Gå til innhold

Tårepunktsplugger


Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Er det noen som har erfaring med tårepunktsplugger de vil dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, ~Fantabulous_kitten~ skrev:

Ingen?

Jeg har satt inn plugger i begge øynene pga meget tørre øyne. Hva lurer du på?

Anonymkode: a648c...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, March 21, 2017 den 16.48, Meadow skrev:

Hva er det?

Brukes blant annet ved tørre øyne grunnet sjøgrens sykdom. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har satt inn plugger i begge øynene pga meget tørre øyne. Hva lurer du på?

Anonymkode: a648c...752

Jar du sjøgrens? (Jeg er ikke ts.)

Anonymkode: bbb78...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, ~Fantabulous_kitten~ skrev:

Lurer på om du kjenner dem? Fikk du satt inn både oppe og nede? :) 

Kjenner de ikke, men har kun nede. Tror det er mest vanlig. Det var heller ikke ubehagelig å få de satt inn, fikk bedøvende øyedråper også var det gjort på sekunder. Senere samme dag var det litt "rusk i øyet" - følelse, men dagen etter var den borte og etter det har jeg ikke kjent noe. 

Jeg har ikke Sjøgrens, bare vært veldig plaget med tørre øyne og medfølgende overproduksjon av tårer. Drypper nå med Ikervis hver kveld i tillegg til pluggene, og har blitt helt fin. Deilig! :)

Anonymkode: a648c...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner de ikke, men har kun nede. Tror det er mest vanlig. Det var heller ikke ubehagelig å få de satt inn, fikk bedøvende øyedråper også var det gjort på sekunder. Senere samme dag var det litt "rusk i øyet" - følelse, men dagen etter var den borte og etter det har jeg ikke kjent noe. 

Jeg har ikke Sjøgrens, bare vært veldig plaget med tørre øyne og medfølgende overproduksjon av tårer. Drypper nå med Ikervis hver kveld i tillegg til pluggene, og har blitt helt fin. Deilig! :)

Anonymkode: a648c...752

Kan jeg spør hvordan du gikk frem for å få gjort det? Er det optikere, privatsykehus? Jeg sliter også med ekstremt tørre øyne, dette høres ut som en drøm! 

Anonymkode: 75163...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spør hvordan du gikk frem for å få gjort det? Er det optikere, privatsykehus? Jeg sliter også med ekstremt tørre øyne, dette høres ut som en drøm! 

Anonymkode: 75163...a09

Snakk med fastlegen. Dette gjøres på offentlige sykehus når annen behandling med øyedråper/kunstig tårevæske ikke fører frem. Kunstig tårevæske ol. kan du få på blå resept når du har brukt det i minst tre måneder med effekt. 

Vær og klar over at ulike typer vitamin og mineralmangel kan gi tørre slimhinner. Dette undersøkes med en blodprøve hos  lege før du eventuelt begynner med tilskudd. 

Anonymkode: bbb78...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med fastlegen. Dette gjøres på offentlige sykehus når annen behandling med øyedråper/kunstig tårevæske ikke fører frem. Kunstig tårevæske ol. kan du få på blå resept når du har brukt det i minst tre måneder med effekt. 

Vær og klar over at ulike typer vitamin og mineralmangel kan gi tørre slimhinner. Dette undersøkes med en blodprøve hos  lege før du eventuelt begynner med tilskudd. 

Anonymkode: bbb78...cb8

Skal til øyenlege for kontroll i mai, skal rett og slett ta opp temaet med han😊

Den beste kunstige tårevæsken jeg har prøvd frem til nå fås ikke på blåresept, mulig jeg bør endre for det blir dyrt når jeg må dryppe meg ofte. 

Takk for tips 😊

Anonymkode: 75163...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal til øyenlege for kontroll i mai, skal rett og slett ta opp temaet med han😊

Den beste kunstige tårevæsken jeg har prøvd frem til nå fås ikke på blåresept, mulig jeg bør endre for det blir dyrt når jeg må dryppe meg ofte. 

Takk for tips 😊

Anonymkode: 75163...a09

Hvilken type er det du sikter til som du synes er best? Jeg får øyedråper på blå resept, men ikke de jeg synes har best effekt. Øyelegen kommenterte at det var irriterende at de ikke kunne skrive ut beste sort, siden det ville lønne seg i det lange løp...  

Plugger var ikke noe tema for meg, han mente at jeg produserte så forsvinnende lite tårevæske at det ikke var noe å "fange opp" på den måten. (Har mistanke om Sjøgrens, ikke bekreftet)

Anonymkode: 3a455...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal til øyenlege for kontroll i mai, skal rett og slett ta opp temaet med han😊

Den beste kunstige tårevæsken jeg har prøvd frem til nå fås ikke på blåresept, mulig jeg bør endre for det blir dyrt når jeg må dryppe meg ofte. 

Takk for tips 😊

Anonymkode: 75163...a09

Ikke meg du siterte, men jeg svarte deg litt lenger opp.

Jeg stod i kø for å få satt inn plugger, men det var lang ventetid så jeg gikk privat til Øyelegene A/S på Skøyen i Oslo. Betalte selv og tror det kom på i underkant av 4000,- for begge. Det fins forskjellige slags plugger. Jeg har noen med et mikroskopisk hull i midten, for å ha litt naturlig avrenning og det har fungert kjempefint. 

