Gå til innhold

Kjøp av bolig - hvor viktig er kveldssolen?


Juvo

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har vært på utkikk etter ny bolig i noen måneder nå, og var idag på visning på en helt fantastisk flott og stor leilighet. Kom hjem fra visningen og var kjempefornøyde og tenkte at her slår vi til. 

Helt til vi dobbeltsjekker solforholdene. 

Det er morgen og dag sol i leiligheten, og utifra nettsiden vi brukte vil det være sol fra ca 08-17 maks Kl 18. For samboeren min var dette ganske avgjørende i negativ retning, noe jeg godt kan forstå da han har en 08-16 jobb. Jeg syntes det er innmari fint å sitte ute på terrassen, grille og kose seg utover sommerkveldene men er det virkelig helt avgjørende med kveldssol? Det vil jo fortsatt være lyst, og et alternativ kan være varmelamper, men skjønner jo at det ikke blir det samme. Ganske surt at drømmeleiligjeten går tapt pga solforholdene liksom... :/

Noen som har noen erfaringer å dele?  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på jakt etter leilighet nå. Noe av det viktigste er faktisk at den har sol på ettermiddag/kveld. Jeg sitter inne på et kontor hele dagen og vil gjerne ha litt sol når jeg kommer hjem. Var melamin er ikke et alternativ.

Anonymkode: d39f6...a72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er viktig for mange, men ikke alle. Finnes ikke en fasit på det, mennesker foretrekker forskjellige ting, jeg personlig bryr meg lite om kveldssolen

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på jobben din. Men for oss er det positivt da det ikke blir så varmt på soverom, noe som vi liker mtp søvn og sex

Anonymkode: a48a5...79d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kveldssol er viktigere enn man tror.
Spesielt hvis man ikke har for vane å dra ut og oppholde seg andre steder på kveldene. 

Anonymkode: 18da8...dd9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Juvo skrev:

Jeg og samboeren har vært på utkikk etter ny bolig i noen måneder nå, og var idag på visning på en helt fantastisk flott og stor leilighet. Kom hjem fra visningen og var kjempefornøyde og tenkte at her slår vi til. 

Helt til vi dobbeltsjekker solforholdene. 

Det er morgen og dag sol i leiligheten, og utifra nettsiden vi brukte vil det være sol fra ca 08-17 maks Kl 18. For samboeren min var dette ganske avgjørende i negativ retning, noe jeg godt kan forstå da han har en 08-16 jobb. Jeg syntes det er innmari fint å sitte ute på terrassen, grille og kose seg utover sommerkveldene men er det virkelig helt avgjørende med kveldssol? Det vil jo fortsatt være lyst, og et alternativ kan være varmelamper, men skjønner jo at det ikke blir det samme. Ganske surt at drømmeleiligjeten går tapt pga solforholdene liksom... :/

Noen som har noen erfaringer å dele?  

 

Vel: det spørs hvor du er i prisrangen - har dere en helt flott leilighet nå og er på jakt etter "enda mer perfekt"? Eller bor dere (i andre ytterpunktet) ved siden av naboen fra helvete og må ut så snart som mulig?

 

Sol koster penger. Utbyggere vet at sol koster penger. Det erderfor helt normalt at nesten alle leiligheter i nedre prisklasse har lite sol - og så sparer de gode, solrike tomter til de mer fancy leilighetene til 5+ mill. Bor du i en tettbygd storby med høy kradratmeterpris og skal kjøpe på lavt budsjett så er bare å få uteplass i det hele en seier - bor du på bydga så er sjansen for kveldssol til stede.

 

Det sagt: du kan gå i parken og finne kveldssol. Det er ikke sånne ting som ødelegger drømmeboligen. Det er (alltid) naboene.

Anonymkode: fae4e...6f4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke jeg var så opptatt av det, var det fint vær var vi ofte ute (i parken, på uteresturant, ved sjøen osv) på sommerkveldene. Men så fikk vi barn, og det kom noen år hvor vi var mer hjemme på kveldene (når barna var i seng) og det var veldig deilig å kunne sitte ute og nyte solen utover kvelden.

Anonymkode: 187ec...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol var viktig for oss da vi kjøpte, men så fant vi en leilighet med sol til maks 19 på sommeren. Naboen har sol fra ca 15-22, vi har fra 11-19 og leiligheten hans er priset dyrere. Men det vi fant ut er at det var fantastisk å kunne sitte ute på dagtid i helger og andre fridager mens naboen må vente til ettermiddagen. Vi slipper også å ha sola i tvn når vi skal se film en kveld, og vi har pledd over bena om vi vil sitte ute.

