Gå til innhold

Blondt hår og blå øyne vil trolig dø ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga mye migrasjon rundt om kring og at trekkene er vanskeligere å arve.

[Jeg bryr meg utelukkende fordi jeg mener trekkene er unike]

Anonymkode: 31ada...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tid og stunder ville de nok ha dødd ut, ja. Men jeg tror verden går under lenge før det blir aktuelt, så jeg ser ikke på det som et kjempestort problem sånn i den store sammenheng.

Anonymkode: 02725...2fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om trekkene mine er unike, og vil dø ut. Det er vanskelig nok å finne kjærligheten,om man ikke skal måtte ta hensyn til det i tillegg...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok det var synd, synes jenter med blå øyne og blondt hår er veldig søte, i motsetning til jenter med brune øyne og sort hår, det liker jeg ikke!

Anonymkode: 8c5de...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tid og stunder ville de nok ha dødd ut, ja. Men jeg tror verden går under lenge før det blir aktuelt, så jeg ser ikke på det som et kjempestort problem sånn i den store sammenheng.

Anonymkode: 02725...2fb

Det vil mest sannsynlig ta kanskje 80 år. 

Anonymkode: 31ada...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke så lenge det finnes blekemidler og blå linser :)
 

Anonymkode: 58f05...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I framtiden vil det være enkelt å endre hår og hudfarge.

Det er allerede mulig, men kostbart

Anonymkode: 692a0...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

genmanipulering kommer til å bli en greie før det skjer, og det er alltid noen som vil foretrekke det utseende for sine barn

Anonymkode: c5839...171

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I framtiden vil det være enkelt å endre hår og hudfarge.

Det er allerede mulig, men kostbart

Anonymkode: 692a0...18b

Jeg tror de færreste foreldre vil tørre å tukle slik med menneske. 

Anonymkode: 31ada...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe blå øyne dør ut... vet om en dame med afrikansk bakgrunn som har barn med en nordmann. Barna har norske samboere og alle barne barna er blond og har blå øyne...Om alle mennesker ble blandet, så ville det likevel bli født barn med blå øyne siden mennesker som er bærere av blå gener også får barn med hverandre selv om de skulle være mørke..

Anonymkode: 1d942...666

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de færreste foreldre vil tørre å tukle slik med menneske. 

Anonymkode: 31ada...1f8

Det gjøres jo allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe blå øyne dør ut... vet om en dame med afrikansk bakgrunn som har barn med en nordmann. Barna har norske samboere og alle barne barna er blond og har blå øyne...Om alle mennesker ble blandet, så ville det likevel bli født barn med blå øyne siden mennesker som er bærere av blå gener også får barn med hverandre selv om de skulle være mørke..

Anonymkode: 1d942...666

Dager hun imot hva vitenskapen sier om hun er negresse.

Anonymkode: 70f95...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok det var synd, synes jenter med blå øyne og blondt hår er veldig søte, i motsetning til jenter med brune øyne og sort hår, det liker jeg ikke!

Anonymkode: 8c5de...a6c

Vi liker sikkert ikke deg heller 😂😂😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan få blondt hår, og blå øyne, selv om det kommer bare fra den ene forelderen. Kan komme fra besteforeldre og.

Kjenner en afrikaner, og halvt afrikaner. Men begge har afrikansk utseende, og de fikk barn med blondt hår og blå øyne. Folk tror jo at de har adoptert barnet. Bestemoren der er norsk.

Og her så har mitt ene barn blondt hår, jeg har mørkebrunt hår, og far har brunt hår.

Anonymkode: 8c3ec...8f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe blå øyne dør ut... vet om en dame med afrikansk bakgrunn som har barn med en nordmann. Barna har norske samboere og alle barne barna er blond og har blå øyne...Om alle mennesker ble blandet, så ville det likevel bli født barn med blå øyne siden mennesker som er bærere av blå gener også får barn med hverandre selv om de skulle være mørke..

Anonymkode: 1d942...666

Kanskje hun var steril og trengte egg. 1/10 kvinner kan ikke få barn av ulike grunner. Så tenkte hun det var enklere for barna å se ut som de andre barna, og bestemte seg derfor for å få tak i europeiske egg. Så kom barna ut med et slikt utseende du beskriver.

Anonymkode: 31ada...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun var steril og trengte egg. 1/10 kvinner kan ikke få barn av ulike grunner. Så tenkte hun det var enklere for barna å se ut som de andre barna, og bestemte seg derfor for å få tak i europeiske egg. Så kom barna ut med et slikt utseende du beskriver.

Anonymkode: 31ada...1f8

Nei hun var ikke steril. Det er ikke barna men barnebarna som er blonde og blåøyde.  Har også sett en mørkhudet jente fra sør amerika som har et lyst barn med blondt hår. Det er vel mer sjeldent antar jeg.? Det vil alltid bli født barn med blondt hår og blå øyne fordi genene dør ikke ut. Har to mørkhudete foreldre gener for blå øyne kan de få barn med blå øyne og blondt hår.

Anonymkode: 1d942...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant befolkningen i Melanesia er det ikke uvanlig med naturlig blondt hår til tross for en hudfarge folk flest ellers forbinder med Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil mest sannsynlig ta kanskje 80 år.

Det er ikke mulig å utrydde det på 3 generasjoner uten etnisk rensing. Innvandrere med gener for mørkt hår og bare brune øyne kommer til å få barn nesten bare med hverandre i minst hundrevis av år framover, akkurat som i USA.

Anonymkode: 51e39...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var dere i biologitimene egentlig?!

Poolen av gener er konstant, dominante gener er ikke mer arvelige enn de recessive.

Jeg skal ta det med teskje:

Vi har en far med genene BB (brun brun) som har brune øyne, og en mor med genene XX (blå) . Generasjon 1 har 50%/50% av hver, det er to brune gen og to blå.

BB XX

De får 4 barn. Barna arver et øyefarge-gen fra moren og ett fra faren
BX BX XB XB
Alle fire får brune øyne, men alle fire har ett blått gen til å gi videre. 50% 50% (akkurat som hos foreldrene)

En av de fire får barn med en som har BB og får fire barn.  (3B, 1X)
BX BB

De barna vil (statistisk) få:
BB, BB, XB og XB
Alle fire vil få brune øyne, men to av dem har det blå genet( 6B, 2X)

En annen får barn med en med XX
BX XX (1B,3X)
Barna får BX,BX,XX og XX. To får blå øyne, og to får brune, (men de bærer 2B, 6X, samme forholdstall som hos foreldrene)

Siste eksempel:

BX får barn med BX, begge har brune øyne. De får også fire barn slik:
BB,BX,XB,XX.
Det første barnet har brune øyne, og kan ikke gi videre noe blått. De to neste har brune øyne, men bærer blått gen. Den siste har blå øyne. Så det blir 4B,4X 50% akkurat som hos foreldrene.

 

Så vidt jeg vet er forholdstallet i verden 20% blå, 80 % brune.

Fra Illustrert vitenskap:

Fordelingen av folks øyefarge er fastlagt

Mange av dem med brune øyne bærer altså den defekte utgaven uten at det er synlig, og det vil gå i arv til halvparten av deres barn. Hvis ikke det ”vikende” genet er skadelig, blir det ikke utstøtt av genpuljen. Derfor vil den dominerende og den vikende utgaven av genet fortsette å eksistere i befolkningen, og det innbyrdes forholdet mellom dem vil forbli konstant. Fordelingen av folks øyefarge er følgelig fastlagt.

 

 

Anonymkode: 03311...d55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...