Gå til innhold

Prutere på Finn.no


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig

Jeg liker Finn.no. Stort sett går det effektivt og greit å kvitte seg med ting man er lei eller ønsker å bli kvitt, men jeg kan styre min begeistring for den helvetes prutingen som folk driver med. Selv når det står spesifisert i teksten at en ikke er villig til å selge for skambud, renner det inn med folk som er villig til å betale under halvparten av pålydende pris eller verre enn det. Verst er det på elektronikk og slikt, der har man gjerne 100 useriøse henvendelser per enkeltperson som kjøper.

Konkret case: Selger lydplanke på Finn. Pent brukt, under 2 år gammel. Jeg trengte ikke pengene, det var bare en gjenstand som tok opp litt plass, men det var ikke krise å få solgt den. Ny koster 7900 kroner, la den ut for 5000. Det raste inn med bud på 2-3000 kroner og at de da kunne "kjøpe den med en gang". Som om det å komme innom på en halvtime var en tjeneste jeg var villig til å betale tusenvis av kroner fot. Til slutt ga jeg opp, la den senere ut til en tusenlapp mer noen måneder senere og solgte den til pålydende med en gang. 

Er det noen her som oppriktig har fått tilslag på skambud på Finn? Nå snakker jeg ikke om folk som legger ut ting veldig billig, men når man byr mye (>50% under pålydende pris) og likevel får tilslag. Jeg mistenker at dette er en strategi som kun fungerer oppi hodene på de pruterne, men jeg lurer strengt tatt på om det kanskje er noe i det likevel. Er det folk som er i akutt pengenød som i så fall fører til at denne adferden lønner seg?

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre ting er helt nye, så kjøper jeg ikke på finn.no til annet enn halv pris. Det er brukt, og hvis selger bare trekker i fra et par tusen så kjøper jeg heller nytt. Med en gang ting koster med enn en tusenlapp så har man råd til å kjøpe nytt i stedet. 

Har merket en trend på finn.no at selgere bare trekker i fra f.eks et par tusen kr på brukte ting, og da er det ikke rart at de ikke får solgt. 

Anonymkode: 24587...1ce

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare får skambud så tyder det på at det er prisen markedet er villig til å betale akkurat nå. Mange som selger ting er også avhengige av å bli kvitt tingen fort, eventuelt få inn penger fort, så i mange tilfeller kan det fint gå an å få noe til lavere pris mot at det hentes og betales bortimot umiddelbart. 

For å bruke meg selv som eksempel. Jeg skal kvitte meg med noe, men det som er viktigst for meg er at tingen blir hentet så fort som mulig. Jeg setter derfor prisen litt høyere enn det som egentlig er realistisk å få for tingen, og så vurderer jeg skambudene som kommer. Siden jeg ikke egentlig trenger pengene.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier klart i fra at jeg ikke godtar prisen de pruter, hører jeg ikke noe mer går bare varen videre til neste. Jeg får solgt det til slutt likevel. Jeg har ikke noe setning på det jeg selger at de ikke har lov å prute. 

Anonymkode: f6c93...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger alltid ting ut ting med pris hvor jeg regner med pruting. Solgte nylig en kjole som jeg betalte 300,- for på lagersalg. Ny med tags. La den ut til 600,- og solgte den for 400,- Kjøperen var superfornøyd og trodde hun hadde gjort et kupp, og jeg ble kvitt et feilkjøp. 

Anonymkode: 24587...1ce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lurt på det samme som deg, trådstarter. Er det erfaring med at skambud lønner seg, som gjør at det er så mange som prøver seg på hver Finn-annonse? Har vel aldri lagt ut noe uten å få minst et par skambud. Jeg sier konsekvent nei, og venter heller på den rette kjøperen. Det har heldigvis aldri vært noen hast for min del, med å bli kvitt eller solgt det som annonseres, så jeg har hatt tid til å vente på rett person. Fornyer annonsen for nye 60 dager om nødvendig. Og til slutt har jeg alltid fått solgt. Det er bare å være tålmodig, og drite i de frekkasene som kommer med skambud eller andre elendige budsummer.

