Gå til innhold

Oversettelseshjelp - engelsk til norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen ord jeg ønsker å ha et presist norsk ord på: 

1. Pursue 

2. Longing (helst noe annet enn 'lengter'/'lengsel') 

2. Questioning (helst noe annet enn 'å stille spørsmål ved')

Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg. :) Er det noen som kan anbefale en god synonymordbok på nett forresten? De jeg har brukt hittil er ikke så gode. 

Anonymkode: 589f0...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil du ikke få. Språk viser seg å være slik at et ord på ett språk sjeldent nøyaktig tilsvarer et ord på et annet språk. Ser du i ei stor ordbok, slik som Norsk Ordbok eller Riksmålsordboken (eller tilsvarende på andre språk), ser du at praktisk talt alle ord er flertydige, dog er det lett å se den innbyrdes slektskapen mellom bruksområdene. Har ordboka f.eks. ført opp ti betydninger av et ord, vil du ofte se at for å finne passende ord for å oversette godt til et annet språk, må du bruke kanskje fire-fem, alt etter betydning, stilnivå, geografi o.a.
Konklusjonen blir at å spørre etter en universaloversettelse av et ord er fåfengt. Ordet må presenteres i en sammenheng. Jo flere detaljer, dess bedre.

Synonymordboka til ordnett.no synes jeg er fullt brukbar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hvis du forteller litt mer rundt konteksten ordene skal brukes i, så er det enklere å finne det egnede norske ordet. Ordene "pursue", "longing" og "questioning" har jo også flere betydninger på engelsk, og da er det greit å vite i hvilken sammenheng ordene brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...