Gå til innhold

Forskjell på dyreelskere og ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner to i nær krets som ikke har dyr i huset. Hun ene har spesielt vært tidlig ute med å konstatere at hun ikke liker hunder og katter. Ikke har hun allergier, men ønsket likevel at samboeren hennes skulle kvitte seg med hunden sin. Jeg har dessverre erfart at hun har lite empati, og er opptatt av å ikke vise seg som emosjonell og "svak" som oss andre.

Hun andre er egentlig ei venninne av meg, men har vurdert å kutte henne ut av flere årsaker. Hun skal tidligere ha nevnt å skaffe en hund i huset til seg og barnet, men jeg innså etterhvert at hun sa dette for å lure meg til å tro at hun er glad i dyr. Hun har avslørt seg selv som sprudlende, men empatiløs og falsk. Hun vil gjerne snylte på andre for å slippe arbeidet selv, og ønsker dessuten ikke å bidra på gård som mannen hennes skulle overta.

I alle fall. Begge disse kvinnene er egentlig kalde følelsesmessig, og opptatt av fasade. Vet også at ingen av dem er oppvokst ned dyr.

Jeg har hatt 2 marsvin, 1 katt, 1 kanin og en hare(funnet forlatt og nesten døende. Men ble sluppet fri igjen senere). Så har jeg i dag fisker, to katter og 1 hund 😊 Veldig fornøyd med dette, og ser på dem som babyer. Selv har jeg en liten datter som drar godt utbytte av dyreholdet, og er både empatisk, ansvarsfull og voksen av personlighet. Nettopp fordi hun har lært å ta ansvar, respektere og ta vare på dyr. Det har også gitt både meg og henne masse kjærlighet.

Jeg er en introvert person, men er likevel smart og sunn. Jeg fungerer veldig fint med andre mennesker, unntatt de av dem med psykopatiske fakter(hvem gjør vel egentlig ikke det?).

Jeg dømmer ikke allergikere, personer ned dårlige opplevelser, eller de av dem som velger bort dyr pga.mye jobb og slikt. Men helst personer som ikke liker dyr uten en god grunn. Mange av dem har ytret ønske om å ville dyr vondt, eller kritisert dyr på en lite reflektert/ barnslig måte.

Jeg synes det er veldig hyggelig med dyr, og finner verdifull selskap i dem:) Spesielt på dager hvor jeg er alene hjemme. Veldig koselig når kattene plutselig kommer og setter seg sammen med deg i sofaen osv.

 

Hva mener dere andre?

 

 

Anonymkode: e8a5c...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det nødvendigvis trenger å være en link mellom de som bare ikke liker dyr og psykopater. Noen er bare ikke vokst opp med det, og tenker vel at det er mye arbeid. 

MEN mennesker som uttrykker at de ønsker å skade dyr uten at de har påført dem noe vondt på noen måte, de er det definitivt noe galt med. 

Anonymkode: 32b70...49a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det nødvendigvis trenger å være en link mellom de som bare ikke liker dyr og psykopater. Noen er bare ikke vokst opp med det, og tenker vel at det er mye arbeid. 

MEN mennesker som uttrykker at de ønsker å skade dyr uten at de har påført dem noe vondt på noen måte, de er det definitivt noe galt med. 

Anonymkode: 32b70...49a

Bc. Vedkommende  bi...Ts beskriver har opplagt sterke negative karaktertrekk. Ufyselig mennesket slik hun beskrives. 

Anonymkode: d35a2...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det nødvendigvis trenger å være en link mellom de som bare ikke liker dyr og psykopater. Noen er bare ikke vokst opp med det, og tenker vel at det er mye arbeid. 

MEN mennesker som uttrykker at de ønsker å skade dyr uten at de har påført dem noe vondt på noen måte, de er det definitivt noe galt med. 

Anonymkode: 32b70...49a

Det er sterkt link mellom hat av dyr og dyssosial personlighets forstyrrelse slik jeg har erfart det. Både direkte tortur og å hate de.   Hadde fulgt med som en hauk  på en slik person.  

Anonymkode: d35a2...e4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at dyreelskere er litt dumme og enkle...

Anonymkode: 7cc1a...528

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke liker dyr mangler som regel grunnleggende empatiske evner, derfor er det viktig å lære barn å respektere og elske dyr allerede fra bhg alder

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg liker dyr. 

Men etter å ha lest en del her inne har jeg opparbeidet en grunnleggende skepsis til mange dyreelskere som uttrykker seg direkte menneskefiendtlig, og IRL har jeg opplevd at vi har blitt utskjelt på grunn av vårt husdyrhold. 

