Gå til innhold

Å jobbe netter - erfaringer, tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt kontaktet angående en jobb, og oppfordres til å søke på den. Dersom jeg søker, får jeg den sannsynligvis. Jobben jeg har for øyeblikket trives jeg ikke i, og jeg har i en lengre periode nå søkt på andre jobber. Denne andre jobben jeg har blitt spurt om å søke på, er innenfor et område jeg kunne tenke meg å jobbe innen. Det er langt ifra drømmejobben, men nærmere drømmejobben enn min nåværende stilling. Problemet er at stillingen er en nattevakt-stilling. Det vil si at jeg kun vil jobbe netter, og aldri dager. I tillegg er det noe helgejobbing. I min nåværende jobb er arbeidstiden veldig beleilig, og jeg har frihet til å legge opp dagene mine selv. Likevel trives jeg som sagt ikke med selve arbeidet i det hele tatt, og den andre jobben vil se mye bedre ut på CV-en og være bedre betalt.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre her. I utgangspunktet har jeg ikke lyst til å jobbe netter i det hele tatt, men jeg vurderer å ta denne jobben og jobbe der en periode som et springbrett til å komme meg videre i karrieren etterpå. 

Det er et par ting jeg tenker på: 

- Jeg har ikke barn eller dyr og lite ansvar utover jobb, så jeg vil ikke ha mye praktiske problemer ved å jobbe netter

- Jeg har ikke noe problem med å holde meg våken og holde fokus sent på kvelden og natten

- Jeg er ung og ønsker å få foten innenfor døren innen dette feltet, nattejobbing kan være veien inn

- Jeg har ikke lyst til å jobbe hele natten og sove hele dagen, og vet at mitt sosiale liv vil lide dersom jeg jobber netter

- Jeg trives som sagt ikke i min nåværende jobb og har søkt i seks måneder etter andre jobber uten hell

- Det vil være veldig leit å ikke kunne sove sammen med kjæresten min og tilbringe kvelder med ham

- Jeg har tidligere slitt med søvnproblemer, og er redd for at søvnrelaterte problemer kan returnere hvis jeg snur rundt på døgnet på denne måten

Er det noen andre ting jeg bør tenke på? Er det noen som har erfaring med nattejobbing? Hva tenker dere som leser dette at jeg bør gjøre? Jeg setter stor pris på innspill! 

Anonymkode: 3b5c8...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 1anonym2

Jeg har mye erfaring som både våken - og hvilende nattevakt. I min stilling som våken nattevakt, jobbet jeg naturligvis veldig mye sjeldnere enn om jeg hadde jobbet dag. Man har veldig mye fri, som gjorde at jeg ikke følte at min samboer og mitt forhold "led" noe av at jeg jobbet netter. I tillegg sov jeg på dagen fra åtte til tre, når han likevel var på jobb. Det sosiale led heller ikke på noen måte, for alle var på jobb/skole de dagene jeg sov etter jobb. Når jeg sov fra åtte til tre, trengte jeg ikke mer søvn før jobb, og var våken igjen til neste morgen klokken åtte. Syns nattearbeid var midt i blinken! 

Men søvnproblemer kan du oppleve. Jeg gjorde ikke, men flere av de andre nattevaktene hos oss fikk etter noen år hverken sove på dagen eller natta, så de ville over i andre jobber. Men for noen år vil jeg tro det går fint, det spørs jo litt på problemene du hadde. 

Hadde jeg vært deg ville jeg absolutt søkt. Siden du sier du ikke har tenkt til å gjøre dette i mange år, og du får en fot innforbi der du vil videre :) Etterhvert åpner det seg muligens andre stillinger på arbeidsplassen din, så kan du uttrykke interesse for å bli flyttet over på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber natt, kom akkurat på jobb nå, og er DRITTLEI! Har jobbet natt tidligere også og og det går alltid greit i et år eller to, så blir kroppen min dårlig. Jeg har store søvnvansker og har blitt avhengig av innsovningstabletter dersom jeg skal sove mellom vaktene. Jeg kan ha fri i en uke uten at søvnproblemene blir bedre.

Jeg har begynt å få migrene igjen, noe jeg ikke har hatt på mange år, og jeg får ofte hjertebank når jeg har vært våken i lange perioder.

Jeg søker jobber nå, og håper å få noe snart, for går snart på veggen. 

Jeg trivdes veldig godt med å jobbe natt i begynnelsen. Jeg er et typisk b-menneske og har aldri problemer med å holde meg våken selv om jobben er stillesittende. Så lenge det er for en kortere periode går det sikkert greit, men jeg ville vært litt obs siden du har hatt søvnproblemer tidligere. Etter "normal" døgnrytme og 3 ukers sommerferie i fjor klarte jeg fortsatt ikke å sove.

