Gå til innhold

Mine egg eller eggdonor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har AMH på under 1. Er derfor usikker på om jeg skal forsøke med egne egg eller bruke eggdonor? Skal gjøre det i Riga. Klinikken er positive til at jeg kan bruke egne egg, men jeg kjenner meg usikker selv. Hva hadde dere valgt?

Anonymkode: 5f017...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egne egg, når legene ikke fraråder å prøve. Muligheten til at barnet får vokse opp med en mamma som også er den biologiske tenker jeg er gull verdt. Men det kommer jo an på om du har økonomi til å gjennomføre eggdonorforsøk i tillegg om en runde eller to med egne egg ikke lykkes. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hadde jeg helst ønsket et biologisk barn! 

Jeg hadde heller valgt adopsjon enn eggdonasjon,  så slipper du ihvertfall graviditet og fødsel

Anonymkode: b1abd...396

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig hadde jeg helst ønsket et biologisk barn! 

Jeg hadde heller valgt adopsjon enn eggdonasjon,  så slipper du ihvertfall graviditet og fødsel

Anonymkode: b1abd...396

Har tenkt en del på dette temaet her, men ikke blitt til at jeg har stillt noen spørsmål.

Hvorfor velger en å benytte seg av eggdonor, når barnet uansett ikke blir ditt biologiske barn? Da må det jo være tusen ganger mer logisk å adoptere?  Så redder en et barn, og man sparer sin egen kropp for påkjenningen av en graviditet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å adoptere. 

Anonymkode: 5f017...635

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare å adoptere. 

Anonymkode: 5f017...635

Hadde ihvertfall hatt det høyere på prioriteringslista 

Anonymkode: b1abd...396

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adopsjon er en veldig omstendelig prosess så jeg skjønner de som velger donasjon. 

TS - du må kjenne etter hva som er rett for deg, siden legene ikke fraråder det kan du velge. Tror ikke noen på nett vil gi deg svar, men om det var meg ville jeg prøvd med egne egg først for da kunne man evt gå for donor etterpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ihvertfall hatt det høyere på prioriteringslista 

Anonymkode: b1abd...396

Har du adoptert selv da? Er det høyt oppe på din prioriteringsliste? 

Anonymkode: 5f017...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du adoptert selv da? Er det høyt oppe på din prioriteringsliste? 

Anonymkode: 5f017...635

Etter å ha gått igjennom mange spontanaborter og vært usikker på om jeg noen gang kan bære frem et barn,  så var adopsjon absolutt noe jeg vurderte, hvis annen behandling ikke fungerer

Jeg synes det er godt å lese meg opp om dette alternativet. Det ser ut som en utrolig koslig måte å få barn. Jeg kjenner også flere par som har adoptert. En kollega av meg har to herlige kinesiske gutter.

Så ja jeg hadde definitivt heller adoptert enn å få eggdonasjon da graviditet og fødsel er noe jeg ikke tenker på som positivt. Og dessuten så kan man ved adopsjon forandre livet til et allerede eksisterende barn.

 

Anonymkode: b1abd...396

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare å adoptere. 

Anonymkode: 5f017...635

Nei, jeg skjønner jo det, men det å skaffe til veie donoregg er vel ikke akkurat "bare, bare" det heller?

Det er dette jeg har så vanskelig med å fortså, hvorfor gå igjennom en gravididet, og føde et barn som uansett ikke ditt biologisk? For det første er det er påkjenning for kropp og helse, og for det andre finnes det jo tusenvis av foreldreløse barn der ute som kunne trenge et hjem. Blir jo også veldig merkelig å skulle forklare, at ja, jeg er gravid og ja jeg fødte dette barnet, men det er ikke mitt biologiske barn. Jeg klarer ikke å se poenget.

 

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Perle skrev:

Nei, jeg skjønner jo det, men det å skaffe til veie donoregg er vel ikke akkurat "bare, bare" det heller?

Det er dette jeg har så vanskelig med å fortså, hvorfor gå igjennom en gravididet, og føde et barn som uansett ikke ditt biologisk? For det første er det er påkjenning for kropp og helse, og for det andre finnes det jo tusenvis av foreldreløse barn der ute som kunne trenge et hjem. Blir jo også veldig merkelig å skulle forklare, at ja, jeg er gravid og ja jeg fødte dette barnet, men det er ikke mitt biologiske barn. Jeg klarer ikke å se poenget.

 

Donoregg er lett tilgjengelig i flere land, bare man kan betale. Du får det innen 2-3 mnd, mens adopsjon tar mange år, om du i det hele tatt kvalifiserer.

Å få være gravid og føde og ta hånd om min nyfødte fra første minutt er unike og veldig verdifulle erfaringer i mitt liv. Jeg føler meg priviligert som fikk oppleve det, det er ikke noe alle kvinner ønsker å slippe unna. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Biloba skrev:

Donoregg er lett tilgjengelig i flere land, bare man kan betale. Du får det innen 2-3 mnd, mens adopsjon tar mange år, om du i det hele tatt kvalifiserer.

Å få være gravid og føde og ta hånd om min nyfødte fra første minutt er unike og veldig verdifulle erfaringer i mitt liv. Jeg føler meg priviligert som fikk oppleve det, det er ikke noe alle kvinner ønsker å slippe unna. 

Ok. Går vel ut fra at det er tilgjengelig i utlandet i en helt annen skala. Om få år kommer vel Norge tuslende etter.

