Gå til innhold

Hvilke(t) europeisk reisemål har du vært på som er utenfor allfarvei og som du vil anbefale andre?


Gjest Overrasket

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi drar hver sommer til Skottland - har funnet "vår" plass, på øya Islay, helt sør i de skotske hebridene. Vi pleier å utforske omgivelsene rundt også, generelt hele Argyll med sine små, sjarmerende byer (Tarbert, Inveraray, Lochgilphead etc). Vi pleier ofte å ta med oss andre for å vise dem alt det fine her, og spise østers på kaia med en lokalprodusert øl eller whisky... Nå som vi har vært der så ofte, vet vi hvilke puber som har live musikk på hvilke ukedager, hvilken ukedag det kommer fersk melk i butikken, hva vi kan gjøre som er gøy når regnet fosser ned, og hvilke strender som er best når det er sol.

Anonymkode: 64544...481

Høres helt fantastisk ut! Skottland er et land jeg har så lyst til å reise til, men så ender vi opp alle andre steder istedet :P 

Eger i Ungarn er en utrolig koselig by jeg har vært i, det er en del spa-anlegg i området og det produseres fantastisk rødvin der.

Guimarães i Portugal er et sted jeg så gjerne vil tilbake til, et skjønnere sted skal man lete lenge etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket
16 timer siden, Kjetil E skrev:

Wengen - Grindelwald området i Sveits, et av de mest majestetiske områdene i Alpene. Med da i særklasse Eiger, Mönch og Jungfrau. Stort skiområde som ikke er formye brukt (så sant du ikke er her andre helgen i januar da mer enn 50.000 mennesker kommer til området). Her kan du reise med de koslige smalsporede tangstannsbanene opp til Kleine Scheidegg på 2000 meter For så å bytte til en ny tangstansbane opp til europas høyeste jernbanestasjon Jungfraujoch på 3440 meters høyde over havet. Grindelwald er jo og en veldig typisk og koselig alpelandsby.

 

5 timer siden, Birti skrev:

Freiburg i sør-Tyskland - Dette tror jeg er min favoritt av alle småsteder jeg har vært. Kjempekoselig gamleby, fantastisk vakkert i Schwartzwald, spennende øko-prosjekter i bydelen Vauban, knallfin naturpark, god lokal vin.. Stortrivdes!

Rovinj i Kroatia - Vi trodde i alle fall at dette var uttafor allfarveg da vi kom med tog og buss nedover kysten fra Italia, men det var en del turister her. Var uansett en knallfin, liten plass! Nydelig naturpark med fine klipper til å sole og bade fra - mao ikke nødvendig å menge seg med turistene som stort sett holdt seg på stranda nedenfor de to store hotellene (vi bodde i et lite leilighetshotell oppe i byen).

Chur i Sveits - Søt liten by ved foten av Alpene. Mange turister gjennom her pga Bernina Express (som virkelig anbefales), men jeg tror få stopper opp. Vi var her et døgn bare, men kosa oss verre!

Perpignan i Frankrike - Knallfin gamleby med en eldgammel borg, kort vei til vindistriktet og til stranda. Og midt på jernbanestrekningen mellom Paris og Barcelona - det var sånn vi endte opp her ;-)

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi drar hver sommer til Skottland - har funnet "vår" plass, på øya Islay, helt sør i de skotske hebridene. Vi pleier å utforske omgivelsene rundt også, generelt hele Argyll med sine små, sjarmerende byer (Tarbert, Inveraray, Lochgilphead etc). Vi pleier ofte å ta med oss andre for å vise dem alt det fine her, og spise østers på kaia med en lokalprodusert øl eller whisky... Nå som vi har vært der så ofte, vet vi hvilke puber som har live musikk på hvilke ukedager, hvilken ukedag det kommer fersk melk i butikken, hva vi kan gjøre som er gøy når regnet fosser ned, og hvilke strender som er best når det er sol.

Anonymkode: 64544...481

Så mange gode forslag! :nordvesta:

Lurer på om Skottland står for døren, snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annecy i Frankrike syns jeg var utrolig trivelig :) Er ca 1 times kjøring fra Geneve. Ligger masse ski resorts i nærheten, men jeg var der bare på dagstur. Masse koselige cafeer og butikker. Idyllisk natur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vila Nova de Milfontes, utrolig koselig liten by i Portugal, litt backpacker-vibe. Var jo noen andre turister der, men hørte ingen nordmenn og kjenner i alle fall ingen andre som har vært der.

Cardiff i Wales

(Har også vært i Lyon og Sintra)

Flere små, utrolig koselige og mindre kjente byer både i Provence og Languedoc i Frankrike

Skottland og Irland står på ønskelisten min, og skal til Slovenia i sommer. Men mange flere steder jeg gjerne skulle vært:Nikke:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 timer siden, aglaea skrev:

Vila Nova de Milfontes, utrolig koselig liten by i Portugal, litt backpacker-vibe. Var jo noen andre turister der, men hørte ingen nordmenn og kjenner i alle fall ingen andre som har vært der.

