Gå til innhold

SV vil la folk bruke hasj, ta ecstasy og sniffe kokain


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke ofte jeg er enig med SV. Men her kommer de med noe fornuftig. Avkriminalisering er noe jeg selv har argumentert for i mer en 20 år og jeg vet jo det kommer. Det viste jeg for over 20 år siden også. Til og med Høyre snakker om det i dag. Synd det ennå vil ta tid og mennesker vil ennå oppleve grove overgrep av statens menn i uniform. Men Norge er i ferd med og våkne og det er bra. Så flott SV.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de journalistiske spørsmålene. Ikke bare en, men to ganger, spør de: "oi så da skal vestkantfolk i Oslo få lov å sniffe kokain?" 

 

Dette er jo en av de mest interessante debattene vi har, og så er det det de spør om liksom 😂

 

For øvrig enig med SV. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Portugal er narkotika lovlig. For å si det sånn, man blir kvitt jævlig mye kriminalitet da. At folk er dum i hodet får være deres problem.

Anonymkode: 03201...523

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Portugal er narkotika lovlig. For å si det sånn, man blir kvitt jævlig mye kriminalitet da. At folk er dum i hodet får være deres problem.

Anonymkode: 03201...523

Det er ikke lovlig i portugal. Det er en betinget straffefrihet for visse mindre kvanta. Myndighetene kan gi deg visse pålegg, og samarbeider du ikke, kan du bli straffet. Salg, distribusjon, innførsel og tilvirkning har strenge straffer.

Anonymkode: de5d4...4a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Modig forslag fra SV og på sikt tror jeg også at en slik prioritering vil vise seg å være riktig.

Ellers er det det litt kleint hvordan journalistene her ivrer etter å presisere at det sniffes kokain på vestkantfester. To ganger skal de ha svar på dette..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var et idiotisk forslag for å være helt ærlig. Tanken er god, men det er jo mye som SV kanskje ikke helt har tenkt på føler jeg, når de foreslår dette. For det første, kan ikke da langere bare si at de er brukere hvis de blir tatt? Problemet her er jo at SV ikke gjør noe med bakmennene. Siden det da er ulovlig å selge og produsere, så vil jo dette da fortsatt foregå skjult og ukontrollert. Og pengene vil fortsatt gå til de kriminelle.

Jeg synes da heller det ville vært mer fornuftig å legalisere medisinsk marihuana f.eks, til de som trenger det. Så kan kanskje staten kontrollere dette salget - og tjene på det. Da kunne det foregå i litt mer kontrollerte omgivelser. Kan jo trekke inn Colorado i USA. Denne delstaten har jo blitt ganske rik pga dette. Kunne ikke det vært en bedre modell?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig, men siden forslaget kommer fra SV, så må det være en hake et sted. Tenker enten massive skatte- og avgiftsøkninger som straff eller at dette er et insentiv for å få ned tallene befolkningsveksten. Går derfor imot forslaget.

Anonymkode: 8abcf...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å se at flere partier tar til fornuft. Å straffe mennesker pga. deres rusproblemer hører fortiden til. Det er å sparke de som ligger nede. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang er jeg enig med SV i en sak. Jeg tror dette vil det komme mer og mer av. 

Anonymkode: 394c9...251

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet enig, men siden forslaget kommer fra SV, så må det være en hake et sted. Tenker enten massive skatte- og avgiftsøkninger som straff eller at dette er et insentiv for å få ned tallene befolkningsveksten. Går derfor imot forslaget.

Må nok enorme skatteøkninger til med de helseskadene frislipp av kokain, xtc og heroin vii medføre. For det er jo ikke de som bruker dette som betaler for det.

Anonymkode: 3ebcf...d54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller de kjeltringene som produserer det. Mange narkomane har det gjerne hardt nok som det er, de trenger kanskje heller å bli sett og hørt. 

Litt som at man ikke burde gå etter prostituerte fra utlandet, men heller de som står bak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Callisto83 skrev:

Synes dette var et idiotisk forslag for å være helt ærlig. Tanken er god, men det er jo mye som SV kanskje ikke helt har tenkt på føler jeg, når de foreslår dette. For det første, kan ikke da langere bare si at de er brukere hvis de blir tatt? Problemet her er jo at SV ikke gjør noe med bakmennene. Siden det da er ulovlig å selge og produsere, så vil jo dette da fortsatt foregå skjult og ukontrollert. Og pengene vil fortsatt gå til de kriminelle.

Jeg synes da heller det ville vært mer fornuftig å legalisere medisinsk marihuana f.eks, til de som trenger det. Så kan kanskje staten kontrollere dette salget - og tjene på det. Da kunne det foregå i litt mer kontrollerte omgivelser. Kan jo trekke inn Colorado i USA. Denne delstaten har jo blitt ganske rik pga dette. Kunne ikke det vært en bedre modell?

 

Medisinsk behandling med cannabis ble innført i norsk helsetjeneste i 2012. De som trenger slik behandling får det etter en nytte- og forsvarlighetsvurdering. Det er en utgiftspost for staten, og ikke en inntektskilde.