For meg faller hele poenget med å gå gravid og fød bort ikke hadde vært mitt biologiske barn. Vet ikke hvorfor, og er ikke "kald" eller følelsesløs, kunne så absolutt vurdert adopsjon i fremtidn om jeg skulle hatt barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perle skrev:

Har tenkt en del på dette temaet her, men ikke blitt til at jeg har stillt noen spørsmål.

Hvorfor velger en å benytte seg av eggdonor, når barnet uansett ikke blir ditt biologiske barn? Da må det jo være tusen ganger mer logisk å adoptere?  Så redder en et barn, og man sparer sin egen kropp for påkjenningen av en graviditet. 

Stort sett er bare adopsjon lite aktuelt fordi prosessen tar så mange år og det er så strengt. F.eks kan ikke enslige adoptere annet enn på papiret..og mange av dem som ender med eggdonasjon f.eks er ofte ikke helt unge. Adoptererer en da blir en enda eldre foreldre..

Anonymkode: d613b...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til ts: ville prøvd en runde med egne egg. Du vil jo se på et forsøk med medisiner om du greier få frem egg/bra egg. Hvis du modner veldig lite egg/ikke får innsett ville jeg bare gått rett på eggdonasjon etterpå. 

Anonymkode: d613b...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett er bare adopsjon lite aktuelt fordi prosessen tar så mange år og det er så strengt. F.eks kan ikke enslige adoptere annet enn på papiret..og mange av dem som ender med eggdonasjon f.eks er ofte ikke helt unge. Adoptererer en da blir en enda eldre foreldre..

Anonymkode: d613b...f14

Ja, jeg forstår. Synes det er leit at dette med adopsjon er blitt nærmest uoverkommelig. Føler at da jeg vokste opp på åtti og nittitallet var det omtrent et par adopsjonsbarn i hver skoleklasse. Skjønner jo at det må være strenge krav, men har liksom fått en følelse at det er blitt så rigid at så og si ingen er "gode nok", være seg sivilstatus, legning alder osv. Trist, da det finnes så utrolig mange foreldreløse barn, og så mange mennesker som for allt i verden ønsker seg et. 

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Perle skrev:

Ja, jeg forstår. Synes det er leit at dette med adopsjon er blitt nærmest uoverkommelig. Føler at da jeg vokste opp på åtti og nittitallet var en omtrent et par adopsjonsbarn i hver skoleklasse. Skjønner jo at det må være strenge krav, men har liksom fått en følelse at det er blitt så rigid at så og si ingen er "gode nok", være seg sivilstatus, legning alder osv. Trist, da det finnes så utrolig mange foreldreløse barn, og så mange mennesker som for allt i verden ønsker seg et. 

Enig! Skjønner ikke hvorfor de gjør det vanskeligere og vanskeligere. Greit nok at de vil sikre barna, men når ingen adopterer mer blir det jo lite hensiktsmessig.

Anonymkode: d613b...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Adopsjonskriteriene er ikke uoverkommelige, egentlig, men de er nøye på alder og helse. En del venter for lenge med å søke, slik at med et års saksbehandlingstid i Norge og ventetid etterpå (alt fra 6 mnd til 3-4 år) blir man for gammel. Har en venninne som jobber med adopsjon, og hun sier at de aller fleste som får avslag på søknaden får det pga alder. Så hvis man er i slutten av 30-årene og adopsjon er et ønskelig og mulig alternativ bør man vurdere å sette i gang prosessen heller enn å prøve flere år med ivf/eggdonasjon først.

Jeg ville nok også sett på adopsjon framfor donoregg, men det er så forskjellig fra person til person. Og hvis man vet at man ikke fyller kravene for adopsjon er jo valget lett. Men i TS' tilfelle tror jeg som flere andre her, hadde sjansen vært lav for å lykkes med egne egg ville vel klinikken vært tydelige i sine anbefalinger på det? Det at du har fått valget tror jeg betyr at sjansen er god også med egne egg :)  Lykke til!

Anonymkode: 81dd5...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har råd til det så kan du jo prøve en runde eller to med egne egg først, selv om sannsynligheten for å lykkes jo er liten med så lav AMH. Selv gikk jeg for eggdonasjon fra et nært familiemedlem.

Anonymkode: ec410...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og til ts: ville prøvd en runde med egne egg. Du vil jo se på et forsøk med medisiner om du greier få frem egg/bra egg. Hvis du modner veldig lite egg/ikke får innsett ville jeg bare gått rett på eggdonasjon etterpå. 

Anonymkode: d613b...f14

Tusen takk for godt råd! :)

Anonymkode: 5f017...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Perle skrev:

Ja, jeg forstår. Synes det er leit at dette med adopsjon er blitt nærmest uoverkommelig. Føler at da jeg vokste opp på åtti og nittitallet var det omtrent et par adopsjonsbarn i hver skoleklasse. Skjønner jo at det må være strenge krav, men har liksom fått en følelse at det er blitt så rigid at så og si ingen er "gode nok", være seg sivilstatus, legning alder osv. Trist, da det finnes så utrolig mange foreldreløse barn, og så mange mennesker som for allt i verden ønsker seg et. 

Det er ikke bare at reglene har blitt rigide, men at levestandarden har blitt bedre i mange av de tradisjonelle adopsjonslandene, og landene prioriterer sine egne borgere over utenlandsadopsjon. 8-10 år er nå vanlig adopsjonstid. 

Er imot eggdonasjon så veit hva jeg hadde valgt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...