Gå til innhold

Rydde på en glavplass - innafor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på graven til min beste venn i forrige uke. Der var det flere sluktnede lys og noen skikkelig tørre og stygge kranser.

Jeg vurderte å fjerne alt og sette opp noe penere sammen med Lys. Jeg vet at avdøde selv ikke hadde hatt noe i mot det , men fikk meg ikke til å gjøre det.

Jeg fjernet gamle nedbrente lys og kaster de, men hva med stygge kranser/blomster, kan jeg rydde litt i det også?

Anonymkode: bf0c9...3df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så sant de er visne og du ser de har ligget der altfor lenge, så tror jeg det bare hadde blitt satt pris på at de ble byttet ut med noe nytt😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre; såfremt det er tydelig visne blomster og kranser, ser jeg ikke noe problem. De fleste setter pris på en fin og ryddet grav. 

(Noen familier har riktignok spesielle tradisjoner, hvor de f.eks sparer en tørket blomst fra hver bukett, eller alle lapper/bånd med beskjeder på kranser - spesielt kort tid etter et dødsfall. Men hvis du kjente avdøde godt og vet at dette ikke er tilfellet, ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal kunne rydde opp litt :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranser ol. Ville jeg reagert voldsomt på om noen hadde fjernet fra "vårt" gravsted. De ligger der blant annet for å beskytte løker av tulipaner m.m. vi har satt ned i høst, og skal ligge der til vi steller graven før påske. 

Utbrente lys vil jeg sette pris på at andre rydder bort. Det er jo søppel. 

Men dette er min mening på vårt barns grav. 

Anonymkode: c9c1a...9f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på graven til min beste venn i forrige uke. Der var det flere sluktnede lys og noen skikkelig tørre og stygge kranser.

Jeg vurderte å fjerne alt og sette opp noe penere sammen med Lys. Jeg vet at avdøde selv ikke hadde hatt noe i mot det , men fikk meg ikke til å gjøre det.

Jeg fjernet gamle nedbrente lys og kaster de, men hva med stygge kranser/blomster, kan jeg rydde litt i det også?

Anonymkode: bf0c9...3df

Det er innafor i min bok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kranser ol. Ville jeg reagert voldsomt på om noen hadde fjernet fra "vårt" gravsted. De ligger der blant annet for å beskytte løker av tulipaner m.m. vi har satt ned i høst, og skal ligge der til vi steller graven før påske. 

Utbrente lys vil jeg sette pris på at andre rydder bort. Det er jo søppel. 

Men dette er min mening på vårt barns grav. 

Anonymkode: c9c1a...9f9

Voldsomt? Vi har også granbar etc som beskytter blomsterløken i jords, men om noen av god vilje hadde ryddet bort dette (sammen med nedbrente gravlykter) for tidlig på min datters grav i mars ville jeg skjønt at det ikke var for å være slem. Å reagere voldsomt på det synes jeg er unødvendig. Jeg synes ikke man skal gjøre folk redde for å prøve å hjelpe til, selv om hjelpen ikke alltid treffer riktig.

Anonymkode: b28e6...969

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen rydda på graven til min far hadde jeg ikke likt det. For de pårørende er det kanskje deres trøst og rydde og ordne graven etter en viss tid. Det er faktisk ikke du som skal gjøre det uansett hvor vissent ting er der. De pårørende kan reagere sterkt når de kommer der og noen har ordna graven. 

Anonymkode: bc238...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Det var riktig av deg å fjerne nedbrente lys og det som åpenbart er søppel. Men visne kranser er jeg usikker på. Som noen sier her, kanskje det er ment å være ly for løker som skal komme opp? Vanskelig å vite hva slags tanker andre har.

Selv har jeg kommet til mine foreldres grav og fått bakoversveis omtrent, for noen har vært der og "ordnet". Flere gg har jeg måttet gå hjem med det som jeg hadde tenkt å sette der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan sende familien hennes en melding å spørre om de synes det er greit, eller om de vil stelle graven selv? Hvis de ikke svarer så får du anta at de vil stelle den selv.

Anonymkode: e6658...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør spørre avdødes nærmeste familie + avdødes familie som bor nærmest gravstedet før du gjør noe. Ikke oss fremmede her.

Anonymkode: 54c40...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, March 19, 2017 den 6.16, AnonymBruker skrev:

Voldsomt? Vi har også granbar etc som beskytter blomsterløken i jords, men om noen av god vilje hadde ryddet bort dette (sammen med nedbrente gravlykter) for tidlig på min datters grav i mars ville jeg skjønt at det ikke var for å være slem. Å reagere voldsomt på det synes jeg er unødvendig. Jeg synes ikke man skal gjøre folk redde for å prøve å hjelpe til, selv om hjelpen ikke alltid treffer riktig.

Anonymkode: b28e6...969

Ja, voldsomt. Fordi gravstedet er stedet der barnet vårt ligger, og vi som har hovedansvaret for. 

Selv svigermor sender bilde når hun er på graven, av graven og spør hva og om hun skal gjøre noe, før hun gjør noe, fordi hun har respekt for at det er vi som har hovedansvaret. 

Men mennesker er ulike, det kan jo og være forskjell på når det er et etterlengtet barn som dør før det får mulighet til å leve, og når det er andre med ett levd liv bak seg. 

Går en på kirkegårdene på denne tiden av året, så har de fleste gravene kranser, granbar og vinterdekke. Knapt noe av dette vinterdekket ser særlig pent ut, nå, når det har lagt de fleste steder siden Allehelgensdag? 

Folk er forskjellig, og har ulike tanker om mangt og mye, det viktigste er å prate sammen og finne løsninger, og å ha klare beskjeder for å unngå unødvendigheter. 

Anonymkode: c9c1a...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt den avdødes foreldre om hva som er greit og ikke. Dette er ofte et sårt tema for de pårørende, og de pårørende vil som oftest rydde og stelle graven selv som de selv ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Jeg tenker som så at om folk virkelig vil bruke noe til å beskytte blomsterløken osv, så hadde de sørger for at "beskyttelsen" til enhver tid så pen ut og ikke latt visne kranser fra 2016 ligge der i mars måned. Visne julekranser vitner for meg om en lite besøkt grav og jeg hadde lett kastet dem og erstattet dem med noe nytt og friskt, til ære for den som ligger der. Ingen fortjener å ha en sjuskete og ustelt gravplass.

 

Anonymkode: d440d...890

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...