Gå til innhold

Den internasjonale downs dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Idag kan man se masse fine bilder av føtter med fargerike ulike sokker i sosiale medier... Bildene er merket med hæsjtagg som feks: #mangfold  #downssyndrom og  #dontscan.

I dag så jeg også en sak på nyhetene om denne dagen, hvor det ble fremstilt som et problem at 90% av barn med down syndrom blir abortert bort. Folk må slutte å "scanne" etter dette.

Min mening om saken: 

La nå hver enkelt familie selv ta valget om de ønsker å bære frem et barn med downs eller ikke.  For lets face it det vil få store konsekvenser for denne familien for resten av deres liv om de velger å bære frem barnet. 

Alle dere som er så imot sorterings samfunnet så er dere hjertelig velkommen til å føde så mange barn med downs som dere bare måtte orke,men ikke tving andre familier til det samme valget. 

Jeg synes det er helt SYKT at norske leger ikke egentlig har lov til å se etter kjennetegn på downs. 

Hilsen ei som skal på tidlig ul og måle nakkefolk om 1 uke. 

Anonymkode: 905b6...956

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hørte et intervju i bilen på radioen i morges. Mammaen til en to år gammel gutt hadde vært på ultralyder og ikke fått beskjed om at alt var ok. Først da barnet var født forstod de at barnet hadde downs. Da sa denne mammaen at hun var sjeleglad for at hun ikke visste om at barnet hadde downs ved ultralyd undersøkelsene. Fordi hun da slapp å bli stilt overfor det dilemmaet om hva hun skulle gjøre. 

Dette med ulike sokker for å vise mangfold, hadde ikke jeg fått med meg før jeg leste avisene i kveld. Neste år bør dette gis mer oppmerksomhet i forkant. Dette skal jeg nemlig huske og iføre meg ulike sokker. 

Anonymkode: 21154...b85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte et intervju i bilen på radioen i morges. Mammaen til en to år gammel gutt hadde vært på ultralyder og ikke fått beskjed om at alt var ok. Først da barnet var født forstod de at barnet hadde downs. Da sa denne mammaen at hun var sjeleglad for at hun ikke visste om at barnet hadde downs ved ultralyd undersøkelsene. Fordi hun da slapp å bli stilt overfor det dilemmaet om hva hun skulle gjøre. 

Dette med ulike sokker for å vise mangfold, hadde ikke jeg fått med meg før jeg leste avisene i kveld. Neste år bør dette gis mer oppmerksomhet i forkant. Dette skal jeg nemlig huske og iføre meg ulike sokker. 

Anonymkode: 21154...b85

Jo men det er greit. 

Man angrer gjerne ikke på et barn man har fått og blitt glad i. Jeg hadde uansett gjerne ønsket å vite.

Men det blir fortsatt feil av norske politikere prøver å ta fra familier valget ved å "nekte" leger å opplyse om kjennetegn. 

Anonymkode: 905b6...956

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hetsende og diskriminerende utsagn.

Yvonne (mod) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Idag kan man se masse fine bilder av føtter med fargerike ulike sokker i sosiale medier... Bildene er merket med hæsjtagg som feks: #mangfold  #downssyndrom og  #dontscan.

I dag så jeg også en sak på nyhetene om denne dagen, hvor det ble fremstilt som et problem at 90% av barn med down syndrom blir abortert bort. Folk må slutte å "scanne" etter dette.

Min mening om saken: 

La nå hver enkelt familie selv ta valget om de ønsker å bære frem et barn med downs eller ikke.  For lets face it det vil få store konsekvenser for denne familien for resten av deres liv om de velger å bære frem barnet. 

Alle dere som er så imot sorterings samfunnet så er dere hjertelig velkommen til å føde så mange barn med downs som dere bare måtte orke,men ikke tving andre familier til det samme valget. 

Jeg synes det er helt SYKT at norske leger ikke egentlig har lov til å se etter kjennetegn på downs. 

Hilsen ei som skal på tidlig ul og måle nakkefolk om 1 uke. 