Når det gjelder Ikervis øyedråper, så koster de rundt kr 1000,- pr mnd og var ikke tidligere mulig å få på blå resept. Men de ble godkjent rundt påsketider i 2016 så nå kan man få de på blå. Det er de eneste øyedråpene som faktisk har effekt på vanskelige tilfeller og veldig tørre øyne. Et drypp i hvert øye før jeg legger meg.  

Jeg har fått et helt nytt liv etter at vi endelig fant løsningen på problemet, etter mange år med prøving og feiling. 

Anonymkode: a648c...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei! 

Jeg hadde plugger i mange år, men de falt ut hele tiden :/.

Så nå skal jeg svi igjen punktene, slik at det blir en permanent løsning. Så det et også en mulighet hvis man har veldig tørre øyne.

Anonymkode: b74b3...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Thursday, March 23, 2017 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men jeg svarte deg litt lenger opp.

Jeg stod i kø for å få satt inn plugger, men det var lang ventetid så jeg gikk privat til Øyelegene A/S på Skøyen i Oslo. Betalte selv og tror det kom på i underkant av 4000,- for begge. Det fins forskjellige slags plugger. Jeg har noen med et mikroskopisk hull i midten, for å ha litt naturlig avrenning og det har fungert kjempefint. 

Når det gjelder Ikervis øyedråper, så koster de rundt kr 1000,- pr mnd og var ikke tidligere mulig å få på blå resept. Men de ble godkjent rundt påsketider i 2016 så nå kan man få de på blå. Det er de eneste øyedråpene som faktisk har effekt på vanskelige tilfeller og veldig tørre øyne. Et drypp i hvert øye før jeg legger meg.  

Jeg har fått et helt nytt liv etter at vi endelig fant løsningen på problemet, etter mange år med prøving og feiling. 

Anonymkode: a648c...752

Hvilke øyedråper er det som ble godkjent for blåresept rundt påsketider 2016? 

Jeg holder på med en mix av ulike dråper og finner ikke et produkt som er godt nok.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg hadde plugger i mange år, men de falt ut hele tiden :/.

Så nå skal jeg svi igjen punktene, slik at det blir en permanent løsning. Så det et også en mulighet hvis man har veldig tørre øyne.

Anonymkode: b74b3...bae

Gjøres dette på privatklinikk eller på offentlige sykehus? Synes det høres litt "ekkelt" ut. 

Anonymkode: f18a6...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke øyedråper er det som ble godkjent for blåresept rundt påsketider 2016? 

Jeg holder på med en mix av ulike dråper og finner ikke et produkt som er godt nok.

Gjøres dette på privatklinikk eller på offentlige sykehus? Synes det høres litt "ekkelt" ut. 

Anonymkode: f18a6...8dd

Det gjøres på offentlig sykehus :). Jeg vet ikke om de gjør på private klinikker, men de fleste eksperter på tørre øyne kjenner til teknikken vil jeg tro.

enig i at det kan høres litt ekkelt ut, men operasjonen varer kanskje 15 min, så er du ute igjen; det er som en permanent plugg. Jeg hadde ikke gjort det hvis det ikke var for at pluggene detter ut hele tiden, det er så slitsomt når jeg plutselig gnir meg i øyet også vips der var pluggen ute... 

Anonymkode: b74b3...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke øyedråper er det som ble godkjent for blåresept rundt påsketider 2016? 

Jeg holder på med en mix av ulike dråper og finner ikke et produkt som er godt nok.

Anonymkode: f18a6...8dd

Ikervis heter dråpene. Det står i innlegget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar. 

Det mest irriterende med tørre øyne er at det er vanskelig å bruke sminke når jeg må dryppe med noen timers mellomrom. Plugger vet jeg ikke om jeg orker å prøve når de faller ut så lett. 

Hvor lang tid og hvor ubehagelig er det å få satt inn plugger? Hva vil du si er den største fordelen med plugger?

Ofte mye greiere med uttalelser fra mennesker med personlig erfaring enn fra "ekspertisen".

Anonymkode: f18a6...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Det mest irriterende med tørre øyne er at det er vanskelig å bruke sminke når jeg må dryppe med noen timers mellomrom. Plugger vet jeg ikke om jeg orker å prøve når de faller ut så lett. 

Hvor lang tid og hvor ubehagelig er det å få satt inn plugger? Hva vil du si er den største fordelen med plugger?

Ofte mye greiere med uttalelser fra mennesker med personlig erfaring enn fra "ekspertisen".

Anonymkode: f18a6...8dd

Ikervis drypper du bare en gang pr dag og det skal gjøres om kvelden. Så de er ikke til hinder for sminke mm. 

Det er ikke ubehagelig å sette inn plugger. Du får bedøvende dråper og det er unnagjort på noen sekunder. Det kan føles litt som om du har rusk i øyet de første timene, men det går kjapt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugger faller forøvrig normalt ikke lett ut, hvis de er riktig tilpasset. De kommer i flere størrelser og utførelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil plugger kunne hjelpe når tårene siler i kald vind konstant?

Det er veldig plagsomt, og jeg har aldri hørt om plugger før. Legen min har aldri nevnt noe om det, han kun anbefalte dråper som jeg må dryppe hver time...

Anonymkode: 4c457...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...