Gå til innhold

Prutere på Finn.no


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Skriver jeg at jeg ikke ønsker bud, så er noen frekke nok til å komme med bud langt under prisantydning. Noen gidder jeg ikke svare, andre svarer jeg og gjør oppmerksom på at jeg ikke er interessert. Hvor frekke folk er varierer. Noen er enkle å forhandle med de har bestemt seg for at tingen skal de ha og betale for - ferdig arbeid. De burde lære opp de gnitne pruterne.  Det jeg har erfart og sett er og at ting kan bytte eier, for så å bli lagt ut igjen til høyere pris. Altså noen kjøper billig og selger dyrt dagen etter.  Dette skjer og på gis bort, noen henter og legger tingene ut igjen ror å tjene penger. 

Anonymkode: 7df7c...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver jeg at jeg ikke ønsker bud, så er noen frekke nok til å komme med bud langt under prisantydning. Noen gidder jeg ikke svare, andre svarer jeg og gjør oppmerksom på at jeg ikke er interessert. Hvor frekke folk er varierer. Noen er enkle å forhandle med de har bestemt seg for at tingen skal de ha og betale for - ferdig arbeid. De burde lære opp de gnitne pruterne.  Det jeg har erfart og sett er og at ting kan bytte eier, for så å bli lagt ut igjen til høyere pris. Altså noen kjøper billig og selger dyrt dagen etter.  Dette skjer og på gis bort, noen henter og legger tingene ut igjen ror å tjene penger. 

Anonymkode: 7df7c...673

Det er for så vidt ikke noe problem slik jeg ser det om det er på "gis bort" eller liknende. På gis bort så hjelper andre deg å kvitte seg med tingene dine, og alternativet er stort sett å kaste det. De henter, hjelper meg bli kvitt det, og om de ender opp med å tjene en hundrings eller to på det på det er det ikke meg imot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri betalt 5-6 tusen for en ting som er 2 år gammelt og kostet 7900 ny.
Sier som flere andre her, at halv pris er max for en brukt gjenstand. Så max 3-4 tusen kr, og da må den være som ny synes jeg.

Ser en tendens til at folk overpriser sine brukte ting på Finn. Det er til og med de som forlanger full pris for en vare. Det hjelper ikke om den er bort i mot ny, da kjøper heller folk den ny fremfor på Finn.

Bra for deg at du fikk solgt den til en så bra pris, det var flaks. Men 2-3 tusen er ikke et skambud, det er å gå ut litt lavt, du gik ut høyt, så den reelle prisen ligger et sted mitt i mellom.

Anonymkode: 475dd...40a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
12 timer siden, AnonymBruker skrev:


Bra for deg at du fikk solgt den til en så bra pris, det var flaks. Men 2-3 tusen er ikke et skambud, det er å gå ut litt lavt, du gik ut høyt, så den reelle prisen ligger et sted mitt i mellom.

Anonymkode: 475dd...40a

Rart at alle som er til salgs i tilsvarende modell på Finn ligger på 6000 kr på Finn nå. Hehe. Jeg fulgte jo med på priser litt før jeg la den ut også. Var jo som ny. Lydgreier blir jo ikke _slitt_. Det eneste som man kunne se det på var jo at esken var åpen.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en dyr ting jeg selger, men måtte bare svare her.

La ut en ting for ca 2 uker siden til 300kr.

Fikk mld første dagen: "100kr? Jeg kan hente idag."

jeg svarte at nei, jeg selger den ikke til 100kr.

Jeg har fått samme mld nå, 2 ganger pr dag, i nesten 2 uker. Ga opp og svare på lørdag. 

Hva er det med sånne folk? :murvegg:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg skrevet 200,- og heller prutet til 150,- 

Anonymkode: 24587...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg skrevet 200,- og heller prutet til 150,- 

Anonymkode: 24587...1ce

joda, men av rent prinsipp nå, så er det ikke snakk om å gå ned i pris, til denne kjøperen :fnise:

Endret av UnderCover
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri betalt 5-6 tusen for en ting som er 2 år gammelt og kostet 7900 ny.
Sier som flere andre her, at halv pris er max for en brukt gjenstand. Så max 3-4 tusen kr, og da må den være som ny synes jeg.

