Gå til innhold

Prest prekte om hans syn på homofilt ekteskap i dåp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du unnlater egentlig bare å svare på det jeg spør om. Dessverre er slik holdning som du viser, ødeleggende for ryktet til kristendommen. Kirka er like mye Guds hus som Jesus sitt. Gud skal dømme ja... Om dere mener at det er Gud som skal dømme trenger dere ikke å bry dere om homofili. Det er ikke deres plass å dømme ;) For MEG er ikke det du beskriver en kristendom jeg kjenner meg igjen i, eller en kristendom jeg vil delta i. JEG setter Jesus sin kjærlighet høyere enn hva som er påstått at Gud har sagt i bibilen. For meg er det større sannsynlighet for at dømmende kristne kommer til helvete, enn homofile.

Tror du, helt oppriktig, at om det godeste, beste menneske på jord som tilfeldigvis også er homofil, blir nektet inngang til himmelen og havner i helvete?

Anonymkode: dd0f7...c56

Eg dømmer ingen! 😊 Er Gud som skal dømma! Meir treng eg ikkje å skriva! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns kirka er full av drittprat. Unnskyld for å si det. Jeg respekterer mennesker som er kristne. Jeg respekterer mennesker som ikke er kristne. Og jeg kan godt forstå at mennesker ønsker en seremoni ved dåp, konfirmasjon, begravelse, etc. Men jeg har hørt mye rart bli sagt i disse seremoniene. Og etter hva jeg har forstått er det ikke de pårørende i begravelsen, eller familiene selv som velger det som skal sies. Bare salmene. 

Jeg forstår at kirken er grunnlaget for kristendommen, og at de kristne bør kunne praktisere sin religion, snakke om sitt syn på ditt og datt, bla bla. Men det er ikke riktige måten å gjøre det på. Det er direkte kvalmende. De fleste mennesker er i dag, heldigvis, veldig åpne og aksepterende for homofili. Enten må kirken innrette seg etter samfunnet og normene vi har, samt den aksepten som bres i landet vårt. Eller så må vi finne nye måter, nye institusjoner som kan være med på å feire livene våre i anledning dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Fordi selv om dette har tradisjonelt sett vært kristne tradisjoner, så er det for mange bare "tradisjon" nå.

Personlig syns jeg hele kristendommen er tvetydig. "Du skal tilig", osv - men ikke homofili? 

Anonymkode: 7d27c...c78

I en begravelse er det de pårørende som velger mye av prekenen, i det minste i det som før var statskirken samt i den katolske kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke tåler å høre hva som står i Bibelen, bør ikke gå i kirka. Så enkelt er det. Det er veldig trangsynt å hisse seg opp over at presten har et annet syn på seksualmoral enn en selv har. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hjortesvin skrev:

Eg dømmer ingen! 😊 Er Gud som skal dømma! Meir treng eg ikkje å skriva! 😊

Jo, du dømmer faktisk... Noe veldig også...

 

Akkurat nå, Testosteron skrev:

Folk som ikke tåler å høre hva som står i Bibelen, bør ikke gå i kirka. Så enkelt er det. Det er veldig trangsynt å hisse seg opp over at presten har et annet syn på seksualmoral enn en selv har. 

Så er det de av oss som er kristne, men som ikke ha steinaldertro og synes det er forkastelig å si noe slikt i en dåp.

Anonymkode: dd0f7...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at man som prest skal være der for alle mennesker, og det innebærer ikke å snakke ned en hel minoritet og gjøre dem til mindreverdige borgere.

Anonymkode: d7b92...f3f

En prest skal være en prest og forkynne bibelens ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du dømmer faktisk... Noe veldig også...

 

Så er det de av oss som er kristne, men som ikke ha steinaldertro og synes det er forkastelig å si noe slikt i en dåp.

Anonymkode: dd0f7...c56

Eg har sitert Guds Ord 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, hjortesvin skrev:

Eg har sitert Guds Ord 😉

Jeg blir matt av slike som deg... Håper slik holdning snart er utdødd. Jeg skammer meg på de kristnes vegne.

Anonymkode: dd0f7...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir matt av slike som deg... Håper slik holdning snart er utdødd. Jeg skammer meg på de kristnes vegne.

Anonymkode: dd0f7...c56

Din holdning er trangsynt. Du tåler ikke at folk har andre meninger enn deg - ikke en gang på et diskusjonsforum 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Testosteron skrev:

Din holdning er trangsynt. Du tåler ikke at folk har andre meninger enn deg - ikke en gang på et diskusjonsforum 

Det kan du bare mene, men jeg er drittlei av dobbeltmoralistiske kristne som er stuck i steinalderen. Selvsagt mener de også at hva terrorister/muslimer gjør i koranens navn er feil... HAH! Dette er holdninger man møter overalt, dessverre. Men jeg ser jo at du er kverulant i denne tråden så dette er mitt siste svar til deg.

Anonymkode: dd0f7...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir matt av slike som deg... Håper slik holdning snart er utdødd. Jeg skammer meg på de kristnes vegne.