Utelukkende basert på min erfaring kan jeg vel si at det er like mange dyreelskere som dyrehatere som mangler en del grunnleggende empatiske evner.

Anonymkode: 1e3fc...01a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virker litt fordomsfull, kanskje derfor venninna di måtte "lure" deg og si at hun kunne hatt en hund. Så fort du fant ut at hun ikke ville ha en hund likevel, så var hun liksom empatiløs, eller? 

Kjenner varme og snille mennesker som ikke har noe særlig til overs for hverken katter eller hunder, og så er det jo mange kalde rasshøl som har kjæledyr. Det er jo egentlig ikke lov å dra opp navnet Hitler i nettdebatter, men han hadde en bikkje som han elsket høyt, det samme kan vel ikke sies om hans forhold til mennesker. Kjøper at det er bra for barn å vokse opp med dyr, men man trenger ikke mangle noe alvorlig i livet og utvikle negative egenskaper om man ikke har gjort det.

Jeg elsker forøvrig katter og misliker hunder, hva gjør det meg til mon tro? =) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig fordomsfull. Kanskje man blir fordomsfull av å ha så mange dyr? 

Så hvis jeg bare ikke ønsker det ansvaret? Jeg er ikke spesielt opptatt av dyr, trenger ikke det selskapet.  Er ikke spesielt glad i katter som ødelegger møbler og pisser inne og styrer. Eller hunder som stinker og bjeffer. Jeg ønsker også å dra på ferie uten å ta hensyn til et dyr  

Jeg mangler ikke empati selv om?  Jeg bare liker ikke egentlig så godt dyr. 

Anonymkode: 2caf2...e00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg liker dyr. 

Men etter å ha lest en del her inne har jeg opparbeidet en grunnleggende skepsis til mange dyreelskere som uttrykker seg direkte menneskefiendtlig, og IRL har jeg opplevd at vi har blitt utskjelt på grunn av vårt husdyrhold. 

Utelukkende basert på min erfaring kan jeg vel si at det er like mange dyreelskere som dyrehatere som mangler en del grunnleggende empatiske evner.

Anonymkode: 1e3fc...01a

Stygt! Du blir altså provosert av mennesker som har NULL, NADA, INGEN toleranse for ræva dyremishold! Gratulerer med fantastisk fokus i verden anno 2017! Sånne folk trenger vi jo, de som virkelig vet hvor de skal passerer sitt engasjement! 

Anonymkode: d35a2...e4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Synes du virker litt fordomsfull, kanskje derfor venninna di måtte "lure" deg og si at hun kunne hatt en hund. Så fort du fant ut at hun ikke ville ha en hund likevel, så var hun liksom empatiløs, eller? 

Kjenner varme og snille mennesker som ikke har noe særlig til overs for hverken katter eller hunder, og så er det jo mange kalde rasshøl som har kjæledyr. Det er jo egentlig ikke lov å dra opp navnet Hitler i nettdebatter, men han hadde en bikkje som han elsket høyt, det samme kan vel ikke sies om hans forhold til mennesker. Kjøper at det er bra for barn å vokse opp med dyr, men man trenger ikke mangle noe alvorlig i livet og utvikle negative egenskaper om man ikke har gjort det.

Jeg elsker forøvrig katter og misliker hunder, hva gjør det meg til mon tro? =) 

Du liker ikke dyr heter det. Å mislike hunder er det samme som å skrive under" jeg er en kald f". 

Anonymkode: d35a2...e4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg liker dyr. 

Men etter å ha lest en del her inne har jeg opparbeidet en grunnleggende skepsis til mange dyreelskere som uttrykker seg direkte menneskefiendtlig, og IRL har jeg opplevd at vi har blitt utskjelt på grunn av vårt husdyrhold. 

Utelukkende basert på min erfaring kan jeg vel si at det er like mange dyreelskere som dyrehatere som mangler en del grunnleggende empatiske evner.

Anonymkode: 1e3fc...01a

Enig med deg på alle punkter :-)

Anonymkode: 2caf2...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Helt klart en sammenheng. Det å ikke like dyr , blir det samme (for meg) som å være rasist. Dyr har lik rett til å være på denne planeten og ha det godt på lik linje med oss mennesker. Hvem sier de er midre verd enn oss? (dersom du ikke er religiøs da. (Tror Bibelen og Koranen setter de under menneskene) Vi har ikke eneretten på denne planeten. De er satt her sammen med oss.