Ser en tendens til at folk overpriser sine brukte ting på Finn. Det er til og med de som forlanger full pris for en vare. Det hjelper ikke om den er bort i mot ny, da kjøper heller folk den ny fremfor på Finn.

Bra for deg at du fikk solgt den til en så bra pris, det var flaks. Men 2-3 tusen er ikke et skambud, det er å gå ut litt lavt, du gik ut høyt, så den reelle prisen ligger et sted mitt i mellom.

Anonymkode: 475dd...40a

Ser flere gir dette svaret men det kommer jo selvsagt ann på varen man kan ikke bare konkret si at brukte ting skal selges for 50% av nypris. Dette kommer helt an på hvilken vare, mtp slitasje og generell levetid på varen. Om den er 2 år gammel Mn har levetid på 10 år er ikke 3000 av prisen dårlig. 2000 kr når kjøper ønsker 5000kr er skambud, er man ikke villig å betale så ser man jo etter en annen. 

Som TS sa de fleste som ble lagt ut i denne prisklassen, det er nok en grunn til det. 

Mitt skambud var da jeg la ut noe til 800 kr og budet lød på 250, ved henting samme dag. Forstår ikke folk ikke blir flau.

Anonymkode: b1a70...5ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Eller hva med 2000 kroner i bud til en mobiltelefon som koster 7000 kroner, ubrukt i esken, med kvittering, som var lagt ut til 5000? :alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 11.47, Bolledeig skrev:

Rart at alle som er til salgs i tilsvarende modell på Finn ligger på 6000 kr på Finn nå. Hehe. Jeg fulgte jo med på priser litt før jeg la den ut også. Var jo som ny. Lydgreier blir jo ikke _slitt_. Det eneste som man kunne se det på var jo at esken var åpen.

De fleste som legger ut, gjør det ved å gå ut høyt, nettopp fordi folk pruter, og den reelle prisen blir et sted mitt i mellom det selger forlanger og kjøper byr i første omgang.

Om man ikke faktisk ønsker prisen man legger det ut for, må man skrive det i annonsen, og da slipper man en hel drøss med lavere bud.

Jeg har gjort det, og det kommer så og si aldri bud som er lavere. Jeg skriver rett og slett, selger vare x for x kr, ønsker ikke bud, dette er prisen jeg ønsker for varen.

Anonymkode: 475dd...40a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man legger ut ting på finn til "fantasipris" må man nesten forvente noen "skambud". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sport i pruting på finn. Det må man nesten bare regne med. Min "favoritt" er når utlendinger sender melding med bud og svært gebrokken, uforståelig norsk.

Anonymkode: 8080a...6e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bolledeig skrev:

Eller hva med 2000 kroner i bud til en mobiltelefon som koster 7000 kroner, ubrukt i esken, med kvittering, som var lagt ut til 5000? :alice:

Tupisk enkelte frekke :raven: og så legger de gjerne til, kan hente nå, hva er adresse? 

Anonymkode: 7df7c...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 5 år gamle hodetelefoner som er en av toppmodellene. Kostet 4000kr ny, men jeg skulle vært glad om jeg fikk 500kr for de i dag som brukt. 

Det handler litt om at du selger et brukt produkt. Kjøper tar litt risiko også. 

Selv det meste av ny elektronikk halveres i pris innen 1-2 år i butikken. 

Anonymkode: 9f012...ffc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange tror jo at de selger gull og grønne skoger. :fnise: Og blir så de fornærmet når folk byr "skambud" på den "fine tingen som bare er noen år og kun har et lite hakk/bruksmerker her og der bla bla." 

På Facebook også. Ser veldig mange prøver å selge klær som er langt i fra nye og ikke fine heller, for en mye høyere sum enn hva man kan forvente. (Mye "harry" for å si det sånn.) 