Anonymkode: 905b6...956

Hvor har du det fra at folk forsøker å tvinge deg til noe som helst? Og hvordan vet du egentlig at det vil være belastning for resten av livet for foreldrene? En utviklingshemming kan jo komme først etter at barnet er født, òg. Kjenner til og med en som fikk det fordi han falt og slo hodet. Og jeg kjenner funksjonshemmede som klarer seg helt fint. Det er ikke daglig bleieskift og rompevask, som mange gjerne tror, lol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for hetsende og diskriminerende utsagn, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari Y skrev:

Hvor har du det fra at folk forsøker å tvinge deg til noe som helst? Og hvordan vet du egentlig at det vil være belastning for resten av livet for foreldrene? En utviklingshemming kan jo komme først etter at barnet er født, òg. Kjenner til og med en som fikk det fordi han falt og slo hodet. Og jeg kjenner funksjonshemmede som klarer seg helt fint. Det er ikke daglig bleieskift og rompevask, som mange gjerne tror, lol. 

Leger har egentlig ikke lov til å aktivt lete etter kjennetegn på downs og har vel egentlig heller ikke lov å opplyse om de, selv om jeg tror de fleste oppegående leger gjør dette.

Og ja jeg er fullstendig klar over at handicap kan skje når som helst i livet, men det er forskjell på å velge å bære frem et barn med kromosonfeil enn å leve med et frisk barn som ble sånn etterhvert. 

Anonymkode: 905b6...956

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo men det er greit. 

Man angrer gjerne ikke på et barn man har fått og blitt glad i. Jeg hadde uansett gjerne ønsket å vite.

Men det blir fortsatt feil av norske politikere prøver å ta fra familier valget ved å "nekte" leger å opplyse om kjennetegn. 

Anonymkode: 905b6...956

Tenk på at det ikke er alt du kan få vite, i forkant. Livet er fullt av overraskelser, du har ingen kontroll over hva som skjer rundt neste sving. Akkurat som denne mammaen, hun trodde hun bar et barn uten downs under svangerskapet, inntil hun fødte og fikk et barn med downs. Om du får målt nakkefolden, så er ikke det en garanti for eller mot at barnet har downs. 

Skulle ønske det var mulig å legge inn intervjuet i tråden. 

Anonymkode: 21154...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger har egentlig ikke lov til å aktivt lete etter kjennetegn på downs og har vel egentlig heller ikke lov å opplyse om de, selv om jeg tror de fleste oppegående leger gjør dette.

Og ja jeg er fullstendig klar over at handicap kan skje når som helst i livet, men det er forskjell på å velge å bære frem et barn med kromosonfeil enn å leve med et frisk barn som ble sånn etterhvert. 

Anonymkode: 905b6...956

Bevis? 

 

Nei, teoretisk blir det ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mari Y skrev:

Bevis? 

 

Nei, teoretisk blir det ikke det. 

Bevis for?

Og jo... Når man velger å bære frem et barn med downs gjør man et aktivt valg. Når det skjer en ulykke så tar man ikke et valg, man gjør det beste ut av det.

Hilsen ts

Anonymkode: 905b6...956

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på at det ikke er alt du kan få vite, i forkant. Livet er fullt av overraskelser, du har ingen kontroll over hva som skjer rundt neste sving. Akkurat som denne mammaen, hun trodde hun bar et barn uten downs under svangerskapet, inntil hun fødte og fikk et barn med downs. Om du får målt nakkefolden, så er ikke det en garanti for eller mot at barnet har downs. 

Skulle ønske det var mulig å legge inn intervjuet i tråden. 

Anonymkode: 21154...b85

Jeg har sett masse lignende intervjuer før. Det er har ingen praktisk betydning for hva jeg mener. For meg hadde det ikke vært et forferdelig vanskelig dilemma om jeg fikk vite at barnet hadde downs, jeg er ganske klar over hva jeg ville gjort. så jeg ønsker å vite! 