Anonymkode: dd0f7...c56

Kristne betyr å følge Kristus, som definerte seg selv som Guds Ord. Når det er sagt liker du å dømme andre ser jeg. Det er frihet i å overgi dommen til Herren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan du bare mene, men jeg er drittlei av dobbeltmoralistiske kristne som er stuck i steinalderen. Selvsagt mener de også at hva terrorister/muslimer gjør i koranens navn er feil... HAH! Dette er holdninger man møter overalt, dessverre. Men jeg ser jo at du er kverulant i denne tråden så dette er mitt siste svar til deg.

Anonymkode: dd0f7...c56

Hva har dette med dobbeltmoral å gjøre? Du vet tydeligvis ikke hva dobbeltmoral er. Dobbeltmoral er fordømme andre for handlinger man selv gjør. Dobbeltmoral er ikke å være uenig med deg. Du går på person i stedet for å diskutere trådens tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Testosteron skrev:

Hva har dette med dobbeltmoral å gjøre? Du vet tydeligvis ikke hva dobbeltmoral er. Dobbeltmoral er fordømme andre for handlinger man selv gjør. Dobbeltmoral er ikke å være uenig med deg. Du går på person i stedet for å diskutere trådens tema. 

Bare for å klare opp: de mener selv at de har rett til å si og mene ting, som at homofili er galt og at de havner i helvete, fordi det står i bibelen. gjør muslimer/terrorister det samme, altså sier og gjør ting fordi det står i koranen, fordømmes dette. Både koranen og bibelen står det mye groteskt i. Det er også dobbeltmoralistisk å dømme homofilie, og samtidig si at de ikke dømmer selv, det er det Gud som gjør...

Anonymkode: dd0f7...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å gå til ei kirke hvor jeg ikke blir møtt med slike "kristne" holdninger. Jeg ønsker å døpe barnet mitt, uten å få høre slikt.

Anonymkode: dd0f7...c56

Ja, men da er det bare å se om du finner en mer konservativ menighet du kan tilhøre da. Det finnes massevis! Hvis du er uenig med DnKs teologi kan du enten forlate den, eller stemme ved valgene og prøve å påvirke den på den måten.

Men det virker som om du i liten grad faktisk deler den kristne tro. Det er helt greit, men da er det litt rart at du skal mene så mye om hva en kirke du ikke deler tro med, skal mene. De skal liksom værsågod tilby deg sine seremonielle tjenester, men de skal ikke få lov til å følge sin egen samvittighet og tolkning av bibelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, men da er det bare å se om du finner en mer konservativ menighet du kan tilhøre da. Det finnes massevis! Hvis du er uenig med DnKs teologi kan du enten forlate den, eller stemme ved valgene og prøve å påvirke den på den måten.

Men det virker som om du i liten grad faktisk deler den kristne tro. Det er helt greit, men da er det litt rart at du skal mene så mye om hva en kirke du ikke deler tro med, skal mene. De skal liksom værsågod tilby deg sine seremonielle tjenester, men de skal ikke få lov til å følge sin egen samvittighet og tolkning av bibelen.

Det er ikke en mer konservativ menighet jeg vil tilhøre, men en mer liberal...

Vel hva kan jeg si. Min tro er mellom Jesus og meg :) Men du er også en bruker som elsker å kverulere, og jeg ser at denne tråden har tiltrukket seg en haug av kverulanter, så jeg forlater tråden for dere er ikke verdt tiden min.

Anonymkode: dd0f7...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er også en bruker som elsker å kverulere, og jeg ser at denne tråden har tiltrukket seg en haug av kverulanter, så jeg forlater tråden for dere er ikke verdt tiden min.

Anonymkode: dd0f7...c56

Å være uenig med deg er ikke å kverulere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du dømmer faktisk... Noe veldig også...

 

Så er det de av oss som er kristne, men som ikke ha steinaldertro og synes det er forkastelig å si noe slikt i en dåp.

Anonymkode: dd0f7...c56

Dette seier ikkje EG, men bibelens Jesus : Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. (Matt. 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, hjortesvin skrev:

Dette seier ikkje EG, men bibelens Jesus : Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. (Matt. 5)

Bilderesultat for bible meme

Anonymkode: b7d75...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en mer konservativ menighet jeg vil tilhøre, men en mer liberal...

Vel hva kan jeg si. Min tro er mellom Jesus og meg :) Men du er også en bruker som elsker å kverulere, og jeg ser at denne tråden har tiltrukket seg en haug av kverulanter, så jeg forlater tråden for dere er ikke verdt tiden min.

Anonymkode: dd0f7...c56

Skrivefeil fra min side, sorry.

Men ja, din tro er mellom Jesus og deg. Og det finnes garantert andre som deler akkurat den troen. De som ikke gjør det må vel få lov til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at man som prest skal være der for alle mennesker, og det innebærer ikke å snakke ned en hel minoritet og gjøre dem til mindreverdige borgere.

Anonymkode: d7b92...f3f

Så du mener at kristne DU ikke respekterer, skal respektere deg??

Bibelen kaller slikt å hykle, og sier veldig lite pent om slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Presten forkynte ikke Bibelens ord. Han forkynte sin tolking av Bibelens ord.

Mange andre prester er i dag for homofilt ekteskap. Betyr det at de ikke tror på Bibelens ord? Selvfølgelig ikke. 

Åpen folkekirke sørger for at bibelpraksisen går den rette veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...