Gå til innhold

Invitert kun i vielse


sølvblad

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har nylig mottatt en bryllupsinvitasjon fra min kusine som skal gifte seg i år. I invitasjonen er det også lagt brudeparet har sin ønskeliste.

Det jeg/vi reagerer på er at vi kun er invitert i vielsen i kirken - ingen middag eller kake/kaffe/feiring etterpå. Jeg har snakket med andre i familien og de som bor i andre byer er invitert i både middag og til fest, mens de jeg har snakket med så langt som bor i samme by som vielsen skal være er stort sett bare invitert til vielsen og ikke noe mer. Vielsen skal være i kirke og min kusine vil ha svar på om vi kommer eller ikke.

Er det normalt å sende ut invitasjoner til folk når man ikke inviterer dem til bryllupsmiddagen eller feiringen etterpå? Dette har jeg aldri opplevd før. Jeg har bare opplevd at hvis man får en invitasjon til bryllup så er man invitert til mer enn vielsen. Og er det ikke litt frekt å sende med ønskeliste når man bare inviterer noen til vielsen? 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres veldig rart ut at ikke alle i familien er invitert, og at de gjør forskjell på familie. Hadde ikke orket å dra kun til vielse, nei. Hadde sendt et gratulasjonskort, og muligens en billig gave. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg takket pent nei.

Har ikke opplevd at brudeparet sender ut invitasjoner på den måten, men jeg ville aldri droppet å sende ut invitasjoner heller. Har ikke snakket med en venninne av meg på 1 år, fordi de bare opprettet en facebookgruppe hvor de la til gjestene 2 mnd før, og bryllupet var i USA. Jeg burde nok tatt den "invitasjonen" mer seriøst, selv om dette paret er i 40-årene. 

Anonymkode: 53e54...14b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt å sende invitasjoner bare til vielsen, med mindre man er invitert til kongelig bryllup. 

Dette er bare en frekt måte å få gaver på. Jeg hadde driti i å svare på den. 

Anonymkode: 395d7...5cf

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også legge til at jeg alltid har hatt et godt forhold til denne kusinen. Vi er ca like gamle og har vokst opp sammen. Vi snakker jevnlig sammen, og jeg har visst om datoen for bryllupet og hvor vielsen skal være i over et år. Hadde inntrykk av at jeg/vi kom til å bli invitert i hele bryllupet i og med at min kusine til og med ga meg beskjed om at nå kommer invitasjonen snart, så jeg ble ganske paff da det i følge invitasjonen ser ut til at vi bare er invitert i selve vielsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at brudeparet ikke har bedt om lukket kirke, er den åpen for alle som vil overvære vielsen. Hva er poenget med å invitere til vielse forøvrig? Jeg ville tatt det som en fornærmelse hvis jeg var blitt "invitert" til vielsen, men som den eneste ikke i selskapet etterpå.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt lignende.  Hadde reagert på samme måte som deg. Synes likevel du skal tenke deg om før du takker nei, eller gir uttrykk for at du ikke er fornøyd. Litt dumt å bli uvenner med kusinen av den grunn. Men ja, synes dette var pussig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke normalt å sende invitasjoner bare til vielsen, med mindre man er invitert til kongelig bryllup. 

Dette er bare en frekt måte å få gaver på. Jeg hadde driti i å svare på den. 

Anonymkode: 395d7...5cf

Det var det jeg trodde også. Har aldri hørt om noen andre som sender ut en skriftlig invitasjon bare til vielsen. Synes dette var merkelig og egentlig frekt i og med at ønskelisten var lagt ved. Synes også at det var rart at vi bare er invitert i vielse i og med at vi alltid har hatt så bra forhold. 

2 minutter siden, Arabella skrev:

Forutsatt at brudeparet ikke har bedt om lukket kirke, er den åpen for alle som vil overvære vielsen. Hva er poenget med å invitere til vielse forøvrig? Jeg ville tatt det som en fornærmelse hvis jeg var blitt "invitert" til vielsen, men som den eneste ikke i selskapet etterpå.

Ja, det normale er jo at kirken og da vielsen er åpen for alle som ønsker å komme. Og jeg forstår heller ikke poenget med å invitere til kun vielse. Jeg er ganske fornærmet selv, og vet ikke helt hva jeg skal si til min kusine. Vi har alltid hatt et godt forhold så dette ble veldig bittert for min del.

