Gå til innhold

Er det innenfor å bruke bunaden i utenlandsk bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det? 

Har blitt invitert til katolsk bryllup i Polen i sommer, og lurer med dette på om det er innenfor å ha på seg bunaden i kirka. Jeg har ikke vært i mange bryllup, og vet rett og slett ikke hva som er skikken. 

Hva tenker dere? Har dere hatt på dere bunaden i bryllup utenfor Norge?

Anonymkode: 37485...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Det kan ikke jeg se kan gjøre noe, men om du er i tvil så kan du jo spør brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var nei faktisk, men har ikke noe fasitsvar. Har man på seg bunad i et utenlandsk bryllup tenker jeg at man lett kan havne i sentrum, og overskygge bruden, og det kan slå dårlig an hos bruden og familien hennes.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? De har tradisjonelle drakter i Pilen også. Snakk med brudeparet om hva de har satt som kleskode :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen min og hennes kone hadde bunad i et muslimsk bryllup. Det ble tatt godt imot. : -)

Anonymkode: 6ca0d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prat med brudeparet! Bunader er ofte stor stas blant utenlandske, og du kan fort ta oppmerksomheten fra bruden. Og det er jo dumt.. :) Hør med brudeparet hva som er ok/ikke ok :)  Da får du et sikkert svar..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet er folk som bruker bunad i alle fest eller høytid sammenhenger. Det må da finnes en fin kjole man kan bruke. Koster ikke all verdens på butikker som HM for eksempel

Anonymkode: fe27b...8a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste jeg vet er folk som bruker bunad i alle fest eller høytid sammenhenger. Det må da finnes en fin kjole man kan bruke. Koster ikke all verdens på butikker som HM for eksempel

Anonymkode: fe27b...8a7

For meg er bunaden det fineste plagget jeg har, som jeg verdsetter veldig høyt og føler meg veldig fin i. Ingen kjoler fra H&M kan gi meg den samme følelsen. 
Jeg kan for all del føle meg fin i andre kjoler, men ikke på samme nivå som bunaden. 
Jeg har nydelige kjoler, både billige og dyre, designer og "allmenn-produserte", og bunaden er fortsatt en av de fineste. 

Den passer selvfølgelig ikke i alle fester, men bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai, er typiske fester den absolutt passer. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det er lurt å spørre brudeparet. Dersom det der er vanlig å bruke lokale drakter i bryllup vil ikke bunaden skille seg for mye ut, men om du blir den eneste vil du ta for mye oppmerksomhet.

Jeg tror faktisk jeg helts ville droppet bunaden uansett, for det å frakte den med til Polen er jo litt styr. Den er jo ganske stor, og fordi jeg er redd for at bagasjen skal bli borte ville jeg måtte hatt den i håndbagasjen.

 

Det du kan være helt sikker på er at det er innafor å ha på seg bunad i katolske kirker. Den dekker knær, skuldre, albuer og utringning, mange bunader har også hodeplagg.

Anonymkode: f6e17...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste jeg vet er folk som bruker bunad i alle fest eller høytid sammenhenger. Det må da finnes en fin kjole man kan bruke. Koster ikke all verdens på butikker som HM for eksempel

Anonymkode: fe27b...8a7

Da har du det godt, hvis bunad i er det verste du vet :) Hvis man først eier et flott og dyrt plagg som bunad, hvorfor skal man kjøpe et billig masseprodusert plagg på HM

Anonymkode: 0e153...2d4

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

For meg er bunaden det fineste plagget jeg har, som jeg verdsetter veldig høyt og føler meg veldig fin i. Ingen kjoler fra H&M kan gi meg den samme følelsen. 
Jeg kan for all del føle meg fin i andre kjoler, men ikke på samme nivå som bunaden. 
Jeg har nydelige kjoler, både billige og dyre, designer og "allmenn-produserte", og bunaden er fortsatt en av de fineste. 

Den passer selvfølgelig ikke i alle fester, men bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai, er typiske fester den absolutt passer. 

Du gjør kanskje det. Men kanskje litt kleint for alle å se noen i samme kjole i bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai...

Anonymkode: fe27b...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....For når man tenker over det er jo å gå med bunaden i bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai... det samme som å gå samme kjolen i bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai... Hvem er det man tror man prøver å lure?

Anonymkode: fe27b...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste jeg vet er folk som bruker bunad i alle fest eller høytid sammenhenger. Det må da finnes en fin kjole man kan bruke. Koster ikke all verdens på butikker som HM for eksempel

Anonymkode: fe27b...8a7

En polyester- eller akrylkjole fra HM kan aldri måle seg mot ekte ull, silke, damask, lin, håndbroderi, nupereller, hardangersøm, raslende søljer og over 100 år med drakthistorie.

En bunad passer ikke alltid inn, men denne vakre, tradisjonsrike klesdrakten passer utmerket til de viktige, tradisjonstunge begivenhetene dåp, konfirmasjon, bryllup og grunnlovsdagen.

Anonymkode: f6e17...50a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser mangel på respekt for det landet du er i.

Anonymkode: 7b03c...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En polyester- eller akrylkjole fra HM kan aldri måle seg mot ekte ull, silke, damask, lin, håndbroderi, nupereller, hardangersøm, raslende søljer og over 100 år med drakthistorie.

En bunad passer ikke alltid inn, men denne vakre, tradisjonsrike klesdrakten passer utmerket til de viktige, tradisjonstunge begivenhetene dåp, konfirmasjon, bryllup og grunnlovsdagen.

Anonymkode: f6e17...50a

Jadda, jeg har skjønt at du elsker bunaden du har brukt masse penger på. Men ikke alle elsker din bunad.

Anonymkode: fe27b...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

....For når man tenker over det er jo å gå med bunaden i bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai... det samme som å gå samme kjolen i bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai... Hvem er det man tror man prøver å lure?

Anonymkode: fe27b...8a7

Hva er problemet med det? Jeg har kjoler jeg har brukt flere ganger, til og med på julebord to år på rad :hakeslepp:

Anonymkode: 0e153...2d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai ja, men ikke alle anledninger.

Anonymkode: fe27b...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jadda, jeg har skjønt at du elsker bunaden du har brukt masse penger på. Men ikke alle elsker din bunad.

Anonymkode: fe27b...8a7

Og ikke alle føler behov for å kjøpe ny kjole for hver fest dem skal på...
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...