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker dyr. :) 
Blir utrolig frustrert når mennesker sier at dyr ikke har sjel og slikt, de er akkurat som oss, bare at de har sin egen kultur og språk. Så klart man ikke kan forstå noen man ikke går inn for å forstå, men det gjør ikke noen av dem mindre verdifull av den grunn. :( 

Jeg dømmer ikke mennesker. 
Derimot, jeg aksepterer ikke om noen skader dyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cuntzilla skrev:

Synes du virker litt fordomsfull, kanskje derfor venninna di måtte "lure" deg og si at hun kunne hatt en hund. Så fort du fant ut at hun ikke ville ha en hund likevel, så var hun liksom empatiløs, eller? 

Kjenner varme og snille mennesker som ikke har noe særlig til overs for hverken katter eller hunder, og så er det jo mange kalde rasshøl som har kjæledyr. Det er jo egentlig ikke lov å dra opp navnet Hitler i nettdebatter, men han hadde en bikkje som han elsket høyt, det samme kan vel ikke sies om hans forhold til mennesker. Kjøper at det er bra for barn å vokse opp med dyr, men man trenger ikke mangle noe alvorlig i livet og utvikle negative egenskaper om man ikke har gjort det.

Jeg elsker forøvrig katter og misliker hunder, hva gjør det meg til mon tro? =) 

Crazy catlady..? :fnise:

Sorry, klarte ikke la være... :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du liker ikke dyr heter det. Å mislike hunder er det samme som å skrive under" jeg er en kald f". 

Anonymkode: d35a2...e4d

Du er jo åpenbart ikke helt riktig i hodet.

Jeg elsker hunder, og har en selv. Jeg liker derimot ikke katter, men blir selvfølgelig lei meg når jeg ser bilder av mishandlede katter, fordi alle dyr fortjener å ha det bra. Jeg har, som flere her, opplevd at det ikke nødvendigvis er noen link mellom å ikke like dyr og det å være empatiløs. Man kan være like empatiløs om man elsker dyr. Men om man får glede av å skade dyr, da er man jo helt klart psykopat.

TS virker svært fordomsfull. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest antbug

Jeg synes ofte det er de ekstreme dyreelskerne som virker minst empatiske. Mot mennesker, altså. Enkelte her i tråden trenger å se litt nærmere på holdningene sine. Hvis man putter de som ikke har lyst på kjæledyr i samme bås som de som liker å plage dyr er man enten dum eller slem.

Et av de mest dyrekjære menneskene jeg kjenner har forresten ingen kjæledyr. Han mener det er dyreplageri å ha dyr som er skapt for et liv i frihet i en leilighet i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poverella

Mennesker som ønsker å påføre dyr smerte eller liker å se de lide er like ufyselige som mennesker som liker å se mennesker lide. Men det må da være greit å rett og slett ikke være så begeistret? 

Jeg er selv en dyreelsker, men dømmer ikke de som ikke er det. Det har vel med hva man er vant med.

Du virker nesten litt bitter i hovedinnlegget. Jeg tror ikke du kan så kategorisk anslå hvilke egenskaper ulike mennesker innehar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stygt! Du blir altså provosert av mennesker som har NULL, NADA, INGEN toleranse for ræva dyremishold! Gratulerer med fantastisk fokus i verden anno 2017! Sånne folk trenger vi jo, de som virkelig vet hvor de skal passerer sitt engasjement! 

Anonymkode: d35a2...e4d

Gratulerer!  Du klarte med dette innlegget å bekrefte mitt tidligere inntrykk av at enkelte ekstreme dyreelskere er usympatiske, og ikke minst uemaptiske.  (Vanlige dyreelskere går ikke under denne kategorien)

Jeg blir utskjelt fordi jeg har feil dyr.  (Adpoterte en mishandlet fugl som ellers ville blitt avlivet)
At fuglen er frittflyvende, og at jeg i følge dyrlegen er en god "matmor" er irrelevant i deres øyne, de er bestemte på at fugler ikke skal være husdyr, og at fuglen derfor heller burde vært avlivet.  At jeg mener det er verre å avlive friske dyr er feil mening i følge dem.

Jeg er glad i dyr, og jeg er glad i mennesker, og vil det beste for begge.  Kan du si det samme?

Anonymkode: 1e3fc...01a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at dyreelskere er litt dumme og enkle...

Anonymkode: 7cc1a...528

Hmm, den har jeg aldri hørt før. Man kan da elske dyr og samtidig være smart ? 
 

Anonymkode: dccb4...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...