Jeg kan ikke vite alt på forhånd nei, men jeg kan vite noe, og det ønsker jeg altså å gjøre. 

Anonymkode: 905b6...956

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bevis for?

Og jo... Når man velger å bære frem et barn med downs gjør man et aktivt valg. Når det skjer en ulykke så tar man ikke et valg, man gjør det beste ut av det.

Hilsen ts

Anonymkode: 905b6...956

Enig med deg. Jeg har selv arvelig sykdom der jeg har vært "heldig" og bare fått en mild versjon av den selv om jeg også i senere tid kan dø av sykdommen, og planlegger å bruke prøverør fordi man da kan fjerne de eggene som har dette genet siden eventuelle barn kan bli alvorlig syke. Selv om det naturligvis blir litt annet å ta abort fordi da er det et foster og ikke bare et egg, så støtter jeg deg på dette med at det bør være opp til familiene selv når abort faktisk er lovlig. 

Anonymkode: 74aab...583

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett masse lignende intervjuer før. Det er har ingen praktisk betydning for hva jeg mener. For meg hadde det ikke vært et forferdelig vanskelig dilemma om jeg fikk vite at barnet hadde downs, jeg er ganske klar over hva jeg ville gjort. så jeg ønsker å vite! 

Jeg kan ikke vite alt på forhånd nei, men jeg kan vite noe, og det ønsker jeg altså å gjøre. 

Anonymkode: 905b6...956

Poenget er at Helsevesenets teknikk fanger ikke opp alle situasjoner eller alle barn med downs under graviditeten. Det var nettopp det den mammaen opplevde. Hun kunne ikke velge fordi ingen visste før barnet var født.

Om du går på all verdens ultralyder, så kan du likevel få et barn med et kromosom for mye. 

Argumentet om at dete r lettere å leve med sykdom man får etter at man er født, er så lite gjennomtenkt at jeg er ordløs. Grunnen er enkel, jeg ble alvorlig skadet lenge etter at jeg ble født. Å ha vært frisk og vite hva et frisk og aktivt liv er, for så å bli avskåret fra det meste det må du kanskje oppleve selv med din egen kropp for å forstå hvor håpløst tåpelig barns argumentet er. 

Anonymkode: 21154...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bevis for?

Og jo... Når man velger å bære frem et barn med downs gjør man et aktivt valg. Når det skjer en ulykke så tar man ikke et valg, man gjør det beste ut av det.

Hilsen ts

Anonymkode: 905b6...956

Hvor har du det fra at leger ikke har lov til å lete etter tegn til Downs syndrom? Når du først påstår noe, så bør du vel også dokumentere det? 

Det er valg man uansett har lov til å ta. Men det er absolutt ingen garanti for at  ikke  kan få en psykisk utviklingshemning i ettertid, om man velger å bære frem et barn som ikke viser tegn til det. Og det behøver faktisk ikke være noe annerledes enn å være medfødt en utviklingshemming, heller. Så nei, i praksis er det egentlig ikke noe forskjell. Er man redd for å få et barn med utviklingshemming, kan man også velge å ikke få barn. Det er alltid en risiko  ved  graviditet og fødsel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mari Y skrev:

Hvor har du det fra at folk forsøker å tvinge deg til noe som helst? Og hvordan vet du egentlig at det vil være belastning for resten av livet for foreldrene? En utviklingshemming kan jo komme først etter at barnet er født, òg. Kjenner til og med en som fikk det fordi han falt og slo hodet. Og jeg kjenner funksjonshemmede som klarer seg helt fint. Det er ikke daglig bleieskift og rompevask, som mange gjerne tror, lol. 

Og så er det de som ikke klarer seg fint alene i det hele tatt.

Anonymkode: c71fe...a4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det de som ikke klarer seg fint alene i det hele tatt.