feks en helt vanlig gul t-skjorte til 100 kr... ingen gidder å kjøpe en brukt, kjedelig t-skjorte for så mye? Samme type folkene som legger ut dette her, spammer kommentarfeltene med "opp" og "..." for at innlegget skal havne øverst. Er så teit haha. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pruter alltid på Finn.no, godtar såklart også pruting når jeg selger ting selv. Det er privat kjøp, såklart skal det prutes. Legg tingene ut for mer enn du forlanger så får folk mulighet til å prute uten å gå for lavt. En ting jeg har merket er at enkelte skal ha så jævla mye for brukte ting, enkelte legger tilogmed ut brukte ting dyrere enn nye i butikk! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Jeg var nok litt uerfaren optimist i mitt forrige innlegg, for nå har jeg opplevd noen skambud, jeg også. Jeg er overrasket over hvor irritert jeg blir... Dere må jo bare ta mine ord for det, men det jeg har lagt ut har virkelig ikke hatt «fantasipriser», snarere tvert om. Likevel har det deiset inn bud på omtrent halvparten av det jeg selv hadde lagt ut tingene for, og i tillegg med  «krav» om gratis frakt. Jeg er jo ikke desperat etter å selge, så jeg har besvart slike bud avvisende. I mine tilfeller har jeg fått solgt til prisforlangende etter kort tid. Det at folk med «peiling» på de tingene jeg selger kommer og kjøper dem uten å prute, skulle vel være bevis godt nok på at prisen i alle fall ikke er for høyt satt. 

Jeg lurer på: burde jeg i det hele tatt besvare skambudene, eller burde jeg bare la dem ligge? Jeg bruker jo faktisk tid og energi på å svare høflig og fornuftig til noen som tydeligvis driter i begge deler selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger heller ikke ut ting til "fantasipriser" slik noen påstår lenger oppe @Margit Spat Jeg setter stort sett pris til halv pris av ny eller litt mindre. Jeg har som regel fått solgt til ønsket pris.

Når jeg har opplevd skambud har jeh tidligere svart kontant nei, men nå gidder jeg ikke svare de engang. Når det står i annonsa at pris er halv pris av ny, og varen ikke er eldre enn ett år engang, så er det regelrett frekt å komme med skambud på det halve igjen. 

Når noen spør pent om de kan få kjøpt en vare bittelitt billigere så hender det at jeg syns det er ok og svarer ja. Det kommer an på hva jeg selger. 

Forøvrig har jeg aldri forsøkt å selge en vare som er mange år gammel som ubrukt og til butikkpris. 

Anonymkode: 64c88...0ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er generelt ganske vanskelig å prise brukte ting riktig da. Så i utgangspunktet tenker jeg at man må akseptere å motta noen lave bud på ting man legger ut. Er jo ikke verre enn å bare la være å svare dem. 

Men for all del, det kan være litt irriterende. Jeg lå ut en stol for ca. ett år siden i forbindelse med flytting. Var en IKEA-stol, så ikke noe fancy eller svindyrt. Men nypris var ca. 2000 kroner. Den var nesten ikke brukt, og så tilnærmet ny ut. For å få solgt den fort la jeg den ut til 300 kroner. Fikk da melding fra en som "eeeeeelsket" stolen og var kjempeinteressert, men som ba meg om å "vennligst gi ham en lavere pris, takk". Synes det var litt frekt, men var bare å ikke svare ham. Fikk solgt den til noen andre dagen etter til prisen jeg ba om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte meg en gang en ny iphone, og ville derfor legge ut den gamle til salgs. Det var en 4 år gammel telefon, men av det jeg så på FInn, var det fremdeles et marked for dem. De selger unna.

Sjekket prisene på tilsvarende mobiler som lå ute fra før, med hensyn til modell, alder og antall GB på telefonen. Fant raskt 5-6 stykker priset til 1400,- Da tenkte jeg at for å slippe pruterne, så kunne jeg slå av et par hundre selv, og legge ut for 1200,-kr!

Jeg så gjorde.... og pruterne bare haglet inn. Jeg fikk sikkert 40-45 henvendelser på telefonen, og 20% var innvandrere som sa ting som: "solgt" (kun det, ikke noe spørsmålstegn engang) eller "jeg tar den for 600" eller "jeg henter i morgen for 700" eller "Er den feilfri jeg betaler 600!". Også de som forventet at jeg skal ringe dem. Bare sender meg en melding med nummeret sitt og "ring". Det gidder jeg da ikke! Da hadde jeg lagt ut mobilnr i annonsen om jeg ønsket å ta avtalene på tlf. Jeg vil ha det pr melding i Finns systemer, hver gang jeg annonserer noe.

Til pruterne med de frekke budene begynte jeg først å svare "Nei, prisen står i annonsen" på dem, men det genererte bare mere mas, så jeg begynte å slette sånne prutere ubesvart istedet.

Valgte til slutt ut en dame som ikke forsøkte å prute, og avtalte å selge telefonen til henne. 

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...