Akkurat nå har jeg noen kasser fulle av bomullsstoffer, kilo på kilo i lassevis, som jeg har kjøpt for å bruke til å sy patchwork. Men pga skulderplager ser det ikke ut til at jeg får sydd noe særlig likevel, så jeg må nok legge den hobbyen på hylla. Lurer derfor på å legge ut alle kassene med bomullsstoffer, mesteparten helt nydelige stoffer, på Finn.... men har ikke orket ennå, da det blir så mye styr med skambud, frem og tilbake, og avtale tid når noen skal se og så kommer de ikke osv. Må stålesette meg for det først...!

Anonymkode: cc58a...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå litt ned i pris på det jeg legger ut, men det må stå i stil til det jeg ber om. F.eks spisebord med seks stoler til 1200, kan kanskje gå ned til 1000 for å bli kvitt det raskt. Flatskjerm 50 tommer til 2000, tar ikke imot kun 600 kr. Og jeg går aldri ned i pris når jeg får sånne klagende innlegg ala "jeg er ung alenemor med såååå dåååårlig råd atte" eller "jeg er ensom og ufør og må derfor få tven billig så jeg har selskap" og lignende ræl som nesten alle kommer med

Anonymkode: 5210a...45e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fra 1800-tallet??

Anonymkode: 86c38...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ti fått skambud tror jeg. Legger ofte ut ting billig for å bli kvitt dem fort og kan noen gangrer skrive at prisen er ferdig pruta. 

Pruter selv, men aldri med skambud. Sender bare melding om at jeg er interessert og til hvilken pris  og at de kan ta kontakt om de er interessert. Noen svarer ikke, andre svarer høfflig at de tar kontakt om det blir aktuellt. Noen ganger funker da prutinga, om de ikke får solgt til oppsatt pris. Skal man selge ting må man nesten regne med pruting og det et jo bare å overse og la være å svare 

Anonymkode: 57a4d...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

2-3000 tusen var nok mer rett pris enn 5000.

Anonymkode: ec18c...e43

Da er det i så fall rart at det ble solgt, raskt, for nærmere 6000 kun et par måneder senere.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå har jeg noen kasser fulle av bomullsstoffer, kilo på kilo i lassevis, som jeg har kjøpt for å bruke til å sy patchwork. Men pga skulderplager ser det ikke ut til at jeg får sydd noe særlig likevel, så jeg må nok legge den hobbyen på hylla. Lurer derfor på å legge ut alle kassene med bomullsstoffer, mesteparten helt nydelige stoffer, på Finn.... men har ikke orket ennå, da det blir så mye styr med skambud, frem og tilbake, og avtale tid når noen skal se og så kommer de ikke osv. Må stålesette meg for det først...!

Anonymkode: cc58a...55d

Haha og ikke minst det der. "Jeg kommer om 30 minutter" og etter du har kastet bort en halv dag på å vente kommer det en eller annen syk historie om hvorfor det ikke skjedde likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk som kommer med skambud er fryktelig irriterende. Jeg bruker å svare de som kommer med skambud om at det er uaktuelt. Blir så irritert. Ikke så lenge siden jeg solgte en i utgangspunktet dyr gjenstand. Ettersom min var relativt gammel skjønner jeg at den ikke er like mye verdt som en ny, og la meg LANGT under prisen andre solgte for. Likevel kom det idiotprutere og skulle kjøpe til halvparten av prisen jeg hadde sagt. Da blir jeg sabla irritert. Jeg har litt mer den tankegangen at hvis du ikke har råd til å kjøpe dyre ting, så får du bare leve med det og la være. Fikk solgt til ønsket pris til slutt. Skal sies at jeg aldri legger ut ting som jeg må få solgt med en gang eller liknende. Har aldri dårlig tid.

Anonymkode: 3f5c1...004

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke brukte ting for halvparten av ny pris. Hvis andre i markedet vil det, så kan de det. I ditt tilfelle mener jeg 2-3000 er en mer rett pris enn 5000.

Anonymkode: eee85...2d1

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det funker, er en grunn til at folk gjør det. Ikke alltid, selvsagt, men spesielt det å kunne lokke med en veldig kjapp og enkel handel gjør at mange går med på en del lavere pris, spesielt om gjenstanden er litt tungsolgt.

Jeg hater å prute selv (dessverre) og lar heller være å kontakte i utgangspunktet om noe er priset litt over verdi, men vet jo at man kan gjøre mange kupp om man gidder. Dessuten, hva som er skambud og ikke er subjektivt - spesielt teknologi taper seg raskt i verdi, og mange priser bruktgjenstander for høyt (kan jo ha flaks og møte på en kjøper som bare tenker ''yes, halv pris av ny pris, godt kjøp!'' uten å vite at det har skjer så mye nytt hvert år at de kanskje kunne kjøpt noe nytt, bedre og billigere i butikk)... 

