Gå til innhold

Trygt å kjøre Oslo-Bergen i april, eller bør man ta toget, og hvordan er i så fall det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer en tur til Bergen om ganske nøyaktig en måned, på et hundearrangement. Så kan ikke fly, fordi jeg har stor hund (og han skal ikke traumatiseres med å ligge i et lasterom!) Noen som vet hvordan føreforholdene er i midten av april? Det er et lite stykke utenfor Bergen (Bønes), så tog går jo ikke direkte dit, men er det bedre enn å kjøre med tanke på eventuelle snødekte fjelloverganger? 

Har noen tatt tog med hund - evt nattog den ene veien - og kan si noe om hvordan det er tilrettelagt for det? 

Hvis det er helt håpløst, er det bedre med Ålesund i mai - og går det i så fall noenlunde samme veien? (Ja, jeg skjønner at det er noe som heter google maps, men tenkte på erfaringer med å kjøre disse strekningene). 

På forhånd tusen takk for all hjelp!

Anonymkode: 8d4e4...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok fint å kjøre :)

Anonymkode: def63...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjørt selv. Vet ikke hvilken fjellovergang du tenker på, men over Haukeli (E134) så skal det være åpent og evnt brøytet hele året. I april har nok snøstormene roet seg veldig, hvis det er det du tenker på. Har selv kjørt flyttelass over der på snøføre og det gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værgudene er det ingen som rår over. De er nemlig de som bestemmer været, og avgjør hvordan føret over fjellet blir. Du får følge med på værmeldingene dagene før avreise, og velge den best egnede fjellovergangen. 

Anonymkode: 2ec88...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rayon de soleil

Det er helt ok å kjøre Oslo-Bergen i April, i år er det også lite snø i fjellet.

Selv har jeg kjørt Oslo-Bergen ukentlig i 2 år som yrkessjåfør, inklusive desember, januar og februar som er de verste månedene å kjøre på, hendte ikke en gang at turen ikke gikk greit for min del og det tross vanskeligere bil å kjøre enn din privatbil som er mye enklere å ta seg over fjellet i.

Jeg ville valgt Hemsedalsfjellet dersom jeg var deg, men dersom det skulle snø og blåse så er Filefjell veien å ta, i April vil det absolutt ikke være noen problem å ta seg over fjellet så ikke grue deg til det for det er en fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt den ofte på det tidspunktet. For sikkerhets skyld har jeg med ekstra mat og kaffe 😀 Det kan i verste fall være kolonnekjøring over Haukeli,  og da tar det ekstra tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du først er usikker på hvilken fjellovergang du skal ta pga føret, så tar du i alle fall ikke Haukeli. Da tar du Filefjell. Det er den overgangen som nærmest garantert er oppe. Den har færrest stenginger og kolonnekjøringer i løpet av en vinter, ligger lavest i terrenget og har minst snø. 

Anonymkode: 489d1...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Fint å høre at flere mener det er en fin tur. Jeg håper jo snøen har smelta en del på en måned, i alle fall. Vil helst ta den turen som tar kortest mulig tid (naturlig nok), men det er en fordel med ok føre og veier også.

Da får vi se om det blir tur, er veldig fristende, og hjalp litt å lese denne tråden!

Anonymkode: 8d4e4...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på stekningen Voss- Bergen. 

En del ulykker gjennom årene.

Anonymkode: c62eb...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lett eller vanskelig det er vil jo også avhenge av hvordan du er som sjåfør! 
Har du kjørt på diverse vinterføre? Orker du kjøre så mange timer i strekk uten å miste konsentrasjonen?

Hvis du kjører, så ta med vinterklær inn i bilen og ha tilgjengelig i fall krise og kolonnekjøring. Ha med ekstra mat, drikke til begge og teppe til hunden. Det er også viktig at du har bra dekk, og at drivstoffet er fylt opp før fjellet i fall været er litt usikkert. 

Jeg hadde kjørt uten å nøle hele vinteren, så sant det ikke var snøstorm. Men jeg har kjørt jævelig mye i dårlig vær på diverse rare veier. Det at du spør får meg til å tro at du trolig ikke har den erfaringen med fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører strekningen relativt ofte (Oslo-Hardanger) og kjører konsekvent RV7 over Hardangervidda. Dersom den er stengt velger jeg Hemsedal eller Filefjell. Som regel går det fint over Hardangervidda, og det er en relativt kort strekning på under 1 time. Skulle det være snø er det bare å ta det med ro. Kan være greit med en liten pause på Geilo før man kjører over, toalettbesøk, luftetur og litt mat. Fra Eidfjord (etter Hardangervidda) er det en kjapp tur til Bergen via Voss. 

Anonymkode: 3700a...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye buss for tog for tiden også, så hadde nok tatt bilen selv, ja. Bønes er ikke mer enn mil fra togstasjonen. 

Anonymkode: 6448d...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...