Cardiff i Wales

(Har også vært i Lyon og Sintra)

Flere små, utrolig koselige og mindre kjente byer både i Provence og Languedoc i Frankrike

Skottland og Irland står på ønskelisten min, og skal til Slovenia i sommer. Men mange flere steder jeg gjerne skulle vært:Nikke:

 

:tommelopp:

Men Cardiff? DET hadde jeg ikke ventet meg å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Du kan besøke Lviv ( Ukraina ). Det er ganske annerledes enn byene i Norge. Veldig god stemning! Fokus er:  å kose seg i forskjellige lokaler, å spisse god mat. Hvis du liker historiske museer - du har mye muligheter å velge.  Så - reis og opplev andre siden av livet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaliningrad! Definitivt utenfor allfarvei, og verdt et besøk. Odessa.

Anonymkode: 89868...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske kjent by, men Utrecht i Nederland er enda finere enn Amsterdam :)

Anonymkode: 7bffd...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Overrasket skrev:

:tommelopp:

Men Cardiff? DET hadde jeg ikke ventet meg å høre. 

Besøkte noen som bodde der. Men koselig by. På størrelse med Oslo, men har kanskje litt mer småbysjarm enn Oslo, selv om det er en storby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske kjent by, men Utrecht i Nederland er enda finere enn Amsterdam :)

Anonymkode: 7bffd...75b


Ja? :) Jeg virkelig elsker Amsterdam men har aldri vært i Utrecht! Hadde vært veldig interessert i å høre hvorfor du mener Utrecht er finere?:) Er bare oppriktig nysgjerrig! Skal snart tilbake til Nederland igjen og vurderer å besøke en annen by enn Amsterdam!

Anonymkode: afd4c...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ja? :) Jeg virkelig elsker Amsterdam men har aldri vært i Utrecht! Hadde vært veldig interessert i å høre hvorfor du mener Utrecht er finere?:) Er bare oppriktig nysgjerrig! Skal snart tilbake til Nederland igjen og vurderer å besøke en annen by enn Amsterdam!

Anonymkode: afd4c...819

Jeg synes det var mye roligere der, først og fremst. Var samme "feelingen" som i Amsterdam, men her satt man ved kanalene og drakk øl, mens vanntaxiene cruiset forbi. Lånte oss sykler og fikk sett endel, spiste pannekaker og drakk hvitt øl, uten det "kjaset og maset" som det er i Amsterdam. Misforstå meg rett, synes Amsterdam er en fantastisk by, men var så avslappende å være i Utrecht, var som å ta av en del av Amsterdam og slenge det på 30 minutter med tog unna - i mer landlige omgivelser.

Nå er det noen år siden jeg var der, men synes det var utrolig kult å rusle forbi musikkonservatoriet og høre folk øve på musikkstykker mens folk satt rundt og spise lunsjen sin mens de hørte på :) Veldig kulturelt sentrum, og om du er så heldig å komme inn i de privateide bygningene er det kjempekoselig, litt type Bakklandet i Trondheim, bare i mye større skala (og i stein).

Anonymkode: 7bffd...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
14 timer siden, aglaea skrev:

Besøkte noen som bodde der. Men koselig by. På størrelse med Oslo, men har kanskje litt mer småbysjarm enn Oslo, selv om det er en storby?

Jeg skal dit om et par uker, som del av en road trip gjennom Wales med familien! Høres ut som en veldig koselig by :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på bilferie i Cornwall. Det er masse turisme der, men jeg tror det er mer engelskmenn enn utlendinger. Utrolig flott og mange små idylliske steder å kjøre innom. Det var veldig landlig, men vi var også innom Truro en tur, det er "hovedstaden" i Cornwall. Det kan virkelig anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sozopol i Bulgaria. Nydelig liten fiskelandsby uten veldig mye turisme. Veldig hyggelig, stille og fredelig. 

Ellers anbefaler jeg den engelske riviera, samt Devon og Cornwall generelt. I fjor besøkte vi kun Devon (engelske riviera og områdene rundt), i år reiser vi tilbake, men da forsetter vi videre til Cornwall (dog med base i Torquay). Disse byene er ikke nødvendigvis så små, men de er ikke så vanlige for norske turister å besøke. Torquay er en fantastisk by som veldig mange engelskmenn reiser til når de skal på ferie (samt elever på språkreise). Generelt billig og mye god mat, herlige strender, bra shopping, hyggelige mennesker, godt vær osv. Anbefaler også Exmouth (fantastiske strender), Penzance (en by vi skal besøke i sommer), Paignton, Totnes, Teignmouth, Brixham, Newton Abbot og mange andre koselige steder. 