Godt å vite at det ikke bare er jeg som tenker at dette var rart og unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sølvblad skrev:

Jeg kan også legge til at jeg alltid har hatt et godt forhold til denne kusinen. Vi er ca like gamle og har vokst opp sammen. Vi snakker jevnlig sammen, og jeg har visst om datoen for bryllupet og hvor vielsen skal være i over et år. Hadde inntrykk av at jeg/vi kom til å bli invitert i hele bryllupet i og med at min kusine til og med ga meg beskjed om at nå kommer invitasjonen snart, så jeg ble ganske paff da det i følge invitasjonen ser ut til at vi bare er invitert i selve vielsen.

Kan det være at dere har fått feil tekst på invitasjonen? Med mindre det ikke er noen andre kusiner/fettere eller fjernere slekt så ville jeg tenkt det. 

Anonymkode: 53e54...14b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JulieA skrev:

Aldri hørt lignende.  Hadde reagert på samme måte som deg. Synes likevel du skal tenke deg om før du takker nei, eller gir uttrykk for at du ikke er fornøyd. Litt dumt å bli uvenner med kusinen av den grunn. Men ja, synes dette var pussig.

Jeg ønsker jo ikke å bli uvenner med henne eller starte en unødvendig konflikt. Prøver å tenke ut hva jeg skal si til henne og hvordan jeg skal formulere meg.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan det være at dere har fått feil tekst på invitasjonen? Med mindre det ikke er noen andre kusiner/fettere eller fjernere slekt så ville jeg tenkt det. 

Anonymkode: 53e54...14b

Har jo lurt på om det kan være en feil her, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av det. Er redd jeg utløser en unødvendig konflikt om jeg formulerer meg på feil måte. Men jeg har absolutt tenkt tanken at det kan være en feil, men synes likevel at det er merkelig at de har invitert noen bare til vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sølvblad skrev:

Jeg ønsker jo ikke å bli uvenner med henne eller starte en unødvendig konflikt. Prøver å tenke ut hva jeg skal si til henne og hvordan jeg skal formulere meg.

Har jo lurt på om det kan være en feil her, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av det. Er redd jeg utløser en unødvendig konflikt om jeg formulerer meg på feil måte. Men jeg har absolutt tenkt tanken at det kan være en feil, men synes likevel at det er merkelig at de har invitert noen bare til vielse.

Hvis man ikke gifter seg langt unna hjemstedet så er det vanlig at noen får beskjed om at de gjerne kan komme i vielsen. Snakk med mor/far som er i familien med foreldrene hennes og hør om de vet noe? Skjønner at det er vanskelig å ta det opp med kusinen din! 

Anonymkode: 53e54...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren

Helt unormalt og utrolig frekt å legge ved ønskeliste til noe sånt. Kirker er åpne for alle, for øvrig. Ville spurt henne pent om det bare var til vielsen dere var invitert, eller om at hun med vielse også tenker middagen. Hadde aldri gitt noen stor gave for å se henne gå opp kirkegulvet, noe de for øvrig ikke må betale en dritt for selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke gifter seg langt unna hjemstedet så er det vanlig at noen får beskjed om at de gjerne kan komme i vielsen. Snakk med mor/far som er i familien med foreldrene hennes og hør om de vet noe? Skjønner at det er vanskelig å ta det opp med kusinen din! 

Anonymkode: 53e54...14b

Men er det vanlig å få skriftlig invitasjon i posten? Og beskjed på forhånd om at nå er invitasjonene sendt ut? Og er det vanlig å be om svar på om folk kommer bare til vielsen? Har aldri opplevd dette før.
Jeg har hatt venninner og kollegaer som har sagt muntlig at de som ønsker er velkommen i vielsen, og det har jeg aldri tatt ille opp. Det jeg reagerer på er at det kommer skriftlig invitasjon til kun vielse med vedlagt ønskeliste. Dette finner jeg merkelig og egentlig litt frekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke gifter seg langt unna hjemstedet så er det vanlig at noen får beskjed om at de gjerne kan komme i vielsen. Snakk med mor/far som er i familien med foreldrene hennes og hør om de vet noe? Skjønner at det er vanskelig å ta det opp med kusinen din! 