Anonymkode: 0a078...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke nattevakter.. Er så uheldig å ha en tredelt-turnus som vil si at jeg også må jobbe natt. Sliter veldig med søvnen.. Har ingen problemer med å holde meg våken på natten, men sover veldig lite i forkant av vakten, da jeg sover dårlig på dagtid. Føler også at dagene rundt nattevakte blir helt ødelagt, å jeg før ikke gjort noe fornuftig de dage. Jeg går hele dagen å prøver å få meg litt søvn, å bare venter på vakta. Hadde jeg kunne valgt nattevaktene bort, hadde jeg absolutt gjort det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fungerer veldig bra med å jobbe natt, imens noen absolutt ikke takler det. Å jobbe ren nattevaktstilling, er enklere å forholde seg til en f.eks. 3delt, der man hele tiden må omstille seg. Når jeg jobbet i ren nattevakt stilling, følte jeg at jeg hadde mye mer fritid. Viktig å legge opp livet etter arbeidsperiodene, prioritere søvn på dagtid når du er midt i en bolk. Og passe på at du kun sover noen timer etter siste vakt, slik at du klarer å snu døgnet tilbake fort igjen. Jeg for min del savner livet som nattevakt... Men merker at jo eldre jeg blir jo vanskeligere er det å jobbe natt;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater nattevakter. Blir så kroppslig dårlig av det, føler meg fyllesyk underveis og flere dager etterpå. Greier ikke å trene eller å være sosial. Men du kan jo bare prøve å se? Kjenner flere som synes det er veldig ålreit.

Anonymkode: 7ef8b...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kortere periode er nattevakter gull. Hadde fint tatt en ren natturnus på dette stadiet i livet om jeg hadde muligheten. Får fri nok mellom vaktene at jeg kan være godt sosial, og det funker bra med døgnrytmen min ellers. 

Men som folk sier: rutiner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra hva du skriver i hovedinnlegget tenker jeg at du har ingenting å tape. Du ønsker deg bort og her har du muligheten til en bedre jobb, bedre betaling og med bedre muligheter til å nærme deg drømmejobben. Eneste minuset, som ikke er et lite minus, er søvn/helse. Men jeg hadde tatt sjansen. For en kortere periode går det an å prøve og se. Om nattejobbing ikke er noe for deg så har du i alle fall fått egenerfaring og kan utelukke det til senere. Jeg har jobbet i tredelt turnus tidligere og det tror jeg er verre enn kun ren natt. For meg gikk det uansett bra, jeg trives med å jobbe natt. Men så har jeg et veldig godt sovehjerte og tåler litt tull med døgnrytmen.

Anonymkode: 356ac...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Tusen takk for gode svar alle sammen. Her har jeg fått flere ting å tenke på. 

Det flere sier med turnusjobb er jeg enig i - det er sikkert ekstra slitsomt å måtte omstille seg hele tiden og forholde seg til en såpass varierte arbeidstider. For min del vil det alltid være nattejobbing som gjelder, og alltid den samme tiden - tror det er åtte timer mellom 23.00 og 07.00, men er ikke helt sikker. Jeg vil altså ikke trenge å omstille meg hele tiden, men samtidig er det jo litt dumt å skulle snu på døgnet slik. Jeg vet nemlig at jeg ville hatt store problemer med å snu døgnet tilbake igjen dersom jeg for eksempel hadde et par dager fri, jeg ville nok måtte fortsette med å være oppe hele natten for å unngå søvnproblemer. Synes det blir litt usosiale tider å være våken, men kanskje jeg bør prøve å være mer positiv til dette?

Problemene jeg har hatt med søvn dreier seg om problemer med innsovning. Det har jeg egentlig hatt hele livet i mindre grad, men ganske store problemer for noen år siden. Klarte å snu om på det over tid, og sover nå greit. Jeg tror i utgangspunktet at det skal gå greit å sovne inn selv om det er på dagtid, men er veldig redd for at søvnproblemene kanskje kunne kommet tilbake. Det var nemlig veldig vanskelig å komme forbi de problemene, og jeg har ikke lyst til å bruke sovepiller. 

Jeg ser at det er noen her som synes nattejobbing er/var flott for dem, i alle fall i en kortere periode, mens andre sterkt misliker det. Synes det er vanskelig å ta noe valg på dette uten å ha prøvd det selv for å se hvordan det går. Samtidig har jeg ikke lyst til å forlate min nåværende jobb, akseptere denne nye jobben og begynne der for så å innse at nattejobbing ikke fungerer for meg i det hele tatt. Da risikerer jeg jo å måtte slutte i jobben, og da har jeg jo ikke noe å gå til. Kinkig situasjon dette! 

Jeg hadde satt veldig pris på flere synspunkt dersom noen har noe å komme med! 

Anonymkode: 3b5c8...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...