Forøvrig trenger man ikke bil når man reiser i Sør-England, ingen av oss har lappen, men pga meget godt nett av både tog og buss er det ganske enkelt å komme seg rundt. :) 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Yvonne skrev:

Sozopol i Bulgaria. Nydelig liten fiskelandsby uten veldig mye turisme. Veldig hyggelig, stille og fredelig. 

Ellers anbefaler jeg den engelske riviera, samt Devon og Cornwall generelt. I fjor besøkte vi kun Devon (engelske riviera og områdene rundt), i år reiser vi tilbake, men da forsetter vi videre til Cornwall (dog med base i Torquay). Disse byene er ikke nødvendigvis så små, men de er ikke så vanlige for norske turister å besøke. Torquay er en fantastisk by som veldig mange engelskmenn reiser til når de skal på ferie (samt elever på språkreise). Generelt billig og mye god mat, herlige strender, bra shopping, hyggelige mennesker, godt vær osv. Anbefaler også Exmouth (fantastiske strender), Penzance (en by vi skal besøke i sommer), Paignton, Totnes, Teignmouth, Brixham, Newton Abbot og mange andre koselige steder. 

Forøvrig trenger man ikke bil når man reiser i Sør-England, ingen av oss har lappen, men pga meget godt nett av både tog og buss er det ganske enkelt å komme seg rundt. :) 

Mvh Yvonne :heiajente:

Høres ut som du har vært mange flotte steder sør i England og sommerferien høres helt topp ut. :) 

Med bil får man sett mange andre steder og små avkroker som ikke er like tilgjengelig med buss og tog. Jeg vurderte å dra til Cornwall selv uten bil, men det ble med, så alt til sin tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Serafina. skrev:

Høres ut som du har vært mange flotte steder sør i England og sommerferien høres helt topp ut. :) 

Med bil får man sett mange andre steder og små avkroker som ikke er like tilgjengelig med buss og tog. Jeg vurderte å dra til Cornwall selv uten bil, men det ble med, så alt til sin tid. 

Ja, absolutt, det er sant! Hadde jeg hatt lappen hadde jeg nok leid bil, men det var mer et innspill til de som enten ikke ønsker å leie bil, eller som ikke har lappen. Jeg ble overrasket hvor utrolig enkelt et var å komme seg rundt uten bil, jeg trodde det skulle være vanskeligere. 

Men ja, gleder oss veldig. Vi forelsket oss helt i fjor, så målet er å spare opp til feriebolig i området når vi blir pensjonister, men enn så lenge får vi heller nøye oss med vanlige ferier hit. :) 

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luleå i Sverige.

Stor andel med campingfamilier på ferie. Men som singel, barnløs var det aldeles nydelig. Jeg var omringet med liv og røre, så jeg følte liksom ikke på at "alle andre" fordi jeg var bare takknemlig som slapp at det var MINE barn. Samtidig ble det ikke ensomt å reise alene fordi det var liv og glede rundt meg. Strendene var vakre! Været perfekt. Det eneste er at det er ikke så eksotisk mtp mat og slikt. 

Anonymkode: 38490...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Korsika må rangere høyt på lista over undervurderte reisemål! Generelt lite turister, fantastisk natur og masser av helt nydelige strender - de beste etter min mening i sør og nordvest. Lei bil og beregn god tid, siden landskapet er mildt sagt kupert mens tunneller er fraværende og broer over 10 meter knapt lages, må alle hindringer siksakes over eller rundt :) Høydepunkter: å komme sjøveien fra Sardinia inn til Bonifacio som rager oppe på kanten av kalksteinsklippene, drømmestrender som Rondinara, Palombaggia, Petit Sperone og bystranda i I'lle Rousse, den gamle 'hovedstaden' Corte og ikke minst strekningen Corte-Porto, som må være noe av det heftigste vi har kjørt :) 

2. Puglia, hælen på Italia-støvlen! Sør for Gargano-halvøya ser du knapt en utenlandsk turist, tilmed tyske bobiler er sjeldne.. Dette er skikkelig mezzogiorno -midt på dagen- hvor det meste går sakte (utenom fakter, gloser og biltrafikk). Rustikt og solsvidd og det er lett å merke avstanden til det mye rikere nord (selv om Puglia er den mest produktive delen av sør), og det er mulig å bli restaurantens kuriositet bare på grunn av egenskapen til å snakke engelsk :)  Mao, det er lurt å på forhånd ha pugga noen grunnleggende italienske gloser før avreise Norge.. Høydepunkter: Alberobello med trullihusene, hvitkalka Locorotondo, hulehusbyen Sassi i Matera (riktignok innafor grensa til nabofylket), vakre Gallipoli og ikke minst gamlebyen i Lecce. Hvis du liker barokkbyen Firenze, er Lecce barokk på steroider. Pluss strendene da, det er mye kyst men de fleste bra strendene ligger i Tarantobukta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...