Anonymkode: 53e54...14b

Men da er det vel gjerne en uformell invitasjon, og man legger heller ikke ved ønskeliste ved denne type invitasjon. Dessuten er det uvanlig å invitere halvparten av familien til feiring, mens resten holdes utenfor. I beste fall inviterer man resten til kaffe, selv om det heller ikke er noen bra løsning.  

Jeg ville ha tatt det opp med kusinen, og spurt rett ut hvorfor du (og flere i familien) ikke er invitert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere står hverandre nære så kan du jo bare spørre henne! Jeg ble ikke invitert i min søsters bryllup og det er helt greit fordi vi ikke står hverandre nære så det ville vært veldig unaturlig for oss.

Anonymkode: 5fc25...f11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Helt unormalt og utrolig frekt å legge ved ønskeliste til noe sånt. Kirker er åpne for alle, for øvrig. Ville spurt henne pent om det bare var til vielsen dere var invitert, eller om at hun med vielse også tenker middagen. Hadde aldri gitt noen stor gave for å se henne gå opp kirkegulvet, noe de for øvrig ikke må betale en dritt for selv heller.

Bra det ikke bare jeg som synes dette er unormalt. Har opplevd før at noen man kjenner som skal gifte seg gjerne nevner muntlig når vielsen skal være og sier at de som ønsker å se på er velkommen til det, og det synes jeg er ok. Men skriftlig invitasjon med ønskeliste til kun vielse forstår jeg bare ikke.

5 minutter siden, NumberSix skrev:

Men da er det vel gjerne en uformell invitasjon, og man legger heller ikke ved ønskeliste ved denne type invitasjon. Dessuten er det uvanlig å invitere halvparten av familien til feiring, mens resten holdes utenfor. I beste fall inviterer man resten til kaffe, selv om det heller ikke er noen bra løsning.  

Jeg ville ha tatt det opp med kusinen, og spurt rett ut hvorfor du (og flere i familien) ikke er invitert. 

Tenker å ta det opp med henne ja, må bare finne ut av hvordan jeg skal starte den samtalen :/ 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis dere står hverandre nære så kan du jo bare spørre henne! Jeg ble ikke invitert i min søsters bryllup og det er helt greit fordi vi ikke står hverandre nære så det ville vært veldig unaturlig for oss.

Anonymkode: 5fc25...f11

Jeg trodde i hvert fall at vi stod hverandre nær i og med at vi snakker sammen jevnlig og jeg har visst når hun skal gifte seg over ett år før invitasjonen kom. Som sagt er det jeg reagerer på at hun sender ut en skriftlig/formell invitasjon til kun vielse med ønskeliste vedlagt. Dette har jeg aldri opplevd før og jeg synes det var meget merkelig og egentlig litt frekt. Om hun ikke ønsker meg som gjest så kunne hun bare sagt til meg muntlig at jeg var velkommen i kirken om jeg ønsket. Synes det er unaturlig å sende ut skriftlig invitasjon når man ikke inviterer til mer enn vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår deg så er det slik dere tolker invitasjonen, du har vel ikke sjekket det opp ekstra med kusinen din. Kanskje du skal ringe henne og høre om det er noe du misforstår med invitasjonen? Men om tolkningen din stemmer så er det utrolig sært. Inviterer man noen til bryllup så er de vel invitert til hele opplegget. Hadde det skjedd meg så ville jeg nok bare sendt et gratulasjonskort, som noen nevner over her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo merkelig ut. Har aldri hørt om skriftlig invitasjon kun til vielse i kirken før. Dette må vel være en feil...? 

Kanskje du kan spørre tanten eller onkelen din forsiktig ut, sånn at du får vite sikkert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Olava skrev:

Slik jeg forstår deg så er det slik dere tolker invitasjonen, du har vel ikke sjekket det opp ekstra med kusinen din. Kanskje du skal ringe henne og høre om det er noe du misforstår med invitasjonen? Men om tolkningen din stemmer så er det utrolig sært. Inviterer man noen til bryllup så er de vel invitert til hele opplegget. Hadde det skjedd meg så ville jeg nok bare sendt et gratulasjonskort, som noen nevner over her. 

I invitasjonen står det:

Kjære _____ og _______.

Vi har den glede av å invitere dere til vår vielse den xx.xx.xx i _________ kirke kl.XX

Vår ønskeliste finnes __________.

S.U: _____________

Hilsen ________ og _________.

 

Er kanskje bare min tolkning at vi bare er invitert til vielse, men det står ikke noe om noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...