Anonymkode: c71fe...a4c

Selvfølgelig, men poenget er at det er ikke svart/ hvitt. Mange av dem som kommenterer om utviklingshemmede ser ikke ut til å ha mye kjennskap til det i det hele tatt, men går ut ifra forutinntatte ideer om dem som en 'gruppe'. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på at det ikke er alt du kan få vite, i forkant. Livet er fullt av overraskelser, du har ingen kontroll over hva som skjer rundt neste sving. Akkurat som denne mammaen, hun trodde hun bar et barn uten downs under svangerskapet, inntil hun fødte og fikk et barn med downs. Om du får målt nakkefolden, så er ikke det en garanti for eller mot at barnet har downs. 

Skulle ønske det var mulig å legge inn intervjuet i tråden. 

Anonymkode: 21154...b85

Nettopp. Og en gang skal jo folk bli gammel og grå, og selv bli en 'belastning for samfunnet', som de gjerne liker å kalle de såkalt 'svake i samfunnet'. Etter deres egen logikk, så hadde de ikke hatt krav på hjelp, fordi de er 'en byrde for samfunnet'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idag kan man se masse fine bilder av føtter med fargerike ulike sokker i sosiale medier... Bildene er merket med hæsjtagg som feks: #mangfold  #downssyndrom og  #dontscan.

I dag så jeg også en sak på nyhetene om denne dagen, hvor det ble fremstilt som et problem at 90% av barn med down syndrom blir abortert bort. Folk må slutte å "scanne" etter dette.

Min mening om saken: 

La nå hver enkelt familie selv ta valget om de ønsker å bære frem et barn med downs eller ikke.  For lets face it det vil få store konsekvenser for denne familien for resten av deres liv om de velger å bære frem barnet. 

Alle dere som er så imot sorterings samfunnet så er dere hjertelig velkommen til å føde så mange barn med downs som dere bare måtte orke,men ikke tving andre familier til det samme valget. 

Jeg synes det er helt SYKT at norske leger ikke egentlig har lov til å se etter kjennetegn på downs. 

Hilsen ei som skal på tidlig ul og måle nakkefolk om 1 uke. 

Anonymkode: 905b6...956

En venninne av meg har en søster med downs syndrom. Hun er selvfølgelig veldig glad i søsteren sin, men da hun var gravid fikk hun foretatt undersøkelser for å vise om fosteret hun bar viste tegn til downs syndrom fordi hun ikke ville ha et barn med downs syndrom. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2017 den 23.07, Mari Y skrev:

Hvor har du det fra at folk forsøker å tvinge deg til noe som helst? Og hvordan vet du egentlig at det vil være belastning for resten av livet for foreldrene? En utviklingshemming kan jo komme først etter at barnet er født, òg. Kjenner til og med en som fikk det fordi han falt og slo hodet. Og jeg kjenner funksjonshemmede som klarer seg helt fint. Det er ikke daglig bleieskift og rompevask, som mange gjerne tror, lol. 

Det er vel en stor forskjell mellom å vite på forhånd og kunne velge det bort for seg og å bli stilt foran situasjonen i etterkant uten å ha valget.

Å finne ut at babyen i magen ikke er frisk tidligere i svangerskapet   vs   Å finne ut at babyen ikke er frisk etter fødsel

Det er ingen dans på roser å ha et barn med utviklingshemning, et barn som forblir et barn livet ut eller er avhengig av hjelp fra ''voksne'' også når man selv er kommet i voksen alder. Ikke kom og fortell meg at det ikke er en belastning, uansett hvor glad man blir i barnet sitt uansett. Dette er en evig sirkel med NAV, hjelpemidler, sykehus, behandlinger, støtteapparat rundt barnet. Selv tanken ''hva skjer med ham/henne etter at jeg dør?'' er en stor bekymring for de aller fleste foreldre i en slik situasjon. 

ALLE kommende foreldre bør få valget å vite eller ei og å ta abort eller ei. Noen vil gjerne ha barn som krever mye ekstra, andre vil helst slippe. Det står mye respekt i begges valg. Å nekte gravide å ta nødvendige tester og undersøkelser hvis de vil og tvinge dem til å reise til utlandet, er feil. 

Endret av Drizzt
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...