Gå til innhold

Blodsukker-fall (ikke diabetes)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er fryktelig ubehagelig, mister all energi, skjelver, føler meg uendelig svak, tårene kommer, veldig uro i kroppen, klarer ikke å forholde meg til andre og hele fokuset er å finne og spise mat. Etter mat ligger jeg på sofanen i timesvis før jeg orker å sitte å føler meg bedre igjen. 

Er det andre som har det slik? Jeg har tatt urin/blodsukker test hos legen, helt normale verdier, så ingen diabetes. Så hva skyldes dette, hvorfor får jeg det oftere nå enn før? Hva gjør jeg galt?  Jeg har dessverre ikke fått noe godt svar av legen

Anonymkode: 11d70...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan du vite at det er blodsukkerfall?

Anonymkode: d9abe...20e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det det som deg TS, og det har kommet til punktet hvor jeg alltid har en sjokolade i bilen for nødsituasjoner, dersom jeg kjenner at det kommer. Tok det opp med legen, alle prøver var negative, dvs ikke diabetes. Dog, jeg har/får(?) Reaktiv hypoglykemi som ligger i genene (hvordan han forklarte det.. sitter forsatt som et spørsmålstegn) fordi jeg har en del i familien som har medfødt diabetes. 

Det er helt jævlig, men alltid ha med deg noe, og kjenner du at sulten kommer før du går ut av døra, ta med deg noe med sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tro om du ha noe lignende som min mor har? Hun har ikke diabetes, hun kan fint gå lenge uten mat uten at hun blir dårlig. Men når hun da spiser(særlig om det har gått en stund) så får hun symptomer som om hun har blodsukkerfall. Om hun har forstått legen riktig, så reagerer kroppen hennes med å absorbere for mye inn i cellene, slik at nivået i blodet er for lite. Min mor har ikke utslag på noen diabetes-tester.

Anonymkode: f9532...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle, jeg får de aller fleste symptomene på Reaktiv hypoglykemi. Det er helt forferdelig når det skjer. 

17 minutter siden, dillyduzit skrev:

Har det det som deg TS, og det har kommet til punktet hvor jeg alltid har en sjokolade i bilen for nødsituasjoner, dersom jeg kjenner at det kommer. Tok det opp med legen, alle prøver var negative, dvs ikke diabetes. Dog, jeg har/får(?) Reaktiv hypoglykemi som ligger i genene (hvordan han forklarte det.. sitter forsatt som et spørsmålstegn) fordi jeg har en del i familien som har medfødt diabetes. 

Det er helt jævlig, men alltid ha med deg noe, og kjenner du at sulten kommer før du går ut av døra, ta med deg noe med sukker. 

Er det matvarer du nå har lært deg å ha i dietten din, og matvarer du unngår, for å holde blodsukkeret mest mulig stabilt?

TS

Anonymkode: 11d70...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle, jeg får de aller fleste symptomene på Reaktiv hypoglykemi. Det er helt forferdelig når det skjer. 

Er det matvarer du nå har lært deg å ha i dietten din, og matvarer du unngår, for å holde blodsukkeret mest mulig stabilt?

TS

Anonymkode: 11d70...394

 

Unngår tunge karbohydrater, rett og slett. Spiser forsatt fint pasta og lyst brød, men ikke i en like stor mengde som før (ikke at jeg spise tonnevis). Er jeg ute å kjører (som jeg ofte er) så velger jeg bestemt bort type tung mat som pølse i brød, hamburger eller type subway, fordi det blir for mye. Det å spise lite men ofte hjelper som regel på det. Ting med mye sukker gjør gjerne at jeg får et lite kick, før jeg er tilbake der jeg var. 

Jeg spiser mye supper og salater, det skal sies - da holder gjerne blodsukkeret seg relativt stødig fram til neste måltid. 

Supper: Ertesuppe, grønnsaksuppe - Samme base: Gulrot, potet, løk, vårløk og selleri (har dog intoleranse for selleri) og tilsette erter til slutt, mikser dette. En god porsjon metter meg i ca 4 timer. 