Anonymkode: c76a2...9b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det funker, er en grunn til at folk gjør det. Ikke alltid, selvsagt, men spesielt det å kunne lokke med en veldig kjapp og enkel handel gjør at mange går med på en del lavere pris, spesielt om gjenstanden er litt tungsolgt.

Folk legger ut slitte IKEA-møbler til 85% av pålydende også, selv om 10 eksemplarer av samme gjenstand også finnes på gis bort uten at jeg tror det funker for dem likevel. Derimot tror jeg det kommer av en oppfatning om at det er en måte en kan tjene "gode penger" på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet på med kjøp og salg i 15 år, der veldig mye har vært gjennom bruktmarkedet. Min erfaring er at det meste brukt går for rundt 50% av nypris. Kommer selvfølgelig an på tilstand og etterspørsel. 

 

Dersom du ikke liker prutere, så finnes det et par strategier: 

1) Eksplisitt si i annonsen at bud ikke blir besvart 

2) Pris varen høyere. Dersom du vil ha 5000 kr, og folk byr 2000 kr, så kan du prøve å prise den 6000 kr. Kanskje kommer det bud som er høyere enn 2000 kr. Det har funket for min del. 

Anonymkode: 6b722...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opererer med fastpris. Pruting blir ikke besvart. Samme om de prøver seg med pruting når de henter - da må de dra tomhendt. 

Det er en del pruting, ikke så mange skambud, men legger ut tingene med lav pris i utgangspunktet da jeg ikke trenger pengene, kun ønsker å bli kvitt ting med minst mulig stress/arbeid for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har drevet på med kjøp og salg i 15 år, der veldig mye har vært gjennom bruktmarkedet. Min erfaring er at det meste brukt går for rundt 50% av nypris. Kommer selvfølgelig an på tilstand og etterspørsel.

Dersom du ikke liker prutere, så finnes det et par strategier: 

1) Eksplisitt si i annonsen at bud ikke blir besvart 

2) Pris varen høyere. Dersom du vil ha 5000 kr, og folk byr 2000 kr, så kan du prøve å prise den 6000 kr. Kanskje kommer det bud som er høyere enn 2000 kr. Det har funket for min del. 

Anonymkode: 6b722...b6c

Ja, men 5000 kr er om lag 60% av nypris. 2000 er 25%. Og det er elektronikk (lyd) der det ikke har kommet ut en mer moderne versjon eller noe. Så jeg kjøper fortsatt ikke at dette var riktig pris. 

Jeg prøvde begge deler for så vidt. Selv om jeg sa "ingen skambud" så kom jo folk med skambud på skambud likevel. Endte opp med å selge for full pris eller en pris jeg kunne akseptere for alt jeg har lagt ut, jeg bare irriterer meg bare over støyen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg tenker at mange pruter vilt fordi det er en hel del overprisede ting på Finn. Det fantes en tråd om akkurat det her inne for lenge siden, og det så ut som om allslags kategorier av ting var representert. 
Det koster jo ingen ting å gi et lavt bud; man tar en sjanse, og om man får avslag, så er det ikke skjedd noen ulykke. Personlig ville jeg aldri turt å prute slik, for jeg liker ikke å bli sett på som frekk og grådig, selv av totalt ukjente. 

Jeg pleier å sammenlikne priser før jeg legger ut noe, og det samme før jeg kjøper noe. Da vet jeg sånn noenlunde hva som bør forventes. Jeg har aldri fått skambud selv, og jeg har heller aldri hørt om noen som faktisk har lyktes i å få kjøpe noe til langt langt under den prisen man burde forvente. De fleste er vel noenlunde orientert, både av kjøpere og selgere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
4 minutter siden, Margit Spat skrev:

Jeg tenker at mange pruter vilt fordi det er en hel del overprisede ting på Finn. Det fantes en tråd om akkurat det her inne for lenge siden, og det så ut som om allslags kategorier av ting var representert. 

Hehe. Optimistiske finn-annonser må være den beste tråden inne på hele Kvinneguiden (nesten)

Anbefaler alle en tur innom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...