utgaver har problemer med fjærer ifm. støtdemping, kan ha "elektronikkhikke" - får f.eks. varsling om motorfeil når det egentlig ikke er noen feil i det hele tatt. 

Skoda: Forholdsvis billig i innkjøp, god å kjøre, stabil, få feil. Litt "kjedelig". 

Nissan: Lenge siden jeg kjørte det, men husker den hadde litt merkelig fjæring (myk) og jeg følte jeg satt urimelig lavt i den, men det siste er sikkert modellavhhengig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...