Gå til innhold

Lett asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hele livet ikke vært særlig glad i å være sosial. Jeg vil være det, men jeg blir helt utslitt. Føler jeg slltid må være årvåken og følge med. Dette fører til at jeg trekker meg tilbake når det kommer for mye folk. Og det er så helvettes irriterende!! Jeg sliter med å lære språk, glemmer engelsken så fort jeg ikke er i miljø der en bruker mye engelsk. Det hjelper dessverre ikke meg å lese bøker eller se på filmer, når jeg ikke skjønner fremmedordene, jeg må bruke google translate. Og jeg sliter med at folk snakker for fort, så jeg ser bare en munn som snakker. 

Jeg liker bedre å gå på kafe alene enn med andre, for med andre må jeg snakke, og jeg er for redd for å være kjedelig. Da er det tryggere å gå alene enn å gå med andre og avsløre kjedeligheten. I tillegg er det ikke alltid jeg kjenner igjen ansikter. Da jeg jobbet i butikk kunne en kunde komme tilbake og si at han var der for ett minutt siden, dersom han skulle ha noe ekstra. Men altså, jeg kjenner jo igjen alle kjente og som jeg omgås mye. 

Så, et spørsmål, er det noen med as som har klart å fungere 100% normalt? Eller er det bare å innse at man mest sannsynlig risikerer å bli arbeidsledig eller må jobbe "på gulvet" pga sykdommen? 

Anonymkode: 6e662...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg glemte å tilføye at jeg missunner folk med karisma, og de som har energi til dette. Men jeg skjønner bare ikke hvordan man kan få det til. Har en sånn dritthjerne som blir sliten av ingenting!

Anonymkode: 6e662...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det du beskriver med aspergers å gjøre?

Anonymkode: 8b6fc...23d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være språkproblemer, synsproblemer, hørselsproblemer andre typer nevrologiske problem. Vanskelig å si noe spesifikt

Anonymkode: 06a7a...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kanskje introvert? Siden du lett blir sliten av sosiale samlinger og må hente deg inn igjen. Har du vært hos legen? Stresser du eller er deprimert? Ta deg en tur hos legen. Kan jo kanskje være enkelt som at du mangler vitaminer?

Synes ikke det virker som dette her er Aspergertrekk, men så vet jeg ikke mye om dette heller. Angående å huske kundens asnsikt kan jo være fordi det er mange innom. Men når man glemmer ansiktet til venner, familie og andre bekjente at man bør bekymre seg tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det du beskriver med aspergers å gjøre?

Anonymkode: 8b6fc...23d

Både fjesblindhet og språkproblemer kan forekomme hos autister

Anonymkode: 06a7a...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hele livet ikke vært særlig glad i å være sosial. Jeg vil være det, men jeg blir helt utslitt. Føler jeg slltid må være årvåken og følge med. Dette fører til at jeg trekker meg tilbake når det kommer for mye folk. Og det er så helvettes irriterende!! Jeg sliter med å lære språk, glemmer engelsken så fort jeg ikke er i miljø der en bruker mye engelsk. Det hjelper dessverre ikke meg å lese bøker eller se på filmer, når jeg ikke skjønner fremmedordene, jeg må bruke google translate. Og jeg sliter med at folk snakker for fort, så jeg ser bare en munn som snakker. 

Jeg liker bedre å gå på kafe alene enn med andre, for med andre må jeg snakke, og jeg er for redd for å være kjedelig. Da er det tryggere å gå alene enn å gå med andre og avsløre kjedeligheten. I tillegg er det ikke alltid jeg kjenner igjen ansikter. Da jeg jobbet i butikk kunne en kunde komme tilbake og si at han var der for ett minutt siden, dersom han skulle ha noe ekstra. Men altså, jeg kjenner jo igjen alle kjente og som jeg omgås mye. 

Så, et spørsmål, er det noen med as som har klart å fungere 100% normalt? Eller er det bare å innse at man mest sannsynlig risikerer å bli arbeidsledig eller må jobbe "på gulvet" pga sykdommen? 

Anonymkode: 6e662...9b0

Dette hr ikke noe med asbergers å gjøre...

Anonymkode: 0476f...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hele livet ikke vært særlig glad i å være sosial. Jeg vil være det, men jeg blir helt utslitt. Føler jeg slltid må være årvåken og følge med. Dette fører til at jeg trekker meg tilbake når det kommer for mye folk. Og det er så helvettes irriterende!! Jeg sliter med å lære språk, glemmer engelsken så fort jeg ikke er i miljø der en bruker mye engelsk. Det hjelper dessverre ikke meg å lese bøker eller se på filmer, når jeg ikke skjønner fremmedordene, jeg må bruke google translate. Og jeg sliter med at folk snakker for fort, så jeg ser bare en munn som snakker. 

Jeg liker bedre å gå på kafe alene enn med andre, for med andre må jeg snakke, og jeg er for redd for å være kjedelig. Da er det tryggere å gå alene enn å gå med andre og avsløre kjedeligheten. I tillegg er det ikke alltid jeg kjenner igjen ansikter. Da jeg jobbet i butikk kunne en kunde komme tilbake og si at han var der for ett minutt siden, dersom han skulle ha noe ekstra. Men altså, jeg kjenner jo igjen alle kjente og som jeg omgås mye. 

Så, et spørsmål, er det noen med as som har klart å fungere 100% normalt? Eller er det bare å innse at man mest sannsynlig risikerer å bli arbeidsledig eller må jobbe "på gulvet" pga sykdommen? 

Anonymkode: 6e662...9b0

Kan være asper.

Anonymkode: 08653...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lett Asperger" finnes ikke. Enten fyller man diagnosekriteriene eller ikke.

Anonymkode: e87a6...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan så absolutt være en "lett" grad av asperger. Du ønsker å være sosial, men får det ikke helt til, redd for å bli oppfattet som kjedelig. Såklart dette er slitsomt. 

Jeg har fått diagnosen asperger og lever et tilsynelatende 100% normalt liv, men blir som deg veldig utslitt av sosial kontakt - da jeg merker i alle sosiale sammenhenger at jeg er annerledes. Vet ikke helt hvordan, men merker at andre forholder seg til meg på en annen måte enn andre folk. Tar det jeg sier mer seriøst, mer bokstavlig, selv når jeg sier ting på tull. Må virkelig konsentrere meg for å fremstå mest mulig normal. Veldig slitsomt.

Misunner også som deg mennesker som er utadvendte og med mye karisma. Jeg kan føle jeg har det selv noen ganger, men merker jo på reaksjonene til andre at det nok bare er innbilning.

Blitt beskrevet av psykolog som "monoton og sosialt keitete", det er vel også typisk for asperger.

 

Anonymkode: 68b4d...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor siterte du meg? At hun har fjesblindhet betyr ikke at aspergere ikke kan ha det

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Lett Asperger" finnes ikke. Enten fyller man diagnosekriteriene eller ikke.

Anonymkode: e87a6...ef1

Jo, man sier gjerne lett eller mild asperger i noen tilfeller. Noen er hardere rammet enn andre, det kommer man ikke utenom. Jeg har en venn som var med på et program med andre aspergere. Der var de delt inn etter funksjonsnivå. Alle hadde den samme diagnosen, men de som hadde jobb eller tok høyere utdanning var i en annen gruppe enn dem som slet med de mer hverdagslige ting.

Anonymkode: 06a7a...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...