Salat: Gresk salat med både oliven, couscous og feta metter også i ca 4 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, dillyduzit skrev:

Unngår tunge karbohydrater, rett og slett. Spiser forsatt fint pasta og lyst brød, men ikke i en like stor mengde som før (ikke at jeg spise tonnevis). Er jeg ute å kjører (som jeg ofte er) så velger jeg bestemt bort type tung mat som pølse i brød, hamburger eller type subway, fordi det blir for mye. Det å spise lite men ofte hjelper som regel på det. Ting med mye sukker gjør gjerne at jeg får et lite kick, før jeg er tilbake der jeg var. 

Jeg spiser mye supper og salater, det skal sies - da holder gjerne blodsukkeret seg relativt stødig fram til neste måltid. 

Supper: Ertesuppe, grønnsaksuppe - Samme base: Gulrot, potet, løk, vårløk og selleri (har dog intoleranse for selleri) og tilsette erter til slutt, mikser dette. En god porsjon metter meg i ca 4 timer. 

Salat: Gresk salat med både oliven, couscous og feta metter også i ca 4 timer. 

Takk for tips :) Jeg vet ikke helt hva jeg eventuelt skulle endre på, da jeg spiser sunt, men elsker sjokolade da..
Min diett består av fisk eller kylling med grønnsaker, grønnsaksupper, tomatgryte med grønnsaker og kylling, kylling i tomat og liser/kikerter Knekkebrød med makrell i tomatsaus, kalkunpålegg eller brunost. Havregryn med melk. Har litt nøtter, blåbær, tomat, eple, sukkererter og kefir hver dag og drikker alltid vann. Så ja, fravær av ris/pasta og brød, har potet av og til. Ingen brus, sjelden chips

TS

 

Anonymkode: 11d70...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan få blodsukkerfall dersom man har inntatt noe som inneholder sukker (f.eks juice til frokost osv). Jeg hadde store problemer med dette i noen måneder frem til jul i fjor og fant selvsagt ut at det ble bedre når jeg ikke inntok noe som inneholdt sukker og at jeg fant ut at jeg hadde b12-mangel og cøliaki. Nå når jeg har fått orden på b12-mangel og cøliaki kan jeg drikke juice til frokost uten problem. 

Anonymkode: bca82...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) Jeg vet ikke helt hva jeg eventuelt skulle endre på, da jeg spiser sunt, men elsker sjokolade da..
Min diett består av fisk eller kylling med grønnsaker, grønnsaksupper, tomatgryte med grønnsaker og kylling, kylling i tomat og liser/kikerter Knekkebrød med makrell i tomatsaus, kalkunpålegg eller brunost. Havregryn med melk. Har litt nøtter, blåbær, tomat, eple, sukkererter og kefir hver dag og drikker alltid vann. Så ja, fravær av ris/pasta og brød, har potet av og til. Ingen brus, sjelden chips

TS

 

Anonymkode: 11d70...394

 

 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan få blodsukkerfall dersom man har inntatt noe som inneholder sukker (f.eks juice til frokost osv). Jeg hadde store problemer med dette i noen måneder frem til jul i fjor og fant selvsagt ut at det ble bedre når jeg ikke inntok noe som inneholdt sukker og at jeg fant ut at jeg hadde b12-mangel og cøliaki. Nå når jeg har fått orden på b12-mangel og cøliaki kan jeg drikke juice til frokost uten problem. 

Anonymkode: bca82...1ec

 

Se litt på den TS, for jeg har også B-12 mangel som jeg holder på med nå, og har utredning for cøliaki om to uker, så kan det være noe inni her nå? Uansett har du vært hos legen med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypoglykemi er ekstremt sjelden. Det er først og fremst alkoholikere og folk som går på medisiner som kan oppleve dette. Så hvis man har tegn på hypoglykemi, bør man ta det opp med legen. 

Jeg vet dette fordi jeg spurte legen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, dillyduzit skrev:

 

Se litt på den TS, for jeg har også B-12 mangel som jeg holder på med nå, og har utredning for cøliaki om to uker, så kan det være noe inni her nå? Uansett har du vært hos legen med dette? 