Angrer oss absolutt ikke på at vi kjøpte sørvendt, men jeg hadde nok aldri kjøpt en leilighet med kun morgensol. 

Tror vi kommer til å kjøpe sørvendt neste gang også om vi ikke har mulighet til sørvest-vendt :)

 

Anonymkode: d31f1...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet dere sikkert at det er kveldssol til maks kl.18? Mtp. at du skriver at dere har sjekket det via en nettside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel: det spørs hvor du er i prisrangen - har dere en helt flott leilighet nå og er på jakt etter "enda mer perfekt"? Eller bor dere (i andre ytterpunktet) ved siden av naboen fra helvete og må ut så snart som mulig?

 

Sol koster penger. Utbyggere vet at sol koster penger. Det erderfor helt normalt at nesten alle leiligheter i nedre prisklasse har lite sol - og så sparer de gode, solrike tomter til de mer fancy leilighetene til 5+ mill. Bor du i en tettbygd storby med høy kradratmeterpris og skal kjøpe på lavt budsjett så er bare å få uteplass i det hele en seier - bor du på bydga så er sjansen for kveldssol til stede.

 

Det sagt: du kan gå i parken og finne kveldssol. Det er ikke sånne ting som ødelegger drømmeboligen. Det er (alltid) naboene.

Anonymkode: fae4e...6f4

Vi har nettopp solgt en leil med 60 kvm terrasse med kveldssol, og denne lå rett utenfor Stavanger. Nå har vi flyttet til Østlandet. Prisen på den nye leiligheten vi kikker på ligger i 3 mill +/- klassen, så jeg kan godt forstå at det er leilighetene i toppen som har terrasse som går rundt og dermed får kveldssol. 

Personlig husker jeg at jeg syntes det var en smule plagsomt å måtte "vente" til solen tittet frem rundt Kl 15-16 før man kunne sitte noe særlig ute på terassen, men samboeren er nok helt avhengig av denne kveldssolen så da får vi nesten bare la leiligheten gå og betale mer hvis det skulle dukke opp en til med helt riktig beliggenhet :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt en bolig med morgensol og ikke ettermiddag/kveldssol. Unntaket er vel dersom boligen ikke har uteområde/balkong/veranda. 

Jobber man mest på kvelden, har man tid til å nyte sola på formiddagen, men de fleste har det jo ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte appen/nettsiden Sunsurveyor for å sjekke solforholdene fra akkurat den terrassen :) tar høyde for byggene rundt, fjellet bak osv osv.. 

Riktignok så er det jo fellesarealer i sameiet man kan benytte seg av. De har stor felles grillplass og en mini golfbane, og denne plassen har sol til 20-21 på kvelden.

At det skal være så vanskelig! :klaske:

Endret av Juvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Veldig viktig for oss. Vi har sola fra ca 6-22:30. Fantastisk :) 

Anonymkode: d8d9c...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgensol er best. Da våkner man til sol, men kommer hjem til en leilighet med OK temperatur.

Anonymkode: f7184...f14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Juvo skrev:

Vi brukte appen/nettsiden Sunsurveyor for å sjekke solforholdene fra akkurat den terrassen :) tar høyde for byggene rundt, fjellet bak osv osv.. 

Riktignok så er det jo fellesarealer i sameiet man kan benytte seg av. De har stor felles grillplass og en mini golfbane, og denne plassen har sol til 20-21 på kvelden.

At det skal være så vanskelig! :klaske:

Fellesareal gir ikke den samme følelsen som egen terrasse, så ville ikke kjøpt denne om sola er så viktig.

 

Har selv kveldssol og det er deilig, men tror nok jeg hadde blitt vandt til det om vi ikke hadde. Men, om dere tenker å bo der en stund og det på østlandet (hvor det er mye sol, i alle fall syns jeg det) så ville jeg nok fortsatt å jakte på drømmeboligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt tre boliger og har ikke tatt solforhold i betraktning en eneste gang, då kan vel si at jeg ikke bryr meg stort. Når det er sagt så har jeg kanskje vært litt heldig for jeg har hatt kveldssol på to av boligene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker morgensol og altså østvendt. 

Har hatt begge deler, og der vi hadde kveldssol hadde vi helt til solen gikk ned, noe så plagsomt! Glovarmt inne i huset, måtte bruke ac på varmepumpa hver eneste dag. Og ikke minst vente halve dagen til solen kom på uteplassen. 

Anonymkode: 9aed2...b24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker er vel ulike her og, men for oss er det utrolig viktig! 

Vi har sol fra den står opp til den går ned, og elsker det! Det er det som gjør at jeg kan gå gjennom en vinter i dette landet😉👏☀️

Anonymkode: a1953...8ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...