Anonymkode: de5d4...4a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisinsk behandling med cannabis ble innført i norsk helsetjeneste i 2012. De som trenger slik behandling får det etter en nytte- og forsvarlighetsvurdering. Det er en utgiftspost for staten, og ikke en inntektskilde.

Anonymkode: de5d4...4a8

Tenker du da på Sativex eller Bedrocan? Bedrocan kommer fra Nederland, og selv om det i teorien er lov å søke om godkjenning for dette for pasienter i Norge, så tipper jeg det er ytterst sjeldent at det går igjennom. Så du har helt rett, slik det er for øyeblikket er det en utgiftspost. Men dette kunne vel blitt forandret hvis Norge selv dyrket noe tilsvarende under kontrollerte former?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge! Ikke at det er særlig vanskelig og få tak i det allerede da, men hadde vært kult hvis de også var søndagsåpne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Mari Y skrev:

Ta heller de kjeltringene som produserer det. Mange narkomane har det gjerne hardt nok som det er, de trenger kanskje heller å bli sett og hørt. 

Litt som at man ikke burde gå etter prostituerte fra utlandet, men heller de som står bak. 

Man må huske på, at de fleste som bruker ulike rusmidler som går under narkotika, er helt vanlige mennesker og ikke rusmiddelavhengige (narkomane). Det er som kjent ikke slik at alle som bruker alkohol er alkoholikere. Det er på tide å stoppe overgrepene mot mennesker som på ingen måte gjør noe annet galt en og bruke rusmidler. Om det er alkohol eller hasj, amfetamin osv. Spiller ingen rolle, rus er rus.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er dette valgflesk!

Om det er lovlig i andre land, ja så la de bare ha det. Her i landet er vel svært få som vil klare å styre seg om de begynner med det i lovlige former. Og den dagen det er gått for langt, og de mister jobb pga misbruk, og førerkortet pga kjøring i ruspåvirka tilstand. Hvor skal de da skaffe penger til mere dop? Da er veien kort til kriminalitet. Og det har vi vel nok av i dag med de som ruser seg, har vi ikke? Det er ikke alle som kommer inn noen ordning for avvenning. Er ikke lenge siden jeg leste på et nettsted, det var en trailersjåfør som ble tatt med 0,7 i promille, andre forsøk var den passert 0,8....altså stigende rus....og vedkommende er norsk....og kjørte flybensin. Er det virkelig så jævlig smart å slippe dette til??

Og tenk deg før DU siterer meg på dette! FRP lovte gull og grønne skoger(omtrent) at veibommer skulle vekk! Og det skulle ikke komme nye. Hva er skjedd? Ikke en dritt av det de har de "lovet", når en ser bort fra de som blir borte når de er nedbetalt. Det har kommet flere bommer, selv om de skylder på de rød/grønne.

SV blir heldigvis samme leksa i dette tilfellet :):):):) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tdm900 skrev:

For det første er dette valgflesk!

Om det er lovlig i andre land, ja så la de bare ha det. Her i landet er vel svært få som vil klare å styre seg om de begynner med det i lovlige former. Og den dagen det er gått for langt, og de mister jobb pga misbruk, og førerkortet pga kjøring i ruspåvirka tilstand. Hvor skal de da skaffe penger til mere dop? Da er veien kort til kriminalitet. Og det har vi vel nok av i dag med de som ruser seg, har vi ikke? Det er ikke alle som kommer inn noen ordning for avvenning. Er ikke lenge siden jeg leste på et nettsted, det var en trailersjåfør som ble tatt med 0,7 i promille, andre forsøk var den passert 0,8....altså stigende rus....og vedkommende er norsk....og kjørte flybensin. Er det virkelig så jævlig smart å slippe dette til??

Og tenk deg før DU siterer meg på dette! FRP lovte gull og grønne skoger(omtrent) at veibommer skulle vekk! Og det skulle ikke komme nye. Hva er skjedd? Ikke en dritt av det de har de "lovet", når en ser bort fra de som blir borte når de er nedbetalt. Det har kommet flere bommer, selv om de skylder på de rød/grønne.

SV blir heldigvis samme leksa i dette tilfellet :):):):) 

Politikere er en gjeng løgnaktive 'filurer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Callisto83 skrev:

Synes dette var et idiotisk forslag for å være helt ærlig. Tanken er god, men det er jo mye som SV kanskje ikke helt har tenkt på føler jeg, når de foreslår dette. For det første, kan ikke da langere bare si at de er brukere hvis de blir tatt? Problemet her er jo at SV ikke gjør noe med bakmennene. Siden det da er ulovlig å selge og produsere, så vil jo dette da fortsatt foregå skjult og ukontrollert. Og pengene vil fortsatt gå til de kriminelle.

Jeg synes da heller det ville vært mer fornuftig å legalisere medisinsk marihuana f.eks, til de som trenger det. Så kan kanskje staten kontrollere dette salget - og tjene på det. Da kunne det foregå i litt mer kontrollerte omgivelser. Kan jo trekke inn Colorado i USA. Denne delstaten har jo blitt ganske rik pga dette. Kunne ikke det vært en bedre modell?

 

Fokuset/ressursene går jo over på å ta bakmennene, da ressursene som blir brukt på å ta brukerne blir frigjort... obviously. 

Anonymkode: 318c8...316

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...