Ja, jeg har gått på B12 sprøyter hver 3 mnd i ca 2 år nå. Cølaki har jeg ikke da jeg ikke men har irritabel tarm, som nå ikke plager meg lengre når jeg har sluttet å spise egg og hvitost.

Har snakket med legen om blodsukkerfall, og vi tok urin-og blodsukker-test for diabetes. Prøvene var normale, ingen diabetes. Men timen (10-15 min) hos legen går så alt for fort.

22 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Her står det om Reaktiv hypoglykemi:

https://blodsukker.wordpress.com/leve-med-sykdommen/

http://www.lommelegen.no/legesvar/reaktiv-hypoglykemi-0

http://diabetes.no/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/

 

Står at kost og rett diett er eneste behandling. Lav glykemisk, lavkarbo om du vil.

Takk for nyttige linker :)

TS

Anonymkode: 11d70...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hypoglykemi. Overaktiv bukspyttkjertel, tidvis tror den at det er absurde mengder sukker tilgjengelig, og pøser på med insulin. Skikkelig ekkelt og ubehagelig, og kan være farlig med for lavt blodsukker over tid. 

 

Her er det bare diett som funker. Og nød-sukker tilgjengelig. Ting jeg har tålt før, gir plutselig reaksjon. Avhenger av alt mulig, dagsform, hva jeg spiser ellers, lenge siden måltid, stress... 

 

Anonymkode: 2b2d5...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hypoglykemi. Overaktiv bukspyttkjertel, tidvis tror den at det er absurde mengder sukker tilgjengelig, og pøser på med insulin. Skikkelig ekkelt og ubehagelig, og kan være farlig med for lavt blodsukker over tid. 

 

Her er det bare diett som funker. Og nød-sukker tilgjengelig. Ting jeg har tålt før, gir plutselig reaksjon. Avhenger av alt mulig, dagsform, hva jeg spiser ellers, lenge siden måltid, stress... 

 

Anonymkode: 2b2d5...c5f

Høres veldig slitsomt ut? Hvordan oppdaget du denne diagnosen? Er det bare lav blodsukker som er problemet eller kan man få mye av det også

Anonymkode: a9577...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med dette fra tid til annen. Iflg legen er det reaktiv hypoglykemi. Jeg har løst det med en boks druesukker-tabletter, har alltid i veska og i bilen, i tillegg har jeg en wasa-sandwich i veska og bilen. Det er viktig med noe skikkelig "mat", ikke kun sukker, det vil bare gi motsatt effekt. Druesukker el sjokolade for å få opp blidsukkeret, deretter mat for å holde det stabilt.

Anonymkode: 3d39c...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man sliter med blodtrykksfall er det viktig og spise og drikke regelmessig og ikke minst mosjon. noen bare har det og det så lenge du er sjekket så må du slå det til ro med det.Har det selv og kjenner når det kommer. 

Anonymkode: b0d0f...bbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter også med dette fra tid til annen. Iflg legen er det reaktiv hypoglykemi. Jeg har løst det med en boks druesukker-tabletter, har alltid i veska og i bilen, i tillegg har jeg en wasa-sandwich i veska og bilen. Det er viktig med noe skikkelig "mat", ikke kun sukker, det vil bare gi motsatt effekt. Druesukker el sjokolade for å få opp blidsukkeret, deretter mat for å holde det stabilt.

Anonymkode: 3d39c...8ba

Det er min erfaring også, sjokolade (om jeg har det) først, så mat. Jeg opplever at jeg spiser mye større porsjon mat, blir ikke mett etter normal mengde mat, men har alså plass til dobbelt mengde når dette blodsukkerfallet skjer. Jeg bare spiser og spiser. Godt tips om druesukker-tabletter og wasa-sandwich, jeg skal få det på plass i bil og bolig i morgen.  

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hypoglykemi. Overaktiv bukspyttkjertel, tidvis tror den at det er absurde mengder sukker tilgjengelig, og pøser på med insulin. Skikkelig ekkelt og ubehagelig, og kan være farlig med for lavt blodsukker over tid. 

 

Her er det bare diett som funker. Og nød-sukker tilgjengelig. Ting jeg har tålt før, gir plutselig reaksjon. Avhenger av alt mulig, dagsform, hva jeg spiser ellers, lenge siden måltid, stress... 

 

Anonymkode: 2b2d5...c5f

Jeg opplever også dette, at dette er uberegnelig, og man har ikke kontroll, det bare skjer når det skjer. Fryktelig skremmende og det er bare jævlig når det skjer.

TS

Anonymkode: 11d70...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig slitsomt ut? Hvordan oppdaget du denne diagnosen? Er det bare lav blodsukker som er problemet eller kan man få mye av det også

Anonymkode: a9577...0d6

Det var veldig slitsomt i begynnelsen, fordi jeg ikke skjønte hva som skjedde. Hos meg starter det, av alle ting, med kløe på brystet. Denne sprer seg, og blir til urolighet i hele kroppen. Jeg skjelver, synet svikter, beina svikter, det er som å være skikkelig, skikkelig full. Ikke minst var det vanskelig å få andre til å tro på meg. Jeg har flere diabetikere i familien, som var spesielt vanskelig å 'overbevise' om at dette faktisk var en greie, uten at jeg har diabetes. Det gikk over da jeg lot dem måle blodsukkeret mitt mens det sto på som verst, da var det vel rett under 2. Og siden har ingen påstått at jeg lyver når jeg sier jeg må ha mat NÅ 😛

Første gang det skjedde hadde jeg vært på kafé og drukket en eller annne kaffe med sirup. Jeg skjønte ingenting, men klarte å karre meg inn på en rema. Sjanglet rundt og måtte holde meg fast i div frysere og hyller for å ikke falle. Det var skummelt!

Så lavt blodsukker som jeg får kan være veldig skadelig, det kan blant annet føre til hjerneskade hvis det går for lang tid. Men jeg lærte fort hva som var begynnelsen på et 'anfall', og jeg har med meg sukkerholdige ting. Som noen skreiv over her så er litt raskt sukker greia for å få det opp, og så skikkelig mat. Av alle ting hjelper melk og yoghurt veldig på blodsukkeret.

Nå har jeg hatt det her i 4-5 år, og det er bare en del av hverdagen. Jeg er ekstra påpasselig hvis jeg er f.eks i selskap og spiser kake, og har som sagt alltid noe med meg i en lomme eller veske. Legen mener det ikke er annet å gjøre enn å være obs på symptomer, og passe på hva jeg spiser, og det må jeg jo bare leve med. Og det går i grunn helt fint 😊

Anonymkode: 2b2d5...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.3.2017 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fryktelig ubehagelig, mister all energi, skjelver, føler meg uendelig svak, tårene kommer, veldig uro i kroppen, klarer ikke å forholde meg til andre og hele fokuset er å finne og spise mat. Etter mat ligger jeg på sofanen i timesvis før jeg orker å sitte å føler meg bedre igjen. 

Er det andre som har det slik? Jeg har tatt urin/blodsukker test hos legen, helt normale verdier, så ingen diabetes. Så hva skyldes dette, hvorfor får jeg det oftere nå enn før? Hva gjør jeg galt?  Jeg har dessverre ikke fått noe godt svar av legen

Anonymkode: 11d70...394

Dette er ikke blodsukkerfall. Hadde du hatt lavt blodsukker (hypoglykemi) så ville mat med karbohydrater hjulpet, da hadde du ikke lagt utmattet flere timer på sofaen etter du hadde spist. Som oftest vil en føle seg helt bra igjen 5-15 minutter etter matinntak dersom man har hypoglykemi (lavt blodsukker).

I tillegg er ikke tårer eller det at du ikke klarer å forholde deg et symptom på lavt blodsukker. For meg høres det ut som panikkanfall eller angstlidelse. Er i værtfall ikke blodsukkeret, for da hadde inntak av sukker hjulpet.

Anonymkode: 2e962...19c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...